Läser du mellan raderna?
Det var kostnadsförslaget, var inte rederiet som skulle stå för den eller förhandlade.
Det var utrustning som oljebolaget behövde ha ombord, frakten godtogs inte utan lastbil användes.
Alltså var det de erbjudandet Statoil fick för att få frakta ned sin utrustning med flyg, var dom har för kontrakt vet inte jag.
Sen får du skilja på sjöfart, vi går i en fart där vi många gånger bara vet par dygn innan vart vi skall.
Händer att lasten vi tar inte är såld när vi går in och lastar.
Inget containerfartyg som vet sin rutt månader i förväg.
Rotterdam används som hamn för icke akut gods som skall ombord, och beställer vi utrustning så skickas det många gånger dit och står på lager tills vi kommer dit.
Exempel på att vi inte alltid vet var vi skall, sista uppdraget så hade vi 200m3 vatten ombord, förhandlingar pågick i 2 dagar först mellan rederi och oljebolag för ersättning rederiet ville ha, sen förhandlingar mellan oljebolag och mottagare där dom kunde göra av med det billigast.
Under tiden får vi order att gå sakta mot närmaste hamn som är ett av förslagen, ca. 4 timmar innan hamnanlöp får vi bekräftat var vi skall.
Du skall inte tro att all sjöfart är lik och att alla går på bestämd rutt och kan planera där efter.
Det kan ske något akut som vi måste ha och då måste det ombord, då det kan kosta mer att bryta ett kontrakt eller inte kunna gå på uppdrag då hamnar man som
@Ledarn skrev i ett förhandlingsläge, vi är ett dynamiskt position klass 2 fartyg och har väldigt höga krav på fartyget, det är inte en vanlig tanker.
Vi går inte mellan hamnar i vanlig fraktfart.
Vad gäller helikopter så betalar vi för distans, inte tid, kanske funkar annorlunda för din granne men så fungerar det här.
Det är inte ens säkert vi får helikoptern pga. väder, Statoil behöver den (dom har förtur på alla helikoptrar och kan cancellera en för oss för dom behöver).