Sink skatt

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"andrejsdenruskige " sa:
Om du betalar 8000:- i skatt så kan du inte ha en så fet pension....alternativt så har du väldans mycket avdrag på något sätt.
Det går liksom inte hand i hand.

Jag har ingen fet lön, men betalar mycket "fetare" skatt.

Och jag har en ganska fet pension tills jag fyller 70....och betalar lite mer i skatt än 8000:-...men varför klaga.............
 
Är ju inte meningen att man skall få samma pension som man hade i lön. Under ett helt arbetsliv så skall man ha samlat lite i ladorna och man skall vara skuldfri.. har man inte lyckats få ordning på detta på ett helt arbetsliv så undrar man vad för prioriteringar man gjort i livet!
 
Helt rätt!..Och då behöver man ju inte flytta till Thailand för att överleva....och sitta där och klaga på Sverige som svikit ens förhoppningar! Karma!
 
"BaBoo " sa:
Nja Alliansen har ju hållt vad de sagt till mångas förtret :)
Det måste erkännas att alliansen har skött den ekonomiska politiken mycket bra, och det visar med en stark krona jämfört med dollarn och euron och låga räntor med låg inflation. Sedan har både pensionärer och löntagare fått en ökad köpkraft, utan att det försvunnit i inflation.
 
"Phonta " sa:
Skitsnack...Feta pensioner har en liten klick i Sverige , de flesta har bara 20000svkr/månad
20000 kr /månad minus 30% i skatt ger 14000 svkr netto/mån , detta är inte värdigt en Svensk som jobbat hela livet. Ca 6000 avgår i hyra , 4000 i mat , busskort samt läkarkostnader , ja sen kan man ju sitta och mata duvorna och titta på alla nysvenskar när de shoppar för bidragspengarna :(
I Thailand lever man gott på 68000thbt , var glada för att vi väljer att leva i Thailand på våra pensioner , vi kostar inga hyresbidrag , ingen sjukvård , inga mediciner mmm.. Rena förtjänster för vårt gamla fosterland ....

4000:- i mat?
Det innebär i så fall att min familj bör kosta 12000:- i mat.

T.o.m jag skulle klara mig på 14000:- Netto.
Vad är det som gör att inte pankisarna kan överleva på dessa pengar.
Har boule blivit en så dyr sport?


Nu kostar inte jag heller samhället några pengar. Ingen medicin, inga läkarkostnader, inga hyresbidrag o.s.v. och jag betalar betydligt mer än både vad 6000:- och 8000:- tillsammans blir, i skatt.

Gnäller jag för det?
Njae, i alla fall inte lika mycket som pankisarna.
 
Jag betalade 24000 i skatt per månad vissa gngr 75000 och var inte ens pensions berättigad men men klagade gjorde jag väl men får lösa pensionsbiten själv nu förutom den lilla summa rederiet sparar åt mig per månad på någon bank i något Eurpeiskt land med viss skattelättnad. Hade dom tänkt till lite och gett oss som arbetar samma som mig och gett oss samma rättigheter som resten av Svenska folket hade vi nog varit några som stannat kvar hemma.
 
"andrejsdenruskige " sa:
4000:- i mat?
Det innebär i så fall att min familj bör kosta 12000:- i mat.

T.o.m jag skulle klara mig på 14000:- Netto.
Vad är det som gör att inte pankisarna kan överleva på dessa pengar.
Har boule blivit en så dyr sport?


Nu kostar inte jag heller samhället några pengar. Ingen medicin, inga läkarkostnader, inga hyresbidrag o.s.v. och jag betalar betydligt mer än både vad 6000:- och 8000:- tillsammans blir, i skatt.

Gnäller jag för det?
Njae, i alla fall inte lika mycket som pankisarna.

Blev oxå förvånad över hur mycket han lägger på mat :)
 
"Jonas " sa:
Jag betalade 24000 i skatt per månad vissa gngr 75000 och var inte ens pensions berättigad men men klagade gjorde jag väl men får lösa pensionsbiten själv nu förutom den lilla summa rederiet sparar åt mig per månad på någon bank i något Eurpeiskt land med viss skattelättnad. Hade dom tänkt till lite och gett oss som arbetar samma som mig och gett oss samma rättigheter som resten av Svenska folket hade vi nog varit några som stannat kvar hemma.

Ligger som oftast runt 24k Nok. Nu är det både sociala försäkringar och pensionsgrundande, fast kanske inte hela beloppet.

Jag hade samma "dilemma" som du när jag tänkte jobba utomlands (inte Norge eller Sverige)
Hade blivit skatt på ca 900k-1mille och jag hade inga som helst rättigheter.
Jag hade iofs kunnat slippa skatten om jag hade flyttat familjen till Thailand och tillämpat 6-månaders regeln.

Betala skatt som 150st pensionärer och inte ha mer rättigheter än en....nja, inga rättigheter alls, förutom att vistas i Sverige.
 
Fa
"BaBoo " sa:
Är ju inte meningen att man skall få samma pension som man hade i lön. Under ett helt arbetsliv så skall man ha samlat lite i ladorna och man skall vara skuldfri.. har man inte lyckats få ordning på detta på ett helt arbetsliv så undrar man vad för prioriteringar man gjort i livet!

Ibland funkar det Babobo, helt rätt , med en pension på knappt 30000svkr i månaden-skatt har jag en mycket bra pension, inte tack vare staten utan tack vare just att jag gjort som du beskriver ,inga skulder samt en bra slant sparad ..Tack för den Babobo :thumbsup:
 
H
"BaBoo " sa:
Blev oxå förvånad över hur mycket han lägger på mat :)

Ha ha , Stor är jag men fan inte fet , inte ett kilo för mycket på magen , har du den fysiken jag har vid min ålder då får du vara tacksam ..eller så har du som jag tränat och tränar flera gånger i veckan, och dyrt är det att äta rätt, för Er som inte vet så är det billig skräpmat man blir fet av .Inte av en balanserad riktig kost ,men den blir dyr
 
"Phonta " sa:
H
Ha ha , Stor är jag men fan inte fet , inte ett kilo för mycket på magen , har du den fysiken jag har vid min ålder då får du vara tacksam ..eller så har du som jag tränat och tränar flera gånger i veckan, och dyrt är det att äta rätt, för Er som inte vet så är det billig skräpmat man blir fet av .Inte av en balanserad riktig kost ,men den blir dyr
Här får du karma Phonta, maten ska man inte snåla på.
Många som inte begriper att en bra fysik och en bra hälsa hänger ihop, både psykisk och fysisk hälsa. Motion är den bästa present man kan ge sin kropp och
lägger man där till en välbalanserad och nyttig kost så får man maximal utdelning :thumbsup:
 
Motion är en absolut förutsättning för hälsa och man blir vad man äter. Men inte är väl fisk, frukt och grönsaker så väldigt dyrt ?

Inte ägg och havregrynsgröt heller.
 
"Jonas " sa:
Jag betalade 24000 i skatt per månad vissa gngr 75000 och var inte ens pensions berättigad men men klagade gjorde jag väl men får lösa pensionsbiten själv nu förutom den lilla summa rederiet sparar åt mig per månad på någon bank i något Eurpeiskt land med viss skattelättnad. Hade dom tänkt till lite och gett oss som arbetar samma som mig och gett oss samma rättigheter som resten av Svenska folket hade vi nog varit några som stannat kvar hemma.

Detta måste du se över och lösa annars står du på bar backe när du är 60-65!
 
"Phonta " sa:
Fa
Ibland funkar det Babobo, helt rätt , med en pension på knappt 30000svkr i månaden-skatt har jag en mycket bra pension, inte tack vare staten utan tack vare just att jag gjort som du beskriver ,inga skulder samt en bra slant sparad ..Tack för den Babobo :thumbsup:

Du är ju inte ens pensionär ännu!
 
"Hans Svensson " sa:
Detta måste du se över och lösa annars står du på bar backe när du är 60-65!

Jag får börja pensionsspara när jag kommit ordning med allt här, rederiet sätter som sagt var också in ca 4000 kr i månaden på ett pensionskonto, så med det och ett eget pensionssparande skall jag förhoppningsvis ha lite att leva på. Nu är ju min största utgift borta och själv e jag billig i drift.
 
Hej
"Birger " sa:
Motion är en absolut förutsättning för hälsa och man blir vad man äter. Men inte är väl fisk, frukt och grönsaker så väldigt dyrt ?

Inte ägg och havregrynsgröt heller.

Hej Birger ,

Nja , i Thailand så är god fisk dyrt, jag gillar inte Thaifisken speciellt , den smakar ofatst bara dy. Däremot så finns det makrill att tillgå , det finns lax , fryst eller färsk.. Vi har inhandlat en grymt bra låda till pickupen , 80 liter box till flaket , lägger i is samt köper fisk och annat godis som håller sig i ett par dygn.. Köpte barracuda samt en massa bäckfisk i Jomtien förra veckan , funkade bra ända hem till isaan ..
 
"Phonta " sa:
Hej
Hej Birger ,

Nja , i Thailand så är god fisk dyrt, jag gillar inte Thaifisken speciellt , den smakar ofatst bara dy. Däremot så finns det makrill att tillgå , det finns lax , fryst eller färsk.. Vi har inhandlat en grymt bra låda till pickupen , 80 liter box till flaket , lägger i is samt köper fisk och annat godis som håller sig i ett par dygn.. Köpte barracuda samt en massa bäckfisk i Jomtien förra veckan , funkade bra ända hem till isaan ..
Fattar inte hur man kan käka bläckfisk, e ju som å tugga på gummiband.
 
"Phonta " sa:
Hej
Hej Birger ,

Nja , i Thailand så är god fisk dyrt, jag gillar inte Thaifisken speciellt , den smakar ofatst bara dy. Däremot så finns det makrill att tillgå , det finns lax , fryst eller färsk.. Vi har inhandlat en grymt bra låda till pickupen , 80 liter box till flaket , lägger i is samt köper fisk och annat godis som håller sig i ett par dygn.. Köpte barracuda samt en massa bäckfisk i Jomtien förra veckan , funkade bra ända hem till isaan ..
Det är inget fel på den odlade fisken men man måste se upp vem som levererar den, om det är CP som är mycket stora inom branschen är fisken bra. De kontrollerar vattnet där de som odlar fisken har, innan de får leverera till CP, det måste vara strömmande vatten där kassarna finns.
Odlas fisken i slutna dammar blir det bismak av dy, men sådan fisk befattar sig inte CP med.
 
Tycker den "Pa-nin" Pa-duk" och andra Thaifiskar jag hittar smakar skit !
Pa-salam äter jag inte ,finns dock ibland och anses av många god ;D

Bläckfisk rätt tillagad är god, frugans Patapau-pamuck är grymt bra ..Grönsaker odlar vi helst hemma , hon har ju 3 rai utmärkt tomtmark som som är tomma utan hus . och hus blir det inget :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
11
Visningar
4 K
pa_sak
P
A
Svar
8
Visningar
2 K
Wanpen
W
 
Tillbaka
Topp