Vem är Sveriges största uppfinnare .

När Sverige hade 3-5 miljoner av världens befolkning så stod Sverige och Svenska företag för en stor del av uppfinningarna som vi fortsatt använder idag.

Svenska ingenjörer som typ @andrejsdenruskige är jag så impad på, för det första älskar deras logiska tänkande.
Som kompis ingengjör, ställer man fråga, vad är problemet bam bam bam gör så, där har du lösningen inte svårare än så.
Nä skall hylla våra Svenska ingenjörer det gör resten av världen.

Jag ser upp till Dale och hans stora uppfinningar som : Klippapparaten , Solventilen , glödnätbrytaren
är bara en liten del av hans uppfinningar som Nobelpristagaren Gustav Dalen .
Aga spisen var inte så många i Sverige , men England älska den .
Filmprojektoren , radio och TV apparat och till Sjukhus kuvöser , Hjärt och lungmaskiner .
Och hans revolutionerade uppfinning innom fyrteknikken område har han gennom årene frälst
och räddat livet på hundre tusentals sjöfarare .

Solventilen uppfann Gustav Dalen , som släckte fyren ved solensljus och tände den ved mörke .
Han hade svårt å få patent på solventilen , ingen trodde den kunde fungera , automatick i 1907
var det ingen som trodde på , så han bygga en solventil och demostrerte den , så fick han patent .

Inlägget har redigerats av forumvärd/moderator
Forumvärden/moderatorn har gjort bedömningen att inlägget bryter mot användaravtalet/forumreglerna och har därför tagit bort de berörda bilderna.

Intrång i upphovsrätt
Det är enligt svensk lag i regel inte tillåtet att publicera bilder som du inte själv har upphovsrätten till. Se Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk. För att använda en bild i ett inlägg måste du äga rättigheterna till bilden, antingen genom att det är du som är fotografen eller att du har ett skriftligt medgivande från fotografen. Om du publicerar en bild som du inte själv äger är det nödvändigt att i ditt inlägg ange att du har givits tillstånd till publiceringen av upphovsrättshavaren. Du anger tydligt vem som givit dig tillstånd för publiceringen och när det gjordes (i varje inlägg som bilden förekommer) enligt följande mall: Bilden är publicerad med tillstånd som skriftligen givits mig av upphovsrättshavaren Nils Nilsson den 2013-01-01. Om du utelämnar uppgift om tillstånd från upphovsrättshavaren och det bedöms att det inte är din egna bild tas den bort i förebyggande syfte.

FORUMVÄRDENS KOMMENTAR
Om du laddar upp bilder, se till att det är dina egna så blir det inga problem. Vi är skyldiga att ta bort uppladdade bilder om vi misstänker att den som laddat upp bilden inte äger rättigheterna att publicera den. I annat fall riskerar både vi och den som publicerat bilden att få betala skadestånd.

Senast redigerad av en moderator:
Svenska ingenjörer och uppfinnare som är känd i hela värden , men inte alla svenskar vet om dom .
Alfred Nobel hade många syskon , 7 stycken , två av hans syskon Ludvig och Robert starta ett Oljeborlag
i Baku Azerbajdzjan som vid tillfället producerade 50 % av värdens olja . Dom krediteras med att skapa
den Ryska oljeindustrien . Ludvig Nobel byggde den största lyckan av någon av Nobels brödrena och var
en av värdens rikaste män . Nobels Familjen stora förmågenhet i Ryssland konfikserade kommunisterna .
Ludvig och Robert fick bygga värdens första Tankbåt till å frakta olja , så tankbåt är svensk patent .
för frakta dom olja i trä tunna . Så värdens första tankbåt blev bygd i Motala ved Vätteren .

Ursäkta vist jag har gjort en fel , ang. bild .
Men här var det ett gammalt bild från Dalenmuseet , och det tror jag är over 70 år .

P1070825.JPG

P1070827.JPG

Hur kan du skriva så ser du inte på utländsk tv och läser utländsk media?
Norge gjorde ett tv program om Sverige som uppfinnar land och ingengjör land.
Skrevs förra året om hur en Svensk lärde och drog kanalerna i Bangkok för att förhindra översvämningar i börja av 1900 talet men som förstörts av maktbalansen thai som byggt skyskrapor över och förstört kanalsystemet därför Bangkok svämmas över nu för tiden.
Boston hyllas den Svenska uppfinningsrikedomen som byggde staden.
Så är nog vi Svenskar som hatar oss själva som inget vet medans resten av världen hyllar den svenska uppfinningsrikedom.
Men inte så konstigt för vara stolt över man lyckats i Sverige är lika med skryt och guldbyxor ;)
Nej, jag tittar eller läser sällan utländsk tv och utländsk media.
Och det stämmer väl då det gamla talesättet att "det är inte lätt att bli profet i sin egen hemby"
Men jag tycker detta borde vara ännu mer omtalat och välkänt internationellt än vad det faktiskt är. De flesta man talar med känner till att det är kallt här, vi är snälla, vi är rika, ABBA-musiken och liknande, men jag har aldrig hört någon som spontant sagt något om de överlägset många svenska uppfinningarna.
Och ja, svenskarna tycker om sin väl begagnade tagelskjorta.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp