sink kontra skattetabel

De
jag brukar ha det . det är som du säger , de första 45 dagarna ingår i försäkringen , den kostar sedan 1500 sek /mån , max tid ett år ,, har haft en lång pratstund med dem på LF Östgöta , men tycker att den är svindyr ,
Detta med hemförsäkring i Sverige som täcker sjukvården är ju bra om man kan fixa till det, men vad sjutton ska man då ha en reseförsäkring till? är det för bagaget eller vad?

De

Detta med hemförsäkring i Sverige som täcker sjukvården är ju bra om man kan fixa till det, men vad sjutton ska man då ha en reseförsäkring till? är det för bagaget eller vad?

De flesta hemförsäkringar(alla?) har en reseförsäkring på 30-60 dagar som ingår, den kan du normalt förlänga om du vill stanna länge.
Denna försäkring brukar se till att du flygs hem för vård så snart det är möjligt, de thailändska försäkringarna blir lite sparsamma med vad de täcker när du blir äldre.

Ja
De flesta hemförsäkringar(alla?) har en reseförsäkring på 30-60 dagar som ingår, den kan du normalt förlänga om du vill stanna länge.
Denna försäkring brukar se till att du flygs hem för vård så snart det är möjligt, de thailändska försäkringarna blir lite sparsamma med vad de täcker när du blir äldre.
jaha, ja jag var bara nyfiken på varför folk tar reseförsäkringar extra om de har på hemförsäkringen? Men nu har jag fått svaret på den gåtan och tackar för det.

Min Thailändska försäkring ger mig emergency evacuation 1 million dollar.
Magnetkort och behöver inte fylla i några formulär, dra kortet, visa passet och 0 baht i självrisk.
Även bilförsäkringarna ja haft 0 självrisk och min fru kör som en kratta så ja har nyttjat försäkring många gånger, väldigt enkelt i jämförelse med Svenska bolag.

Min Thailändska försäkring ger mig emergency evacuation 1 million dollar.
Magnetkort och behöver inte fylla i några formulär, dra kortet, visa passet och 0 baht i självrisk.
Även bilförsäkringarna ja haft 0 självrisk och min fru kör som en kratta så ja har nyttjat försäkring många gånger, väldigt enkelt i jämförelse med Svenska bolag.
Är du utskriven ifrån Sverige och då skriven i Thailand så kan du ju fundera på vart den där emergency evacuation tar dig någonstans...

Ja

jaha, ja jag var bara nyfiken på varför folk tar reseförsäkringar extra om de har på hemförsäkringen? Men nu har jag fått svaret på den gåtan och tackar för det.

Dom flesta bolag har 2 steg i hem / reseförsäkringen, så det gäller att tala med sitt bolag om dom har tilläggsförsäkringen, kallas ofta
(stora reseförsäkringen)

Ok ja jag vill ju inte gå in på min privata ekonomi, men min inkomst motsvarar definitivt mina avdrag och enligt min beräkning så tjänar jag personligen på att inte ha sink. Men jag missade väl detta med att detta gäller låginkomsttagare så då ber jag om ursäkt för den missen och djupt bockande med mössan i hand drar jag mig försiktigt tillbaka in i mörkret igen med min okunskap. :)

Dom flesta bolag har 2 steg i hem / reseförsäkringen, så det gäller att tala med sitt bolag om dom har tilläggsförsäkringen, kallas ofta
(stora reseförsäkringen)

Intressant detta, jag har aldrig tänkt på detta förr, jag har alltid uppfattat att en hemförsäkring är för hemmet, men det var feltolkat då, hem innebär alltså grundförsäkring, jag har aldrig haft någon hemförsäkring själv, så det är intressant att få veta hur röran fungerar.

Vem har skrivit om Fake-adresser , digitala brevlådor är något som myndigheten dessutom propagerar för , jag har riktiga adresser , har inte som somliga bränt allt i hemlandet och i stället visar sig vara avundsjuka på de som använt skallen 555:):):), betalar även en hemförsäkring på adressen , så blir svårt att säga jag inte bor där, kan ju komma hem en ggr /år, räcker bra det ,, Att jaga pensionärer som betalar full skatt samt inte åtnjuter bidrag kommer aldrig att bli verklighet ,
Man kan väl inte vara folkbokförd på en digital adress? Jag försökte vara folkbokförd på en postbox i några år på 70 talet för jag behövde vara folkbokförd i Sverige ett tag men inte ville hyra en lägenhet. Det gick inte skattemyndigheten med på, man måste ha en adress där man kan bo kroppsligen. Men som sagt detta var på 70 talet så det kan ha förändrats.

Är du utskriven ifrån Sverige och då skriven i Thailand så kan du ju fundera på vart den där emergency evacuation tar dig någonstans...
So what, jag skrev att det ingick, vart jag blir flugen är ovesäntligt.
Jag går inte i någon tro att jag blir flugen till Sverige och får första klass sjukvård men min försäkring gäller world wide inte bara i Thailand, förutom USA så förhoppningsvis får jag vård även om jag sitter fast i en djungelhydda i Kenya.

Jag går inte i någon tro att jag blir flugen till Sverige och får första klass sjukvård men min försäkring gäller world wide inte bara i Thailand, förutom USA så förhoppningsvis får jag vård även om jag sitter fast i en djungelhydda i Kenya.
Finns väl riktigt bra sjukhus världen över , även i Thailand BKK Hospital är inget som jag skulle rata :)

Man kan väl inte vara folkbokförd på en digital adress? Jag försökte vara folkbokförd på en postbox i några år på 70 talet för jag behövde vara folkbokförd i Sverige ett tag men inte ville hyra en lägenhet. Det gick inte skattemyndigheten med på, man måste ha en adress där man kan bo kroppsligen. Men som sagt detta var på 70 talet så det kan ha förändrats.
Nej du måste ha en adress , men man kan ju ha en folkbokföring till en adress, tillex sonens samt sen ha posten till digitala brevlådan .. Dit skickar myndigheterna sin post till dig , typ "Min myndighetspost.se"

Du blir transporterad till Thailand och för dom flesta av oss är den klausulen rätt värdelös, men bra för dig då som klänger i träden i Afrika titt som tätt :rolleyes:

Du blir transporterad till Thailand och för dom flesta av oss är den klausulen rätt värdelös, men bra för dig då som klänger i träden i Afrika titt som tätt :rolleyes:
Men jag är ju inte skriven i Thailand bara utskriven ifrån Sverige så pga av medborgarskapet så kommer dom nog när dom finner mig där medvetslös med passet i fickan brottandes med en flock Lejon på savannen skicka mig till Sverige.
Nu har jag ju försäkring som täcker rätt hög sjukvård så jag hade dock nog föredragit att blivit skickad till Thailand.
Men försäkringen gäller ju även i Sverige så kanske man fått förtur där med.
Nu vet jag att försäkring kommer bli dyrare med åldern men.just nu så är kostnaden på 36.000 baht överkomlig vs vilken sjukvård jag får och hur lätt den är att använda och slippa allt pappersstrul och försäkringsbolagskontakt etc.

Om
jag blir akut sjuk här i Thailand så inte sjutton vill jag ha en lång flygtransport till Sverige, jag vill till närmaste sjukhus i Thailand.

Jo det såklart, men sjukvården i Thailand är mycket bra, minst lika bra som i Sverige, med skillnaden att i Thailand har de tid med patienterna.

Nej du måste ha en adress , men man kan ju ha en folkbokföring till en adress, tillex sonens samt sen ha posten till digitala brevlådan .. Dit skickar myndigheterna sin post till dig , typ "Min myndighetspost.se"

Förr iaf i Sverige kunde man skriva sig på en myndighet som polisen eller skattemyndigheten om man var hemlös, jag vet inte om det går fortfarande, men hur kul är det att vara folkbokförd hos polisen?

Tillbaka
Topp