PISA resultaten för 2018 presenterades, ingen förbättring för Thailand.

Nu är jag lite dummare än genomsnittet då jag bara hade streck i allt under grundskolan, utan teknik, matte och hemslöjd 3 plus par 1.
Så ta mina inlägg från en outbildad idiot, för det är jag, resten är självlärt.

Jag försvarar inte Thailand.
Det är precis så dåligt som PISA skriver gällande skola.
Jag anser dock att grannländernas resultat är upphöjda och borde ligga lägre.
Det har jag skrivit innan till dig här.
Och jag ser realistiskt på det inte som du som låser dig på ett resultat för att det passar din agenda.
Thailand känner till problemet och det görs arbete för att förbättra.
Men du vill bara hitta nåt som visar att det blivit sämre.
Det har blivit sämre i jämförelse med grannländernas elitskolor.
Men PISA jämför med andra länder och säger inget om det blivit bättre i inhemsk skola.
Jag har ju haft förmånen med att träffa på elitskolorna i tex Vietnam när sonen tävla mot dom.
Men dem skolorna var ju samma som sonens fast sonens skola får inte ställa upp i pisa pga Thailands särregel gällande internationella skolor.
Hade barnens skolor och @Atom barn skolor fått ställa upp och kanske även välja skolor i Thailand hade dom gått upp kraftigt.
Men som sagt Thailändsk skola suger, därför mina barn boende här nere inte går i en, men dom är inte så dåliga i jämförelse eftersom man inte jämför likt.

Hej

Vad jag kan se i statistiken är flera av grannländerna inte ens med, kanske klassas länder som Burma, Laos och Kambodja fortfarande som u-länder?

Om man nu använder statistiken som det är tänkt och följer utvecklingen (trenden) i ett specifikt land så kan man ju helt klart se om trenden är positiv, oförändrad eller negativ, i Thailands fall var det oförändrat inom två områden och en försämring i ett område, ingen stor skillnad mot föregående mätning, men ändå ingen förbättring utan en liten försämring.

Själv tror jag inte att någon som följer skolpolitiken i Thailand är förvånad över detta, militären har ju haft makten nu direkt eller indirekt sedan maj 2014 och vi närmar oss snabbt 2020, många krävde och förväntade sig reformer inom skolans område när militären tog över styret i landet, men det blev inget av med detta.

Så dom Thailändska skolbarnen ute i provinserna får vackert fortsätta gå till en skola där det inte ens är säkert att dom kan skriva sitt eget namn eller läsa när dom går ut grundskolan, än mindre tala engelska eller räkna.

Istället för att klaga på PISA och hota att hoppa av undersökningen borde generalerna kanske satsa lite av dom pengar dom glatt köper dyra stridsflygplan, stridsvagnar, u-båtar, helikoptrar och kanoner på skolan och ungdomarna som är landets framtid istället.

Mvh isan lover

Hej

Lite läsning för dom som tror att Sverige friserar PISA resultaten, jo det finns faktiskt folk som på fullt allvar tror detta.

”Det finns få undersökningar som omfattas av samma vetenskapligt baserade regler som PISA-mätningarna. Urvalsmetoder och bortfall är reglerade av OECD för att säkerställa att alla deltagande länder förfar på samma sätt annars går det inte att jämföra resultat mellan länderna.”

”Det har framförts att 11,1 procent av utlandsfödda inte har medverkat i undersökningen. Siffran stämmer och det stämmer också att den ligger över OECD snittet. Vad som däremot inte har framkommit är att den siffran följer helt naturligt av att Skolverket har följt de regler som OECD ställt upp. Det vill säga detta gäller elever som antingen har en kognitiv eller fysisk funktionshinder eller har varit för kort tid i Sverige och därmed har för svaga kunskaper i svenska språket för att kunna tillgodogöra sig provet. Detta är en naturlig följd av att många barn och ungdomar har kommit till Sverige de senaste åren. Just nu vet vi inte var deras kunskaper ligger.”

Mvh isan lover

Hej

Lite läsning för dom som tror att Sverige friserar PISA resultaten, jo det finns faktiskt folk som på fullt allvar tror detta.

”Det finns få undersökningar som omfattas av samma vetenskapligt baserade regler som PISA-mätningarna. Urvalsmetoder och bortfall är reglerade av OECD för att säkerställa att alla deltagande länder förfar på samma sätt annars går det inte att jämföra resultat mellan länderna.”

”Det har framförts att 11,1 procent av utlandsfödda inte har medverkat i undersökningen. Siffran stämmer och det stämmer också att den ligger över OECD snittet. Vad som däremot inte har framkommit är att den siffran följer helt naturligt av att Skolverket har följt de regler som OECD ställt upp. Det vill säga detta gäller elever som antingen har en kognitiv eller fysisk funktionshinder eller har varit för kort tid i Sverige och därmed har för svaga kunskaper i svenska språket för att kunna tillgodogöra sig provet. Detta är en naturlig följd av att många barn och ungdomar har kommit till Sverige de senaste åren. Just nu vet vi inte var deras kunskaper ligger.”

Mvh isan lover

Skit i PISA-resultaten...

Borde väl snarare oroa oss över att 11.1% av 15-åringarna i landet inte förstår språket. Det är inte långsökt att anta att dessa kommer ligga långt ifrån det samhälle och det Sverige som vi andra lever i och att dessa kommer vara en belastning på alla tänkbara sätt.

Tror du att detta kommer bidra till ett bra Sverige att lämna över till våra barn och barnbarn?

Skit i PISA-resultaten...

Borde väl snarare oroa oss över att 11.1% av 15-åringarna i landet inte förstår språket. Det är inte långsökt att anta att dessa kommer ligga långt ifrån det samhälle och det Sverige som vi andra lever i och att dessa kommer vara en belastning på alla tänkbara sätt.

Tror du att detta kommer bidra till ett bra Sverige att lämna över till våra barn och barnbarn?

Hej

Det finns säkert en anledning till viss oro generellt när det gäller människor som byter land och deras vilja eller möjlighet att lära sig ett nytt språk, men i PISA undersökningen ska man ju undanta dom som har kommit så nyligen att dom omöjligtvis kan ha lärt sig språket tillsammans med dom som har psykiska eller fysiska handikapp, ser det som normalt och bra att länderna som deltar i undersökningen följer uppsatta regler, annars blir ju resultaten inte jämförbara över tid.

Vilken politik Sverige ska ha i migrationsfrågor är ju egentligen en helt annan sak, men här är vi väl i princip överens om att Sverige bör närma sig Norge, Danmark och Finland.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Fast, din egen text bekräftar att resultaten är friserade.
Eller om jag i mer vardaglig svenska skriver om det som står i din text.
"Det stämmer att underlaget friseras. Orsaken att det friseras är att PISA resultaten skulle sänkas orimligt om man tar med personer i testen som saknar förmåga att genomföra testen. Enligt vår uppfattning är detta förfarande godkänt enligt OECD regler."
Det är så det står i din text om man formulerar om med samma innebörd.

Eller om man tar ett annan exempel i annat område.
Vi vill göra statistik på hur hög procent av befolkningen som är analfabeter. Men de som inte kan läsa och skriva undantages givetvis i testet eftersom de inte kan genomföra ett test.
Frågan de flesta ställer sig. Ja vi får en statistik, men i hur hög grad visar den statistiken ett objektivt resultat när man ser på en grupp som helhet?
Om man sedan använder denna statistik i underlag för beslut generellt i t.ex. skolsystem, hur väl är då besluten anpassade efter verkligheten?

"Det stämmer att underlaget friseras. Orsaken att det friseras är att PISA resultaten skulle sänkas orimligt om man tar med personer i testen som saknar förmåga att genomföra testen. Enligt vår uppfattning är detta förfarande godkänt enligt OECD regler."

Vi vill göra statistik på hur hög procent av befolkningen som är analfabeter. Men de som inte kan läsa och skriva undantages givetvis i testet eftersom de inte kan genomföra ett test.
Frågan de flesta ställer sig. Ja vi får en statistik, men i hur hög grad visar den statistiken ett objektivt resultat när man ser på en grupp som helhet?
Om man sedan använder denna statistik i underlag för beslut generellt i t.ex. skolsystem, hur väl är då besluten anpassade efter verkligheten?

Hej

Ja man kan ju säga att resultaten ”friseras” men då enligt dom regler och villkor som PISA har ställt upp, men jag har fortfarande väldigt svårt för att förstå varför en del medlemmar inte verkar vilja ta till sig dom förutsättningar som gäller.

Det framgår ju tydligt i PISA regelverket att dom som inte förstår språket, inte kan läsa och skriva, samt dom som är så mentalt eller fysiskt handikappade att dom inte kan utföra provet ska undantas.

När man förstår och tar till sig detta borde ju alla förstå varför ca 11% inte kan vara med i undersökningen, att då utmåla det som att Sverig på egen hand fuskar för att frisera siffrorna och för att få ett fördelaktigare resultat är ju totalt obegripligt, antingen förstår man då inte det regelverk som PISA har eller så vill man av någon anledning smutskasta Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Ja man kan ju säga att resultaten ”friseras” men då enligt dom regler och villkor som PISA har ställt upp, men jag har fortfarande väldigt svårt för att förstå varför en del medlemmar inte verkar vilja ta till sig dom förutsättningar som gäller.

Det framgår ju tydligt i PISA regelverket att dom som inte förstår språket, inte kan läsa och skriva, samt dom som är så mentalt eller fysiskt handikappade att dom inte kan utföra provet ska undantas.

När man förstår och tar till sig detta borde ju alla förstå varför ca 11% inte kan vara med i undersökningen, att då utmåla det som att Sverig på egen hand fuskar för att frisera siffrorna och för att få ett fördelaktigare resultat är ju totalt obegripligt, antingen förstår man då inte det regelverk som PISA har eller så vill man av någon anledning smutskasta Sverige.

Mvh isan lover
Samtidigt är det också så att om reglerna för PISA anger detta, då är det ett instrument med en mycket begränsad nytta då den inte avspeglar samhället så som det ser ut i kunskap som snitt på befolkningen.
Vi behöver en annan som kan vara grund för beslut på politisk nivå. PISA har diskvalificerat sig själv.
För de flesta torde det vara rimligt att ett utvärderingsinstrument skall visa hur samhället ser ut och inte hur det som ut om vi undantager de som inte passar in i hur vi vill det skall se ut i statistiken.
För det är ju trots allt så att alla dessa personer som undantagits, inte är personer som är i något undangömt fack som ingen märker. De delar samhället i Sverige på samma sätt som alla andra.
Kina körde ju ut sina handikappade till havs och dränkte dem för att sänka statistiken och hävda att Kina var ett föregångsland.
Den här typen av missgrepp kanske bör undvikas.

Samtidigt är det också så att om reglerna för PISA anger detta, då är det ett instrument med en mycket begränsad nytta då den inte avspeglar samhället så som det ser ut i kunskap som snitt på befolkningen.
Vi behöver en annan som kan vara grund för beslut på politisk nivå. PISA har diskvalificerat sig själv.
För de flesta torde det vara rimligt att ett utvärderingsinstrument skall visa hur samhället ser ut och inte hur det som ut om vi undantager de som inte passar in i hur vi vill det skall se ut i statistiken.
För det är ju trots allt så att alla dessa personer som undantagits, inte är personer som är i något undangömt fack som ingen märker. De delar samhället i Sverige på samma sätt som alla andra.
Kina körde ju ut sina handikappade till havs och dränkte dem för att sänka statistiken och hävda att Kina var ett föregångsland.
Den här typen av missgrepp kanske bör undvikas.

Hej

Själv håller jag nog med PISA här, det vore ju ganska meningslöst att ställa frågor till folk som inte förstår vad man säger eller är så mentalt eller fysiskt handikappade att dom inte kan vara med.

Mvh isan lover

Hej

Det finns säkert en anledning till viss oro generellt när det gäller människor som byter land och deras vilja eller möjlighet att lära sig ett nytt språk, men i PISA undersökningen ska man ju undanta dom som har kommit så nyligen att dom omöjligtvis kan ha lärt sig språket tillsammans med dom som har psykiska eller fysiska handikapp, ser det som normalt och bra att länderna som deltar i undersökningen följer uppsatta regler, annars blir ju resultaten inte jämförbara över tid.

Vilken politik Sverige ska ha i migrationsfrågor är ju egentligen en helt annan sak, men här är vi väl i princip överens om att Sverige bör närma sig Norge, Danmark och Finland.

Mvh isan lover
Hur bedömer du dessa språkmässigt samt även IQ mässigt , som är födda här ,

Hej

Själv håller jag nog med PISA här, det vore ju ganska meningslöst att ställa frågor till folk som inte förstår vad man säger eller är så mentalt eller fysiskt handikappade att dom inte kan vara med.

Mvh isan lover
Vad gäller gruppen sjuka kan det finnas fog för undantag då tillståndet förväntas vara permanent och dessutom i mängd styrs av genetiken i många fall. Vissa folkgrupper har större andel sjuka i vissa sjukdomar än andra.
Vad gäller gruppen invandrare som inte tillhör sjuka, skall tillståndet vara temporärt då de förväntas lära sig, integrera. Det är en avsevärd skillnad. Vilket innebär att statistiken för den gruppen måste vara med för att den skall kunna jämföras med andra. Kan de ingenting så skall det också dra ned värdet i PISA så det framgår.
Utbildar de sig och integrerar så går värdet upp igen senare.
Jag anser att det är exakt lika fel som när S tidigare försökte gömma antalet arbetslösa i statistiken genom att ta bort gruppen som är i arbetsmarknadsåtgärd från statistiken för arbetslösa då de ansåg att de var sysselsatta.
Man missade helt på den lilla detaljen att de är i arbetsmarknadsåtgärd på grund av att de är arbetslösa, de får inte ens vara där om de inte är arbetslösa. Arbetsmarknadsåtgärd är en temporär åtgärd för arbetslösa och inte en sysselsättning.

någonstans mellan 5 och 11 procent klarar ej att förstå vad som står i en tidning. Att alla undantagna inte är läskunniga är att ta i Men en vågad gissning hälften,

PISA skall väl egentligen mäta hur bra landets skolsystem är, så då är det nog rimligt att undanta de där 11% som kanske skulle gå i skola någon annanstans än i Sverige.

Dock lär ytterligare c:a 10% saknas i underlaget, de har helt enkelt inte gjort provet. Om dessa antas vara riktigt svagpresterande så skulle Sveriges resultat vara mindre glädjande.

Thailand kan ju bättra sig avsevärt om man följer Sveriges exempel och utesluter alla elever som inte kan svara på frågorna.
Åter igen visar Sverige hur man hanterar statistik, eller sanning hur ni vill. :p
Pisa eller Brå , verkar inte spela någon roll , styrs i rätt riktning , dvs sanningarna undanhålls folket och väljarna :(

Thailand kan ju bättra sig avsevärt om man följer Sveriges exempel och utesluter alla elever som inte kan svara på frågorna.
Åter igen visar Sverige hur man hanterar statistik, eller sanning hur ni vill. :p

Hej

Det tror jag redan att Thailand har gjort eftersom dom har samma regelverk att gå efter, i deras fall räknar jag med att Rohingya som vistas i Thailand, liksom Burmeser och vissa bergsfolk undantas eftersom dom förmodligen inte klarar det Thailändska språket.

Att Sverige skulle ha egna regler som avviker ifrån övriga länders regler i PISA undersökningen är naturligtvis inte sant, det är något som högerextrema och rasister ligger bakom.

Mvh isan lover

Hej

Det tror jag redan att Thailand har gjort eftersom dom har samma regelverk att gå efter, i deras fall räknar jag med att Rohingya som vistas i Thailand, liksom Burmeser och vissa bergsfolk undantas eftersom dom förmodligen inte klarar det Thailändska språket.

Att Sverige skulle ha egna regler som avviker ifrån övriga länders regler i PISA undersökningen är naturligtvis inte sant, det är något som högerextrema och rasister ligger bakom.

Mvh isan lover
Nu är du där igen "Pisas" regler, vilka regler, dom säger ju själva att tex här nere har alla grannländer undantag och kan själv välja skolor som skall delta, medans Thailand så måste alla skolor.
Som vanligt, vägrar du ta till dig, även när du fått det på svart och vitt för det passar inte din agenda.
Med det sagt så finns det inga fastställda regler för varje land, alla bedöms olika.

Nu är du där igen "Pisas" regler, vilka regler, dom säger ju själva att tex här nere har alla grannländer undantag och kan själv välja skolor som skall delta, medans Thailand så måste alla skolor.
Som vanligt, vägrar du ta till dig, även när du fått det på svart och vitt för det passar inte din agenda.
Med det sagt så finns det inga fastställda regler för varje land, alla bedöms olika.

Hej

Har du någon fakta som stöder detta?

Eller går du bara på vad Svenska rasistiska och främlingsfientliga organisationer försöker framställandet som ?

Själv har jag inte lyckats hitta någon info om att ex.vis Sverige hanteras annorlunda av PISA än våra grannländer, skulle vara kul att få ta del av denna, men i PISA.s material går åtminstone jag bet på detta, inte heller vår Svenska skolmyndighet eller ansvariga politiker säger sig känner heller till att Sverige har andra regler än dom övriga nordiska länderna.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
142
Visningar
10 K
Bossej
B
B
Svar
0