Isan Lover
Forumveteran
Min fru hade samma upplevelse. Dom satt mest och snackade skit om svenskar. Dom sade dessutom ”Fy fan!” När frugan sade att hon var gift med en svensk. Dom vill ju inte komma vidare/gå ut SFI. Så länge dom inte ”lärt” sig svenska kan dom sitta på SFI och lyfta sina bidrag. Många sätter det som rutin. OBS inget jag hittar på. Har fått det förklarat av utlänningar som tyckte att Sverige är ett drömland men ni svenskar är bra korkade
På den tiden jobbade jag som bilmekaniker och dessa var verkstadens kunder. Renoverade deras 300D lång Merca och fixade en BMW 525 till toppskick. Vem tror ni betalade dessa renoveringar?
Hej
Jag måste tyvärr hålla med, det finns gott om elever på SFI som bara sitter av tiden och får sina pengar, dom förstör lektionerna för övriga när dom helt ointresserade pratar med varandra på sitt hemlands språk.
Men det finns också raka motsatsen med fokuserade och intresserade elever ifrån alla möjliga länder, dom passerar SFI snabbt och fortsätter läsa mer Svenska innan dom går ut i arbetslivet eller studerar vidare på högre nivå.
Såg statistik häromdagen som visade att andelen som går hela vägen med en akademisk utbildning är ungefär lika stor procentuellt bland ungdomar med helsvenska föräldrar som med utländska föräldrar.
Mvh isan lover