Thailand har en lösning på dom dåliga resultaten i PISA.

Du verkar röra dig inom ganska snäva ramar och fångar upp allt som är eller kan tolkas som negativt för Thailand.

Du redovisar ett problem som Thailand har med PISA-mätningarna utan med ett ord ens försöka förstå orsaken till konflikten. Du bara förutsätter att alla som beslutar om Thailands framtid är okunniga idioter som i bästa fall jobbar i egen sak.

Jo, landsorts skolorna är katastrofalt dåliga i Thailand men det finns orsaker till att det är så. Det märkliga är att du själv väljer att leva i dessa miljöer och skicka dina egna barn till dessa skolor som du själv säger är så dåliga.

Du sitter i ditt hörn av världen och skyller allt elände på sådant du själv inte kan påverka. Kanske dags att du blir karl nog att ta de nödvändiga besluten för att föra din egen familj i säker hamn!

Mig verligen har det satsats mycket mer på skolor det senaste än på länge.
I frugans by trängdes alla elever låg-mellanstadie på en skola av min bedömning när jag sett den inte kan vara mer än 30-40 m2.
Dom har fått en ny modern skola i dagarna.
Sen har vi bortfall från en stor del av eliten i dessa prov då inte alla stora internationella skolor deltar, sonens skola deltar i internationellt prov som gäller Engelsktalande skolor i världen som följer Engelsktläroprogram och den skolan ligger i toppen internationellt.
Största % av eleverna är Thai ca. 25% dessa deltar inte i Pisa testet och det är många av dessa skolor i Bangkok.

Men mycket behöver göras och jag tror det arbetas med det, iallafall i frugans by har nåt hänt.

Sen vad gäller språket så skall det finnas ett intresse, svärmor slänger på luren om frugan snackar Thai, det är denna generationen som fostrar en stor del av barnen.
Eller vill du ha ett förmyndarsamhälle där dom blir tvingade ;)

Hej

Att en by har fått en ny skola säger nog inte så mycket om situationen totalt, i vårt område finns det 7 byar med skolor och där har inga nya stora satsningar gjorts alls, i vår egen by byttes taket över den plats där barnen äter skollunch ut, det höll på att rasa men detta ser jag mer som normalt underhåll än någon satsning på skolan.

Det är ju mer satsningar på själva lärandet och en höjning av kunskapsnivån som jag vill se, vad hjälper det med en ny skola om barnen inte vare sig kan läsa eller skriva, nej jag efterlyser en rejäl skolreform där krafttag tas för att höja barnens kunnande i kärnämnen som engelska, matte och Thailändska (både skriva och läsa).

Roligt att höra att engelskspråkiga internationella skolor presterar bra internationellt sett, lika bra går det dock inte för landets universitet, dom har alla tappat i jämförelse med andra universitet i Asien, detta har ex.vis Bangkok Post uppmärksammat vid några tillfällen, så det är inte bara grundskolan som har problem.

Mvh isan lover

Ibland undrar jag om du är dum på riktig.
Allt skulle vart fixat igår, att man jobbar mot målet och visar att man gör något räcker inte.
Om man då inte heter Taksin för då kan man få lite undantag och det räcker med löften, är det han som ger dom är det llika med verkställda och han skall ha elogen även om någon annan driver igenom det.
Så en röv skall slickas.

Hej

Här är några länkar där Unicef och Unesco ger sin syn på den Thsiländska skolan och dess problem med dåliga resultat.

Quality of education
quality.jpg

© UNICEF Thailand/2009/M. Thomas
The quality of education that children receive in Thailand is also a major concern. Studies have shown that the learning level of Thai children in major subject areas has declined over the past 10 years. In recent years, results of the National Achievement Test have been dismal, with average scores for Grade 6 and Grade 12 students in core subjects below 50 per cent.

https://www.unicef.org/thailand/education_15799.htm

CFD71008-AE64-4758-8CEC-4BD8ECCF9CB1.png

• UNESCO’s 2017/8 Global Education Monitoring (GEM) Report, there remain substantial challenges to the quality of education in Thailand:
    • 99% complete primary education, but only 85% complete lower secondary education.
    • 50% are not taught in the language spoken at home.
    • 12% do not achieve a minimum proficiency level in mathematics at the end of primary.
    • 62% of out of school lower secondary school adolescents are girls.
    • At the end of lower secondary education, only 50% have a minimum proficiency level in reading and only 46% in mathematics.
    • Only 45% of schools have basic sanitation facilities – only 60% have access to basic drinking water.
    • 80 of the poorest complete lower secondary education compared to 100 of the richest.
    • There are 3.9 million adults unable to read a simple sentence
    • A third of students aged 13 to 15 years experienced bullying between 2010 and 2015, and 29% experienced physical violence.
https://bangkok.unesco.org/content/20172018-global-education-monitoring-report-thailand-highlights

Mvh isan lover

Tror inte någon här har påstått att det Thailändska utbildningsystemet är bra.
Tror inte någon här behöver en länk från något organ!
Däremot din agenda och faktavridning kan ju disskuteras.
Rubrik och inläggen har lite att göra med vad som verkligen stod i artikeln i början.
Du såg en möjlighet att fortsätta din hatkampanj.
Fattar inte att forumet tillåter dina kommunistiska propaganda trådar samtidigt som dom förbjuder Svenska politiktrådar.

Tror inte någon här har påstått att det Thailändska utbildningsystemet är bra.
Tror inte någon här behöver en länk från något organ!
Däremot din agenda och faktavridning kan ju disskuteras.
Rubrik och inläggen har lite att göra med vad som verkligen stod i artikeln i början.
Du såg en möjlighet att fortsätta din hatkampanj.
Fattar inte att forumet tillåter dina kommunistiska propaganda trådar samtidigt som dom förbjuder Svenska politiktrådar.

Hej

Hur du kan få det till ”kommunistiska propaganda” att diskutera ett eventuellt urträde ur PISA och dom dåliga resultaten i den Thailändska skolan, man behöver väl inte vare sig vara kommunist eller bedriva propaganda för att inse att det finns problem i skolan och tycka att något borde göras åt detta.

Mvh isan lover

Hej

Här är några länkar där Unicef och Unesco ger sin syn på den Thsiländska skolan och dess problem med dåliga resultat.

Quality of education
quality.jpg

© UNICEF Thailand/2009/M. Thomas
The quality of education that children receive in Thailand is also a major concern. Studies have shown that the learning level of Thai children in major subject areas has declined over the past 10 years. In recent years, results of the National Achievement Test have been dismal, with average scores for Grade 6 and Grade 12 students in core subjects below 50 per cent.

https://www.unicef.org/thailand/education_15799.htm

CFD71008-AE64-4758-8CEC-4BD8ECCF9CB1.png

• UNESCO’s 2017/8 Global Education Monitoring (GEM) Report, there remain substantial challenges to the quality of education in Thailand:
    • 99% complete primary education, but only 85% complete lower secondary education.
    • 50% are not taught in the language spoken at home.
    • 12% do not achieve a minimum proficiency level in mathematics at the end of primary.
    • 62% of out of school lower secondary school adolescents are girls.
    • At the end of lower secondary education, only 50% have a minimum proficiency level in reading and only 46% in mathematics.
    • Only 45% of schools have basic sanitation facilities – only 60% have access to basic drinking water.
    • 80 of the poorest complete lower secondary education compared to 100 of the richest.
    • There are 3.9 million adults unable to read a simple sentence
    • A third of students aged 13 to 15 years experienced bullying between 2010 and 2015, and 29% experienced physical violence.
https://bangkok.unesco.org/content/20172018-global-education-monitoring-report-thailand-highlights

Mvh isan lover
Bra länkar. hoppas de flesta läser dom. Mycket fakta.
Letade efter något om kommunism men fann inget, och inte över huvud taget i tråden.
Men finns bara två förklaringar , det berömda järnspöket, eller den berömda flaskan.

Bra länkar. hoppas de flesta läser dom. Mycket fakta.
Letade efter något om kommunism men fann inget, och inte över huvud taget i tråden.
Men finns bara två förklaringar , det berömda järnspöket, eller den berömda flaskan.

Hej

Då kan man ju bevisligen lättare utläsa det som inte finns.

Själv tycker jag att den statistik som FN redovisar är skrämmande och påvisar att kraftiga åtgärder måste vidtas.

Mvh isan lover

Hej

Då kan man ju bevisligen lättare utläsa det som inte finns.

Själv tycker jag att den statistik som FN redovisar är skrämmande och påvisar att kraftiga åtgärder måste vidtas.

Mvh isan lover
Nu vill jag inte fördjupa mig på denna fråga så jättemycket men bara för skojs skull vill säga att FN är ju samling korrumperade människor som slickar till höger och vänster.
Att USA lämnade den människorättsliga delen är inte det minska förvånande. När det kommer någon rapport från FN så tolkar jag inte det som fakta utan något som skall kollas extra noga.
Jämföra utbildningar sådär bara går ju inte men en sak vet jag för besöker Thailändska skolor rätt ofta och det är respekten för äldre och lärare. Det lägger ändå grunden för att någon skall lära sig något.
Har många lärare som vänner och tycker de är inte mindre smarta än de svenska kollegerna för jobbade där också rätt mycket med frågan skola näringsliv så det är inte bara tom luft jag blåser ut.
Sedan denna PISA undersökning så tycker vi svenskar skall tala om det med väldigt låg röst.
:rolleyes:

Hela grunden till tråden var ju att Thailsmd ser ett problem med att översättningarna inte är så pass bra att eleverna kan förstå frågorna och därmed inte heller svara korrekt.

Detta förvånar mig inte alls eftersom Thailändsla skiljer sig så oerhört mycket från Engelskan. En jurist talade om för mig att avtal aldrig går att översätta rakt av, någon får läsa in det och försöka förstå andrmeningen., sedan skriva om hela avtalet på valt språk. Så stora är skillnaderna! Så att det blir fel ibland är inte oväntat.

Vad som hänt är att Thailand försöker påtala detta och för att lägga lite tyngd bakom säger man att detta måste rättas till om man fortsatt skall deltaga. Ingen konstig begäran att man vill ha en rättvis bedömning. Jag tror att detta kommer att lösas innan nästa test.

Som någon nämnt har Sverige också haft problem med utbildningssystemet, därmed inte sagt att man inte skall rätta till det men det säger väldigt lite om den kortsiktiga politiska påverkan. Thailändska skolsystemet problem grundar sig som så mycket annat i korruptionen då välbehövliga pengar till skolorna går i fel fickor!

Hej

Det tycker jag absolut inte, men hur uppfattar du själv förslaget att dra sig ur PISA istället för att förbättra utbildningen?

Själv tycker jag att det ör ett oerhört korkad reaktion på dom dåliga resultat landet har uppnått, ditt eget ord ”fördumma” passar nog ganska bra här.

För mig som ser bra utbildning för alla som lösningen på många av dom problem Thailand har är ju en sån här reaktion på att man utbildningsmässigt ligger på samma nivå som ett land som Afghanistan där det har varit krig i ca 40 år och många kvinnor inte ens får gå i skola är bedrövligt.

Mvh isan lover

Det som jag reagerar mest på är att engelska inte är obligatoriskt och ofta inte ens finns som tillval. Till och med fattiga Kambodja har obligatorisk engelska i skolorna och det märker man snabbt för där talar alla ungdomar och barn engelska. Med de vuxna är det lite sämre men betydligt bättre än i Thailand.

Mig verligen har det satsats mycket mer på skolor det senaste än på länge.
I frugans by trängdes alla elever låg-mellanstadie på en skola av min bedömning när jag sett den inte kan vara mer än 30-40 m2.
Dom har fått en ny modern skola i dagarna.
Sen har vi bortfall från en stor del av eliten i dessa prov då inte alla stora internationella skolor deltar, sonens skola deltar i internationellt prov som gäller Engelsktalande skolor i världen som följer Engelsktläroprogram och den skolan ligger i toppen internationellt.
Största % av eleverna är Thai ca. 25% dessa deltar inte i Pisa testet och det är många av dessa skolor i Bangkok.

Men mycket behöver göras och jag tror det arbetas med det, iallafall i frugans by har nåt hänt.

Sen vad gäller språket så skall det finnas ett intresse, svärmor slänger på luren om frugan snackar Thai, det är denna generationen som fostrar en stor del av barnen.
Eller vill du ha ett förmyndarsamhälle där dom blir tvingade ;)
Vi har redan ett förmyndarsamhälle i allt annat så varför inte skolan? Fram till myndighetsålder behövs förmyndare, men efter ska varje individ få bestämma själva.

Vissa ämnen bör vara obligatoriska som tex engelska för Thailand kommer efter om de unga idag växer upp i en datoriserad värld som krymper alltmer om de inte kan engelska som alla datorer använder. Jag försöker undervisa ungarna här i byn men de vill inte lära sig annan engelska än de förkortningar som används i spel :) Skojig engelska de kommer att tala när de är vuxna.

Vi har redan ett förmyndarsamhälle i allt annat så varför inte skolan? Fram till myndighetsålder behövs förmyndare, men efter ska varje individ få bestämma själva.

Vissa ämnen bör vara obligatoriska som tex engelska för Thailand kommer efter om de unga idag växer upp i en datoriserad värld som krymper alltmer om de inte kan engelska som alla datorer använder. Jag försöker undervisa ungarna här i byn men de vill inte lära sig annan engelska än de förkortningar som används i spel :) Skojig engelska de kommer att tala när de är vuxna.
Meningen förmyndarsamhälle var en pik då han är emot det.

Det som jag reagerar mest på är att engelska inte är obligatoriskt och ofta inte ens finns som tillval. Till och med fattiga Kambodja har obligatorisk engelska i skolorna och det märker man snabbt för där talar alla ungdomar och barn engelska. Med de vuxna är det lite sämre men betydligt bättre än i Thailand.

Hej

Själv tror jag att engelska är obligatoriskt, men det saknas lärare som kan lära ut detta, dom lärare som finns ute i provinserna kan oftast inte engelska själva och än mindre lära upp andra.

Mvh isan lover

Multiple certified linguistic experts already do the translation into Thai language, and its translation is verified by other experts. There is absolutely no need for the Ministry of Education's expertsto review the exam, unless they want to memorize the questions and then feed them to students and teachers in advance of the exam. No other country gets their educators to review the exams, and Thailand...

Last I checked China, Japan, South Korea, Vietnam and so on were not native English and I guess that perhaps their tests were also translated but they seemed to score okay without having to '''preview''...

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Multiple certified linguistic experts already do the translation into Thai language, and its translation is verified by other experts. There is absolutely no need for the Ministry of Education's expertsto review the exam, unless they want to memorize the questions and then feed them to students and teachers in advance of the exam. No other country gets their educators to review the exams, and Thailand...

Last I checked China, Japan, South Korea, Vietnam and so on were not native English and I guess that perhaps their tests were also translated but they seemed to score okay without having to '''preview''...

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
Har du läst artikeln?
Där står att tex i Vietnam så sållar man bort en del skolor som inte ingår i Pisa bedömningen.
Antar att det är dom sämre skolorna och bara dom bästa är med.
I Thailand sållas inte och man ber om samma rätt annars blir bedömningen orättvis.
Sen som det skrivits tidigare har Thailand problem med sin flerspråkighet, jag känner många Thai som inte ens kan prata Thai.
När sonen började på Thaiskola i Pattaya 5 år gammal kom läraren helt förskräckt ut, han kan ju ingen Thai pratar bara Isaan.
Efter skolbyte pratar han idag 9 år gammal Thai, Eng och Isaan.
Hade han fortsatt gått på skolan i byn hade han antagligen bara pratat Isaan.

Har du läst artikeln?
Där står att tex i Vietnam så sållar man bort en del skolor som inte ingår i Pisa bedömningen.
I Thailand sållas inte och man ber om samma rätt annars blir bedömningen orättvis.
Sen som det skrivits tidigare har Thailand problem med sin flerspråkighet, jag känner många Thai som inte ens kan prata Thai.
När sonen började på Thaiskola i Pattaya 5 år gammal kom läraren helt förskräckt ut, han kan ju ingen Thai pratar bara Isaan.
Så du menar att kritiken är oberättigad?

Har du läst artikeln?

som skåningar och norrlänningar i sverige, de behöver tolk för att förstå varandra :)

Så du menar att kritiken är oberättigad?
Nej om du läser vad som skrivits innan i tråden så vet jag att Thaiskolorna behöver uppryckning, jag har barn i skola här nere.
Men däremot tror jag inte en sekund på att skolorna eller kunskapen är bättre i Burma, Laos, Kambodja eller Vietnam.
Thailand ligger långt före dessa länder och man blir inte sydostasiens näst starkaste ekonomi genom okunskap.
Men utbildningsnivån är låg här, frugan trodde väl Thailand var världens största land och amerika var en del av Europa.
Sonen är den bäst utbildade i byn när vi besöker även fast han bara är 9 år.

Lite ensidigt att de fiesta här tycker att engelskan är så viktig för Thailand. Jo, den är viktig för att handeln med väst men när det gäller tekniken ligger Kina långt framme och kommer säkert att gå om väst. Så engelska är inget självklart val i Asien utan ligger nog på samma nivå som spanskan i väst, stor men inte betydelsefull.

Engelskan är inte speciellt stor i Kona heller utom för dem som gör affärer med väst och det är en liten del av kineserna...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp