Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Hej

Oavsett vad vi alla tycker om det så talar väl egentligen det mesta för att andelen äldre som kommer att jobba i någon form efter att ha uppnått sin pensionsålder kommer att fortsätta öka, folk lever längre, tycker att det är lite kul att träffa sina gamla arbetskamrater igen samtidigt som våra politiker gör vad dom kan för att locka fler till detta genom skattelättnader och ökade grundavdrag.

Mvh isan lover

Hej

Det tror jag tyvärr inte, mycket har ändrats dom senaste 50-60 åren.

AI-översikt
Närmare hälften av den vuxna befolkningen har en hälsofarligt dålig kondition. För unga visar forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan att trenden är liknande. Omkring 70 procent av ungdomarna når inte upp till den rekommenderade nivån av daglig fysisk aktivitet.

Här är en uppdelning av vad forskningen visar kring ungas fysik:
  • Minskad kondition: Konditionen hos unga har försämrats med cirka 10 procent under de senaste decennierna.
  • Skärmtidens påverkan: Forskning från Gymnastik- och idrottshögskolan visar ett tydligt samband mellan mycket skärmtid och sämre kondition. Unga med lägre kondition använder ofta skärmen fem timmar eller mer per dag.
  • Rörelsemål: Folkhälsomyndigheten rekommenderar att barn och unga är fysiskt aktiva i minst 60 minuter per dag. Enligt Idrottsstatistik tränar omkring tre av fyra ungdomar någon gång i veckan, men det innebär inte alltid att de når upp till den rekommenderade dagliga pulshöjande nivån.
Mvh isan lover
Du verkar ha svårt att klara dig utan AI. :thumbsdown:

Det hindrar inte att soffpotatisarna är så stor skara att bärföretagen hellre försöker ta in Thailändare.
Se bara på den växande skara som inte duger till lumpen.Andelen som ratas vid mönstringen växer för varje gång som jag ser siffrorna.
likadant är det för idrottsföreningarnas problem att få till föryngring av aktiva deltagare. många mindre föreningar har problemmed att fylla sina lag vid mattcher.
Det är trenden som är det stora problemet med växande andel soffpotatisar
Hälsningar T
Var gjorde du lumpen och när

Uppgiften kommer från elektrikern som jobbar åt mej, efter ett par år så får man dubbla grundavdrag och något år senare även lägre skatt, hur mycket vet jag inte.
Ja, det är lägre arbetsgivaravgifter efter 67 år då inget sätts av till pension längre.
I stort sett samma som de ca 20% som är avgifter till inkomstpension och premiepension.

Dessutom slipper arbetsgivaren ofta betala tjänstepension

Hej

Oavsett vad vi alla tycker om det så talar väl egentligen det mesta för att andelen äldre som kommer att jobba i någon form efter att ha uppnått sin pensionsålder kommer att fortsätta öka, folk lever längre, tycker att det är lite kul att träffa sina gamla arbetskamrater igen samtidigt som våra politiker gör vad dom kan för att locka fler till detta genom skattelättnader och ökade grundavdrag.

Mvh isan lover
Bristen på kompetens bland de arbetslösa gör att efterfrågan på kompetens bland pensionärer bara växer.

Bemanningsföretag som hyr ut seniorer växer snabbt i hela landet.
Har själv blivit kontaktad två gånger av Veteranpoolen om jag är villig att ta tillfälliga jobb.
Det kan röra sig om 2 dagar varannan vecka till full tid.

Det är en stark affärsmodell och stor efterfrågan på kunskap för företag men också för privatpersoner som behöver hjälp.

Bristen på kompetens bland de arbetslösa gör att efterfrågan på kompetens bland pensionärer bara växer.

Bemanningsföretag som hyr ut seniorer växer snabbt i hela landet.
Har själv blivit kontaktad två gånger av Veteranpoolen om jag är villig att ta tillfälliga jobb.
Det kan röra sig om 2 dagar varannan vecka till full tid.

Det är en stark affärsmodell och stor efterfrågan på kunskap för företag men också för privatpersoner som behöver hjälp.

Vart tog kompetensregnet vägen?

Din kusin är ju även din morbror.
Visst kan jag tänka mig att han finner likasinnade här i Västerbotten.
Jo, o en blev sjuk som du vet...Trots special medicinering på Kreta och i Egyptien så tar "sjukdommen" ut på sin rätt:confused:. Han har kämpat hårt mot läkarvård här i landet men problematiskt med dyra special medikament då dom inte är godkända av Socialstyrelsen. Jag ska ringa upp ikväll o prata lite för det uppskattar han:beer:.

Det hindrar inte att soffpotatisarna är så stor skara att bärföretagen hellre försöker ta in Thailändare.
Se bara på den växande skara som inte duger till lumpen.Andelen som ratas vid mönstringen växer för varje gång som jag ser siffrorna.
likadant är det för idrottsföreningarnas problem att få till föryngring av aktiva deltagare. många mindre föreningar har problemmed att fylla sina lag vid mattcher.
Det är trenden som är det stora problemet med växande andel soffpotatisar
Hälsningar T
Det beror nog till stor del på den ökande andelen importerade analfabeter. :thumbsdown:

Hej

Där körde du en fuling, självklart har Thailand med sina dryga 70 miljoner innevånare fler diabetes och feta än i Sverige med sina 9-10 miljoner innevånare, men ser man till detta procentuellt så är andelen fortfarande högre i Sverige än Thailand, se nedan.

AI-översikt

Det finns generellt sett inte procentuellt fler överviktiga barn i Thailand än i Sverige. Faktum är att Sverige har en högre andel barn med övervikt eller fetma (obesitas) än vad Thailand har i de flesta åldersgrupper.
Även om barnfetman ökar mycket snabbt i Thailand och Sydostasien, ligger de europeiska länderna – inklusive Sverige – fortfarande högre i den totala statistiken över övervikt.

Här är en direkt jämförelse baserad på officiell statistik från myndigheter och globala hälsorapporter:

Jämförelse av övervikt och fetma (inkl. obesitas)

[th]Åldersgrupp[/th][th]Thailand (Data från 2023–2025)[/th][th]Sverige (Data från 2024–2026)[/th] [td]Småbarn (ca 0–5 år)[/td][td]~9,1 % till 9,2 %[/td][td]~10 % till 11,4 %[/td] [td]Skolbarn (ca 6–14 år)[/td][td]~13,1 % till 13,4 %[/td][td]~20 % till 23 %[/td] [td]Ungdomar (ca 15–19 år)[/td][td]~13,2 % till 15,8 %[/td][td]~21 % (varav 4 % fetma)[/td]

• Sverige: Enligt Folkhälsomyndigheten har trenden legat stabilt på en hög nivå under en längre tid. Ungefär vart femte svenskt skolbarn (20–23 %) lever med övervikt eller obesitas.
  • Thailand: Enligt UNICEF Thailand och thailändska hälsomyndigheter står landet inför en snabb förändring. Övervikten bland thailändska skolbarn ligger runt 13 %. Landet brottas dock med en "dubbel börda", då det i vissa regioner fortfarande finns problem med undernäring parallellt med den ökande fetman.
Mvh isan lover
Sluta med ditt AI trams. Har du tappat egna tankeförmågan?:puke:

Fakta? AI svarar på det du frågar efter. Det gäller bara att fråga rätt så du får det svar du vill ha. :thumbsdown:
Nej inte riktigt de flesta AI-tjänster (som exempelvis ChatGPT) har inbyggda säkerhetsspärrar. Om du ställer en direkt fråga som att "Förintelsen inte har hänt", kommer du inte att få ett godkännande. Istället kommer AI:n att neka att svara eller hänvisa till historiska.

Nej inte riktigt de flesta AI-tjänster (som exempelvis ChatGPT) har inbyggda säkerhetsspärrar. Om du ställer en direkt fråga som att "Förintelsen inte har hänt", kommer du inte att få ett godkännande. Istället kommer AI:n att neka att svara eller hänvisa till historiska.
Hej

Dessutom finns det ju källhänvisningar som man kan gå till om man vill kontrollera några uppgifter, så jag ser positivt på att fakta och statistik tillhandahålls via AI och tror att det har kommit för att stanna, även många elever använder sig av AI i skolarbetet när dom söker information och fakta.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A
R
Svar
7