Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Hej

Själv tror jag att många plockare borde vara intresserade av att få rätt lön, övertidsersättning, semestertillägg och tjänstepension m.m som regleras i kollektivavtalet.

Mvh isan lover
Ja självklart om dom är bosatta i Sverige med uppehållstillstånd, betalar samma skatt och arbetsgivaren betalar in pensioner.
Men det brukar krävas personnummer för att myndigheterna ska fixa detta.

Men nu klagar Kommunal på att säsongsanställning för outbildade plockare ger för hög lön och för låg skatt när dom får sin lön i Thailand.
Avundsjuka.

Nu är det bara teori då inte ens svenskar anställda av bemanningsföretag går på kollektivavtal utan ett Bemanningsavtal med LO men lyder under samma svensk lagstiftning med arbetstidslagen mm.

Viket lyft om thailändska plockare skulle få reglerad arbetstid enligt lag, försäkring, företagshälsovård, fria arbetskläder, skyddsutrustning, firmabil, betald semester som ingår i kollektivavtalen.
Avdrag för resor när deklarationen ska lämnas in.

Det är kommunens Miljö & Hälsa som kontrollerar detta först när säsongen är över.

När du säger det så undrar jag om man kan få sig en anställning som konstatör.
Dvs. En av IL’s ideologiska själsfränder som kliver in som en riddare när slaget är både över och bortglömt och helt enkelt bara konstaterar att något säkerligen har gått fel.

Konstateringskonsult är nog mitt nya jobb.
Vad kan skäligt arvode ligga på?
Runt två mille per år, skulle jag kunna tänka mig och då ingår en rapport.
Givetvis är det ett fast återkommande upptag på livstid.

När du säger det så undrar jag om man kan få sig en anställning som konstatör.
Dvs. En av IL’s ideologiska själsfränder som kliver in som en riddare när slaget är både över och bortglömt och helt enkelt bara konstaterar att något säkerligen har gått fel.

Konstateringskonsult är nog mitt nya jobb.
Vad kan skäligt arvode ligga på?
Runt två mille per år, skulle jag kunna tänka mig och då ingår en rapport.
Givetvis är det ett fast återkommande upptag på livstid.
Ju färre uppdrag och få anmärkningar ju högre lön.

Blir det inga utgifter för kommunen bör en ingångslön ligga på 100k i månaden.
Men vid en förhandling måste man bevisa sparfaktorn man kan uppnå.
Göra av sig med kollegor är lönsamt.

Ju färre uppdrag och få anmärkningar ju högre lön.

Blir det inga utgifter för kommunen bör en ingångslön ligga på 100k i månaden.
Men vid en förhandling måste man bevisa sparfaktorn man kan uppnå.
Göra av sig med kollegor är lönsamt.

Här finns mycket att spara.
Jag kommer givetvis att göra detta på en nationell nivå och synergieffekten blir ju enorm.

Två miljoner är ju egentligen ingenting när man gör uppdrag åt hela landet och inte bara håller sig till kommunen.
Jag får nog dra till med en nolla till med en del porrklubbsbesök och konferenser i utlandet som är nödvändiga för att bli jätteduktig på att konstatera.

Här finns mycket att spara.
Jag kommer givetvis att göra detta på en nationell nivå och synergieffekten blir ju enorm.

Två miljoner är ju egentligen ingenting när man gör uppdrag åt hela landet och inte bara håller sig till kommunen.
Jag får nog dra till med en nolla till med en del porrklubbsbesök och konferenser i utlandet som är nödvändiga för att bli jätteduktig på att konstatera.
Lycka till att komma överens med hundratals egoistiska kommunalpampar över landet.

Fixar du Åsele, Lycksele och Malå på första året är du värd en extra bonus.
Vilhelmina, Dorotea, Bjurholm kräver kontakter som en flicka på rummet.

Flickor från Storuman är skapta på ett annat sätt sen urminnes tider.

Umeå, Robertsfors och Skellefteå kräver extra tålamod och fingertoppskänsla.

Lycka till att komma överens med hundratals egoistiska kommunalpampar över landet.

Fixar du Åsele, Lycksele och Malå på första året är du värd en extra bonus.
Vilhelmina, Dorotea, Bjurholm kräver kontakter som en flicka på rummet.

Flickor från Storuman är skapta på ett annat sätt sen urminnes tider.

Umeå, Robertsfors och Skellefteå kräver extra tålamod och fingertoppskänsla.

Går det utan att vara inavlad i kommunstyrelserna?

Det tror jag. Ser folk att det går att tjäna pengar och samtidigt hälsa på släkt och vänner, så är det nog inga problem.
Problemet är att man på politisk väg stoppar ett sådant upplägg då man vill ha in varenda krona i skatt, även om det så innebär människohandel
Markägarna borde få ta del av vinsten också då dom odlar bär och någon annan kammar hem vinsten :)

Hej

Det dom plockar.

Alla bärföretag är tydligen inte helt ärliga, dom kan blåsa plockare.

Mvh isan lover

Har du sett avtalen?

Då kanske du är enig att det är bättre att du bjuder hem ”hela” byn och så får dom plocka bäst dom vill eller tills dom är nöjda.
Det är väl en massa dötid på farmen när den svenska bärsäsongen sätter igång.

De enda som hamnar i problem är de som tycker att det är bättre med sabai sabai än att plocka bär.

Har du sett avtalen?

Då kanske du är enig att det är bättre att du bjuder hem ”hela” byn och så får dom plocka bäst dom vill eller tills dom är nöjda.
Det är väl en massa dötid på farmen när den svenska bärsäsongen sätter igång.

De enda som hamnar i problem är de som tycker att det är bättre med sabai sabai än att plocka bär.
Hej

Ja bi skulle säkerligen ha släktingar som vill komma hit och plocka bär och svamp.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp