PISA resultaten för 2018 presenterades, ingen förbättring för Thailand.

Hej

Har du någon fakta som stöder detta?

Eller går du bara på vad Svenska rasistiska och främlingsfientliga organisationer försöker framställandet som ?

Själv har jag inte lyckats hitta någon info om att ex.vis Sverige hanteras annorlunda av PISA än våra grannländer, skulle vara kul att få ta del av denna, men i PISA.s material går åtminstone jag bet på detta, inte heller vår Svenska skolmyndighet eller ansvariga politiker säger sig känner heller till att Sverige har andra regler än dom övriga nordiska länderna.

Mvh isan lover
Jag har ju länkat fakta till dig tidigare i tråd där detta diskuterats, från både Bangkokpost och PISA.
Gällande här nere, så då finns ju undantag.
Läs det man länkar till dig och bli upplyst under diskussionens gång.
Jag tänker inte leta upp gammal fakta som jag redan gett dig när den var dagsfärsk.
Gå till dina gammla PISA trådar så finner du den där.

Jag har ju länkat fakta till dig tidigare i tråd där detta diskuterats, från både Bangkokpost och PISA.
Gällande här nere, så då finns ju undantag.
Läs det man länkar till dig och bli upplyst under diskussionens gång.
Jag tänker inte leta upp gammal fakta som jag redan gett dig när den var dagsfärsk.
Gå till dina gammla PISA trådar så finner du den där.

Hej

Så Bangkok Post har alltså belagt med fakta att Sverige har andra regler än våra skandinaviska grannländer?

Den artikeln måste jag ha missat.

Tala bara om vilket år detta stod så ska jag leta upp den och länka till den här på forumet.

Mvh isan lover

Hej

Har du någon fakta som stöder detta?

Eller går du bara på vad Svenska rasistiska och främlingsfientliga organisationer försöker framställandet som ?

Själv har jag inte lyckats hitta någon info om att ex.vis Sverige hanteras annorlunda av PISA än våra grannländer, skulle vara kul att få ta del av denna, men i PISA.s material går åtminstone jag bet på detta, inte heller vår Svenska skolmyndighet eller ansvariga politiker säger sig känner heller till att Sverige har andra regler än dom övriga nordiska länderna.

Mvh isan lover

Du behöver väl inte vara vare sig främlingsfientlig eller rasistisk för att påpeka problemet i att 11.1% av våra 15-åringar inte klarar av språket och lägger vi dessutom till alla som skolkade (gissar lite att dessa inte tillhör de högpresterande) så är det ett stort problem som kommer svida för hela landet och hela den generationen som måste släpa med och försörja en stor del av landets jämnåriga invånare.

Hej

Så Bangkok Post har alltså belagt med fakta att Sverige har andra regler än våra skandinaviska grannländer?

Den artikeln måste jag ha missat.

Tala bara om vilket år detta stod så ska jag leta upp den och länka till den här på forumet.

Mvh isan lover
Nu läser du åt helv$#te igen.
Du skrev PISAS fastställda regler, jag skrev bevisligen finns det undantag och tog här nere som ett exempel.

Hej

Lite läsning för dom som tror att Sverige friserar PISA resultaten, jo det finns faktiskt folk som på fullt allvar tror detta.

”Det finns få undersökningar som omfattas av samma vetenskapligt baserade regler som PISA-mätningarna. Urvalsmetoder och bortfall är reglerade av OECD för att säkerställa att alla deltagande länder förfar på samma sätt annars går det inte att jämföra resultat mellan länderna.”

”Det har framförts att 11,1 procent av utlandsfödda inte har medverkat i undersökningen. Siffran stämmer och det stämmer också att den ligger över OECD snittet. Vad som däremot inte har framkommit är att den siffran följer helt naturligt av att Skolverket har följt de regler som OECD ställt upp. Det vill säga detta gäller elever som antingen har en kognitiv eller fysisk funktionshinder eller har varit för kort tid i Sverige och därmed har för svaga kunskaper i svenska språket för att kunna tillgodogöra sig provet. Detta är en naturlig följd av att många barn och ungdomar har kommit till Sverige de senaste åren. Just nu vet vi inte var deras kunskaper ligger.”

Mvh isan lover
Varför skall man tro vad L C MP S och inte minst V säger? När har de visat tala absolut sanning i alla lägen? :xmas_smiley:
De som har skrivit artikeln är en del av problemet så de är absolut inte trovärdiga, i lagtext heter det antar jag jävig. :p
Sverige friserar Pisa resultat, punkt.
Och snälla du sluta köra med detta rassesnack det är så idiotiskt att stämpla folk med öknamn i tron att det är någon anledning att inte lyssna på dom.
Kör med argumet istället.

Varför skall man tro vad L C MP S och inte minst V säger? När har de visat tala absolut sanning i alla lägen? :xmas_smiley:
De som har skrivit artikeln är en del av problemet så de är absolut inte trovärdiga, i lagtext heter det antar jag jävig. :p
Och snälla du sluta köra med detta rassesnack det är så idiotiskt att stämpla folk med öknamn i tron att det är någon anledning att inte lyssna på dom.

"
En tredjedel är på lägsta nivån för läsfärdighet

Lägg därtill, att bortfallet i den grupp av svenska elever som inkluderades i Pisa-undersökningen var mycket stort, 13,5 procent.6 Även denna andel innebar en ökning jämfört med Pisa-undersökningen 2015, då det svenska bortfallet var 9,3 procent. Bortfallet översteg även OECD:s genomsnitt 2018 på 9,9 procent. Sammantaget innebär uteslutningen och bortfallet, att en dryg fjärdedel av 15-åringarna (25,9 procent) antingen var uteslutna i förväg eller föll bort på grund av att de var uttagna att göra provet men sen inte gjorde det.

Gissningsvis är svaga elever överrepresenterade bland dem som har varit frånvarande. Skolverket noterar själva att ”[eftersom] andra studier har visat att elever som av olika anledningar inte deltar på ett prov allt som oftast i genomsnitt är relativt lågpresterande jämfört med de som skriver ett prov, finns det anledning att misstänka att så även är fallet i PISA.”7

Att Sverige alltså både uteslöt en stor grupp, kanske främst nyanlända, elever och såg ett betydande bortfall bland eleverna som var uttagna att skriva Pisa-provet, innebar att botten kapades och att fördelningen i Pisa 2018 flyttades uppåt på ett artificiellt sätt. Bland dem som skrev provet låg trots detta 18,4 procent på den lägsta nivån av sju möjliga i läsning.8 Det är sannolikt att de 14,3 procent som var definitionsmässigt uteslutna också skulle ha presterat på den lägsta nivån. Om vi försiktigtvis antar att hälften av de 13,5 procent som föll bort också skulle presterat på lägsta nivån i läsning innebär detta sammantaget att en dryg tredjedel av 15-åringarna i Sverige befinner sig på den lägsta nivån vad gäller läsfärdighet.

Att det i praktiken är en annan population än tidigare som har testats minskar naturligtvis de svenska resultatens tillförlitlighet. Därutöver finns det ett par andra faktorer kring Pisa 2018 som får oss att misstänka, att Pisa som sådant kan ha förlorat sin giltighet som objektiv måttstock av elevers kunskaper och förmågor.

"

Därför kan vi inte längre lita på Pisa

Antar att det är rasistiskt att påpeka det negativa i detta i ett land som ska föreställa en kunskapsnation med nästan bara kvalificerade jobb.

Du behöver väl inte vara vare sig främlingsfientlig eller rasistisk för att påpeka problemet i att 11.1% av våra 15-åringar inte klarar av språket och lägger vi dessutom till alla som skolkade (gissar lite att dessa inte tillhör de högpresterande) så är det ett stort problem som kommer svida för hela landet och hela den generationen som måste släpa med och försörja en stor del av landets jämnåriga invånare.

Hej

Så om du åker till Syrien så kan du alltså om några veckor eller månader och klarar att utföra ett PISA test på det språket?

Förstår du inte hur orimligt det är att kräva detta?

Själv är jag glad för att PISA har regler runt detta och tycker att det är helt naturligt, lika naturligt är det väl att länder med högt flyktingmottagande och invandring får fler 15 åringar som inte kan språket än ett land med få flyktingar och invandrare, tycker därför att siffran 11% är helt logisk.

Mvh isan lover

Hej

Vilka tror då du att det är som ligger bakom den smutskastning och svartmålning av Sverige och invandrarna där som nu pågår?

Enligt media och forskare är bilden helt klar, det är så att dom som är rasistiska och främlingsfientliga som hatar Greta och miljörörelserna ofta återfinns bland SD väljare och det är deras svans som på FB säger sig vilja ha fler Breivik och fler som Lasermannen, säger sig vilja utrota folk av utländsk härkomst o.s.v, enligt mig är detta skrämmande.

Den dag det finns något belägg för påståendet att Sverige inte har samma regler som Norge, Danmark och Finland i PISA undersökningarna kommer jag att tro på det, att det framförs såna tankar på FB av dom som smutskastar Sverige och hatar utlänningar o.s.v ger jag inte fem öre för.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Sen kan jag ju tillägga att även den reporter som Wallraffade på Thailändska barer fick samma resultat, dom människor han mötte där och vars åsikter han dokumenterade visade sig innehålla alla dom ingredienser jag tog upp här, det verkar vara så att många av dom han träffade där kännetecknades av att svartmåla Sverige, uttalade sig rasistiskt och även ha en negativ inställning mot miljörörelser och Greta, samt sympatisera med SD, så det är nog inte konstigt att påståendet att dom Svenska PISA resultaten skulle ha förskönats har sitt ursprung just i denna miljö.

Varför det verkar vara så kan man ju fundera på.

Mvh isan lover

Hej

Så om du åker till Syrien så kan du alltså om några veckor eller månader och klarar att utföra ett PISA test på det språket?

Själv är jag glad för att PISA har regler runt detta och tycker att det är helt naturligt, lika naturligt är det väl att länder med högt flyktingmottagande och invandring får fler 15 åringar som inte kan språket än ett land med få flyktingar och invandrare, tycker därför att siffran 11% är helt logisk.

Mvh isan lover

Sa jag väl inte? Jag bara påpekade att det inte är särskilt bra när så många av våra 15-åringar inte klarar av språket.

Att vi ska vara extremast i världen kommer straffa sig är jag övertygad om.

Hej

Vilka tror då du att det är som ligger bakom den smutskastning och svartmålning av Sverige och invandrarna där som nu pågår?

Enligt media och forskare är bilden helt klar, det är så att dom som är rasistiska och främlingsfientliga som hatar Greta och miljörörelserna ofta återfinns bland SD väljare och det är deras svans som på FB säger sig vilja ha fler Breivik och fler som Lasermannen, säger sig vilja utrota folk av utländsk härkomst o.s.v, enligt mig är detta skrämmande.

Den dag det finns något belägg för påståendet att Sverige inte har samma regler som Norge, Danmark och Finland i PISA undersökningarna kommer jag att tro på det, att det framförs såna tankar på FB av dom som smutskastar Sverige och hatar utlänningar o.s.v ger jag inte fem öre för.

Mvh isan lover
Om nu någon hotar att utrota någon och på rigtigt är det islamister som vill utrota svenskar, de säger detta rätt ut.
Lägg av med dessa nazist och rasistdravlet.
Om snningen skall fram så de riktiga rasisterna bland svenskar hittar du bland dom som skapade rasbiologin i Sverige så lägg av. Det stoppar inte på SD, dom sopar mattan med kommunister och riktiga Srasister. :p
Fattar du inte detta än? Jag är förvånad.
Kanske skall lägga till att jag är inte SD ingen som diggar Ankeborgs partier. Bara en, två gånger utvandrad farang. :nerd_transparent:

Hej

Mvh isan lover
Det är nog bredare än så. Jag har tappat räkningen på att jag stött på i Sverige som har behov av tolk även för att beställa tid hos en tandläkare, eller köpa mat i affären om affären är svensktalande. Nu talar vi om personer som bott så lång tid som 15-20 år i Sverige.
Det finns en utbredd ovilja att prioritera det svenska språket i Sverige då det finns så mycket rättigheter att fortsätta leva med sitt gamla språk istället. Krav på svenska är ett fritt val. Staten betalar tolk när det behövs och i övrigt lever de ändå bara hemma med sina vänner som talar deras språk.
Att sätta ett grundkrav på färdigheter i det svenska språket för att kunna få ett medborgarskap och villkora tolkhjälp till maximalt något år skulle hjälpa oerhört mycket. Sådana krav är inte alls ovanliga i andra länder.

Även med redovisade resultat är allvarligt.
Var någonstans har det hemlighållits att några har undantagits?
Det är lika sant att säga att 90% är för när endast 25% fick lov att rösta. om man inte redovisar att de 75% inte var delaktiga så blir det en felaktig bild

Om nu någon hotar att utrota någon och på rigtigt är det islamister som vill utrota svenskar, de säger detta rätt ut.
Lägg av med dessa nazist och rasistdravlet.
Om snningen skall fram så de riktiga rasisterna bland svenskar hittar du bland dom som skapade rasbiologin i Sverige så lägg av. Det stoppar inte på SD, dom sopar mattan med kommunister och riktiga Srasister. :p
Fattar du inte detta än? Jag är förvånad.
Kanske skall lägga till att jag är inte SD ingen som diggar Ankeborgs partier. Bara en, två gånger utvandrad farang. :nerd_transparent:
Du fick mig att momma ihåg något nen psykologprofessor skrev.
Utvecklingen i Europa under tiden före andra världskriget hade varit annorlunda om Chämberlin hade stannat hemma och läst min kamp istället för att träffa Hitler. Då hade han nog inte varit lika eftergivlig

Nu är du där igen "Pisas" regler, vilka regler, dom säger ju själva att tex här nere har alla grannländer undantag och kan själv välja skolor som skall delta, medans Thailand så måste alla skolor.
Som vanligt, vägrar du ta till dig, även när du fått det på svart och vitt för det passar inte din agenda.
Med det sagt så finns det inga fastställda regler för varje land, alla bedöms olika.

Hej

Vad jag har förstått är flera av grannländerna till Thailand inte ens med i PISA undersökningen eftersom dom räknas som u-länder i såna här sammanhang, något av länderna i regionen var också med för första gången nu senast, att alla länder har olika kriterier har då inte jag kunnat konstatera i det material som PISA har gett ut, men det finns några länder som av olika anledningar har ett begränsat urval som ingår i undersökningen som ex.vis Kina, men det landet är ju å andra sidan väldigt stort och har regioner stora som länder med helt olika språk och kulturer.

Noterar också att ingen annan på forumet uppenbarligen har hittat något i PISA,s material som påvisar att Sverige har annorlunda regler i undersökningen än t.ex Finland, Norge och Danmark, eftersom ingen hittills har kunnat länka till eller citera något som styrker detta påstående.

Mvh isan lover

Hej

Vad jag har förstått är flera av grannländerna till Thailand inte ens med i PISA undersökningen eftersom dom räknas som u-länder i såna här sammanhang, något av länderna i regionen var också med för första gången nu senast, att alla länder har olika kriterier har då inte jag kunnat konstatera i det material som PISA har gett ut, men det finns några länder som av olika anledningar har ett begränsat urval som ingår i undersökningen som ex.vis Kina, men det landet är ju å andra sidan väldigt stort och har regioner stora som länder med helt olika språk och kulturer.

Noterar också att ingen annan på forumet uppenbarligen har hittat något i PISA,s material som påvisar att Sverige har annorlunda regler i undersökningen än t.ex Finland, Norge och Danmark, eftersom ingen hittills har kunnat länka till eller citera något som styrker detta påstående.

Mvh isan lover
Vad gäller Kina, nej Kina har inte flera olika språk. Mandarin är språket som används över hela Kina.
Men det är sant att regioner ofta också har ett eget språk som ses som ett andraspråk i minoritet.
Om man tar t.ex Fujian som talar Minan, samma språk som för övrigt Taiwan använder som lokalspråk då befolkningen där är från Fujian.
Men, det här påverkar inte befolkningens kunskaper i Mandarin. Lokalspråket är nämligen förbjudet att använda i skolan och officiella sammanhang. Alla talar mandarin, men det kan finnas lägre kunskaper inom regionens lokala språk då den bara används i typ sandlådan i privata lekar och möjligen hemma med familj och vänner.
Mandarin är det språk alla kan, då de andra du nämner är förbjudna.

Vad gäller Kina, nej Kina har inte flera olika språk. Mandarin är språket som används över hela Kina.
Men det är sant att regioner ofta också har ett eget språk som ses som ett andraspråk i minoritet.
Om man tar t.ex Fujian som talar Minan, samma språk som för övrigt Taiwan använder som lokalspråk då befolkningen där är från Fujian.
Men, det här påverkar inte befolkningens kunskaper i Mandarin. Lokalspråket är nämligen förbjudet att använda i skolan och officiella sammanhang. Alla talar mandarin, men det kan finnas lägre kunskaper inom regionens lokala språk då den bara används i typ sandlådan i privata lekar och möjligen hemma med familj och vänner.
Mandarin är det språk alla kan, då de andra du nämner är förbjudna.

Hej

Själv tror jag att viljan att bevara och använda sitt eget språk är väldigt stark, se bara på Finland som var Svenskt i 600 år men inte talar dom flesta Svenska för det, samma sak med dom 21 miljoner människor med Laotisk härkomst som nu lever på den Thailändska sidan av gränsen, både deras gamla språk, musik och traditioner är väl bevarade.

Mvh isan lover

Hej

Själv tror jag att viljan att bevara och använda sitt eget språk är väldigt stark, se bara på Finland som var Svenskt i 600 år men inte talar dom flesta Svenska för det, samma sak med dom 21 miljoner människor med Laotisk härkomst som nu lever på den Thailändska sidan av gränsen, både deras gamla språk, musik och traditioner är väl bevarade.

Mvh isan lover
Det är inte det man ser i Kina, provinsspråken är oerhört minimalt använt. Även om det kan användas privat bland vänner o familj, så är det i praktiken mandarin som används även där. Provinsspråken har typ den status som dialekt har i Sverige, vissa byar använder det stadigt, vissa vänner använder det för att det är kul. Men, det är svenskan som används överallt. I sängen med din fru, i skolan, i affären, på tv etc.
Du kan helt enkelt inte säga att Kina skulle ha problem på grund av att de har flera olika språk då de har ett språk som används, mandarin. Det är därför ordet kinesiska är synonym med mandarin. Provinsspråken används inte på det sättet som du antydde.
Vad gäller skriva finns det heller inga alternativ då mandarin är det enda skrivna språket som finns. Den finns i förenklad respektive traditionell version.
Den förenklade används till vardags i Kina och alla lär sig även den traditionella i skolan.
Vissa områden av Kina, som Taiwan, Macau, Hongkong föredrar den traditionella.
Detta skrivna språk är även integrerad in i Japanska skrivna språket, så det är stort.
Vad gäller Finland, de valde ju ett språk som inte är nativt för området, utan talades av en mindre folkgrupp som bodde i skogsområdena ut mot ryssland vid finslands sydligare del. Så det stämmer inte riktigt heller.
Finland har ett externt språk som sitt basspråk numera.

Det är inte det man ser i Kina, provinsspråken är oerhört minimalt använt. Även om det kan användas privat bland vänner o familj, så är det i praktiken mandarin som används även där. Provinsspråken har typ den status som dialekt har i Sverige, vissa byar använder det stadigt, vissa vänner använder det för att det är kul. Men, det är svenskan som används överallt. I sängen med din fru, i skolan, i affären, på tv etc.
Du kan helt enkelt inte säga att Kina skulle ha problem på grund av att de har flera olika språk då de har ett språk som används, mandarin. Det är därför ordet kinesiska är synonym med mandarin. Provinsspråken används inte på det sättet som du antydde.
Vad gäller skriva finns det heller inga alternativ då mandarin är det enda skrivna språket som finns. Den finns i förenklad respektive traditionell version.
Den förenklade används till vardags i Kina och alla lär sig även den traditionella i skolan.
Vissa områden av Kina, som Taiwan, Macau, Hongkong föredrar den traditionella.
Detta skrivna språk är även integrerad in i Japanska skrivna språket, så det är stort.
Vad gäller Finland, de valde ju ett språk som inte är nativt för området, utan talades av en mindre folkgrupp som bodde i skogsområdena ut mot ryssland vid finslands sydligare del. Så det stämmer inte riktigt heller.
Finland har ett externt språk som sitt basspråk numera.

Hej

Själv hittade jag den här språkkartan över Kina på nätet.

1576724328243.png

Totalt ska det finnas 298 olika språk i Kina, men dom flesta kan även tala mandarin även om dom inte kan läsa och skriva detta.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
B
Svar
0