Thailändsk pizza

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Per Olav " sa:
Enligt läkaren så skall man undvika potatis, ris och pasta (stärkelserike födoämnen) , och öka mängden sallad.
Om man bara ändrar på detta så skall det vara tillräckligt för att gå ner i vikt.
Jag har gått ner 11 kilo (= nästan till idealvikten) fastän jag äter ris nästan dagligen, annars potatis eller pasta.
Det har räckt med att jag dragit ner 20-30% på portionerna (som var stora före), och LA TILL* 1-2 mål per dag, så att intaget blir mer jämnt fördelat. Och jag kan alltså INTE bort en massa kalorier genom att motionera p g a knäskadan. Annars hade det varit ännu lättare :) (Kommer inte ihåg tidsåtgången, men jag tror att ungefär 2 kilo försvann per månad innan nedgången planade ut.)

*Enligt "dietsnubbar" är det bäst för viktnedgång att man äter 6 gånger per dag väl utspritt, men inget timmarna innan man går och sover. Dels blir det ju mycket lättare att undvika att fuska då, eftersom man inte blir särskilt hungrig, och jag GISSAR att viktnedgången hjälps av att kroppen "fattar" att den inte kommer att svältas, alltså MOTSATSEN till bantning, som ju ofta slutar med HÖGRE vikt än vid starten, eftersom kroppen blir "skrämd" då :) och lägger på sig fettreserver så fort den kan. (="jojobantning".)

"legolas " sa:
Tänk va smaken är olika emellan oss människor ändå. jag har kanske lite svårt att tycka att det känns roligt att längta efter, eller att käka den pizza som du Lun kan åstundar, verkar vara skitäcklig och tråkig, men gott för dig som gillar den. men det därt med tjockpannkaka bl.a bl.a. låter bara konstigt.

I Thailand så finns det ett överflöd av ugnar, det är bara att köpa en av alla de som säljs utav Tescio Lotus, Big C samt Makro plus alla de andra affärerna som säljer vitvarot och köksgrejor... Så i Thailand, inga problem på pizzafronten.... Vi har precis ALLTING, välkommen hit ner....

Fasen va jag lämngtar efter än konstig variant som ni kanske inte gillar, men min egna lilla special är:
Ost, tomatopaste, oxfile (tunna skivor), bearnaisesås, kokta ägghalvor, ananasbitar.. Grymt gott...
Du kan ju stoppa på vad du vill på en pizzapannkaka :)
Du verkar ha missat poängen. "smetdegen" är tunnare än en pizzadeg, men mycket tjockare än tjockpannkakssmet, så man både slipper knåda degen och riva osten, och man slipper försöka platta ut den, för det gör den själv :)

Ja, visst finns det ugnar i Thailand, men jag pratade om vad det BRUKAR finnas hos thai. "Frun" gillar pizza, men de har bara gasspis utan ugn, fastän de har en hel del annat, och då blir det lite svårt att göra ugnspizza :) Men det går att göra panpizza på ungefär samma sätt som jag skrev.

Lunkan:
Du kan bjuda ut Frun på en Pizza middag en gång i månaden, ni kanske ändå vill in till någon stad i närheten och handla lite och titta på folk. :)

"Kycklingen " sa:
Lunkan:
Du kan bjuda ut Frun på en Pizza middag en gång i månaden, ni kanske ändå vill in till någon stad i närheten och handla lite och titta på folk. :)
Ja, fast gå ut och äta är bland det tråkigaste jag vet, men jag får väl offra mig om hon inte tycker att det räcker med att jag lagar mat hemma :)

Ett annat problem är att jag inte gillar varken oregano eller tomatsås. Det dröjer nog ett tag innan jag kan förklara det med bara thai, innan de redan har hamnat på pizzan :)

"Lunkan " sa:
Ja, fast gå ut och äta är bland det tråkigaste jag vet, men jag får väl offra mig om hon inte tycker att det räcker med att jag lagar mat hemma :)

Ett annat problem är att jag inte gillar varken oregano eller tomatsås. Det dröjer nog ett tag innan jag kan förklara det med bara thai, innan de redan har hamnat på pizzan :)

Om du lagar maten så blir det ju ändå som att äta ute, Frun kan bara sätta sej ner och njuta av maten. :)
Då är det bättre att du väntar med att äta Pizza ute det kan vara svårt att förklara när man vill ha något som bryter mot rutinerna.

"Lunkan " sa:
Jag har gått ner 11 kilo (= nästan till idealvikten) fastän jag äter ris nästan dagligen, annars potatis eller pasta.
Det har räckt med att jag dragit ner 20-30% på portionerna (som var stora före), och LA TILL* 1-2 mål per dag, så att intaget blir mer jämnt fördelat. Och jag kan alltså INTE bort en massa kalorier genom att motionera p g a knäskadan. Annars hade det varit ännu lättare :) (Kommer inte ihåg tidsåtgången, men jag tror att ungefär 2 kilo försvann per månad innan nedgången planade ut.)

*Enligt "dietsnubbar" är det bäst för viktnedgång att man äter 6 gånger per dag väl utspritt, men inget timmarna innan man går och sover. Dels blir det ju mycket lättare att undvika att fuska då, eftersom man inte blir särskilt hungrig, och jag GISSAR att viktnedgången hjälps av att kroppen "fattar" att den inte kommer att svältas, alltså MOTSATSEN till bantning, som ju ofta slutar med HÖGRE vikt än vid starten, eftersom kroppen blir "skrämd" då :) och lägger på sig fettreserver så fort den kan. (="jojobantning".)

Ja, du har absolut rett Lunkan, det är bättre att äta flera gånger per dag.
Mycket viktigt är att äta en solid frukost varje dag för att "jaga" igång förbränningen och som du säger inte kroppen tror att den kommer att svältas.

Det jag beskrev var ett sätt att minska vikten utan att ändra något annat i levnadsättet. Speciellt för oss som är bekväma och inte vill minska på livets goder (aka ovanor)... ;D

Det svåraste att äta många gånger per dag är ju när man jobbar heltid, man har ju bara raster vid vissa tider, det är väl därför man "vräker" i sej för stora portioner på en gång pga tidsbrist.
Annars så är det nog helt rätt att äta samma mängd mat men att dela upp maten i flera omgångar.
Men i dagens svenska samhälle så funkar inte det tyvärr.

"Kycklingen " sa:
Det svåraste att äta många gånger per dag är ju när man jobbar heltid, man har ju bara raster vid vissa tider, det är väl därför man "vräker" i sej för stora portioner på en gång pga tidsbrist.
Annars så är det nog helt rätt att äta samma mängd mat men att dela upp maten i flera omgångar.
Men i dagens svenska samhälle så funkar inte det tyvärr.

Och definitivt inte där jag jobbar!

Kan inte de flesta komma åt att äta nötter, frukt e d?

"Kycklingen " sa:
Om du lagar maten så blir det ju ändå som att äta ute, Frun kan bara sätta sej ner och njuta av maten. :)
Då är det bättre att du väntar med att äta Pizza ute det kan vara svårt att förklara när man vill ha något som bryter mot rutinerna.
"Frun" har förvarnat att hon är kass på att laga mat,
och jag har förvarnat att jag kan laga maten, men då blir det mest svensk mat :)
I alla fall i början kommer hon att jobba i skolan, och jag jobba hemma, och då passar det bättre om jag lagar maten - och hon städar efteråt :)

"Per Olav " sa:
Det jag beskrev var ett sätt att minska vikten utan att ändra något annat i levnadsättet. Speciellt för oss som är bekväma och inte vill minska på livets goder (aka ovanor)...
Fast om "öl byggde denna kropp"
och ett stort intag fortsätter, finns det risk att vikten inte går ner ens helt utan mat :)

(((Om levern är upptagen med att bränna alkohol, så kan den inte bränna fett. Den prioriterar att jobba med alkoholen före fett.)))

"Lunkan " sa:
Fast om "öl byggde denna kropp"
och ett stort intag fortsätter, finns det risk att vikten inte går ner ens helt utan mat :)

(((Om levern är upptagen med att bränna alkohol, så kan den inte bränna fett. Den prioriterar att jobba med alkoholen före fett.)))

Jo, det kräver ju att man har ett "normalt" kalori intag innan för att det skall fungera.

"legolas " sa:
Lunkan skall ge dig "dagens tips", du skriver som om allt är "kört" enkom för att din "fru" inte har en ugn hemma......
Vad fick du det ifrån?! SJÄLVKLART kan jag köpa en ugn. Jag skrev om hur situationen ÄR där NU, och i nästan alla hem i Thailand...

"legolas " sa:
Citat från: Lunkan skrivet 2011-05-09, 03:11
-cut-
Sedan kommer det bara att fattas en ugn också, för de brukar ju inte vara vanliga i Thailand slut citat
----------------------------
....
Hur det är i alla hem i Thailand bryr jag mig i alla fall inte ett dyft om. Vill jag ha en ugn så köper jag en ugn. jag skiter väl i om herr medelthai inte äger en sådan, han gillar ändå inte pizza eller så mycket som kommer ifrån ugnen
Det gör det ju inte mindre fel vad du skrev... :)

Som i nästan alla hem i Thailand, har familjen ifråga ingen ugn, och alltså fattas det en ugn DÄR för att jag ska kunna laga pizza DÄR NU.
F ö gillar "frun" pizza, men jag har inte kollat vilka smaker än. Men hon gillar "alla" glassorter :)

Gillar man inte tomatsås och oreganao så kan man göra en vit pizzasås baserad på kronärstkockhjärtan. Perfekt att krydda en sådan med t.ex basilika. Om du är laktovegetarian(du gillade ost) så ska du testa att göra små biffar/köttbullar med hirs och fetaost som grund. Grymt gott.

Den perfekta pizzan enligt mig är ofta beroende på hälsotillståndet....
Stor favorit är en variant med tomat, mozzarella, riktig salsicca. när man tar ut pizzan ur ugnen så lägger man på ruccola, patanegra, hyvlad mancego, lite kallpressad olivolja, balsamicosirap och rostade pinjenötter

Det fanns en grym pizza för många år sedan i stockholm som serverade pizzor gjorda på kantarellmjöl!! Det Svenska Pizzaköket.

Kronärtskockor och basilika gillar jag. Och pinjenötter.

Vet inte om den var gammal, men jag fick fetaost på en pizza för länge sedan, och det vill jag aldrig ha igen :)

"legolas " sa:
fan du ger dig aldrig va..... Jag menar helt enkelt att vill du göra dig en pizza så gå ut och köp dig en ugn,, det är ingen större investering... Du framställde ju det hela som en stor svår situation för dig.... därför upplyste jag dig om möjligheten att öppna plånboken och köp ugnen ifråga...
;D

Förresten har du en "fru" nu, jag trodde bara du hade ett "fruämne" som inte längre kunde vänta på dig. Men ni verkar ju ha kommit varandra hyggligt nära eftersom du ju tydligen har W"snappat" upp vilka maskiner de har i familjen här nere i Thailand och dessutom så vet du att hon gillar alla glassorter. Kul att det rör på sig på frufronten då. När skall ni träffas då???
Så du går ut och köper en ugn om du är på VISIT,
INNAN du har flyttat ner, menar du? :D

Nu har du rört ihop det.
1. Den FÖRRA gav upp att vänta för knappt ett år sedan, för hennes biologiska klocka började ticka för fort.
2. Den NYA hittade mig för ett par månader sedan, och sedan har vi pratat ofta 4-5 timmar per DAG, vilket ju är mer än många gifta gör :) Hon är 8 år yngre än den förra, så hon har ingen större brådska, utan vill ta Masterexamen först. Hon "föreslog" bröllop 18 mars 2013 :) MEN det var mer en pejling om jag tyckte det var OK att vänta till hennes examen. Och hon sa att 2015 duger också.

Jag har ju förklarat knäskadeproblemet utförligt då jag svarat förrut. Vad är det som du inte fattar?

popcorn2.gif

Nu börjar vi komma farligt långt bort från pizza ämnet.. endast ugnen återstår.. 8)

Värst vad ni dyrkar pizza här då. Och ugnen den verkar näst intill helig!

Den thailändska pizzan som det skrevs om i alla fall i första inlägget har jag aldrig testat och låter faktiskt GO!
Men annars äter jag kanske pizza 1 gång om året ingen höjdare för min del.

Kan man inte även beställa pizza så slipper ni åka till stan? Har inte Pizza Company hemkörning det har jag för mig dem hade i UBon ialla fall.

DU får väl betala extra för hemkörning med ett bättre fordon ;) Nä självklart bor man så långt ifrån är man illa tvungen att äta kall pizza eller ta sig mödan att åka till restaurangen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp