Thailand har en lösning på dom dåliga resultaten i PISA.

Frugan fick sluta skolan efter ett par år. Det var grundskolan ute på landet. Hon behövdes för att försörja familjen... plocka burkar och sälja sallad på marknaden. Hon hatar sina föräldrar över detta idag. Hon är klipsk men saknar all utbildning och jag har fått berätta om allting i världen för henne, historia, astronomi, geografi osv...Thailand även ute i de minsta byarna är klart bättre än de fattigare grannländernas genomsnittskola... Tror flertalet inte ens får gå i skolan där för de följer med sina föräldrar tex till Thailand och jobbar dessutom. För att plocka frukt krävs ingen utbildning.

Senast redigerad av en moderator:
Lite ensidigt att de fiesta här tycker att engelskan är så viktig för Thailand. Jo, den är viktig för att handeln med väst men när det gäller tekniken ligger Kina långt framme och kommer säkert att gå om väst. Så engelska är inget självklart val i Asien utan ligger nog på samma nivå som spanskan i väst, stor men inte betydelsefull.

Engelskan är inte speciellt stor i Kona heller utom för dem som gör affärer med väst och det är en liten del av kineserna...
Förstår inte heller varför så många fokuserar på språket.
Känner inte till många framgångsrika människor där språket varit faktorn till framgång.

I Japan kunde jag inte kommunicera med någon på Engelskan.
I Spanien, Frankrike och Tyskland är det svårare att ta sig runt på Engelska än Thailand i vissa delar.
I Barcelona hade dom inte ens Engelsk info på turistbyrån bara katalonska och Spanska.

Lite ensidigt att de fiesta här tycker att engelskan är så viktig för Thailand. Jo, den är viktig för att handeln med väst men när det gäller tekniken ligger Kina långt framme och kommer säkert att gå om väst. Så engelska är inget självklart val i Asien utan ligger nog på samma nivå som spanskan i väst, stor men inte betydelsefull.

Engelskan är inte speciellt stor i Kona heller utom för dem som gör affärer med väst och det är en liten del av kineserna...

Hej

Det finns ju redan 10 miljoner Kineser i Thailand och säkert en hel del till som kan Kinesiska, men visst lär Kinesiska bli ändå vanligare i framtiden.

Men i kontakt med övriga världen är det ju nästan undantagslöst engelska som gäller och en relativt stor del av turismen är ju också engelsktalande, även bland dom utländska företagen som är etablerade i Thailand dominerar engelskan, så det finns absolut anledning flr Thailändarna att lära sig engelska i nuläget.

Kanske kommer Kinesiskan att överta engelskans plats i Thailand men där är vi inte ännu.

Mvh isan lover

Frugan fick sluta skolan efter ett par år. Det var grundskolan ute på landet. Hon behövdes för att försörja familjen... plocka burkar och sälja sallad på marknaden. Hon hatar sina föräldrar över detta idag. Hon är klipsk men saknar all utbildning och jag har fått berätta om allting i världen för henne, historia, astronomi, geografi osv...Thailand även ute i de minsta byarna är klart bättre än de fattigare grannländernas genomsnittskola... Tror flertalet inte ens får gå i skolan där för de följer med sina föräldrar tex till Thailand och jobbar dessutom. För att plocka frukt krävs ingen utbildning.

Hej

En tyvärr inte helt ovanlig bakgrund, frugan är den enda av 5 barn i familjen som studerade vidare och gå ut en universitetsutbildning och då turligt via stipendie ifrån ett Japanskt företag, hon fick en Japansk VD som fadder och mentor, men detta är det en ytterst liten del av barnen som kan räkna med, dom Japanska företagen väljer ut ovanligt duktiga barn ifrån fattiga förhållanden och satsar på dessa.

Hon var en av två elever i hela området som gick på universitet, numera är det fler men ändå få, det finns fortfarande barn som måste hjälpa till hemma och intevhar tid att gå i skolan, så samtidigt som Thailand är ett I-land på många sätt är det fortfarande ett U-land på andra sätt.

Mvh isan lover

Håller med Kinesiska låser du dig mot ett land.
Skall man komma någon vart internationellt så är det Engelska som gäller, även mot kinesiska storföretag.
Men vill man bara springa runt som turistguide funkar ju Kinesikan eller jobba som tolk.

Kan hålla med om med att engelskan för oss i väst är ansett vara språk som alla borde lära sig.
Fast från thaisynvinkel är ju japanska och kinesiska också viktiga.
Visst lär sig barn engelska här i Thailand redan på förskolan. Grannens treåriga unge springer med sin bildbok var o varannan dag till oss och frågar vad är detta djur på engelska? Mamman går bet på uttalet. Alfabetet kan han redan fast det låter rätt roligt och inte helt korrekt men bara tre år gammal så. :D
Men det är svårt, lite som att lära sig thai för oss.
Nivån då på högre utbildning? en av våra vänners dotter läser teoretisk matematik på universitet och hon visade sina uppgifter till mig. Vad jag såg är det ingen skillnad med det man läser i väst.
Jag läste i o för sig kemi som mest men kan ändå förstå att nivån är det inget fel på.
Jag tycker att ambitionen och seriositet är det inget fel på här och jag önskar att de lyckas för det betyder mycket i dagens värld.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp