Hej
Först vill jag bara klarlägga att dom flesta numera tack vare skolan är tvåspråkiga oavsett om modersmålet är Lao, Khmer eller Malaj o.s.v, så möter dom någon som talar Thai svarar dom då också på Thai, men mellan varandra i respektive grupp så använder man nästan undantagslöst sitt modersmål.
Jag kan ju bara delge mina egna erfarenheter i ämnet och vi har ju släkt i både Korat och Bangkok som vi har besökt genom åren, min uppfattning är att majoriteten i Korat också har Lao som modersmål, men att det är fler som pratar Thai som förstaspråk där än ex.vis i Udon Thani, i delar av Bangkok dominerar också Lao som t.ex i Klong Toey m.fl områden, man bosätter sig gärna tillsammans med människor som talar samma språk och äter samma mat o.s.v.
För mig är det helt naturligt att varje etnisk grupp som numera finns innanför Thailands gränser har behållit sitt språk., sina matvanor, sin musik sina traditioner m.m, vid gränsen mot Kambodja talar några miljoner Khmer, har Khmer traditioner vid bröllop och begravningar, äter Khmer mat och lyssnar på Khmer musik.
I söder bor det ca 4-5 miljoner Malaj, dom kan tala Malaj, äter Malaj mat, lyssnar på musik på Malaj och har traditioner som är typiska för Malaj.
I nordöstra Thailand bor det drygt 20 miljoner Lao, som kan tala Lao, äter Lao, lyssnar på musik på Lao och har traditioner som är typiska för Lao.
Så varje folkgrupp har satt sin prägel på sin region och bevarat sin kultur trots att Thailändarna (läs Siameserna) i över hundra år medvetet har försökt utplåna deras särdrag och språk genom skolan där alla har undervisats på Thailändska, samt matats med Thailändsk kultur och nationalism.
Mvh isan lover