Svenskarna som väljer att dö i Thailand-flyr svenska åldringsvården

Om man bor på flera ställen kan denna information vara till hjälp för att utröna var man ska vara skriven;

Bo på flera adresser
För dig som bor i flera bostäder är det viktigt att du är folkbokförd på rätt adress.

Dubbel bosättning
Dubbel bosättning innebär att du bor i flera bostäder och att du bor i var och en av dem minst en sjundedel av din tid. Du kan bara vara folkbokförd på en adress. När vi på Skatteverket gör en bedömning av var du ska vara folkbokförd, tittar vi på flera omständigheter i din livssituation. Exempel på sådana omständigheter är:

1. om du bor tillsammans med din familj i någon av bostäderna (Som familj räknas i folkbokföringslagens mening makar, registrerad partner, sambos och barn som fortfarande bor hemma)
  2. hur mycket du vistas eller sover i de olika bostäderna
  3. var din arbetsplats finns eller var du studerar
  4. typ av bostäder, storlek och standard på bostäderna samt om du äger eller hyr dem
  5. var du förvarar dina tillhörigheter.
Det är dina vanliga livsförhållanden som ligger till grund för bedömningen. Vi räknar oftast inte in semestervistelser, tjänsteresor eller andra tillfälliga vistelser i vår bedömning.
Det är ju regler för svenskar boende i Sverige.
Du har ingen folkbokföringsplikt i Sverige som fullt utskriven svensk.
När man flyttar ut från Sverige är man skyldig att skriva ut sig men du har då avskrivit dig ifrån folkbokförningsregistret.
Du blandar rätt bra.

Jag är i Thailand ca 4 månader om året, skiljer väl sig inte mot dig, skriver du ut dig dina 4 månader du är nere?
Jag är i norden ca 8 månader det här året, båten är norsk mark.

Hej

Vilket som är det vanligaste språket i Isaan är ju ungefär som att fråga vilket språk som är vanligast i Sverige, Danmark eller Storbritannien, det är över 20 miljoner människor i Thailand som hsr Lao som modersmål.

Ja självklart talar jag Lao annars skulle jag känna mig som en zombie i Isaan och knappast kunna ha några lokala vänner eller kunna ens kommunicera med byborna.

Mvh isan lover
Tycks ha blivit fel någonstans. Upprepar därför frågan. Om du inte vill svara, var då ärlig och skriv det.

En nyfikenhetsfråga: Kan du prata, läsa och skriva thai och isandialekten. Vilket är det vanligaste språket där du är?

Jag tror inte alls det är 20 miljoner som har Lao som modersmål i Thailand.

Stor överdrift.
Nä, inte många som har Lao

Men ett annat språk

What are the top 3 languages in Thailand?
According to Ethnologue, there are over 70 languages spoken in Thailand. The top three languages spoken in Thailand, according to Ethnologue, are Central Thai, Northern Thai, and Isan. Central Thai is the official language of Thailand and is spoken by about 20 million people. Northern Thai is spoken by about 6 million people. Isan is spoken by about 15 million people

Det är ju regler för svenskar boende i Sverige.
Du har ingen folkbokföringsplikt i Sverige som fullt utskriven svensk.
När man flyttar ut från Sverige är man skyldig att skriva ut sig men du har då avskrivit dig ifrån folkbokförningsregistret.
Du blandar rätt bra.

Jag är i Thailand ca 4 månader om året, skiljer väl sig inte mot dig, skriver du ut dig dina 4 månader du är nere?
Jag är i norden ca 8 månader det här året, båten är norsk mark.
Du är inte utskriven och det går inte att skriva sig på sitt jobb. Därmed är du folkbokföringen i Sverige.

Hej

Bor, lever, arbetar och umgås man med Thailändare dygnet runt så har jag personligen knappast inte upplevt några såna saker överhuvudtaget under 35 år, skulle någon utsocknes som inte känner mig försöka sig på något i den vägen får han släkten och byborna på sig direkt.

Men jag har ju i.o.f.s aldrig ”lekt bybo” som dig utan ”varit bybo” och det kan ju kanske ha en viss betydelse.

Mvh isan lover
Hej
Jag har bott till o från utanför Udon Thani i snart 30 år..
Vi är inte snåla och i enfald trott att vi är omtykta i byn ...
Men fick höra rykten förra nyår att många inte gillar oss för att dom inte blev bjudna på nyårs fest hos oss..
Känns ganska trist när man hjälper fruns familj före grannars krav på fest..

Du är inte utskriven och det går inte att skriva sig på sitt jobb. Därmed är du folkbokföringen i Sverige.
Ja det har jag väl skrivit ca 1000 gånger nu.
Jag har dock varit utskriven innan i 12 år innan det blev förändringar arbetsmässigt.
Så nu jobbar jag i Norge, folkbokförd i Sverige och åker på semester till Thailand ca 4 månader om året.

Borde inte argumentera med dig men när du kommer med uppenbara lögner kan jag inte låta bli.

Jag satte inte min fot i Thailand förrän 1994 och sen spenderade jag sammanlagt 4 år i landet både med lärarjobb och som turist.

Släng inte ur dig rena lögner i syfte att provocera fram bråk i trådarna.

BTT

Underbart....provocera i trådarna. Och DU, jag visste att du inte var i Thailand på 80 talet. Vi var och är dock många som undrar om du var i Thailand på 90 talet, 20 talet, 2010 talet eller 2020 talet....?

Hej

Hur integrerad och anpassad du är i Thailand och dess språk, kultur, traditioner och samhälle har jag ingen som helst aning om, jag vet inte vem du är eller var du håller till eller vad du har för intressen överhuvudtaget, likadant med dina kunskaper om jordbruk, skogsbruk, fiske och jakt m.m det är ju inte något jag kan avgöra eller ens ha åsikter om, det är ju något som bara du själv och människorna i din närhet som känner dig kan avgöra.

Mvh isan lover

Kan berätta att jag själv är född ute i Småländska djungeln och luftgeväret som jag tror jag kom ut med förbyttes snabbt till hagel och kula.
Traktor och moppe blev vardag i 8-9 års åldern, fiska var inget intresse utan något man gjorde för att vi gillade att äta fisk.

Så att du verkligen tror att allt det där är saker du du av någon outgrundlig anledning är ensam att kunna mycket om är totalt oförståbar!
Men har du inte släppt denna tro på alla dessa år du skrivet samma inlägg om detta igen och igen, så är jag inte den som kommer försöka övertyga dig...............DU ÄR INTE ENSAM FARANG SOM VET........opps...förlåt ...jag slant :cool: :rolleyes:

Nåväl, har bott i 12 länder under min livstid, och kan fyra språk i det närmaste flytande, har svenskt tänk inpräntat även om jag jobbar på det:), men har alltid gjort så gott jag kunnat för att passa in där jag bott, på mitt sätt och med min personlighet.
Även om språkförbistring självklart har uppstått ibland, då jag bara kan fyra, har jag ändå belönats genom att nu ha goda vänner runt hela världen.
Och inte fan är de som gillar jakt på frälsningsuppdrag för att övertyga jaktmotståndare och veganer i andra delar av världen, hur fel ute de är.
Inte heller känner de bönder likt mig, eller de stadsbor jag känner ett behov av att övertyga om sitt eget överlägsna sätt at leva, nä inte alls.

Vi är nog många IL som för många år sedan accepterat, och med respekt föstått hur du vill leva i Thailand, och det är fint, hoppas du ska trivas tills gardinen går ner, och ärligt talat det gör jag :thumbsup:.

Men jag kommer aldrig sluta tycka du är patetiskt när DU ser ner på allt och alla som inte, som Atom så roligt påpekade, har som huvudintresse att dika ur Isaan och dessutom att övertyga alla andra om hur fel de förstått Thailand och Thailändare.

Den påklistrade klasskampen som du försöker överföra till ditt Thailändska Nirvana för du nog jobba hårdare på lokalt, för här biter det inte så bra. Punkt och trevlig dag

Senast ändrad:
Det finns ytterligare saker att fundera över om man tänker sig att använda ett åldringsboende i Thailand. Mina släktingar äger ett i BKK och jag har sett några till i Thailand. Jag uppfattar som att man lägger stor vikt vid mysig utemiljö med mycket blommor, fiskdammar och utsmyckning. Sovplatserna är med svenska mått mätt av låg standard men det går att få vad som helst om man är beredd att betala. Har sett ett ställe med nordbor. Deras lyckliga stunder verkade vara när de rökte. En annan sak är språket om man inte kan thai. Då bör man kanske se till att det finns någon man kan prata med.

Man har inte samma patientuppdelning som i Sverige. Det kan innebära en blandning av åldringar, somatiskt och psykiskt sjuka. Alla svenskar kanske inte gillar detta.

Det är också en fråga om vad man kan få i Sverige. Standarden varierar stort mellan olika kommuner. Många kommuner vill att gamlingarna stannar hemma så länge som möjligt och får gratis hjälp av anhöriga. När vårdbehovet uppgår till ungefär 6 timmar per dag blir det "lönsamt" att ta in åldringen. Många har en bedrövlig situation i Sverige med outbildad personal som inte kan svenska. Landet har det nog bättre än staden. Bra har också de som tänkt långt och fixat en plats hos t ex Blomsterfonden.

Mitt råd för dig som ev tänker dig livets slut i Thailand. Fundera igenom allt som rör ekonomin och åk runt för att hitta ett ställe som du är övertygad om är lämpligt. Jämför med vad du kan få i Sverige.
Du skriver inte vad ett åldringf boende kostar i Thai sen ljuger du om hur det är i Sverige

Underbart....provocera i trådarna. Och DU, jag visste att du inte var i Thailand på 80 talet. Vi var och är dock många som undrar om du var i Thailand på 90 talet, 20 talet, 2010 talet eller 2020 talet....?

Kan berätta att jag själv är född ute i Småländska djungeln och luftgeväret som jag tror jag kom ut med förbyttes snabbt till hagel och kula.
Traktor och moppe blev vardag i 8-9 års åldern, fiska var inget intresse utan något man gjorde för att vi gillade att äta fisk.

Så att du verkligen tror att allt det där är saker du du av någon outgrundlig anledning är ensam att kunna mycket om är totalt oförståbar!
Men har du inte släppt denna tro på alla dessa år du skrivet samma inlägg om detta igen och igen, så är jag inte den som kommer försöka övertyga dig...............DU ÄR INTE ENSAM FARANG SOM VET........opps...förlåt ...jag slant :cool: :rolleyes:

Nåväl, har bott i 12 länder under min livstid, och kan fyra språk i det närmaste flytande, har svenskt tänk inpräntat även om jag jobbar på det:), men har alltid gjort så gott jag kunnat för att passa in där jag bott, på mitt sätt och med min personlighet.
Även om språkförbistring självklart har uppstått ibland, då jag bara kan fyra, har jag ändå belönats genom att nu ha goda vänner runt hela världen.
Och inte fan är de som gillar jakt på frälsningsuppdrag för att övertyga jaktmotståndare och veganer i andra delar av världen, hur fel ute de är.
Inte heller känner de bönder likt mig, eller de stadsbor jag känner ett behov av att övertyga om sitt eget överlägsna sätt at leva, nä inte alls.

Vi är nog många IL som för många år sedan accepterat, och med respekt föstått hur du vill leva i Thailand, och det är fint, hoppas du ska trivas tills gardinen går ner, och ärligt talat det gör jag :thumbsup:.

Men jag kommer aldrig sluta tycka du är patetiskt när DU ser ner på allt och alla som inte, som Atom så roligt påpekade, har som huvudintresse att dika ur Isaan och dessutom att övertyga alla andra om hur fel de förstått Thailand och Thailändare.

Den påklistrade klasskampen som du försöker överföra till ditt Thailändska Nirvana för du nog jobba hårdare på lokalt, för här biter det inte så bra. Punkt och trevlig dag
Vist är du från Finland

Du skriver inte vad ett åldringf boende kostar i Thai sen ljuger du om hur det är i Sverige
Om du gör dig besväret att läsa vad jag skrev med hjärnan påkopplad så skrev jag, att det skilde mellan kommunerna i Sverige. I Thailand är det nog i flertalet fall en förhandlingsfråga vilket jag också skrev. Det innebär att det kostar olika beroende på var man bor och vilken typ av vårdhem det är. På vad sätt har jag ljuget? Det är osvenskt att anklaga någon för lögn om man inte kan visa detta.

Det finns ytterligare saker att fundera över om man tänker sig att använda ett åldringsboende i Thailand. Mina släktingar äger ett i BKK och jag har sett några till i Thailand. Jag uppfattar som att man lägger stor vikt vid mysig utemiljö med mycket blommor, fiskdammar och utsmyckning. Sovplatserna är med svenska mått mätt av låg standard men det går att få vad som helst om man är beredd att betala. Har sett ett ställe med nordbor. Deras lyckliga stunder verkade vara när de rökte. En annan sak är språket om man inte kan thai. Då bör man kanske se till att det finns någon man kan prata med.

Man har inte samma patientuppdelning som i Sverige. Det kan innebära en blandning av åldringar, somatiskt och psykiskt sjuka. Alla svenskar kanske inte gillar detta.

Det är också en fråga om vad man kan få i Sverige. Standarden varierar stort mellan olika kommuner. Många kommuner vill att gamlingarna stannar hemma så länge som möjligt och får gratis hjälp av anhöriga. När vårdbehovet uppgår till ungefär 6 timmar per dag blir det "lönsamt" att ta in åldringen. Många har en bedrövlig situation i Sverige med outbildad personal som inte kan svenska. Landet har det nog bättre än staden. Bra har också de som tänkt långt och fixat en plats hos t ex Blomsterfonden.

Mitt råd för dig som ev tänker dig livets slut i Thailand. Fundera igenom allt som rör ekonomin och åk runt för att hitta ett ställe som du är övertygad om är lämpligt. Jämför med vad du kan få i Sverige.
Tack och väl skrivet! Jag är positiv till möjligheten att få kunna välja att för de som önskar att bo t.ex. på ett åldringsboende eller sjukhem i Thailand för de som vill detta. Att t.ex. inte kunna kommunicera med personal med andra boende kan ju vara en nog så stor svårighet bara i sig. Men allra viktigast anser jag möjligheten att få tillgång till bra sjukvård när sådant behov finns och det saknar många i Thailand tyvärr.

Nej det är inte lätt heller i Sverige och det blir allt mindre platser för åldringsboende och jag vet att min mor stod i kö minst 5 år innan hon fick en plats. Att man skall stanna kvar i sitt hem för länge är tyvärr ofta det enda alternativet i många kommuner som det blivit. Politikerna är väl medvetna om att de sjuka och gamla har svårt att göra sig hörda jämfört med andra grupper i samhället när det är en valfråga vart t.ex. den bristande ekonomin för många kommuner skall gå till.

För min del så tänker jag absolut inte ändra på att jag är folkbokförd samt har min ”huvudsakliga vistelse i Sverige” men jag önskar att om jag kan vistas mycket i Thailand också. Men jag ser till att om jag är borta mer än 45 dagar att teckna i mitt fall Länsförsäkringars ”Reseförsäkring för längre utlandsvistelse” så att jag vid behov kan få bra vård i Thailand om jag blir sjuk eller skadad samt att det ordnas med förflyttning till Sverige när så kan ske. Jag skrev i en annan tråd här på TS förra veckan hur mycket hur mycket denna försäkring skulle kosta för mig som är 62 år och min sambo som är 57 år.

Han frågade om du kan läsa och skriva samt var dom pratar där du uppehåller dig, du uppehåller dig inte i hela Isaan.
Min fru och alla i byn pratar Isaan, ingen av dom skulle säga att dom pratar Lao.
Dom är rätt bestämda med Isaan och skulle nog ta det som förnärmande om du kallade dom Lao.
Svägerskan är från Lao och hennes tal och skrift skiljer sig.
Min frus vänner som kommer från Ratchaburi har inga problem att prata med byborna i frugans hemby i norra Chaiyaphum. När frugans mamma talade snabbt så kunde frugans kompis ha svårt att hänga med men ett litet problem. Måste tala ett helt annat språk än Isaan i @Isan Lover s by. Du håller väl till längre norrut @Isan Lover har jag fått för mig?

Vist är du från Finland

Va

Sådärja nu har en av maipenrais största bråkmakare vaxet anlänt till forumet.

Hoppas moderatorerna håller ett extra koll på trådarna från och med nu.

BTT

Om du gör dig besväret att läsa vad jag skrev med hjärnan påkopplad så skrev jag, att det skilde mellan kommunerna i Sverige. I Thailand är det nog i flertalet fall en förhandlingsfråga vilket jag också skrev. Det innebär att det kostar olika beroende på var man bor och vilken typ av vårdhem det är. På vad sätt har jag ljuget? Det är osvenskt att anklaga någon för lögn om man inte kan visa detta.
Blev fortfarande igen summa vad det kostar i Thai, Nått pris måste du veta när du skriver så, Jag vet

Har inte dagens summa vad åldringsvården kostar, mat, hyra är väl största utgiften nu gissar jag 6-7 tusen i mån
Då bor man på ett boende har tillsyn varje minut
En god vän betalar 6.700 i bara hyra.
En handikappanpassad etta på 40m² på andra våningen utanför stan.
Mat finns att köpa för 65-85kr per mål som man värmer själv i micron.

Ingen tillsyn utan han sköter allt själv.
I samma byggnad finns också boende med tillsyn men då stiger taxan i förhållande till behovet.

Vill man ha hemtjänst kan man välja olika alternativ som tillägg.

Tillbaka
Topp