Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse

Hej

Buri Ram styrs ju av en känd maffiafamilj, ett tag (10-20 år sedan) hade dom högst antal dödsfall bland politiker i landet, det drabbade dom politiker som ställde upp i val mot maffiafamiljen, så jag utesluter ingenting, men googla på 30 bahtsreformen så kommer du att finna att den avgiften togs bort av Demokraterna för ca 10 år sedan.

Mvh isan lover
Tror att de flesta provinser skulle önska att de "styrdes" av en likadan "maffiafamilj" som Buriram.

För oss som (delvis) bor i Buriram, kan inte du förklara hur Buriram styrs av denna mördarfamilj och hur många överlevt dessa maffiakrig?
Förutom jobb i överflöd och en utveckling som vida överskrider många delar av landet, tor jag ingen märker så mkt av Newins eskapader (förutom då Thailands bästa fotbollslag, ingen arbetslöshet, MotoGP, hotellboom och allt annat "dåligt" Newin fört med sig).

Jag tror nog mest att det är ren avundsjuka från din sida att ingen miljardär kastat sina pengar över din indianby. Frågar du 100 Burirambor om vad de tycker om Newin, så kommer alla ge tummen upp.

Men frågar du Surin-borna blir det nog mest sura miner för att de tackade nej till hans affärsförslag. Frågan är hur nån i Surin överlevde maffian när de sa emot? Eller dog alla och de har återuppstått? Det kanske IL vet...........

Tror att de flesta provinser skulle önska att de "styrdes" av en likadan "maffiafamilj" som Buriram.

För oss som (delvis) bor i Buriram, kan inte du förklara hur Buriram styrs av denna mördarfamilj och hur många överlevt dessa maffiakrig?
Förutom jobb i överflöd och en utveckling som vida överskrider många delar av landet, tor jag ingen märker så mkt av Newins eskapader (förutom då Thailands bästa fotbollslag, ingen arbetslöshet, MotoGP, hotellboom och allt annat "dåligt" Newin fört med sig).

Jag tror nog mest att det är ren avundsjuka från din sida att ingen miljardär kastat sina pengar över din indianby. Frågar du 100 Burirambor om vad de tycker om Newin, så kommer alla ge tummen upp.

Men frågar du Surin-borna blir det nog mest sura miner för att de tackade nej till hans affärsförslag. Frågan är hur nån i Surin överlevde maffian när de sa emot? Eller dog alla och de har återuppstått? Det kanske IL vet...........

Hej

Att denna politiska maffiafamilj har gynnat sitt område och är populära där råder det ingen som helst tvekan om, dom är ju dessutom inte ensamma om detta med att syssla med tveksamma affärer i kombination med politik, men det är nog en av landets mest kända och framgångsrika maffiafamiljer.

Jag vet inte hur länge du har följt Thailändsk politik eftersom du inte verkar känna till att det 10=20 år tillbaks i tiden förekom en rad mord som kopplades till familjen och politiken, men inte mycket hände eftersom familjen hade området i ett järngrepp, kontrollerade polis och domstol o.s.v, men numera verkar det som om det har lugnat ned sig, dessutom har familjen investerat sina pengar i mer vit verksamhet och bedriver omfattande välgörenhet, dessutom håller dom sig alltid väl med dom som styr landet vilket är smart.

Maffior brukar vara rätt så populära i dom områden dom verkar, det är inget unikt alls för Thailand, maffian har väl även satsat pengar i Italienska fotbollslag också, satsat svarta pengar i vita företag och byggt upp stora koncerner o.s.v, det glädjer naturligtvis många, men dom som går emot eller vill granska deras affärer brukar drabbas ganska hårt.

Mvh isan lover

Ni är en sorglig samling gnäll käringar som gör allt ni kan för att reta upp varandra. Tro fan att (normala) människor avstår thai forum. Vissa av er verkar ju leva era liv på forumet om man ser till antalet intetsägande inlägg ni producerar. Det är ju den ena dumheten efter den andra, det är ren och skär lyteskomik.
Vilken tur att det finns sådanna som du som berikar forumet med mängder av läsvärda inlägg. Tack.

Hej

Att denna politiska maffiafamilj har gynnat sitt område och är populära där råder det ingen som helst tvekan om, dom är ju dessutom inte ensamma om detta med att syssla med tveksamma affärer i kombination med politik, men det är nog en av landets mest kända och framgångsrika maffiafamiljer.

Jag vet inte hur länge du har följt Thailändsk politik eftersom du inte verkar känna till att det 10=20 år tillbaks i tiden förekom en rad mord som kopplades till familjen och politiken, men inte mycket hände eftersom familjen hade området i ett järngrepp, kontrollerade polis och domstol o.s.v, men numera verkar det som om det har lugnat ned sig, dessutom har familjen investerat sina pengar i mer vit verksamhet och bedriver omfattande välgörenhet, dessutom håller dom sig alltid väl med dom som styr landet vilket är smart.

Maffior brukar vara rätt så populära i dom områden dom verkar, det är inget unikt alls för Thailand, maffian har väl även satsat pengar i Italienska fotbollslag också, satsat svarta pengar i vita företag och byggt upp stora koncerner o.s.v, det glädjer naturligtvis många, men dom som går emot eller vill granska deras affärer brukar drabbas ganska hårt.

Mvh isan lover
Lite som facket, alltså......

Hej

Du verkar inte gilla facket. :)

Mvh isan lover
Tvärtom, det är de som inte gillar mig.

Mitt första möte med facket var en gubbe som stod och skrek att jag skulle inte bry mig om vad facket kunde göra för mig, jag skulle vara med ändå av solidaritet. Efter det tackade jag för mig.

Jag respekterar vad facket gjort historiskt, det enda jag begär tillbaka är att de respekterar mig när jag inte vill ha med dem att göra. Det tycker jag inte är för mkt begärt.

Tvärtom, det är de som inte gillar mig.

Mitt första möte med facket var en gubbe som stod och skrek att jag skulle inte bry mig om vad facket kunde göra för mig, jag skulle vara med ändå av solidaritet. Efter det tackade jag för mig.

Jag respekterar vad facket gjort historiskt, det enda jag begär tillbaka är att de respekterar mig när jag inte vill ha med dem att göra. Det tycker jag inte är för mkt begärt.

Hej

Tråkigt att du träffade fel person och fick dåliga erfarenheter.

Mvh isan lover

Hej

Tråkigt att du träffade fel person och fick dåliga erfarenheter.

Mvh isan lover
Det har löst sig bra för mig ändå. Har alltid förhandlat själv, och är mycket nöjd hittills. Hade jag låtit facket förhandla åt mig hade jag haft det mkt sämre.

Men jag är helt för att de som vill organisera sig gör det, dock ska de som inte vill vara med (och bara betala kalaset) slippa.

Hej

Du verkar inte gilla facket. :)

Mvh isan lover
Om jag var i ditt ställe, så skulle det nog vara mera befogat att tala om vad Facket gör för att hjälpa den lilla människan, som inte kan klara sig själv. Ett. Exempel, jag filmade från en arbets plats, som var enligt facket var vidrigt. Vad hände? Inte ett skit. Samtidigt så skryter facket om hjälp till sina medlemmar, Tack så mycket, dom sket i mig, för visseligen 20 år sedan.

För min del har facket varit bra. Nu beror det väl till stor del att den lokala fackklubben har varit stark. Det kan jag tacka de som var födda på 40-50 och 60-talet för.
När jag började att jobba så var fackmötena fullsatta och de ”gamla” gubbarna var som blåslampor på det de tyckte var fel eller på det de upplevde vara orättvist.
Det lärde väl oss som var yngre att vi också kunde ställa rimliga krav.
Så nu har vi full ersättning gällande alla kostnader för medicinkostnader samt läkarbesök upp till högkostnadsskyddet. Kostnader för tandläkarbesök inklusive vanlig behandling typ ta tandsten, laga hål, dra tänder är också gratis. Vid större ingrepp t.ex. bryggor, kronor och så, så får man ansöka på förhand om ersättning. Vet ingen som har blivit nekad ersättning men det kan säkert ha hänt.
På senare år så har även våra fruar/flickvänner kunnat ta del av våra förmåner.
Sen har vi en kollektiv hemförsäkring men det är väl inget unikt för vårat fack.
Jag har dock sett ett vikande intresse för att gå på fackmöten (gäller även mig) de senaste 10-15 åren. De flesta verkar numera tycka att facket kan sköta alla frågor utan input och uppbackning från oss medlemmar.
Kanske är det så att man får det fack man förtjänar?

Det har löst sig bra för mig ändå. Har alltid förhandlat själv, och är mycket nöjd hittills. Hade jag låtit facket förhandla åt mig hade jag haft det mkt sämre.

Men jag är helt för att de som vill organisera sig gör det, dock ska de som inte vill vara med (och bara betala kalaset) slippa.

Hej

Låter ok i mina öron, vill man köra sitt eget race är det ju fullt möjligt, men då ska man inte förvänta sig någon hjälp ifrån fack och arbetskamrater.

Fackets uppgift är dock inte att se till att en enskild medlem får så mycket betalt som möjligt, utan att alla får den lön dom borde få och att lönesättningen är rättvis.

Mvh isan lover

Hej

Låter ok i mina öron, vill man köra sitt eget race är det ju fullt möjligt, men då ska man inte förvänta sig någon hjälp ifrån fack och arbetskamrater.

Fackets uppgift är dock inte att se till att en enskild medlem får så mycket betalt som möjligt, utan att alla får den lön dom borde få och att lönesättningen är rättvis.

Mvh isan lover
Har aldrig begärt nåt från fack, och kommer inte att göra det.

Men för mig finns det ingen korrelation mellan arbetskamrater och fack, så visst hjälper jag arbetskamrater och de hjälper mig. Vi jobbar i team, så nåt annat skulle inte funka. Att jag skulle strunta i att hjälpa arbetskamrater bara för att de är med i facket finns inte på kartan.

Har aldrig begärt nåt från fack, och kommer inte att göra det.

Men för mig finns det ingen korrelation mellan arbetskamrater och fack, så visst hjälper jag arbetskamrater och de hjälper mig. Vi jobbar i team, så nåt annat skulle inte funka. Att jag skulle strunta i att hjälpa arbetskamrater bara för att de är med i facket finns inte på kartan.

Hej

Förstår hur du ser på det och resonerar.

Men i min värld som kanske är lite gammaldags är facket och arbetskamraterna samma sak och utgör en homogen grupp, vi hade ju bara 1-5 ej anslutna av 1000-1500 anställda i det fackförbund jag tillhörde.

Mvh isan lover

Hej

När sjukvårdsreformen infördes av Thai Rak Thai en gång i tiden kostade detta mycket riktigt 30 baht och den kallades därför 30 bahts reformen, men när militären via en juridisk kupp sedan installerade Demokraterna vid makten tog dessa bort avgiften på 30 baht och detta var för ca 10 år sedan, att man i ditt område tydligen inte följer lagen utan fortsätter ta ut denna avgift är naturligtvis fel och förmodligen handlar det då om korruption.

Men som vi har konstaterat så många gånger förr i olika sammanhang så finns det väl inte en lagändring som får genomslag och tolkas likadant över hela landet, detta är nog något dom vi falanger får lära oss leva med.

Mvh isan lover

Tack för tipset att googla på 30 bahts reformen!

Det visade sej att det från början var ett förslag från Demokraterna som stoppades av vad nu Thaksinklanens parti hette och sedan drevs igenom av TRT som ett eget förslag, he-he!

Hej

Mvh isan lover

Början av detta inlägg fick mej att tro att det handlade om Thaksinmaffian:

"Att denna politiska maffiafamilj har gynnat sitt område och är populära där råder det ingen som helst tvekan om, dom är ju dessutom inte ensamma om detta med att syssla med tveksamma affärer i kombination med politik, men det är nog en av landets mest kända och framgångsrika maffiafamiljer."
:thumbsup:;)

Början av detta inlägg fick mej att tro att det handlade om Thaksinmaffian:

"Att denna politiska maffiafamilj har gynnat sitt område och är populära där råder det ingen som helst tvekan om, dom är ju dessutom inte ensamma om detta med att syssla med tveksamma affärer i kombination med politik, men det är nog en av landets mest kända och framgångsrika maffiafamiljer."
:thumbsup:;)

Hej

Det finns som sagt många s.k politiska maffiafamiljer.

Mvh isan lover

Jag tänkte lite på denna delen: "men det är nog en av landets mest kända och framgångsrika maffiafamiljer."

Hej

Sant och för dom flesta extremt rika familjer i Thailand är det inte så noga var pengarna kommer ifrån, huvudsaken är att dom rullar in, det kan röra sig om allt ifrån korruption via statliga upphandlingar, starta partier och bedriva politik, svarta affärer, skatteplanering, gömma pengar utomlands, m.m, men några familjer har historiskt sett gått längre och kopplas till droghaffärer, mord och annan brottslighet.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp