Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
SV: Uppehållstillstånd baserat på giftemål (marriage) - Thailand
40000 baht i månaden?? Är det inte 12400 svenska efter skatt som gäller och det blir väl inte 40000 ?? Jag har ju 10600 nu efter skatt och det skulle jag inte få visa på Med vänlig hälsning Kjelle
40000 baht i månaden?? Är det inte 12400 svenska efter skatt som gäller och det blir väl inte 40000 ?? Jag har ju 10600 nu efter skatt och det skulle jag inte få visa på Med vänlig hälsning Kjelle
Dags för mig att skaffa UT snart så jag får stanna och leva i Thailand med.
Kanske jag inte bara är en sjöman som kommer på besök längre kanske jag kan säga kommer hem.
Hur lång tid tar det från söknad tills godkännande (på ett ungefär).
Tänkte söka i september, när jag flyttat ifrån svärföräldrarna + att jag kommer bara vara hemma 2 1/2 veckor nu i Juni dags för kurs igen + en tur till Sverige, och i Juli skall jag jobba 2 veckor övertid så jag kan möblera huset, så blir bara 2 veckor hemma i Aug är väl lite för kort period för att fixa med UT.
Jag är ju bara hemma 1 månad åt gången så då blev det knappt med tiden.
Måste med andra ord bli pappa så jag kan ta pappa ledigt innan jag kan få tid till att fixa UT, får nog bli Visa ett tag till då.
Skall bara få fixat nytt VISA O, räcker ju med 30 dagars eftersom det är vad jag brukar vara hemma, men blir problem med att köpa bil etc. på vanligt turist visa.
Jag är ju bara hemma 1 månad åt gången så då blev det knappt med tiden.
Måste med andra ord bli pappa så jag kan ta pappa ledigt innan jag kan få tid till att fixa UT, får nog bli Visa ett tag till då.
Skall bara få fixat nytt VISA O, räcker ju med 30 dagars eftersom det är vad jag brukar vara hemma, men blir problem med att köpa bil etc. på vanligt turist visa.
För att registrera en bil här skall du kunna visa att du är bosatt här, jag använde intyget som immigration skriver ut på begäran, din fru måste vara med med husboken och intyga att du bor här för att få det. Jag fick det innan UT.
Sakll fixa det när jag kommer hem.
Svärföräldrarna har pratat med samhälls bossen och han har sagt att han, svärföräldrarna och frugan följer med mig till Ampoen så skall vi få fixat en sån "no problem". För det är väl på Ampoe jag får ordnat med en sån?
På bilfirman sa dom det räckte med VISA O för att få köpa bil.
Vet inte riktigt vad som gäller för gula husboken men det är på Ampoe som de fixar den. Jag försökte bli inskriven i vår blå bok men då får jag vänta i fem år enligt Ampoe.
Sorry mackes att säga det till dig... men det är rent och skärt struntprat av ditt Amphue-kontor, eller ett missförstånd ifrån Er sida.
Du kommer ALDRIG så länge du lever att som varande FALANG att komma in i en blå husbok. Denna blåa husbok är ämnad ENBART för thailändska medborgare och absolut INGA ANDRA....
Sorry Legolas men du får lära dig något nytt idag.
Från Thailawonline:
The blue Ta Bien Bahn (Thor.Ror.14) for Thai nationals*
*There is one exception, foreigners having permanent residency can be in a blue house book according to article 44 of the Central office registration rules (year 2535)
Så säger man och det säger man inte emot på Ampoe men man har som policy att du måste varit bosatt i 5 år i Thailand innan du kunde anses vara "permanent"
Min fråga är då kan man ha både en gul bok och en blå bok under dessa 5 år?
med permanent menas väl permanent uppehållstillstånd?
Krävs lite mer än att du stannat här i 5 år för att få ut det men du kan ansöka om det efter 3 år om du har vad som krävs.
Då får du väl också Thailändsk pass och medborgarskap.
med permanent menas väl permanent uppehållstillstånd?
Krävs lite mer än att du stannat här i 5 år för att få ut det men du kan ansöka om det efter 3 år om du har vad som krävs.
Då får du väl också Thailändsk pass och medborgarskap.
jag vet vad permant uppehållstillstånd är, och att man får tillgång att finnas till i en blå husbok,och att det är ytterligt jobbig sak, som in ytterligt liten minoritet ens ger sig på att försöka att klara..
Så mackes det känns väl lite "udda" att ta till den grejen för att bevisa att jag har fel... men alla har ju rätt att söka, Jag har länken till Camaratas guide för att trassla sig igenom detta näste av krav och villkor.
Detta hade jag ingen aning om, och det var inget jag tog till för att bevisa att du hade fel.
När vi ansökte om den blå boken frågade jag med hänvisning till undantaget om de kunde skriva in mig också och svaret var ja, men du måste ha bott här i tre till fem år. Inga ytterligare kommentarer. Med det nöjde jag mig och avvaktade tiden.
Så då kvarstår frågan om man kan ha både en blå och en kul bok?
Jag finns i blå husboken Men bara som pappa till mina två barn, ingen egen sida
Sist vi var på Amphur och skrev in dottern och fixade med medborgarskapet för henne så frågade kvinnan om byhövdingens id kort, jag tog fram det och rapplade upp siffrorna på hans id-nummer på thai. Kvinnan på Amphur frågade mig talar du thai, javisst svarade jag ... då svarade min fru nej det gör han inte bara siffror kan han och förstå ibland. Jag frågade då på engelska kan ni inte skriva in mig i boken också och ge mig ett id kort ... hon skrattade farang not in book
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.