Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Hej

Det är fakta framtagen via forskning, vetenskap och statistik som påvisar hur illa ställt det är rent fysiskt både bland vuxna och ungdomar numera, men jag håller självklart med om att det vore bra med fysiska aktiviteter i alla dess former för 50-60% av vår befolkning, det råder det inget tvivel om alls, men själv har jag ingen lösning på hur det skulle gå till rent praktiskt.

Mvh isan lover
Då bör inga thailändare komma till Sverige och plocka bär.
Statistik och forskning visar att antalet diabetiker och överviktiga barn är högre i Thailand.
Även ungdomar som idrottar är färre i Thailand

Vi har ungefär en kvarts miljon pensionärer som fortfarande arbetar i Sverige och efter ett par år som pensionär så har de dessutom en ganska kraftigt(enligt hörsägen) sänkt skatt så höj skatten för dessa och få in de unga på arbetsmarknaden!
Jag har 2st 16-åringar som sommarjobbar hos mej och de gör ett utmärkt arbete men får tyvärr inte använda större delen av maskinerna som vi har, sedan har jag en pensionerad elektriker som hoppar in när vi behöver hans specialkompetens.
Hej

Precis så här ser det nog ut i hela Sverige.

Mvh isan lover

Men du fattar ju inte. Att ungdomar generellt rör mindre på sig betyder ju inte att alla är odugliga. Det finns fortfarande många som är fullt kapabla till fysisk aktivitet. Kanske inte hos er, men jag see många aktiva ungdomar. Soffpotatisarna är ju svåra att se.
Så sluta påstå att det inte finns aktiva ungdomar, det finns fortfarande gott om dem. Som sagt, kanske inte hos dig.
Måste vara jobbigt att vara så binär.

Och sluta med de töntiga AI-sammanfattningarna. De ger bara ett hjärnslött intryck av dig själv.
Det hindrar inte att soffpotatisarna är så stor skara att bärföretagen hellre försöker ta in Thailändare.
Se bara på den växande skara som inte duger till lumpen.Andelen som ratas vid mönstringen växer för varje gång som jag ser siffrorna.
likadant är det för idrottsföreningarnas problem att få till föryngring av aktiva deltagare. många mindre föreningar har problemmed att fylla sina lag vid mattcher.
Det är trenden som är det stora problemet med växande andel soffpotatisar
Hälsningar T

Då bör inga thailändare komma till Sverige och plocka bär.
Statistik och forskning visar att antalet diabetiker och överviktiga barn är högre i Thailand.
Även ungdomar som idrottar är färre i Thailand
Hej

Där körde du en fuling, självklart har Thailand med sina dryga 70 miljoner innevånare fler diabetes och feta än i Sverige med sina 9-10 miljoner innevånare, men ser man till detta procentuellt så är andelen fortfarande högre i Sverige än Thailand, se nedan.

AI-översikt

Det finns generellt sett inte procentuellt fler överviktiga barn i Thailand än i Sverige. Faktum är att Sverige har en högre andel barn med övervikt eller fetma (obesitas) än vad Thailand har i de flesta åldersgrupper.
Även om barnfetman ökar mycket snabbt i Thailand och Sydostasien, ligger de europeiska länderna – inklusive Sverige – fortfarande högre i den totala statistiken över övervikt.

Här är en direkt jämförelse baserad på officiell statistik från myndigheter och globala hälsorapporter:

Jämförelse av övervikt och fetma (inkl. obesitas)

[th]Åldersgrupp[/th][th]Thailand (Data från 2023–2025)[/th][th]Sverige (Data från 2024–2026)[/th] [td]Småbarn (ca 0–5 år)[/td][td]~9,1 % till 9,2 %[/td][td]~10 % till 11,4 %[/td] [td]Skolbarn (ca 6–14 år)[/td][td]~13,1 % till 13,4 %[/td][td]~20 % till 23 %[/td] [td]Ungdomar (ca 15–19 år)[/td][td]~13,2 % till 15,8 %[/td][td]~21 % (varav 4 % fetma)[/td]

• Sverige: Enligt Folkhälsomyndigheten har trenden legat stabilt på en hög nivå under en längre tid. Ungefär vart femte svenskt skolbarn (20–23 %) lever med övervikt eller obesitas.
  • Thailand: Enligt UNICEF Thailand och thailändska hälsomyndigheter står landet inför en snabb förändring. Övervikten bland thailändska skolbarn ligger runt 13 %. Landet brottas dock med en "dubbel börda", då det i vissa regioner fortfarande finns problem med undernäring parallellt med den ökande fetman.
Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Det är fakta framtagen via forskning, vetenskap och statistik som påvisar hur illa ställt det är rent fysiskt både bland vuxna och ungdomar numera, men jag håller självklart med om att det vore bra med fysiska aktiviteter i alla dess former för 50-60% av vår befolkning, det råder det inget tvivel om alls, men själv har jag ingen lösning på hur det skulle gå till rent praktiskt.

Mvh isan lover
Tex skicka ut dom i skogen hade väl vart en bra lösning.

Nä, sitter man och väntar på att jobben ska erbjudas, kan man nog vänta länge. Jag fick lära mig att jobb skaffar man sig. Men det kanske är annorlunda på Västkusten...

Jag håller nog med Kungen om de stekta sparvarna.
Hur gör man det när man inte får tala direkt med personalcheferna?
Idag skall man skicka meil som med 90% sannolikhet inte läses. Åker du ut till ett företag är det som att få 7 rätt på lotto att komma inanför dörren.

Om nu svenska ungdomar och medelålders är så dåliga att dom inte ens kan jobba eller gå i skogen hur kan då pensionärer jobba? Blir man friskare när man blir äldre och pensionär?
kanske. det sägs att 70 är det nya 50. tror att de flesta i den skara som orkar jobba har mindre fysiskt arbete. Inte många som skulle hålla på att plocka bär i 8 timmar per dag och hålla ett tempo med tolv kilo blåbär per timme.
Sedan så är det en begränsad skara som är så friska. Telade med min kusin som jobbar i sjukvården. hon säger att de har betydligt växande skara 70+ som har problem med levern.

Om nu svenska ungdomar och medelålders är så dåliga att dom inte ens kan jobba eller gå i skogen hur kan då pensionärer jobba? Blir man friskare när man blir äldre och pensionär?
Hej

När dagens pensionärer växte upp fanns det varken mobil, datorer eller spel, man var ute och rörde på sig så länge det var ljust, inga föräldrar körde barnen hit och dit så vi cyklade, på varenda större gräsplätt och bakgård spelade ellerman fotboll, man sprang, simmade och klättrade, dom flesta höll nog även på med fler än en sport, på vintern spelade man bandy och ishockey samt åkte skidor o.s.v, så här ser det inte ut längre.

Många av oss äldre började dessutom jobba extra redan som 12-13 åringar efter skolan, på helger och lov, när man sen gick ut skolan på fredag började man jobba följande måndag, efter 40-50 års arbete så har man ofta erfarenhet och kompetens som det finns efterfrågan på, man behöver nog oftast inte ens söka några jobb eller ens vara intresserad för att få återkommande erbjudanden från olika hål.

Sen upplever jag det som en stor skillnad på att vara fastanställd och mer eller mindre vara tvingad att gå till jobbet varje dag mot att själv bestämma hur länge, när och med vad man kan tänka sig att jobba under en tidsbegränsad period, jag upplever det mer som en trevlig social grej än ett tvång p.g.a ekonomiska skäl.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
R
Svar
7