Sjukvård- och försäkring i Thailand för faranger

 
Förmodligen uppdagades misstaget pga att nån i forumet brevid ställde för mycket frågor till fel folk. Väck aldrig den björn som sover..
 
"Jonas " sa:
46000 baht om året betalar jag nu men ja den stiger snabbt med åren.
Skall jag iofs ner och hämta en check idag fått pengar tillbaks för jag inte nyttja den förra året får se hur mycket det är.

Jag skall upp till kontoret i isaan Thai pagan och hämta tillbaka 12000 thbt pga att jag aldrig nyttnat försäkringen under detta gångna året
 
Någon som har uppdaterad information angående sjukförsäkring för dom som bor hela eller halva året i Thailand?
Hvilken försäkring är best när man är 50? Hvilken är best när man passerar 70? Och vilka priser finns att välja på?
Alla erfaringer och synspunkter är välkomna :)
 
Hittade denna kommentaren på en norsk sida.... (var snälla mot norrbaggarna nu :))
Men det han påstår kan vel inte vara korrekt?

image.jpg
 
Jag har turen och fördelen att min fru jobbar för CPB. Så min sjukvård är gratis här sålänge jag gör vad som måste göras innan klockan 12:00. T.ex. operera bort en ofarlig fett-tumör.

Ser jag inte till att få tid innan 12:00 så får jag betala en viss andel själv. Tror CPB betalar cirka 50% men är osäker.

Måste dock ske på Sirirat. Vilket passar mig fint då det är nära från där jag bor :)
 
Jag har turen och fördelen att min fru jobbar för CPB. Så min sjukvård är gratis här sålänge jag gör vad som måste göras innan klockan 12:00. T.ex. operera bort en ofarlig fett-tumör.

Ser jag inte till att få tid innan 12:00 så får jag betala en viss andel själv. Tror CPB betalar cirka 50% men är osäker.

Måste dock ske på Sirirat. Vilket passar mig fint då det är nära från där jag bor :)


Ok, och om det blir ett akutläge? vad gäller då?

Måste dock ske på Sirirat. och vad gäller om Du är på resa?

En fettknöl är väl ingen brådska att ta bort, den lär ju funnits där en tid..

Tag nu inte detta som en kritik, Du skriver; Tror CPB betalar cirka 50% men är osäker.

Själv letar jag fakta..
 
Ok, och om det blir ett akutläge? vad gäller då?

Måste dock ske på Sirirat. och vad gäller om Du är på resa?

En fettknöl är väl ingen brådska att ta bort, den lär ju funnits där en tid..

Tag nu inte detta som en kritik, Du skriver; Tror CPB betalar cirka 50% men är osäker.

Själv letar jag fakta..

Har inte varit i en situation där det behövs. Jag har all fakta liggandes någonstans, men är frisk i kropp och knopp så tar det när det kommer. Jag betalar ingenting på Sirirat. Andra kommunala sjukhus i andra provinser kan andra saker gälla.

Skrev inte för att dela med mig någon fakta utan enbart om att man kan få det skydd som delas med familj för kommunal/monarki-arbetare här. Är du i behov av fakta rekommenderar jag google snarare än ett mini-forum för svenskar..
 
Letade upp papperna och frågade frun. Vi har rätt till gratis sjukvård på alla kommunala sjukhus. Skulle vi t.ex. hamna i en bilolycka i Chiang Mai och bli inlagda på ett privat sjukhus så betalar fortfarande Crown Property Bureau, så länge vi får ett intyg från sjukhuset att ärendet var akut och att vi inte hade något val.
 
Hittade denna kommentaren på en norsk sida.... (var snälla mot norrbaggarna nu :))
Men det han påstår kan vel inte vara korrekt?

image.jpg
Det där står det ju om och om du går tillbaks i tråden och kollar finns det väl lite mer fakta? Orkar inte själv nu men stod i bangkokpost strax efter denna tråden startades att det gäller inte oss farang utan varit ett missförstånd där vi kunnat ytnyttja den ett tag.
Men det uppdagades ju och efter förfrågningar gick nuvarande regering ut i media med att det gäller bara folk från grannländerna och vi har inte rätt till den vården.
 
Det där står det ju om och om du går tillbaks i tråden och kollar finns det väl lite mer fakta? Orkar inte själv nu men stod i bangkokpost strax efter denna tråden startades att det gäller inte oss farang utan varit ett missförstånd där vi kunnat ytnyttja den ett tag.
Men det uppdagades ju och efter förfrågningar gick nuvarande regering ut i media med att det gäller bara folk från grannländerna och vi har inte rätt till den vården.

Tackar Jonas
 
Så slipper du dyr reseförsäkring för dem som åker på så kallad " Long - stay " till Thailand har
alla försäkring ? Jag har länsförsäkringar.se där betalar jag cirka Kr. 1200.- för månaden och
dem första 45 dagarna går på hemförsäkringen .

Här är många svenskar som inte betalar reseförsäkringen
www.svd.se/sa-slipper-du-dyr-reseforsakring
 
Instämmer med Bosse J ,, har aldrig suttit i fyra timmar och fått paracetamol.. Thailand har en bra vård , bättre än den Reinfeldt skryter om för tillfället ;)


Njaaa tycker inte vi ska klaga på den svenska så mycket jag har prövat bådw thai o våran underbara svenska sjukvård o gillar bägge
Tanten fick se hur våran e här på KS i solna när ja blev skit sjuk här hemma
 
https://www.bangkokpattayahospital.com/en/chivawattana-member-en.html

Köpte 3 sådana här kort idag, till mig, frugan och ungen, funderar på att skippa försäkringen börjar bli dyrt nu.

Detta är ett rabatt kort och där ingår också 2 hälsoundersökningar som är rätt omfattande.

Dom hade new year promotion nu,första kortet full pris, dom andra 25% rabatt.
Gällde på alla Bangkok hospital, plus några till i kedjan.
 
Ja det är ju mest rabatter och fanns ingen skillnad i pris på ålder.
Men när man blir äldre kanske man vill ha det dyraste kortet.
Får se om vi går och gör full hälsocheck hela familjen till helgen, också får ungen besöka tandläkaren, måste ju utnyttja det som ingår i kortet nu dessa 3 år ;)

Köpte prime platinum till mig och frugan och junior till pöjken, han skall väl ha några vaccinationer med ;)
 
Ja det är ju mest rabatter och fanns ingen skillnad i pris på ålder.
Men när man blir äldre kanske man vill ha det dyraste kortet.
Får se om vi går och gör full hälsocheck hela familjen till helgen, också får ungen besöka tandläkaren, måste ju utnyttja det som ingår i kortet nu dessa 3 år ;)

Köpte prime platinum till mig och frugan och junior till pöjken, han skall väl ha några vaccinationer med ;)
En försäkring är problematisk i min ålder och dessutom svindyr vad jag förstår. Så tack för detta, där försvann ett grubbleri.
 
Jeg har ingen sjukforsikring i Thailand . Og närmer meg 82 år , så ingen vil forsikra meg på grund av alder . Hver 3 måned går jeg til kontroll hos 3 legespesialister , for hjarta , Ortoped og underlivet med veksande prostata , og må pinka flere ganger for natta , Her tar jeg blodprove på PSA om jeg har prostata cancer , Den proven tar jeg en gang i året . I dag hadde jeg for hogt värde i PSA proven .Det kan vera Cancer , " Mareng på Thai " Fra jeg tok blodprove til jeg var hos prostataspisjalisten tok det ein time , I Norge og Sverige tar det fra 24 til 72 timer for dei har resulutaten av blodproven, Til Prostata legen og labratorie kosta det meg Skr 50,- I Norge betaler du kr 170,- for einslik kontroll . Jeg anbefaller alle faranger over 60 år og og ta en PSA kontroll
 
Jeg har ingen sjukforsikring i Thailand . Og närmer meg 82 år , så ingen vil forsikra meg på grund av alder . Hver 3 måned går jeg til kontroll hos 3 legespesialister , for hjarta , Ortoped og underlivet med veksande prostata , og må pinka flere ganger for natta , Her tar jeg blodprove på PSA om jeg har prostata cancer , Den proven tar jeg en gang i året . I dag hadde jeg for hogt värde i PSA proven .Det kan vera Cancer , " Mareng på Thai " Fra jeg tok blodprove til jeg var hos prostataspisjalisten tok det ein time , I Norge og Sverige tar det fra 24 til 72 timer for dei har resulutaten av blodproven, Til Prostata legen og labratorie kosta det meg Skr 50,- I Norge betaler du kr 170,- for einslik kontroll . Jeg anbefaller alle faranger over 60 år og og ta en PSA kontroll
Att du hela tiden hänger upp dig på var saker och ting kostar i Sverige. Du bor i Thailand och var nöjd så länge du får vara frisk. Tids nog skall vi alla dö. :cool:
 
 

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
Svar
2
Visningar
1 K
kjell.t
K
H
Svar
6
Visningar
2 K
Lunkan
L
 
Tillbaka
Topp