Sjukvård- och försäkring i Thailand för faranger

 
F

Farang53

Gäst
"Phonta " sa:
Jag trodde det första året att Sverige skulle framstå som ett land med betydligt mer fördelar än Thailand , idag blir jag mer och mer tveksam ............???

Den Svenska sjukvården blir sämre och sämre , allt medans den Thailändska blir bättre och bättre , jag har nu för 2300 thbt/år fri sjukvård under ett år , för mig är detta småpengar i jämförelse med att gå till en Svensk vårdcentral med dagens Svenska vårdavgifter ... Det som behövs är en adress i Thailand samt att du skriver in dig på det sjukhus du tillhör. alla talar om polisen som inte gör det de skall i Thailand , jag vet inte om jag håller med om detta , i alla fall inte det jag sett , de haffar och fängslar kriminella dagar i ända , samt beslagtar massvis med narkotika .
I Sverige får polisen skit av media om de gör sitt jobb... maten i Thailand , samt hyror , avgifter för TV + Internet ,ja allt är billigare . För att inte tala om klimatet , varmt skönt i jämförelse med Swedala. Ljugande korrupta politiker , ja det är väl det som Sverige är något bättre på , men även där börjar demokratin urholkas kraftigt .

Vad gör Sverige så mycket bättre ???
Kom igen nu och tänk gärna till , varför är Sverige bättre än Thailand ........... ;)
Den årsavgiften gäller bara vid läkarbesök hela året? Om du blir inlagd så får du bekosta det själv eller har du sjukförsäkring i Thailand? Jaq har en sjukförsäkring/olycksfallsförsäkring Thai den kostar mig 29 000 thbt/år men den täcker en del av kostnaden om jag blir inlagd resten får jag betala själv.
 
Jag låg inne nyligen för en operation här i Sverige och det kostade mig 100kr/dygnet.
För dom 100kr/dygnet tog dom emot mig på akuten och det var snabbt kan jag lova, en undersökning, inlagd på ett rum, magnetrönken,dropp.
Dag 2. Fortfarande dropp, en massa prover togs in i operationsrummet.
Uppvak, blev hämtad för att komma tillbaka till mitt rum, kvällsmat,värktabletter.
Dag 3. Frukost,lunch,middag och fika däremellan + värktabletter.
Dag4. Frukost,lunch, värktabletter. Jag fick med mig värktabletter till dom kommande 4:a dagarna. Därefter fick jag köpa mer på Apoteket. Dag 4:a åkte jag hem efter lunchen. Sjukskriven med 80% lön från försäkringskassan. Har nyligen skrivit under en AFA försäkring så mer pengar kommer att trilla in.
Jag betalade 300kr för 3 dygn,mat,medicin,rönken,operation,dropp + att jag hade ett eget rum med tv. Personalen var/är underbar.
 
Bara ??? anser det vara ganska ok, dessutom har jag då under ett år haft en djäkligt dyr försäkring, kastat dessa slantar i sjön mao. då jag hållt mig kärnfrisk .. Har nu istället avsatt en större summa Thbt på ett konto för ev ,större sjukkostnader .. Dessa är slantar ger dessutom lite ränta på Thaibanken , betydligt mer än på de Svenska bankerna , tror det är svårt att få 3,20 % ränta på ett bankkonto i Sverige
Denna summa är naturligtvis något jag aldrig rör ........ ;D
 
"Phonta " sa:
Bara ??? anser det vara ganska ok, dessutom har jag då under ett år haft en djäkligt dyr försäkring, kastat dessa slantar i sjön mao. då jag hållt mig kärnfrisk .. Har nu istället avsatt en större summa Thbt på ett konto för ev ,större sjukkostnader .. Dessa är slantar ger dessutom lite ränta på Thaibanken , betydligt mer än på de Svenska bankerna , tror det är svårt att få 3,20 % ränta på ett bankkonto i Sverige
Denna summa är naturligtvis något jag aldrig rör ........ ;D
 
"Phonta " sa:
Bara ??? anser det vara ganska ok, dessutom har jag då under ett år haft en djäkligt dyr försäkring, kastat dessa slantar i sjön mao. då jag hållt mig kärnfrisk .. Har nu istället avsatt en större summa Thbt på ett konto för ev ,större sjukkostnader .. Dessa är slantar ger dessutom lite ränta på Thaibanken , betydligt mer än på de Svenska bankerna , tror det är svårt att få 3,20 % ränta på ett bankkonto i Sverige
Denna summa är naturligtvis något jag aldrig rör ........ ;D

Har suttit i exakt samma tankar dom sista dagarna jag är försäkrad för sjukvård för 2000000 baht om året.
Men är ju bättre jag sätter 2 miljoner på ett sjukvårdskonto och tar räntan för försäkringen kommer ju bli dyrare och täcker inte allt men rena pengar täcker allt så funderar på att avsluta den.
Men kanske någon har en annan åsikt där den är bra som jag inte tänkt på?
Jag får kolla prislistan och se vad den kommer kosta på en 20 års period.
 
Du ar ju ung sa den ar billigare an for mig , slantar pa ett bankkonto ar bast ,definitivt :D
 
46000 baht om året betalar jag nu men ja den stiger snabbt med åren.
Skall jag iofs ner och hämta en check idag fått pengar tillbaks för jag inte nyttja den förra året får se hur mycket det är.
 
"Phonta " sa:
Bara ??? anser det vara ganska ok, dessutom har jag då under ett år haft en djäkligt dyr försäkring, kastat dessa slantar i sjön mao. då jag hållt mig kärnfrisk .. Har nu istället avsatt en större summa Thbt på ett konto för ev ,större sjukkostnader .. Dessa är slantar ger dessutom lite ränta på Thaibanken , betydligt mer än på de Svenska bankerna , tror det är svårt att få 3,20 % ränta på ett bankkonto i Sverige
Denna summa är naturligtvis något jag aldrig rör ........ ;D
Dom har en tabell vad kostnaderna är för olika behandlingar kostar och täcker inte din försäkring det så betalar man mellanskillnaden. Säger jag upp försäkringen så skulle jag få 4 000 thbt tillbaka. Jag hade 200 000 thbt innestående hos försäkringsbolaget. nu sist när jag var inlagd i 8 dagar. Sluträkningen blev 77 000 thbt försäkringen betalade 44 500 thbt resten fick jag betala själv. Det är inte dyrt men man undra varför dom betalar en del när det finns pengar innestående så det räcker. Resa med taxi betalar dom inte utan bara med ambulans men då minskar behandlings kapitalet. Man får välja statliga som är med i deras lista. Grannen har västerländskt försäkring så han tog in på Bangok/Phuket hospital det notan gick på nästan En Miljon thbt för 8 dagar (Denguefeber). Hade jag satt in 28 000 thbt på banken så hade jag haft 280 000 + räntan. Så nu har jag gjort som du plasera pengar på banken som är bara till sjukhuskostnader och inget annat. Jag får väl behålla försäkringen så den dagen man slänger veven så får frugan en slant kremering och vad där tillkommer. Vi är där snart i Sverige att varje innevånare ska ha egen försäkring och staten betalar inte. Skattepengarna går till annat?
 
Går ju att försäkra sig för ca 3000 baht/år på det lokala regions sjukhuset, då betalar man precis som thai 30 baht när man behöver vård. Phonta du hade väl precis fixat en dyl?
 
"bson " sa:
Går ju att försäkra sig för ca 3000 baht/år på det lokala regions sjukhuset, då betalar man precis som thai 30 baht när man behöver vård. Phonta du hade väl precis fixat en dyl?

Den grejen försvann ju, om jag kommer ihåg rätt. Dom gick ju ut med pukor och trumpeter och berättade att Udon Thani minsann erbjöd på sin hemsida försäkring för farangerna till en kostnad av bara några tusen baht om året, och farangerna skulle sedan få samma fria sjukvård som thailändarna själva..

Det dröjde dock inte länge innan det försvann ifrån den hemsidan, och sedan har jag inte hört ett enda fall där man tecknat en sådan försäkring...... Bson är du säker på det du skriver, eller är det hörsägen??
 
Jag betalade 2700 thbt för ca en månad sen , har nu fria läkarbesök under ett kommande år .... MAO det finns kvar även har i Pattis
 
Har hört andra som nyligen tecknat också. Tänker ta en sväng till hospitalet och kolla.
 
Fria läkarbesök.. Hmmm innefattar det OCKSÅ fri läkarård menar ni?? Påstår ni att det inkluderar fri läkarvård också????

Skulle vara bra att få reda på fakta faktiskt, ta med Er fru så hon får översätta för Er.... ;D ;D
 
"cumulus " sa:
Fria läkarbesök.. Hmmm innefattar det OCKSÅ fri läkarård menar ni?? Påstår ni att det inkluderar fri läkarvård också????

Skulle vara bra att få reda på fakta faktiskt, ta med Er fru så hon får översätta för Er.... ;D ;D

Jag hade med min fru ,det var hon som upplyste mig om detta ;)
 
Jag hörde en som nyligen hade legat inne 2v för dengue och betalat totalt 30 baht för det.
 
Ja det vill ja ha reda på lite mer om här pröjsar ja 46k vadär det för försäkring ni pratar om.
 
Alltså,, tror vi skall se verkligheten , detta är ingen försäkring (vad jag ser av det hela) Endast ett patientkort där du som är skriven på en adress kan få denna möjlighet att betala en engångssumma för sjukhus/läkarbesök under ett år ..

Tror inte ett skit på att det kostat 30 thbt för att behandla Dengue under två veckor,, inte en sportmössa till att det är korrekt ... Till och med medicin betalas utanför detta ... Varför skall vi här inte kunna använda skallen och inte föra dumma tvivelaktiga rykten vidare ............. :)
 
Jag betalar 100 bath för ett läkarbesök på en privat sjukhus så det är ingen vinst mes den försäkringen.
 
Jo, priserna varierar kraftigt från sjukhus till sjukhus , för en rabiesspruta i Pattis betalar jag 500 Thbt på Naklua /Banglamung , i saan samma spruta för 150 THBT :eek:
 
Men om vi skiter i bråket nu så känner jag inte till något om denna försäkring och är inte ensam, varför inte dela med er av vad ni vet istället om att gnabbas fram och tillbaks som alldrig leder någon vart. Istället för att direkt cirkulera runt en person delge oss den info som är viktig erat bråk har knappast med Thailand att göra.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
Svar
2
Visningar
1 K
kjell.t
K
H
Svar
6
Visningar
2 K
Lunkan
L
 
Tillbaka
Topp