Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Hej

Dagens ungdomar har i genomsnitt betydligt sämre kondition, mer stillasittande vardag och högre grad av psykosomatiska besvär än tidigare generationer, även om bilden är polariserad då en mindre grupp tränar mer än någonsin. Studier från bland annat Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) visar att ungas fysiska kapacitet har backat märkbart under de senaste decennierna.

Här är en sammanställning av hur hälsan och fysiken har förändrats:

Fysisk kapacitet och kondition
  • 10 procent sämre kondition: Det genomsnittliga syreupptaget (konditionen) hos 16-åringar har minskat med cirka 10 procent under de senaste 20–30 åren.

• Sämre muskeluthållighet: Historiska jämförelser visar att ungdomar har tappat kraftigt i muskeluthållighet, framför allt i bål- och överkroppsstyrka.

• Ökad viktbelastning: En stor del av den försämrade fysiska prestationsförmågan beror på att genomsnittsvikten har ökat, vilket gör löp- och cykeltest tyngre.
Rörelse och vardagsaktivitet
  • Kraftigt minskad vardagsrörelse: Mellan år 2000 och 2017 sjönk den vardagliga fysiska aktiviteten (mätt i antal steg per dag) med 30 procent för pojkar och 24 procent för flickor.

• 7 av 10 rör sig för lite: Endast en minoritet av dagens ungdomar når upp till Livsmedelsverkets och Folkhälsomyndighetens rekommendation om minst 60 minuters måttlig till intensiv daglig rörelse.

• Digitalt stillasittande: Den dramatiska minskningen i rörelse kopplas starkt till skärmtid och smartphones, som har ersatt spontan utomhusaktivitet och rörelse.
Ökad ohälsa och viktförändringar
  • Ökad fetma: Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) rapporterar att andelen unga med fetma har ökat i takt med de försämrade levnadsvanorna.

• Psykiska besvär: Över 50–60 procent av unga uppger i dag återkommande besvär med ängslan, ångest, oro, sömnproblem eller huvudvärk. Forskning visar ett tydligt samband där de som rör sig minst också mår sämst psykiskt.
Mvh isan lover
Men du fattar ju inte. Att ungdomar generellt rör mindre på sig betyder ju inte att alla är odugliga. Det finns fortfarande många som är fullt kapabla till fysisk aktivitet. Kanske inte hos er, men jag see många aktiva ungdomar. Soffpotatisarna är ju svåra att se.
Så sluta påstå att det inte finns aktiva ungdomar, det finns fortfarande gott om dem. Som sagt, kanske inte hos dig.
Måste vara jobbigt att vara så binär.

Och sluta med de töntiga AI-sammanfattningarna. De ger bara ett hjärnslött intryck av dig själv.

Hej

Roligt att höra. För sett till riket ser det ju tyvärr väldigt annorlunda ut.

"För unga visar forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan att trenden är liknande. Omkring 70 procent av ungdomarna når inte upp till den rekommenderade nivån av daglig fysisk aktivitet."

Mvh isan lover
Beroende på vad kommunerna satsar på idrott och fysiska aktiviteter i skolan.

Umeå har många gånger korats till Sveriges främsta idrottsstad på senare tid men även prisats för satsningar på friluftsliv och rekreation.

Se där, nu har min stalker kommit igång.
inte stalker utan en som vet och inte fantiserar
Men du fattar ju inte. Att ungdomar generellt rör mindre på sig betyder ju inte att alla är odugliga. Det finns fortfarande många som är fullt kapabla till fysisk aktivitet. Kanske inte hos er, men jag see många aktiva ungdomar. Soffpotatisarna är ju svåra att se.
Så sluta påstå att det inte finns aktiva ungdomar, det finns fortfarande gott om dem. Som sagt, kanske inte hos dig.

Och sluta med de töntiga AI-sammanfattningarna. De ger bara ett hjärnslött intryck av dig själv.
vad jobbar du med som verkar vara så aktiv eller är det bara andra som ska vara det

Beroende på vad kommunerna satsar på idrott och fysiska aktiviteter i skolan.

Umeå har många gånger korats till Sveriges främsta idrottsstad på senare tid men även prisats för satsningar på friluftsliv och rekreation.
Hej

Bra jobbat, men även Umeå måste väl följa Skolverkets läroplan med angivna timmar för idrott?

Mvh isan lover

inte stalker utan en som vet och inte fantiserar

vad jobbar du med som verkar vara så aktiv eller är det bara andra som ska vara det
Hur kan man vara så off som du?
Även om jag är ung i sinnet, så räknas jag nog inte som ungdom längre.

Läs på vad diskussionen handlar om innan du skriver tokigheter.

Var utläser du att jag säger att jag är så aktiv?

Hej

Föestår att AI sammanfattningar som grundas på fakta och statistik från myndigheter, forskning och media upplevs som jobbig för din del eftersom den kullkastar nästan allt du skriver och påstår. :)

Mvh isan lover

Hej

Bra jobbat, men även Umeå måste väl följa Skolverkets läroplan med angivna timmar för idrott?

Mvh isan lover
Skolverkets läroplan är väl en miniminivå och det är tillåtet att använda mer timmar på idrotten.
Särskilt på fritiden att använda skolors och kommunens anläggningar fritt.

Det skiljer säkert också i kvalitet på dessa timmar mellan olika skolor och kommuner.

Skolverkets läroplan är väl en miniminivå och det är tillåtet att använda mer timmar på idrotten.
Särskilt på fritiden att använda skolors och kommunens anläggningar fritt.

Det skiljer säkert också i kvalitet på dessa timmar mellan olika skolor och kommuner.
Hej

Om man ökar antalet timmar för idrott måste det ju ske på andra ämnens bekostnad, om man inte har längre eller fler skoldagar, undrar vilka ämnen som får avstå tid för idrott i Umeå?

Mvh isan lover

Hej

Föestår att AI sammanfattningar som grundas på fakta och statistik från myndigheter, forskning och media upplevs som jobbig för din del eftersom den kullkastar nästan allt du skriver och påstår. :)

Mvh isan lover
Töntigt svar. Ingen blir imponerad av att du klistrar in AI-sammanfattningar som du inte förstår varför man ska vara skeptisk till. Lite som att sno skolkompisens arbete utan att förstå vad han gjort.

Och det är ju du som påstår att det inte finns aktiva ungdomar längre. Vi andra säger att det finns det visst, men generellt är ungdomar mer stillasittande nu. Men den nyanseringen förstår inte du, det kanske är åldern.

Men trist att ungdomarna i dina trakter bara sitter framför datorn. Ni kanske skulle kolla hur andra områden gör, tex Umeå.

Hej

Roligt att höra. För sett till riket ser det ju tyvärr väldigt annorlunda ut.

"För unga visar forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan att trenden är liknande. Omkring 70 procent av ungdomarna når inte upp till den rekommenderade nivån av daglig fysisk aktivitet."

Mvh isan lover
När jag svarade på detta så menade jag inte specifikt ungdomar, jag menade alla som är arbetsföra och lever p a-kassa eller div bidrag.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
R
Svar
7
Visningar