Sjukvård och ev. språkförbistring

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R

Rolf

Gäst
Hej
Vi hade ett samtal hemma i går om planerna på att flyttta till Thailand om ca 2år. Då säger min fru att det skulle inte kännas bra med tanke på att hon har diabetes och något åt magen till som kollas varje år. Hon säger och kanske med all rätt att hon inte kan tillgodogöra sej all info av en Thailänsk läkare ang sina problem. Jag vill ju att hon ska känna sej trygg vid en ev. flytt.
Är det någon som har erfarenhet av det här med ev. språkförbistringar i sjukvården och vad kan man göra åt det förutom att lära sej Thai flyande.
Hon tror inte att hon kommer förstå de fackuttryck som används inom vården. Hon talar och förstår engelska bra.
Alla tips emottages med tacksamhet.
Mvh Rolf :-\

Det var inte lätt, men eftersom det är ett tag till det ev. blir dags, kan du inte be din fru prata med sina läkare som hon har idag, be att dom skriver ut hennes diagnos och vad hon behöver för vårs m.m på latin eller engelska så kan ni ju förhoppningsvis visa detta till läkaren i Thailand.
Alltid en början sen kanske andra här på forumet vet mer om det finns läkare från scandinavien på plats så ni kan anlita det sjukhuset när ni är och bor i Thailand.

En fråga från mej då, hade du planerat det här med flytt till Thailand bara så där utan att rådfråga din fru först??

Att tala med sin läkare här i Sverige är väl min ide också. Hoppas bara dom är hjälpsamma. Jamenar springa till ett sjukhus i thai med tolk känns ju lite..... :-\
Jo vi hoppas på fler ideer.
Lego fattar inte vad du menar :eek:
Rolf

Jorå visst har vi talat om det tidigare, men sen dyker det ju alltid upp saker som måste lösas och vad jag förstår så behövs en liten kick i baken men det gäller ju att kicka i rätt riktning så man inte hamnar utanför planen och det var det som jag hoppades få lite hjälp med.
Rolf

Du är för gullig ;D
Bestämde allafall i går att vi ska ta en sväng ner till Rayong när flyget blir lite billigare. kanske inte så ra väder då men skit samma vi ska bara kolla runt och kolla lite kåkar.
Rolf

:wai:
Bakis? Drick kaffe
Glöm bakispizza och råa ägg.

Den bästa metoden för att komma i form är kaffe och huvudvärkstabletter.
Bakis och stressad - träna eller inte?
Enigt forskare vid Thomas Jefferson-universitetet i Philadelphia är en kopp kaffe och en huvudvärkstablett bäst för att bota baksmällan, skriver Daily Telegraph.
Tester på råttor
Koffeinet och de antiinflammatoriska ingredienserna i tabletterna fungerade bäst mot etanol, ren alkohol, i tester som har gjorts på råttor.
Så strunta i den feta maten, återställaren eller andra knep i helgen.
Brygg en kopp kaffe i stället.

Äntligen ytterligare en myt om baksmälla sönderslagen :upanddown: :upanddown:

Jo-Be"drunk"

Ja den kuren känner man igen, men
inte treo, jag tar en extra stor lippo

;D ;D ;D

Vatten innan sänggång är suveränt. Morgonen efter, 2Treo i ett halvt glas vatten, sen Kaffe. Hjälper mig nästan alltid. 8)

nu blir jag lite förbryllad..........
Vad finns det för koppling mellan Diabetes och bakfylla.
Nu har vi inte dom bekymren.
Rolf

Satt och bläddrade i Aftonbladet och då börjar man funderapå sitt val av land.
2 personer hardött pga. kylan i ChiangRai och i Loei där har termometern dalat under noll gr också

"rolfove " sa:
Satt och bläddrade i Aftonbladet och då börjar man funderapå sitt val av land.
2 personer hardött pga. kylan i ChiangRai och i Loei där har termometern dalat under noll gr också

Det där med att 2 har dött pga kylan ska du nog inte hänga upp dej på. (även om det är hemskt för dom som drabbas)
Dom som drabbas av det bor lite längre upp i bergen än Chiang Rai, har inte så bra hus som du kommer att ha, dom har inte samma förutsättningar inne i sina "hyddor" mot dej och oss andra.
Det stod väl inte om dom drabbade var ex. uteliggare klart att det blir kallt då, men du fryser ju inte ihjäl här i sverige när temperaturen går ner till-20-30 grader så du ska nog klara dej om det går under o grader.
Och det var väl inte längst upp i Norr som du hade tänkt att flytta till?

Morrn
Jo jag förstår det, men man blir lite undrande vart vädret är på väg jordskred kyla översämningar jordbävningar och fan vet vad.
Svår att få med nyanser i ett inlägg. Det kan ju lätt bli fel, om man skriver med glimten i ögat så syns det inte.
För att återgå till ämnet, får ta ett snack med berörda läkare så får vi se.
Rolf

Nu... vart du nästan religiös :laugh:
Kollar man på Discovery om jorden, där dom tror att jorden ska gå under 2012 då får man sno sej på att leva
rolf

ja eller så får man sno sej på. Får väl en rapport snart, har en dotter som är i thai just nu och som far runt som en skållad råtta

Rolfove!

Diabetes är idag en så vanlig åkomma att du inte behöver vara orolig. Thailand har mycket bra sjukvård på rätt sjukhus. Min flickvän har inte diabetes men problem med sockernivåer liksom hennes systrar och pappa.

I Rayong finns ett mycket bra sjukhus som kan mäta sig med de i Bangkok, se länk nedan. Undvik däremot statliga sjukhus, de tar död på dig istället. Min flickvän gick på Rayong Hospital innan och hon blev bara värre och värre innan jag tog henne till Saint Louise i Bangkok. På Saint Louise sa de till min flickvän "fortsätter du att gå till Rayong Hospital dör du". ???

Numer går hon och undersöker sig på Rayong Bangkok Hospital. Alla pratar mycket bra engelska på sådana sjukhus så din fru behöver inte oroa sig, förutsatt att hon pratar engelska förstås :D, och som sagt var Diabetes är ju så vanligt att det kan ju inte bli fel.

http://www.bangkokrayong.com/eng/map.asp
http://www.bangkokrayong.com/eng/Diabetes.asp

Mvh Peter :wai:

Tack
Det hjälper sannerligen att med egna ögon få se att möjligheterna är stora.
Intresant att se vad dom klarar, men det gäller förstås att ha en bra försäkring.
För mej är det värt en Karma.mvh Rolf

"rolfove " sa:
Tack
Det hjälper sannerligen att med egna ögon få se att möjligheterna är stora.
Intresant att se vad dom klarar, men det gäller förstås att ha en bra försäkring.
För mej är det värt en Karma.mvh Rolf

Tack rolfove, det värmer :wai:

Mvh Peter

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp