Norwegian

 
150.000 kronor kostar en flygning t&r när vi ligger vid tex. Heidrun fältet och skall göra manskapsbyte med helikopter, det är ca. 1 timmas flygning en väg.
Ska be vår granne se om de kan utvidga sin verksamhet och offerera pris på dessa flygningar ;)
 
Ska be vår granne se om de kan utvidga sin verksamhet och offerera pris på dessa flygningar ;)
Som du själv skrev, krävs nog speciellt för att få landa på rigg, helikoprar som oftast används är sikorsky och super puma.
Istället för att tjöta imot kan du ju fråga din granne om han får flyga offshore.
Jag uppger bara vad det kostar och kostnaden är inte på tid utan distans.
Om du inte tror på mig så är det din sak, varför jag skulle sitta här och hitta på vet jag dock inte.
Om det är par bolag som är specifikt inriktade på offshore flygningar så har dom nog vett att ta betalt med, men du kan ju fråga din granne om dom inte skall försöka sig på att konkurera in sig i Norge billigare 5555.
 
Senast redigerad av en moderator:
Du får tänka på att tex. den frakten vi skulle ha om det vart akut, så hade det behövts skicka på dagen innan vi går från hamn, finns kanske inte utrymme för alternativ.
Vi flyttar oss hela tiden och ligger oftast i hamn max 24 timmar, godset måste dit inom dessa 24 timmar om det är ett akutläge.
När det inte är akut så fraktas det i normal sakta takt till tex. hamn som Rotterdam och där tar vi godset när det passar, kan ta månader innan det kommer ombord.
Men i ett akutläge funkar inte det och då kostar det.
 
Det låter på dig Jonas som sjöfart är extremt komplext och det dyraste man kan hålla på med. Så är det ju naturligtvis inte betydligt mer komplex logik finns och dyrare produktionsstopp finns. Man vet vart fartyget är och vart det är på väg närmaste timmarna oftast, små justeringar kan man göra. Att använda flygfrakt för 200 000 mellan England och Norge är ju helt uppåt väggarna. Man fraktar väl inte fartyget på flyget :)

Flyg kostar per timme inte per distans. En kostnad när flyget står på backen och en annan när det flyger.

Ibland undrar man var du får din information ifrån :eek:

Om det var det bästa pris ni fick på flygfrakten, så tycker jag ni ska bryta kontraktet, de gör massa pengar på er. Bara ett tips.
 
Det låter på dig Jonas som sjöfart är extremt komplext och det dyraste man kan hålla på med. Så är det ju naturligtvis inte betydligt mer komplex logik finns och dyrare produktionsstopp finns. Man vet vart fartyget är och vart det är på väg närmaste timmarna oftast, små justeringar kan man göra. Att använda flygfrakt för 200 000 mellan England och Norge är ju helt uppåt väggarna. Man fraktar väl inte fartyget på flyget :)

Flyg kostar per timme inte per distans. En kostnad när flyget står på backen och en annan när det flyger.

Ibland undrar man var du får din information ifrån :eek:

Om det var det bästa pris ni fick på flygfrakten, så tycker jag ni ska bryta kontraktet, de gör massa pengar på er. Bara ett tips.
Läser du mellan raderna?
Det var kostnadsförslaget, var inte rederiet som skulle stå för den eller förhandlade.
Det var utrustning som oljebolaget behövde ha ombord, frakten godtogs inte utan lastbil användes.
Alltså var det de erbjudandet Statoil fick för att få frakta ned sin utrustning med flyg, var dom har för kontrakt vet inte jag.
Sen får du skilja på sjöfart, vi går i en fart där vi många gånger bara vet par dygn innan vart vi skall.
Händer att lasten vi tar inte är såld när vi går in och lastar.
Inget containerfartyg som vet sin rutt månader i förväg.
Rotterdam används som hamn för icke akut gods som skall ombord, och beställer vi utrustning så skickas det många gånger dit och står på lager tills vi kommer dit.
Exempel på att vi inte alltid vet var vi skall, sista uppdraget så hade vi 200m3 vatten ombord, förhandlingar pågick i 2 dagar först mellan rederi och oljebolag för ersättning rederiet ville ha, sen förhandlingar mellan oljebolag och mottagare där dom kunde göra av med det billigast.
Under tiden får vi order att gå sakta mot närmaste hamn som är ett av förslagen, ca. 4 timmar innan hamnanlöp får vi bekräftat var vi skall.
Du skall inte tro att all sjöfart är lik och att alla går på bestämd rutt och kan planera där efter.
Det kan ske något akut som vi måste ha och då måste det ombord, då det kan kosta mer att bryta ett kontrakt eller inte kunna gå på uppdrag då hamnar man som @Ledarn skrev i ett förhandlingsläge, vi är ett dynamiskt position klass 2 fartyg och har väldigt höga krav på fartyget, det är inte en vanlig tanker.
Vi går inte mellan hamnar i vanlig fraktfart.
Vad gäller helikopter så betalar vi för distans, inte tid, kanske funkar annorlunda för din granne men så fungerar det här.
Det är inte ens säkert vi får helikoptern pga. väder, Statoil behöver den (dom har förtur på alla helikoptrar och kan cancellera en för oss för dom behöver).
 
Senast redigerad av en moderator:
Läser du mellan raderna?
Det var kostnadsförslaget, var inte rederiet som skulle stå för den eller förhandlade.
Det var utrustning som oljebolaget behövde ha ombord, frakten godtogs inte utan lastbil användes.
Alltså var det de erbjudandet Statoil fick för att få frakta ned sin utrustning med flyg, var dom har för kontrakt vet inte jag.
Sen får du skilja på sjöfart, vi går i en fart där vi många gånger bara vet par dygn innan vart vi skall.
Händer att lasten vi tar inte är såld när vi går in och lastar.
Inget containerfartyg som vet sin rutt månader i förväg.
Rotterdam används som hamn för icke akut gods som skall ombord, och beställer vi utrustning så skickas det många gånger dit och står på lager tills vi kommer dit.
Exempel på att vi inte alltid vet var vi skall, sista uppdraget så hade vi 200m3 vatten ombord, förhandlingar pågick i 2 dagar först mellan rederi och oljebolag för ersättning rederiet ville ha, sen förhandlingar mellan oljebolag och mottagare där dom kunde göra av med det billigast.
Under tiden får vi order att gå sakta mot närmaste hamn som är ett av förslagen, ca. 4 timmar innan hamnanlöp får vi bekräftat var vi skall.
Du skall inte tro att all sjöfart är lik och att alla går på bestämd rutt och kan planera där efter.
Det kan ske något akut som vi måste ha och då måste det ombord, då det kan kosta mer att bryta ett kontrakt eller inte kunna gå på uppdrag då hamnar man som @Ledarn skrev i ett förhandlingsläge, vi är ett dynamiskt position klass 2 fartyg och har väldigt höga krav på fartyget, det är inte en vanlig tanker.
Vi går inte mellan hamnar i vanlig fraktfart.
Vad gäller helikopter så betalar vi för distans, inte tid, kanske funkar annorlunda för din granne men så fungerar det här.
Det är inte ens säkert vi får helikoptern pga. väder, Statoil behöver den (dom har förtur på alla helikoptrar och kan cancellera en för oss för dom behöver).
Jo men ska ni ha en flygfrakt någonstans vet man väl vart den ska flygas, flygplanet behöver ju inte stå och vänta på vart ni ska antar jag. Då förstår jag att det blir dyrt med flygfrakt.

Normalt kostar flygtransporter och hyrning av flyg per timme, men ert avtal ser väl annorlunda ut, det verkar ju som om Statoil äger helikoptern och rederiet får använda den i mån av tillgång. Men de räknar säkert ändå om distans till timme. Men för oss dödliga betalar vi ju per distans då flygbolaget säjer platser till oss, de betalar ju ändå per flygtimme mot ägaren av flygbolaget, ett dotterbolag oftast.
 
Jo men ska ni ha en flygfrakt någonstans vet man väl vart den ska flygas, flygplanet behöver ju inte stå och vänta på vart ni ska antar jag. Då förstår jag att det blir dyrt med flygfrakt.

Normalt kostar flygtransporter och hyrning av flyg per timme, men ert avtal ser väl annorlunda ut, det verkar ju som om Statoil äger helikoptern och rederiet får använda den i mån av tillgång. Men de räknar säkert ändå om distans till timme. Men för oss dödliga betalar vi ju per distans då flygbolaget säjer platser till oss, de betalar ju ändå per flygtimme mot ägaren av flygbolaget, ett dotterbolag oftast.
Ja men jag skriver ju i ett akutläge tex, något händer och det behövs ombord inom 24 timmar.
Jag skriver att vid vanlig frakt så används normal frakgång och det billigaste alternativet.
Men situationer dyker upp då det billigaste inte är ett alternativ.
Ett vanligt fartyg är oftast i en annan situation, dom förlorar inte kontrakt pga. nåt litet fel.
Vi får inte gå och lasta längre offshore om vi inte kan uppehålla våran DP klass 2 och får då gå i vanlig tankfart mellan terminaler.
Statoil äger inte helikoptrarna men dom har kontrakt där dom har förtur.
Priset är faställt redan om vi ligger på ett fält som det jag skrev innan där kostnaden är på 150.000 kronor, och det är då faställt på distans inte på antal passagerare, tid eller fraktvikt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ett exempel till är vattnet vi var tvungna att göra oss av med, vattnet var oljeförorenat så kunde inte pumpas överbord.
Mottagarna vet vår situation och vet att ta betalt där efter, då vi har begränsade möjligheter.
Kommer inte ihåg exakt summa men har för mig att dom skulle ha 2.5 millioner kronorvid första budet för att ta imot det i ena hamnen.
Andra hamnen så visade kapten upp kostnad bara för att komma till kaj det var 1 million kronor med, lots, bogserbåtar, helikopter för lots etc.
Jag vet inte vad det sluta på men efter 2 dagars förhandlingar fick dom nog ner priset en del på förslag 1 för det var det som godtogs.
Visst är det överpriser, men har man begränsade möjligheter så tas det betalt av dom som har en typ av monopol.
 
Sen vad gäller helikopter så handlar det ju här med om kostnadsfråga.
På rigg för dem lägst betalda så går dom över på 10.000 kronor per dygn i ersättning om dom inte kommer hem på dagen, är väl därför statoil har förtur ;)
Framförhandlat av facket.
Vi har inte lika bra avtal men är inte jag iland på Fredag så kostar jag 7000 kronor dygnet, kapten 10.000-11.000 kronor.
Är vi då 6 man så sticker det snabbt iväg och man väljer helikopter.
Dom som är iland går på full lön medans dom sitter hemma och väntar.
Så blir kostnader.
Allt är inte svart och vitt och går efter en prislista.
 
Jag förstår att det kostar och att det finns akutlägen, däremot förstår jag inte varför era avtal är dyrare för att era avtal med rederiet eller er kostnad är hög. Känns monopol av de som säljer tjänster till er ...

Ni betalar ju inga marknadspriser mig veterligen.

Är helikoptern specialbyggd för ändamålet så är det ju en annan femma, men fraktflyg i akutläge kan man väl använda DHL eller TNT eller andra kurirföretag ...
 
Jag förstår att det kostar och att det finns akutlägen, däremot förstår jag inte varför era avtal är dyrare för att era avtal med rederiet eller er kostnad är hög. Känns monopol av de som säljer tjänster till er ...

Ni betalar ju inga marknadspriser mig veterligen.

Är helikoptern specialbyggd för ändamålet så är det ju en annan femma, men fraktflyg i akutläge kan man väl använda DHL eller TNT eller andra kurirföretag ...
Nån måste ju vara värst!;)
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag förstår att det kostar och att det finns akutlägen, däremot förstår jag inte varför era avtal är dyrare för att era avtal med rederiet eller er kostnad är hög. Känns monopol av de som säljer tjänster till er ...

Ni betalar ju inga marknadspriser mig veterligen.

Är helikoptern specialbyggd för ändamålet så är det ju en annan femma, men fraktflyg i akutläge kan man väl använda DHL eller TNT eller andra kurirföretag ...
Våra avtal, du läser fortsatt mellan raderna, jag skriver rätt tydligt tycker jag att det var en transport Statoil skulle ha och det erbjudandet dom fick, vad har det med rederiet att göra?
Jag skriver i inlednings inlägget en fråga där jag undrar om det stämmer att flygbolagen tjänar mest på frakt.
Så du känner till marknadspriserna för offshoreflygning med helikopter?
Tror inte vi betalar en krona mer än satta priser i NORGE för offshore flygning.
 
Senast redigerad av en moderator:
Våra avtal, du läser fortsatt mellan raderna, jag skriver rätt tydligt tycker jag att det var en transport Statoil skulle ha och det erbjudandet dom fick, vad har det med rederiet att göra?
Jag skriver i inlednings inlägget en fråga där jag undrar om det stämmer att flygbolagen tjänar mest på frakt.
Så du känner till marknadspriserna för offshoreflygning med helikopter?
Tror inte vi betalar en krona mer än satta priser i NORGE för offshore flygning.
Ni har väl avtal med Statoil, kan väl inte bara hopas på att helikotern går att använda när det är dags för manskapsavlösning. Nån form av avtal med dessa höga kostnader om man inte kan lösa av i tid måste väl finnas?

Passagerarflygbolag, tror jag inte tjänar mest på frakt, då flygfraktbolagen.

Känner inte till offshore priser, men är de 10 gånger högre än de på land, bör man ju ifrågasätta dessa. Ett så stort rederi som ert inte ens har eget avtal med bolaget säger ju en del av att det finns pengar att spara.

Men denna prisnivå ni betalar för era tjänster tro jag oljeriggar i Nordsjön är ett minne blott, tyvärr!

Vi har anställt, under förra året, ett gäng med seniora chefer från Maersk i Danmark, som skulle hjälpa oss med logistik. Det blev en total katastrof och de flesta har fått lämna banken. Totalt inkompetenta människor och inte kostnadsmedvetna ...
 
Ni har väl avtal med Statoil, kan väl inte bara hopas på att helikotern går att använda när det är dags för manskapsavlösning. Nån form av avtal med dessa höga kostnader om man inte kan lösa av i tid måste väl finnas?

Passagerarflygbolag, tror jag inte tjänar mest på frakt, då flygfraktbolagen.

Känner inte till offshore priser, men är de 10 gånger högre än de på land, bör man ju ifrågasätta dessa. Ett så stort rederi som ert inte ens har eget avtal med bolaget säger ju en del av att det finns pengar att spara.

Men denna prisnivå ni betalar för era tjänster tro jag oljeriggar i Nordsjön är ett minne blott, tyvärr!

Vi har anställt, under förra året, ett gäng med seniora chefer från Maersk i Danmark, som skulle hjälpa oss med logistik. Det blev en total katastrof och de flesta har fått lämna banken. Totalt inkompetenta människor och inte kostnadsmedvetna ...
Ja det har ändrats, och bara i extremfall sådan dyr helikopter används.
På det fältet låg man fast på boj och lastade 2 veckor i sträck så fanns inte mycket till val, den bojen lastas det inte på längre då dom har satt dit en FSO nu.
Så är det helikopterbyte nu pga. Vi inte hinner till land så blir det utanför 12nm zonen, Norges ekonomiska zon.
Så då kommer vi inte upp i dom priserna, där har vi ett avtal med ett billigare bolag som inte flyger fast för Statoil.
Statoil bryr sig om sin kostnad, dom är störst i Nordsjön och vi är rätt ointresanta för helikopterbolagen, så Statoil har förtur.
Men det är sällan man råkar ut för det, det är så mycket helikoptrar i rörelse så en tillgänglig någon tid på dagen brukar finnas.
Nu för tiden med besparingar så skall manskapsbyte göras i hamn om möjligt mellan Måndag-Fredag, går inte det så helikopter eller med båt.

Sist hade vi folk från Shell ombord, dom skulle dela helikopter med deras rigg som vi låg nära.
Pga. Dåligt väder kunde inte helikoptern landa hos oss.
Dom fick ingen egen helikopter senare för dyrt tyckte Shell så dom fick följa med till nästa hamn och flyga hem till Norge.
Det hade inte hänt för 2 år sen då hade dom fått helikopter när det passade med vädret men nu sparas det.

Stramas åt en hel del men som du säger inte kostnadsmedvetna, det har ju kastats bort pengar i oljebranchen, städfolk på riggar med löner som en välavlönad i Sverige.
Projekt som fått kosta va det vill bara det blir gjort.
Dom tiderna är förbi, för 2 år sen hade dom antagligen flygit ned utrustningen, nu blev det lastbil.

Jag skriver inte att det betalades utan kostnadsförslaget dom fick och dom tackade nej, gulddagarna är över.

Stramas åt överallt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Någon som vet hur det fungerar vid incheckning på Arlanda för flighten till Bangkok? Måste man stå i en oändlig kö, eller finns det automater som man kan använda?
 
Någon som vet hur det fungerar vid incheckning på Arlanda för flighten till Bangkok? Måste man stå i en oändlig kö, eller finns det automater som man kan använda?

Åker du med Norwegian checkar du in på nätet enklast eller i automat på Arlanda. Har du med dig bagage, så fixar du bagagetaggen i automaten, sätter på den. Sen går du till drop bag och skannar själv. Allt tar Max fem munter. Aldrig köer.
 
Åker du med Norwegian checkar du in på nätet enklast eller i automat på Arlanda. Har du med dig bagage, så fixar du bagagetaggen i automaten, sätter på den. Sen går du till drop bag och skannar själv. Allt tar Max fem munter. Aldrig köer.
Ok, men går det att checka in på nätet? Har letat på Norwegians hemsida, men inte hittat något.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ni har väl avtal med Statoil, kan väl inte bara hopas på att helikotern går att använda när det är dags för manskapsavlösning. Nån form av avtal med dessa höga kostnader om man inte kan lösa av i tid måste väl finnas?

Passagerarflygbolag, tror jag inte tjänar mest på frakt, då flygfraktbolagen.

Känner inte till offshore priser, men är de 10 gånger högre än de på land, bör man ju ifrågasätta dessa. Ett så stort rederi som ert inte ens har eget avtal med bolaget säger ju en del av att det finns pengar att spara.

Men denna prisnivå ni betalar för era tjänster tro jag oljeriggar i Nordsjön är ett minne blott, tyvärr!

Vi har anställt, under förra året, ett gäng med seniora chefer från Maersk i Danmark, som skulle hjälpa oss med logistik. Det blev en total katastrof och de flesta har fått lämna banken. Totalt inkompetenta människor och inte kostnadsmedvetna ...

Våran lilla firma har skickat ner ett paket med skruv till Spanien.
Vi bokade en biljett med en man som fick ta skruvarna i fickan i biz klass och taxi till slutdestination.

Ibland så måste man
 
Senast redigerad av en moderator:
 
 
Tillbaka
Topp