Svenskarna som väljer att dö i Thailand-flyr svenska åldringsvården

men det andra språket (thai) används enligt dig som första språk för en del. Kallar de Thailändska myndigheterna ISAAN befolkningen för Lao?
Hej

Dom Thailändska myndigheterna namnger minoriteterna efter deras etniska ursprung därav benämningarna Lao, Malaj, Khmer, sen det finns ju ett antal bergsfolk också med egna språk och traditioner.

Isaan är namnet på provinsen och och inte på den etniska minoriteten som lever där.

Men det förekommer i vissa sammanhang att man kallar språket som talas i Isaan för Isaan/Lao

I Sverige har vi ju dessa minoritetsfolk judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Dom Thailändska myndigheterna namnger minoriteterna efter deras etniska ursprung därav benämningarna Lao, Malaj, Khmer, sen det finns ju ett antal bergsfolk också med egna språk och traditioner.

Isaan är namnet på provinsen och och inte på den etniska minoriteten som lever där.

Men det förekommer i vissa sammanhang att man kallar språket som talas i Isaan för Isaan/Lao

I Sverige har vi ju dessa minoritetsfolk judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar.

Mvh isan lover
Visa länk från Thailändsk myndighetsida där man nämner 20 miljoner i Isaan som Lao och inte Thai.
Annars kan man ju få för sig att du gör som vanligt.

Visa länk från Thailändsk myndighetsida där man nämner 20 miljoner i Isaan som Lao och inte Thai.
Annars kan man ju få för sig att du gör som vanligt.
Hej

Det här har du nog missuppfattat, att man tillhör en etnisk minoritet i ett land har ju inget med medborgarskap att göra, självklart är ex.vis en etnisk Same i Sverige Svensk, lika självklart är en etnisk Lao i Thailand Thailändsk.

I ett land kan det finnas många olika erkända etniska folkgrupper men dom är alla medborgare i samma land.

Mvh isan lover

Hej

Det här har du nog missuppfattat, att man tillhör en etnisk minoritet i ett land har ju inget med medborgarskap att göra, självklart är ex.vis en etnisk Same i Sverige Svensk, lika självklart är en etnisk Lao i Thailand Thailändsk.

I ett land kan det finnas många olika erkända etniska folkgrupper men dom är alla medborgare i samma land.

Mvh isan lover
Vadå missuppfattat? Du skrev ju i inlägget att thailändska myndigheter uppger dom som Lao så visa på det du påstår.

Vadå missuppfattat? Du skrev ju i inlägget att thailändska myndigheter uppger dom som Lao så visa på det du påstår.
Hej

Det är en etnisk benämning på ett minoritetsfolk i landet och inte något som har med individens nationalitet att göra.

En etnisk Same i Sverige är Svensk, en Same på den Norska sidan av gränsen är Norsk o.s.v

En etnisk Lao i Thailand är Thailändsk och en etnisk Lao i Laos är Laotier

Mvh isan lover

Första språket över hela landet som alla lär sig i första hand är Thai och ingenting annat
Hej

Det officiella och nationella språket är naturligtvis Thai men att det är första språket man lär sig är nog inte givet, många barn pratar nog redan något språk (Lao, Malaj, Khmer) när dom gör sin första skoldag och börjar plugga Thai.

Mvh isan lover

Hej

Det officiella och nationella språket är naturligtvis Thai men att det är första språket man lär sig är nog inte givet, många barn pratar nog redan något språk (Lao, Malaj, Khmer) när dom gör sin första skoldag och börjar plugga Thai.

Mvh isan lover
Många, i geografiskt begränsade områden. I över, en del.

Hej

Det är en etnisk benämning på ett minoritetsfolk i landet och inte något som har med individens nationalitet att göra.

En etnisk Same i Sverige är Svensk, en Same på den Norska sidan av gränsen är Norsk o.s.v

En etnisk Lao i Thailand är Thailändsk och en etnisk Lao i Laos är Laotier

Mvh isan lover
Du skrev att Thailändska myndigheter kallar Thai i Isaan för Lao.

Du skrev att Thailändska myndigheter kallar Thai i Isaan för Lao.
Hej

Ja och det stämmer när det handlar om den etniska benämning dom har i Thailand, tror du mig inte så googla på detta, Lao, Khmer och Malaj m.fl är erkända minoritetsfolk i Thailand.

Men nationellt sett är alla dom erkända minoriteterna i landet givetvis Thailändare.

Mvh isan lover

Hej

Ja och det stämmer när det handlar om den etniska benämning dom har i Thailand, tror du mig inte så googla på detta, Lao, Khmer och Malaj m.fl är erkända minoritetsfolk i Thailand.

Men nationellt sett är alla dom erkända minoriteterna i landet givetvis Thailändare.

Mvh isan lover
Det är du som hävdar att Thailänska myndigheter benämner Thai som bor i Isaan för Lao så du får hitta den länken.

Det är du som hävdar att Thailänska myndigheter benämner Thai som bor i Isaan för Lao så du får hitta den länken.
Hej

Det får stå för dig.

För min del håller jag mig till den officiella Thailändska benämningen där Isaan är en provins som bebos av den etniska minoriteten Lao och som talar Isaan/Lao.

Mvh isan lover

Tror du verkligen att IL skulle backa upp ett påstående, har inte hänt någonsin.
Hej

Det får stå för dig.

För min del håller jag mig till den officiella Thailändska benämningen där Isaan är en provins som bebos av den etniska minoriteten Lao och som talar Isaan/Lao.

Mvh isan lover
Njae om nu sanningen betyder någe..... :rolleyes: :cool:

"Den officiella Thailändska benämningen där Isaan är en provins som bebos av den etniska minoriteten Lao och som talar Isaan/Lao."

Är lögn !!!!

Den oficiella Thailändska benämningen @ är Isaan, som är en provins i Nordöstrea Thailand. Provinsen befolkas av många olika etniska grupper och minoriteter, där Lao är den största. Den totala folkmängden i Isaan uppskattas till 22 miljoner personer, varav ca 15% har annat modersmål än Thailändska.

IL, Googla så du lär dig.

@ J.k.

Det finns ytterligare saker att fundera över om man tänker sig att använda ett åldringsboende i Thailand. Mina släktingar äger ett i BKK och jag har sett några till i Thailand. Jag uppfattar som att man lägger stor vikt vid mysig utemiljö med mycket blommor, fiskdammar och utsmyckning. Sovplatserna är med svenska mått mätt av låg standard men det går att få vad som helst om man är beredd att betala. Har sett ett ställe med nordbor. Deras lyckliga stunder verkade vara när de rökte. En annan sak är språket om man inte kan thai. Då bör man kanske se till att det finns någon man kan prata med.

Man har inte samma patientuppdelning som i Sverige. Det kan innebära en blandning av åldringar, somatiskt och psykiskt sjuka. Alla svenskar kanske inte gillar detta.

Det är också en fråga om vad man kan få i Sverige. Standarden varierar stort mellan olika kommuner. Många kommuner vill att gamlingarna stannar hemma så länge som möjligt och får gratis hjälp av anhöriga. När vårdbehovet uppgår till ungefär 6 timmar per dag blir det "lönsamt" att ta in åldringen. Många har en bedrövlig situation i Sverige med outbildad personal som inte kan svenska. Landet har det nog bättre än staden. Bra har också de som tänkt långt och fixat en plats hos t ex Blomsterfonden.

Mitt råd för dig som ev tänker dig livets slut i Thailand. Fundera igenom allt som rör ekonomin och åk runt för att hitta ett ställe som du är övertygad om är lämpligt. Jämför med vad du kan få i Sverige.
Med utgångspunkt att man t.ex. inte har en thailändsk fru som kan hjälpa att vara tolk när man söker plats eller att det kan bli så me tiden att man är ensam.
Jag tog och gjorde några sökningar om åldringsboenden i Thailand som har inriktat sig lite extra mot ”farranger” utlänningar och som väntat hittade jag inte någon där det finns ett flertal svenskar eller skandinavier boendes eller som inriktning. Därmed inte sagt att det inte finns sådana åldringsboenden. Däremot om man söker på åldringsboenden med att individen har engelska som ett av sina språk så kommer det upp träffar här och där. Här är några av träffarna men som med allt så behövs grundliga undersökningar helst på plats eftersom alla påstår de är toppen!

För den som kan tänka sig där det eventuellt finns britter

För den som har god ekonomi och vill lyxa till det

I och runt Bangkok finns en hel del och också Pattaya, Hua Hin, Phuket och Chang Mai men när man söker på specifika platser där det inte finns så mycket ”farranger” blir det mindre träffar.

Nu är det inte så att jag söker plats men om någon vet specifika ställen där det bor en del svenskar, norrmän eller danskar så kan det kanske vara intressant för någon på TS att få denna information?

Hej

Mvh isan lover
För min del håller jag mig till den officiella Thailändska benämningen där Isaan är en provins som bebos av den etniska minoriteten Lao och som talar Isaan/Lao

Så en tredjedel av landets befolkning utgörs av en etnisk minoritetsgrupp?

Att du vill framhäva att stora befolkningsgrupper i Ubon Ratchatani, Surin, Sisaket använder lao som språk faller redan på startlinjen

För min del håller jag mig till den officiella Thailändska benämningen där Isaan är en provins som bebos av den etniska minoriteten Lao och som talar Isaan/Lao

Så en tredjedel av landets befolkning utgörs av en etnisk minoritetsgrupp?

Att du vill framhäva att stora befolkningsgrupper i Ubon Ratchatani, Surin, Sisaket använder lao som språk faller redan på startlinjen
Hej

Ja om du läser in dig på Thailändsk historia och etniska minoriteter i Thailand så utgör Lao drygt 20 miljoner människor, knappt 4 miljoner Malajer och en dryg miljon Khmerer, men dom är ju alla Thailändare.

Mvh isan lover

Hej

Här är en karta som kanske som på ett tydligt sätt visar hur dom etniska folkgrupperna är fördelade över landet.
Men dra nu inte slutsatsen att dom inte skulle vara Thailändare för att dom tillhör en annan etnisk folkgrupp eller bor i en viss region.

1698059054225.jpeg

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp