Norwegian

 
Jag som jobbade som flygspeditör för en 25 år sen kan ju upplysa att då var det så att många stora företag köpte upp lastytorna på planen. Om man då måste flyga något blir det väldigt dyrt att köpa plats..
Men ofta så skickar man "Groupage" vilket betyder samlastning eller gruppfrakt..
Då kan det bli omlastningar och framförallt att godset blir stående på en terminal då det kommer bättre betald frakt och tar platsen. Den billiga frakten har ju ett datum då det ska vara framme så dom väntar i det sista med att hantera sådant gods.. Men om man nu som du säger Jonas beställer en panik/express frakt så går det iväg med nästa plan men kostar ganska mycket.. Och det som däremot kostar skjortan är ju hanteringen på terminalerna när det är panik.. Men det kan ha ändrat sig fullkomligt på 25 år..??
Stämmer bra med den erfarenheten jag har av det vi beställer till fartyget i dagsläget så tror inte det ändrat sig.
Vi har alltid sådant som inte är akut stående i olika länder, men blir det akut då snackar vi pengar som inte en normal svensson kan lösa.
 
Har vänner som när vi var nere nu i februari var i panik få hem 200L schampo i 20L dunkar flygfrakt skulle gå på över 30 000kr så var tvungna dela upp med släkt dom också skulle hem förutom om det var 80 eller 100L som dom fick köpa till extra gick på över 10 000kr med thai kkc-Sthlm
 
Sjuka summor när det gäller frakt både flyg och till sjöss.
Sista gången jag var ombord var det stor diskussion var vi skulle lossa 200m3 vatten, summorna låg runt 1 milion kronor med allt inkluderat, lots, lossning, agent etc.
 
Sjuka summor när det gäller frakt både flyg och till sjöss.
Sista gången jag var ombord var det stor diskussion var vi skulle lossa 200m3 vatten, summorna låg runt 1 milion kronor med allt inkluderat, lots, lossning, agent etc.
Kan bara hålla med, det kan vara vansinnigt dyrt. Har man ett visst budgetansvar måste man tänka sig för både en och två gånger innan man beställer något annars kan det bli hutlöst dyrt. Men ofta blir det billigare för rederierna att betala än att ligga stilla efter ett haveri, det vet säkert utsugarna om.
 
Kan bara hålla med, det kan vara vansinnigt dyrt. Har man ett visst budgetansvar måste man tänka sig för både en och två gånger innan man beställer något annars kan det bli hutlöst dyrt. Men ofta blir det billigare för rederierna att betala än att ligga stilla efter ett haveri, det vet säkert utsugarna om.
Denna gång var redarna glada, allt låg på Statoil och varje dag så fick dom sin dyngsumma, blev en riktigt kanondeal för rederiet, och jag lämnade ut dygnskostnaden i fraktkostnaden innan för vårat fartyg under den tiden som var 90.000 dollar dygnet, det var specialuppdrag och vi är enda fartyget i världen som kan utföra det, finns inget alternativ ;)
 
Vi är svindyra, men vi har en specialutbildning som få sjömän har i världen och pga. det så kostar det att använda fartygen.
@Gottland har ju arbetat på fartyget jag är på nu, så han vet väl att det handlar inte om vanlig sjöfart.
 
Kanske @Mr Newdawn kan informera oss då det är hans bit gällande frakt.
Själv kan jag ta ett exempel vi skulle göra ett specialjobb och behövde delar skickade via flyg, det handlade om 10.000 tals dollar men eftersom det inte var akut tog vi det med lastbil i nästa Norska hamn.
Jag skriver också när det gäller frakt att jag läst men vet inte så ta det inte för fakta.
Men jag snackar om företagsfrakt inte extra bagage!
Det måste ju varit ganska stora delar om frakten skulle gå på 10 000 tals dollar, dvs mer än 200 000. Skulle det ut med helikopter till fartyget. På DHL med flygfrakt får du många pallar till det priset.
 
Det måste ju varit ganska stora delar om frakten skulle gå på 10 000 tals dollar, dvs mer än 200 000. Skulle det ut med helikopter till fartyget. På DHL med flygfrakt får du många pallar till det priset.
Du vet inte vilka summor vi hanterar så dröm på, blir vi nedklassad en dag så kostar det skjortan.
 
Senast redigerad av en moderator:
Så du tror fraktbolagen sätter priser beroende på vad ni kostar :eek::D:p:cool::confused:
Det finns en massa olika "hastigheter" på flygfrakt Janne...
Ska det iväg med första bästa plan och snabbhanteras igenom terminaler och förtullningar kostar det enorma summor.. Du kan tyvärr inte hitta dessa priser på en prislista då det är ett "nu" pris beroende på hur mycket plats det finns på planet som är aktuellt..
På en prislista kan du se priser på "normal" flygfrakt med snabb eller långsam hantering på terminaler..

Flygfrakt är en djungel av hanteringar som utförs av många olika aktörer..
Flygbolagen har ju ofta egna fraktavdelningar som säljer platserna till företag men framför allt till speditörer.
Därför existerar en jättekonstig prisbild..??
Vi snackar om säkert 5-6 olika prisnivåer på samma frakt..??
När man som speditör sitter och förhandlar med en annan speditör som i sin tur köpt platsen av en speditör som har köpt en plats av ett flygbolag blir det konstiga priser.. Alla ska ha sin vinst och storleken på vinsten kan avgöras vem som vill köpa platsen..
Är det känt att det är ett rederi i Oljebranschen vet alla att det finns cash och att dom måste få iväg reservdelarna.. Då kan det bli enorma priser tyvärr..
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu är det ju inte bara sjöfarten som har måste ha reservdelar snabbt och har dyra stopptider. Finns ju många industrier som har skyhögt högre kostnader för produktionsstopp. Att fraktbolaget skulle ens komma på att salta fakturan för att de vet att kunden sitter i kläm skulle innebära att dessa fraktbolag inte har kontrakt med seriösa firmor i framtiden. Så fungerar ingen seriös verksamhet.

Ska man ha fram saker snabbt kostar det, varje timme snabbare kostar mer. Har man inte tid för omlastning i Tyskland på en interkontinental transport av DHL så blir det betydligt dyrare för de timmar man sparar.

Men ursprungsfrågan var, om det var flera pallar av material man skulle ha transporterade då frakten skulle kosta 200 000 och då man valde lastbil istället så var det ju knappast någon interkontinental transport.

När man då får svaret att ""Du vet inte vilka summor vi hanterar så dröm på, blir vi nedklassad en dag så kostar det skjortan." så undrar jag hur intelligent redarna är. I detta fallet var det ju inte ens akut. Är det fraktfirman Bluff och Båg som används?

När jag jobbat på Ericsson skickade vi mycket med flygfrakt från Kalifornien. Vår fabrik stod och väntade på komponenterna och vi hade höga böter om vi inte levererade i tid då kunden hade sina installatörer väntade. Inte betalade vi högre kostnad för det, fanns inte på kartan.
 
När jag jobbat på Ericsson skickade vi mycket med flygfrakt från Kalifornien. Vår fabrik stod och väntade på komponenterna och vi hade höga böter om vi inte levererade i tid då kunden hade sina installatörer väntade. Inte betalade vi högre kostnad för det, fanns inte på kartan.
Ericsson var ett av företagen som hade egna fraktavdelningar som hade superkontakter med flygbolagen direkt. Då behövde man inte gå via speditörer som vill ha sin del av kakan. Att dessutom få Ericsson som kund är ett stort plus och då blir det helt andra priser. Du vet väl vad en referenskund innebär..?? Dom tjänar man sällan pengar på utan man använder dom som referenser i sin marknadsföring.. Är du på ett företag som kanske behöver en akuttransport 1 gång/år har du inga såna fördelar inte..
Så vi måste skilja lite på vad för företag vi snackar om här..
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu är det ju inte bara sjöfarten som har måste ha reservdelar snabbt och har dyra stopptider. Finns ju många industrier som har skyhögt högre kostnader för produktionsstopp. Att fraktbolaget skulle ens komma på att salta fakturan för att de vet att kunden sitter i kläm skulle innebära att dessa fraktbolag inte har kontrakt med seriösa firmor i framtiden. Så fungerar ingen seriös verksamhet.

Ska man ha fram saker snabbt kostar det, varje timme snabbare kostar mer. Har man inte tid för omlastning i Tyskland på en interkontinental transport av DHL så blir det betydligt dyrare för de timmar man sparar.

Men ursprungsfrågan var, om det var flera pallar av material man skulle ha transporterade då frakten skulle kosta 200 000 och då man valde lastbil istället så var det ju knappast någon interkontinental transport.

När man då får svaret att ""Du vet inte vilka summor vi hanterar så dröm på, blir vi nedklassad en dag så kostar det skjortan." så undrar jag hur intelligent redarna är. I detta fallet var det ju inte ens akut. Är det fraktfirman Bluff och Båg som används?

När jag jobbat på Ericsson skickade vi mycket med flygfrakt från Kalifornien. Vår fabrik stod och väntade på komponenterna och vi hade höga böter om vi inte levererade i tid då kunden hade sina installatörer väntade. Inte betalade vi högre kostnad för det, fanns inte på kartan.
Jobbar jag ju för världens största rederi när det gäller oljetransport, har egna avdelningar som sköter transportdelen och dom vet nog vad dom gör.
Är inte insatt i hur det går till, det sköter dom som är anställda för det.
Jag blev själv chockad sist när kapten tog upp vilka priser det handlar om i den här branshen, för att få ombord saker.
Vi fraktar ju med och som jag skrev tidigare kostade vi 90.000 dollar per dygn för sista jobbet.
Det som skulle fraktas till oss var inte akut, därför valdes ett billigare alternativ.
 
Senast redigerad av en moderator:
Nu är det nog vanligare att leverantörerna ordnar frakterna till sina kunder och har bra fraktavtal och mindre vanligt att kunderna ordnar frakterna själv.
Är det från ett eget lager som reservdelarna hämtas så kanske man inte har de bästa rabatterna.
 
Jobbar jag ju för världens största rederi när det gäller oljetransport, har egna avdelningar som sköter transportdelen och dom vet nog vad dom gör.
Är inte insatt i hur det går till, det sköter dom som är anställda för det.
Jag blev själv chockad sist när kapten tog upp vilka priser det handlar om i den här branshen, för att få ombord saker.
Vi fraktar ju med och som jag skrev tidigare kostade vi 90.000 dollar per dygn för sista jobbet.
Det som skulle fraktas till oss var inte akut, därför valdes ett billigare alternativ.
Men måste varit stora volymer eller hyrning av eget flyg för dem pengarna och kort sträcka.
 
Men måste varit stora volymer eller hyrning av eget flyg för dem pengarna och kort sträcka.
Eget flyg för 20.000 dollar 5555.
Vad vet du om sträckan och hur många flygbyten?
Du vet ju inte ens vilket land vi var i och hur transporten skulle gå.
20.000 dollar kostar bara en helikopter för manskapsbyte vid av och påmönstring till vissa fält.
 
Senast redigerad av en moderator:
Eget flyg för 20.000 dollar 5555.
Vad vet du om sträckan och hur många flygbyten?
Du vet ju inte ens vilket land vi var i och hur transporten skulle gå.
20.000 dollar kostar bara en helikopter för manskapsbyte vid av och påmönstring till vissa fält.
Som sagt ni skulle behöva en controler :D

Hyr du ett eget flyg så ska du väl inte ha flygbyten :confused:

Nej jag försökte ju få fram hur stor volym och sträcka men du svarar ju inte på det, men tog man det med lastbil antar jag att det var ganska kort sträcka och flygtimmar är inte astronomiska för mindre plan.
 
Som sagt ni skulle behöva en controler :D

Hyr du ett eget flyg så ska du väl inte ha flygbyten :confused:

Nej jag försökte ju få fram hur stor volym och sträcka men du svarar ju inte på det, men tog man det med lastbil antar jag att det var ganska kort sträcka och flygtimmar är inte astronomiska för mindre plan.
Skrev ju att man valde lastbil då vi skulle till Norge ändå efteråt, det blev billigare.
Vi var i Södra England, var inte rederiets val då det var oljebolaget som behövde ha ombord utrustningen så det var dom som valde ett billigare alternativ då det inte var akut.
Och som sagt rederiet har nog rätt god kontroll på kostnader och hur dom skall få det billigaste alternativet, som jag skrev det är världens största rederi när det gäller oljefrakt tror inte man kommer dit om dom inte vet vad dom gör.
 
Senast redigerad av en moderator:
Låter extremt dyrt att frakta från Norge till England då. Ett privat jet från Arlanda till Bangkok ToR kostar ca 300 000. En helikopter utrymme för fem personer + pilot kostar ca 10 000 i timmen i Sverige enligt min granne som är helikopterpilot. Sen är det säkert specifik utbildning för att landa på en rigg eller ett fartyg i hårt väder och det är kanske dubbelt så dyrt då dessa maskiner tar fler personer antar jag.
 
Låter extremt dyrt att frakta från Norge till England då. Ett privat jet från Arlanda till Bangkok ToR kostar ca 300 000. En helikopter utrymme för fem personer + pilot kostar ca 10 000 i timmen i Sverige enligt min granne som är helikopterpilot. Sen är det säkert specifik utbildning för att landa på en rigg eller ett fartyg i hårt väder och det är kanske dubbelt så dyrt då dessa maskiner tar fler personer antar jag.
150.000 kronor kostar en flygning t&r när vi ligger vid tex. Heidrun fältet och skall göra manskapsbyte med helikopter, det är ca. 1 timmas flygning en väg.
 
Senast redigerad av en moderator:
 
 
Tillbaka
Topp