sink kontra skattetabel

Den stora skillnaden mellan sink och vanligt skatt är väl att sink är en punktskatt vilket medför att du inte behöver deklarera mer i Sverige men att du i och med det inte heller kan göra några avdrag, så har du något du vill göra avdrag för i Sverige så lönar sig som regel inte sink skatten.
Med andra ord en bestraffning för att du har haft mage att lämna Svedala. Jantelagen måste följa med dig vart du än går. :cool:

Senast ändrad:
Du skall/bör söka sink under Dec - Jan. Annars förlorar du grundavdraget för tiden från nyår till du beviljas sink. Vilket innebär att då kommer du få högre skatt med sink första året, 12 mån regeln.
Beroende på att din inkomst inte är så stor.

Men detta gäller väl bara år 1 eller hur, så sedan blir allt till det vanliga, och då undrar jag fortfarande OM det lönar sig med skattetabellen eller SINKskatten??

Men detta gäller väl bara år 1 eller hur, så sedan blir allt till det vanliga, och då undrar jag fortfarande OM det lönar sig med skattetabellen eller SINKskatten??
'Det gäller bara första året JA
Räkna själv du vet vad du skattar idag. Med sink har du ett"fribelopp" Ca 35500/ kr år resten är det 25% på i skatt.
Men som jag skrev ovan så har du så liten inkomst så jag är säker på att du tjänar på sink.
Men glöm inte att söka Dec - Jan för annars så är jag säker på att år 1 blir förlust.

Skiljer fn knappt 200 sek för mig dvs mer om jag skattar i Sverige . Men vad har 200 spänn för betydelse i sammanhanget

Nackdelen med sink-skatt är att man inte kan deklarera och inte göra avdrag, man tjänar nog bäst att inte ha sink-skatt om man har en låg inkomst. Jag hade sink-skatt tidigare men avstod den för några år sen just pga att man inte kan göra några avdrag, är man helt utskriven ur Sverige kanske man inte har så mycket att dra av, men jag har ett lån i sverige som jag kan göra ränteavdrag på och efter lite räknande så kom jag fram till att jag tjänar mer på att betala vanlig skatt än sink-skatt, speciellt nu när sink-skatten är 25%, det känns ibland som Sverige straffar de som bor utomlands, trots att vi skulle kosta mer för staten om vi bodde i Sverige.

Nackdelen med sink-skatt är att man inte kan deklarera och inte göra avdrag, man tjänar nog bäst att inte ha sink-skatt om man har en låg inkomst. Jag hade sink-skatt tidigare men avstod den för några år sen just pga att man inte kan göra några avdrag, är man helt utskriven ur Sverige kanske man inte har så mycket att dra av, men jag har ett lån i sverige som jag kan göra ränteavdrag på och efter lite räknande så kom jag fram till att jag tjänar mer på att betala vanlig skatt än sink-skatt, speciellt nu när sink-skatten är 25%, det känns ibland som Sverige straffar de som bor utomlands, trots att vi skulle kosta mer för staten om vi bodde i Sverige.
Klart att man skall beakta avdrag, om man nu har några. Men lite ränteavdrag ger inte så mycket klirr i kassan heller. Bara att ta fram dosan och räkna. Vill bara påminna dig om att sink skatt lönar sig alltid vid låga inkomster som det handlade om i tråden, räkna själv

Senast ändrad:
Skiljer fn knappt 200 sek för mig dvs mer om jag skattar i Sverige . Men vad har 200 spänn för betydelse i sammanhanget

Du kan om du inte skriver ut dej ha en hemförsäkring i Sverige som kan ge dej vettigt pris på reseförsäkring utan konstiga villkor, du slipper krångel om något händer och du måste återvända till Sverige för vård + garanterat en del annat som jag inte vet.

Du kan om du inte skriver ut dej ha en hemförsäkring i Sverige som kan ge dej vettigt pris på reseförsäkring utan konstiga villkor, du slipper krångel om något händer och du måste återvända till Sverige för vård + garanterat en del annat som jag inte vet.
jag brukar ha det . det är som du säger , de första 45 dagarna ingår i försäkringen , den kostar sedan 1500 sek /mån , max tid ett år ,, har haft en lång pratstund med dem på LF Östgöta , men tycker att den är svindyr ,

Det gäller att bo i rätt län :):)
Tyvärr så har du rätt, blir jag allvarligt sjuk så bor jag i rätt län , Linköping är nog bland det vassaste i landet , tyvärr så är resten bara skit , dvs för inte ens en hälsokontroll , betalat 7500 kr i skatt senaste året varje månad , undrar faktiskt för vad

jag brukar ha det . det är som du säger , de första 45 dagarna ingår i försäkringen , den kostar sedan 1500 sek /mån , max tid ett år ,, har haft en lång pratstund med dem på LF Östgöta , men tycker att den är svindyr ,
Den är dyr, mindre än hälften (21kr/dag) hos LF V-botten och upp till 2 år :)

Den är dyr, mindre än hälften (21kr/dag) hos LF V-botten och upp till 2 år :)
Har svårt att köpa detta med två år och 21 sek, de bara tittade på mig när jag tog detta med LF i Norrköping , inte möjligt sade de ... men jag säger inte att du ljuger , bara refererar till vad de sa ;)

Jo, men detta har vi ju stött och blött du och jag , det skiljer som fn mellan länen , men inte dyrast här utan det är skåne med Malmö
Stämmer, men inget fel att uppdatera, nya läsare får ju ett hum över försäkringar.
Men vi har väldigt hög kommunal skatt (+34kr) och det är ingen fördel.

Klart att man skall beakta avdrag, om man nu har några. Men lite ränteavdrag ger inte så mycket klirr i kassan heller. Bara att ta fram dosan och räkna. Vill bara påminna dig om att sink skatt lönar sig alltid vid låga inkomster som det handlade om i tråden, räkna själv

Nä det är klart om man inte har stora ränteavdrag då.

Har svårt att köpa detta med två år och 21 sek, de bara tittade på mig när jag tog detta med LF i Norrköping , inte möjligt sade de ... men jag säger inte att du ljuger , bara refererar till vad de sa ;)
Jag har ju visat försäkringen en gång i bild här, hela framsidan utan mitt namn.
Ska snart begära in offert igen för 9 månader så det kan blivit dyrare sen förra året.

Tillbaka
Topp