Thailändsk pizza

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
haha du e la go Zääta. hemkörning här i Chaiyaphum. Datummärkningen kommer ju att gå ut innan de hinner leverera hit ut i buschen...

Så träffsäkert, legolas.. Pluspoäng!

Ungefär samma jag skulle kunna förvänta ute i buschen i Sakhon nakon..
Dom hade väl fått söka med helikopter i luften och hund på marken efter att pizza budet har kört vilse.. ;D

äsch ni får helt enkelt strunta i pizzan där vore väl det bästa för så gott är det ju inte. Finns ju annat att äta typ Som tam eller hur Lego?

"legolas " sa:
JA DET KAN JAG TÄNKA MIG,,,,, 1.200 baht = SEK: 250:- till din tilltänkta fru som spenderar 4-5 timmar i telefon med dig dagligen.

JA hon är definitivt värd att få en liten billig ugn så att ni bägge kan gotta Er, och slafsa pizza när du är på besök.... Ganska självklart tycker jag!!!
Bara 250:- ?! Då är det väl bara typ en plåtlåda? Inte mycket till ugn. Kan ge dåligt resultat, så att svärföräldrarna tycker att "svenskmat" är skräp :)
så det är nog bättre att jag köper en ordentlig efter husbygget. Dessutom har tilltänkta frun sagt själv att hon inte kan laga mat, så hon har ingen större användning av en (skräp-)ugn innan jag flyttar ner.

(Vi pratar inte i telefon, utan med Internet.)

"legolas " sa:
Vår ordinarie ugn kostade 3.500 baht (rea-kostar annars runt 4.700 baht) den är större och klarar 2st pizzor i taget.

Så är läget på pizzafronten.

tycker jag en ugn skall vara..

Men legolas, Lunkan vill ju inte köpa någon ugn för hans tilltänkta fru kan inte laga mat (säger hon).
Detta medför då per automatik att Lunkan inte kan göra pizza heller i och med att det inte finns någon ugn.
Skulle Lunkan vilja göra pizza måste han köpa en ugn, fast det vill han ju inte för att den tilltänkte frugan kan ju inte laga mat..

Fast det var kanske pannkakspizza Lunkan talade om att han ville göra och då måste han sannolikt köpa en spis i stället.. ;D
Den tilltänkte borde ju inte ha en spis i och med att hon inte kan laga mat?
Undrar dock hur den här tjejen överlever?

"Lunkan " sa:
Så du går ut och köper en ugn om du är på VISIT,
INNAN du har flyttat ner, menar du? :D

Nu har du rört ihop det.
1. Den FÖRRA gav upp att vänta för knappt ett år sedan, för hennes biologiska klocka började ticka för fort.
2. Den NYA hittade mig för ett par månader sedan, och sedan har vi pratat ofta 4-5 timmar per DAG, vilket ju är mer än många gifta gör :) Hon är 8 år yngre än den förra, så hon har ingen större brådska, utan vill ta Masterexamen först. Hon "föreslog" bröllop 18 mars 2013 :) MEN det var mer en pejling om jag tyckte det var OK att vänta till hennes examen. Och hon sa att 2015 duger också.

Jag har ju förklarat knäskadeproblemet utförligt då jag svarat förrut. Vad är det som du inte fattar?

Om man läser detta som du har skrivit så skulle jag om det hade gällt mej lägga ugnen sist i prio listan.
Du har massor av viktigare saker att fixa innan du ska köpa en ugn eller inte. :D

"Kycklingen " sa:
Om man läser detta som du har skrivit så skulle jag om det hade gällt mej lägga ugnen sist i prio listan.
Du har massor av viktigare saker att fixa innan du ska köpa en ugn eller inte. :D
Ja, flytt, giftemål, husköp och företagsstart har högre prioritet än ugn :)

"Per Olav " sa:
Men legolas, Lunkan vill ju inte köpa någon ugn för hans tilltänkta fru kan inte laga mat (säger hon).
Detta medför då per automatik att Lunkan inte kan göra pizza heller i och med att det inte finns någon ugn.
Skulle Lunkan vilja göra pizza måste han köpa en ugn, fast det vill han ju inte för att den tilltänkte frugan kan ju inte laga mat..

Fast det var kanske pannkakspizza Lunkan talade om att han ville göra och då måste han sannolikt köpa en spis i stället..
Den tilltänkte borde ju inte ha en spis i och med att hon inte kan laga mat?
Undrar dock hur den här tjejen överlever?
"legolas " sa:
Ja, detta verkar ju vara en ekvation som man inte kan klura ut tror jag!! Kanske enda möjligheten är att den "tilltänkta" försöker att lära sig att laga mat då (??).
Varför skulle det vara enda möjligheten?
Vi har redan "bestämt" (skämtsamt) att om hon nöjer sig med svensk mat (och svenskvarrianter av thaimat som jag lär mig) så lagar jag maten, och hon gör rent :)

---
Det finns ugnspannkaka :)

Jag har skrivit att hon inte vill FLYTTA lägre än 200 meter från FÖRÄLDRAHEMMET d v s hon bor där nu, och MAMMAN lagar maten :)

Iofs kan väl mamman få en ugn, men thai brukar ju inte vara intresserade av ugnar, och köper jag en ugn vid visit bara för att kunna göra pizza själv några gånger vid visiten, så antar jag att de kommer att tycka - med rätta - att jag skulle vara en knäff farang. Därför tänker jag att det är bättre att ugnen får vänta på nya huset :)

"legolas " sa:
Tycker du gör helt rätt där Lunkan

Det håller jag med om. Min fru har tjatat om en ugn ett tag nu, men det blir inget av med det. Vi kommer inte att vara så mycket där nere nu när ungarna kommer till Sverige, och jag vet att den kommer att stå oanvänd då. Helt onödig utgift!!

Ja, det är bäst att inte ge intrycket av att man strör pengar omkring sig.

Ja, thai kan lära sig snabbt då de är intresserade. T ex har många förbättrat sin engelska "själva" genom sådant som chat och att de har ordlista i mobilen. "Exet" pratade inget vidare först, men efter att hon pratat med mig några månader trodde lärarkollegor att hon hade taxit Masterexamen i Engelska :)

Vet inte om "Frun" inte är intresserad av matlagning, eller om det bara beror på om hennes mamma inte låtit henne vara annat än assistent. Hennes matlagningskunskaper verkar inte vara mer än att skära upp grönsaker o d :)
Dessutom blev hon glad att slippa då jag sa att jag kan sköta matlagningen, vilket f ö även passar bättre då jag jobbar hemma och hon jobbar i skolan. (I alla fall i början är det bäst att hon har kvar jobbet, men på sikt är det bättre om vi båda bestämmer våra arbetstider själva.)

"Lunkan " sa:
Vet inte om "Frun" inte är intresserad av matlagning, eller om det bara beror på om hennes mamma inte låtit henne vara annat än assistent. Hennes matlagningskunskaper verkar inte vara mer än att skära upp grönsaker o d :)
Dessutom blev hon glad att slippa då jag sa att jag kan sköta matlagningen, vilket f ö även passar bättre då jag jobbar hemma och hon jobbar i skolan. (I alla fall i början är det bäst att hon har kvar jobbet, men på sikt är det bättre om vi båda bestämmer våra arbetstider själva.)

Min fru är enligt egen utsaga inte särskilt duktig på att laga mat. Hon har flera äldre systrar och den äldsta är mycket duktig på att laga mat.
Tror att det är på det sätt som Lunkan nämner här, att hon endast varit med och skurit grönsakerna för att de som är äldre har gjort maten och därigenom lärt mycket mer..

"legolas " sa:
Herre jösses pöjkar. Era fruar lär sig.... Min lärde sig jäkligt fort. Och så fort som jag nämnde eller rent av gjorde en falangmaträtt här hemma, så kopierade hon blixtsnabbt och hon gjorde det jäkligt bra.

Kanske ni bara blir "tagna på en tur"... jag tror att det handlar om intresse. Lunkans "nya" vet jag inte vad jag skall säga. Att höra dig säga att hon som thai inte är speciellt intresserad. Det verkar ju som om thai dyrkar mat som andra dyrkar pengar. De är ju alldeles andlösa vid åsynen av mat och sitter där och käka andräktigt i timmar ibland ju.

Kanske de är glada att ha fångat en falang och nu kanske de tror att de skall få en hushållerska som kan laga maten för dem???

Ja, kära nån, självklart tror jag att min fru kommer att lära sig göra falangmat och att hon kan göra thaimat med.
Det jag säger är att hon enligt egen utsaga inte är så duktig på att göra mat, och att jag tror att det kan bero på äldre syskon som inte lät henne släppa till så ofta i köket bortsätt ifrån de tråkiga uppgifterna.

"legolas " sa:
Herre jösses pöjkar. Era fruar lär sig.... Min lärde sig jäkligt fort. Och så fort som jag nämnde eller rent av gjorde en falangmaträtt här hemma, så kopierade hon blixtsnabbt och hon gjorde det jäkligt bra.

Kanske ni bara blir "tagna på en tur"... jag tror att det handlar om intresse. Lunkans "nya" vet jag inte vad jag skall säga. Att höra dig säga att hon som thai inte är speciellt intresserad. Det verkar ju som om thai dyrkar mat som andra dyrkar pengar. De är ju alldeles andlösa vid åsynen av mat och sitter där och käka andräktigt i timmar ibland ju.

Kanske de är glada att ha fångat en falang och nu kanske de tror att de skall få en hushållerska som kan laga maten för dem???
Ja, som så mycket annat så beror resultat på motivation och intresse är en stor del av motivation. "Nya" gillar att ÄTA mat, men blev glad då jag sa att hon kan slippa LAGA mat om hon nöjer sig med min. Dock vet jag inte än i vilken utsträckning hennes enligt henne själv dåliga matlagningsförmåga beror på ointresse, bristande träningsmöjlighet eller dåligt självförtroende.
Hon är nog inte särskilt intresserad av matlagning, utan vill mycket hellre hålla på med beräkningar, skämt och kreativ utveckling.
Hennes självförtroende var mycket dåligt, men jag håller på att fixa till det på henne. Men risken finns att om hon slutar nedvärdera sig själv, så kan hon börja fundera på varför jag skulle duga åt henne... :)

Bara för att man är kvinna så behöver man inte ha som intresse att laga mat, alla män tycker inte om att meka med bilen.
Vi alla är olika som individer, en del lagar mat för det är roligt, en del lagar mat för att det förväntas av henne.

"Kycklingen " sa:
Bara för att man är kvinna så behöver man inte ha som intresse att laga mat, alla män tycker inte om att meka med bilen.
Vi alla är olika som individer, en del lagar mat för det är roligt, en del lagar mat för att det förväntas av henne.

Det tror jag inte en dag på!
Kvinnor är genetisk betingade att städa och laga mat, män är genetisk betingade att sitta i soffan och kika på tv.. :reta:

"Per Olav " sa:
Det tror jag inte en dag på!
Kvinnor är genetisk betingade att städa och laga mat, män är genetisk betingade att sitta i soffan och kika på tv.. :reta:

Med tanke på inläggen innan så kan man tror att vissa av er faktiskt tror att det är så det ska vara.
(men du Per-Olav vet jag inte tillhör dom, ;))

Jösses vad klockan rinner i väg. Tillbaka till huvudämnet.
Kan vi inte enas om att asiatiskt (däribland thailändsk) pizza liksom kinesiska och japanska nudlar samt inte minst Budweiser är alla yttersta nära döden upplevelser. Pizza äter man i Italien helst i området kring Genovabukten.

"Hansui " sa:
Kan vi inte enas om att asiatiskt (däribland thailändsk) pizza liksom kinesiska och japanska nudlar samt inte minst Budweiser är alla yttersta nära döden upplevelser. Pizza äter man i Italien helst i området kring Genovabukten.

Till en del kan jag definitivt hålla med dig där - Amerikanska Budweiser är absolut en nära döden upplevelse. Denna hemska brygd är inte värd att kallas öl. Dock är tjeckiska Budweiser helt OK.

Jag vet, sorry! :offtopic:

Jag håller med Hansui när det gäller Pizzan, den absolut bästa jag har ätit har varit i Italien där den är tillagad i en riktig vedeldad ugn.

"Hansui " sa:

Kan ju inte uttala mig om asiatisk pizza i och med jag aldrig har smakat på en, men i Italien, närmare bestämt Verona, har jag däremot smakat på pizza och det var ju inte något speciellt med den. Tycker nog pizzan på Timmelegrillen är åtminstone lika god.. (Räknar med att ingen vet vart timmegrillen är och därför kan det inte räknas som reklam... Hoppas jag.. ) ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
20
Visningar
4 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp