Sjukvård- och försäkring i Thailand för faranger

 
Att inte delge sådan info på forumet när folk har varit inne så många gngr och frågat om försäkringar gör mig mer förbannad än om en gubbe som skriver på sitt vis och kanske stöter sig med vissa.
Vi snackar livsviktig info här helt klart viktigare än allt annat våra liv och hälsa vi snackar om nu.
Döljer ni något varför svarar ni inte på min fråga om försäkringen innan istället för meningslöst tjabbel.
 
Men Jonas har ju förklarat, det innebär samma som för thai.
Innebär att alt är gratis undersökning prover röntgen remisser, för detta får du ju betala dyra pengar för om du anlitar privata sjukhus .

Om du nu behöver läggas in och få någon form av behandling får du betala liksom thai.

Kostnaderna blir väl en tiondel av de privata alternativen.
 
Men hur ordnar jag försäkringen har så många sjukhus här är det bara dom statliga? Har ni använt er av dom etc. Som sagt detta är livsviktigt för oss plus kan hjälpa många faranger som behöver krångla med ekonomin, behöver man vara gift, ha husbok etc. Så många frågor så kan ni som har kunskapen pls dela med er för som jag skrev innan detta är en av dom viktigaste frågor för oss fastboende.
 
"Golden " sa:
Men Jonas har ju förklarat, det innebär samma som för thai.
Innebär att alt är gratis undersökning prover röntgen remisser, för detta får du ju betala dyra pengar för om du anlitar privata sjukhus .

Om du nu behöver läggas in och få någon form av behandling får du betala liksom thai.

Kostnaderna blir väl en tiondel av de privata alternativen.

Är detta något du VET eller GISSAR du bara utifrån hörsägen?????? Det låter så vagt när du snackar så jag har svårt på att tro att du VET...

hade du haft kunskapen så hade du skrivit och hjälpt Jonas med information...
Kom igen nu, sluta gnäll och kläm fram med fakta som är obestridlig...... Stenbordskunskap har vi hört förut..
 
Jonas
Suttit och letat så om det stämmer så kan du besöka ett statligt sjukhus.
Intyg av din husägare att du bor där om det inte räcker så tar du med dig intyget till Immigrant office och dom skriver ut ett intyg på det du har med dig av husägaren.
Posted 2014-03-11 11:49:44
I got the card 3 months ago. North of Thailand. I am 70 years old, retirement visa, and I am using it. Just 30THB total, consultation + medication, like any Thai citizen. Just go a local government hospital, ask for the card application, bring your passport and prove of residence, 800THB for a complete blood and urine test, and chest x-rays, and pictures, plus the 2000THB for the annual fee. No questions asked. Back in 4 days to receive the card. That's all, and done in less than one hour. Please, be nice and smile a lot. You are a guest. Yes, do not cancel your private insurance if you have it. This is Thailand, everything may change in the future. But...we live in the present, don't we? Keep positive, things even may change for better.
http://www.thaivisa.com/forum/topic/674739-new-government-health-insurance-for-foreigners-available-at-banglamung-hospital/page-2
 
Gött att ha en kapten vid rodret men Mr. Berralund kunde du inte lagt energi på att lagt försäkrings frågorna i en egen tråd då det är som jag skrev riktigt viktigt att vi boende här får den infon.
 
Ok funderar ju på att lägga ner min försäkring och sätta 2 mille på ett sparkonto istället. Ok om olyckan händer imorgon så tjänar jag på att ha försäkringen men om inte så har jag betalt av beloppet innan jag blir skröplig.
Prblmt för mig är att jag var med om en rätt svår trafikolycka för massa år sen och mitt bäcken består mest av stål, så försäkringsbolaget har och effektiva som dom är möjlighet där att komma undan betalning.
 
"Jonas " sa:
Gött att ha en kapten vid rodret men Mr. Berralund kunde du inte lagt energi på att lagt försäkrings frågorna i en egen tråd då det är som jag skrev riktigt viktigt att vi boende här får den infon.

Jag hade den tanken men tänkte som så att den ju rör boende i Thailand och hör hemma under samma tråd. Men det går att fixa om så önskas??
 
Jag har lite ny info angående dom försäkringarna från en kille som brukar ha stenkoll och bott här i 18 år. Men visste inte riktigt var jag skulle lägga det.

"på vissa goverment sjukhus så godkänner dom nu faranger att registrera sig som pasient,problemet för dig är att du behöver ha resident visa och att det är plåster sjukvård som gäller,typ 4-5 timmar i kö för att få ut alvedon"
 
Mail från barndomspolare som jag brukar rådfråga då han har rätt go koll på vad som gäller.
 
Och medelandet jag fick nu från han.
helt ok,det har funkat i ca 8-10 månader nu och är samma service som thai får på sina 30 baths kort som var Thaksins sjukreform för den thailänska befolkningen
 
"Jonas " sa:
Jag har lite ny info angående dom försäkringarna från en kille som brukar ha stenkoll och bott här i 18 år. Men visste inte riktigt var jag skulle lägga det.

"på vissa goverment sjukhus så godkänner dom nu faranger att registrera sig som pasient,problemet för dig är att du behöver ha resident visa och att det är plåster sjukvård som gäller,typ 4-5 timmar i kö för att få ut alvedon"
Stämmer har pratat med frugan och hon säger att dom är givmilda med Paracetamol sen mår du bra. Kan du inte betala för behandling så skickar dom hem dig. Mat och dryck får familjen komma med. :D :D :D
 
"Jonas " sa:
Jag har lite ny info angående dom försäkringarna från en kille som brukar ha stenkoll och bott här i 18 år. Men visste inte riktigt var jag skulle lägga det.

"på vissa goverment sjukhus så godkänner dom nu faranger att registrera sig som pasient,problemet för dig är att du behöver ha resident visa och att det är plåster sjukvård som gäller,typ 4-5 timmar i kö för att få ut alvedon"
Med resident visa menas väl permanent uppehållstillstånd vilket är nästan omöjligt att erhålla för oss faranger.
 
"Jonas " sa:
Jag har lite ny info angående dom försäkringarna från en kille som brukar ha stenkoll och bott här i 18 år. Men visste inte riktigt var jag skulle lägga det.

"på vissa goverment sjukhus så godkänner dom nu faranger att registrera sig som pasient,problemet för dig är att du behöver ha resident visa och att det är plåster sjukvård som gäller,typ 4-5 timmar i kö för att få ut alvedon"

Nu måste jag argumentera emot dig och din kompis Jonas.
Har visserligen inte bott i Thailand i 18 år men 10.

Enligt min erfarenhet är den enklare sjukvården på de statliga sjukhusen och vårdcentralerna inte sämre en den i Sverige.
Visst ger de mycket Paracetamol, men det är upp dig hur mycket av dem du använder.

Har själv haft fyra sjukhusbesok, och har inget thailändskt 30-kort, utan har betalt
gällande taxa varje gång, och det har aldrig varit mer än 1000 baht.

Väntetiden for att få träffa läkare har aldrig varit längre än 30 minuter
Sammanfattningsvis är jag helt nojd med alla besoken.
Två i Chiang Mai, och två i Nang Rong.

Är inforstådd med att vid svårare sjukdomsfall typ Hjärta, njurar eller Canser måste vi ta ambulans till något privatsjukhus i någon storstad och betala vad den vården kostar.
Har därfor satt undan pengar i banken for detta, typ en egen forsäkring for mig och mina närmaste.
 
Instämmer med Bosse J ,, har aldrig suttit i fyra timmar och fått paracetamol.. Thailand har en bra vård , bättre än den Reinfeldt skryter om för tillfället ;)
 
Är det någon som har varit på Krabi Statligasjukhus? Jömför inte den med någon annan är ni snälla jag har varit där inte inlagd men besökt en som var med om en MC olycka. 10 sängar i järn och drapperi mellan inte nog med det utan deras familj bodde där med så man fick sätta ner foten där det gick att sätta ner den. Dom har byggt ett nytt sjukhus i Krabi men den är privat så Thailändarna kan inte ta det med 30 thbt kortet.
Det är betydligt bättre i Korat området har varit in på sjukhus där och det var ingen som fick sitta och vänta i timmar innan dom blev behandlade och där fick dom vatten och mat från sjukhuset.
 
Och var vänliga uppge försäkringsbolagets namn, addresss, telefon-nr., så att man kan kontakta dem!!
 
Ang den här försäkringen på statliga sjuk hus, så har min kompis haft den i åtta månader.

Här om veckan fick han brev från Korrat regionen att försäkringen går ut efter ett år.

De skrev också att det var ett misstag, gällde bara grannländerna, och han ej kan förlänga den.

Så vi får väl vänta och se om flera får sådana brev.

Finns ju ett antal som tecknat denna försäkring.
 
Ja stod i Bangkokpost för par veckor sen med, var ett misstag som begåtts och gäller bara grannländerna inte faranger som flyttar ner.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
1 K
A
Svar
2
Visningar
1 K
kjell.t
K
H
Svar
6
Visningar
2 K
Lunkan
L
 
Tillbaka
Topp