Thailand har snart ett resultat

Lara Croft

Medlem
Resultatet av dagens folkomröstning i Thailand väntas redan i eftermiddag svensk tid. Militärledaren säger att oavsett resultat ska demokratiska val hållas nästa år. Men expremiärminister Thaksin kallar alltihop ”galenskap”.

Källa: DN

Ja står övervikten sig, har också kollat, så kommer vi ju i framtiden få se en ganska uddlös och kraftigt försvagad demokrati i Thailand. Det här innebär ju i så fall att militären behåller en stor makt över beslutsfattandet och därigenom också tar bort incitament för nya statskupper och det är ju förvisso bra, men hela denna omröstning är lömsk och visar på en stor cynism.

Eller så är det så att nuvarande ledare ser ingen annan möjlighet och har insett att i Thailand går det inte att ha demokrati i den mening vi menar utan måste på något vis utveckla en egen slags demokrati som bygger på att militären kommer att få fullständig vetorätt, tyvärr är det kanske så illa i olika länder i världen att man till slut måste ge upp inför fakta och det är ju oerhört tragiskt, men verklighet.

Folket då som röstat för, ja tänker de likadant att man är så trött på dessa evigt korrumperade politiker och dessa ständiga militärkupper att även de gett upp och ser ingen annan utväg än att anta förslaget eller är de skrämda till att rösta för detta, alltså folket sitter i ett moment 22.

Ja detta är inga åsikter, utan funderingar.

Kanske bra för Thailand ett tag. Föriktig demokrati. Inte alltid demokrati går bra att införa utan kan sluta med riktigt blodigt inbördeskrig. Så detta funkar kanske bra för Thailand.

Tror många länder och folkslag behöver ett fast styre , andras åsikter respekteras helt enkelt inte , Om det har med kultur , religion eller ett aggressivt tänk vet jag inte , men Thailand klarar det inte i alla fall .
Får vi nu kanske se en försvagad Thaibath i och med detta , omvärden ser nog inte detta med blida ögon , eller kanske jag har fel..

Kanske bra för Thailand ett tag. Föriktig demokrati. Inte alltid demokrati går bra att införa utan kan sluta med riktigt blodigt inbördeskrig. Så detta funkar kanske bra för Thailand.

Ja, kanske man måste acceptera det att den form av demokrati vi har, den är ju också idag väldigt naggad i kanten skulle jag vilja påstå, inte fungerar så måste man kanske finna andra vägar, om detta är intentionerna i och med folkomröstningen kan man ju fråga sig.

Samtidigt har jag sett och hört denne Prayut Chan-o-cha, jäkla namn egentligen på internet i olika sammanhang och han är ganska rolig faktiskt och ganska öppen lite showig typ, inte så som man uppfattar andra i samma ställning, oftast med solglasögon och ser allmänt skräckinjagande och buttra ut som Pinoche t ex eller Khadaffi eller liknande.

När man hör han verkar han ju vara uppriktig om att skapa ett nytt bättre Thailand, sen till viket pris det skall ske förtäljer inte budskapen. Sen är han ju småmysig och jag tror att han vill framställa sig som någon slags landsfader, man kan ju se det i förhållandet till journalister där han likt en pappa förmanar och mästrar dem..haha.

En del av hans namn är ju ganska träffande ประยุทธ์ bpra[ton]L[/ton] jot[ton]H[/ton] = att gå i strid จันทร์ djan = måne โอชา oh chaa = god, smakfull, delikat (samma som อร่อย aroj[ton]L[/ton]).

Ja vart det i slutändan blir lär vi ju få se!

Senast redigerad av en moderator:
Tror många länder och folkslag behöver ett fast styre , andras åsikter respekteras helt enkelt inte , Om det har med kultur , religion eller ett aggressivt tänk vet jag inte , men Thailand klarar det inte i alla fall .
Får vi nu kanske se en försvagad Thaibath i och med detta , omvärden ser nog inte detta med blida ögon , eller kanske jag har fel..
Eller en starkare bath för det är fotsatt den ekonomiska marknaden som styr valutorna inte andra länders politiker, företagen ser efter stabilitet, militären ger stabilitet så kan lika gärna bli en starkare bath. Får se om marknaden ens reagerar.
Detta ger ju stabilitet och godkännande åt militären dom har fått ett ja, folket har röstat får se om ens något händer med valutan.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp