thailänsk körkort

T

thaiboy

Gäst
hej måste bli mer klokare om thai körkort.

lite om mig:

jag är halv thai och svensk, kan thailändska men inte skriva eller läsa, och har två medborgarskap thai och svensk
och har blåa husboken grunda av jag har min familj har hus.

nu är det så att jag ska flytta hem igen ska vara där ca 5 år i sen och till Sverige igen, åker till Thailand slutet nästa år hade jag tänkt.

hur kan man fixa thai körkort när man har redan svensk b körkort? jag har läst på olika sidor om thaikörkort.
har man svensk körkort kan man lämna in och få ny thaikörkort ingen terori men kanke upp körning bara så får man körkortet eller får göra om terori och upp körning ?

e vad menas ett årlig thaikörkort och sen för nya man det till fem årlig körkort år?
typ efter ett år så måste man ta om körkortet igen uppkörning och teroi ?
eller förnya bara

tänkte ockå ta tungt mc kort grund att jag har en hemma i thailand. där måste jag göra teroi och uppkörning. frågan gäller för bil körkort

tacksam för svar och ni tog er tid :)

Du kan konvertera ett svenskt bilkörkort till ett thailändskt utan teori och uppkörning.
Skaffa ett internationellt 1 årigt körkort i Sverige innan du åker. Båda behövs visas upp tillsammans på Traffic Office och även ett läkareintyg.

Första körkortet är ”temporärt” under en prövotid på 2 år (gäller alla), nästa gång får du ett 5 årigt körkort om du är utan anmärkningar, uppkörning och teori behövs inte vid förnyelse bara läkarintyg.

hej måste bli mer klokare om thai körkort.

lite om mig:

jag är halv thai och svensk, kan thailändska men inte skriva eller läsa, och har två medborgarskap thai och svensk
och har blåa husboken grunda av jag har min familj har hus.

nu är det så att jag ska flytta hem igen ska vara där ca 5 år i sen och till Sverige igen, åker till Thailand slutet nästa år hade jag tänkt.

hur kan man fixa thai körkort när man har redan svensk b körkort? jag har läst på olika sidor om thaikörkort.
har man svensk körkort kan man lämna in och få ny thaikörkort ingen terori men kanke upp körning bara så får man körkortet eller får göra om terori och upp körning ?

e vad menas ett årlig thaikörkort och sen för nya man det till fem årlig körkort år?
typ efter ett år så måste man ta om körkortet igen uppkörning och teroi ?
eller förnya bara

tänkte ockå ta tungt mc kort grund att jag har en hemma i thailand. där måste jag göra teroi och uppkörning. frågan gäller för bil körkort

tacksam för svar och ni tog er tid :)
I Thailand finns endast vad jag vet ett körkort , det kör duallasorts MC på.Sen ahar du olika bilkörkort beroende på typ av fordon eller användande av fordon , precis som i Sverige ... Men ett vanligt bilkörkort får du maoköra en civilbil på, med Thaimedborgarskapet blir det riktigt enkelt , bara åka till Traffic office , ta med husbok eller intyg om adress samt Thai ID kort eller Thaipasset

Du kan konvertera ett svenskt bilkörkort till ett thailändskt utan teori och uppkörning.
Skaffa ett internationellt 1 årigt körkort i Sverige innan du åker. Båda behövs visas upp tillsammans på Traffic Office och även ett läkareintyg.

Första körkortet är ”temporärt” under en prövotid på 2 år (gäller alla), nästa gång får du ett 5 årigt körkort om du är utan anmärkningar, uppkörning och teori behövs inte vid förnyelse bara läkarintyg.
Funkar detta på 30 dagar turistvisa eller är det minst 90 dagar i landet som gäller?

Två års skall nu gå att få på turistvisa , (rykte vid stenbordet ) , men i detta fallet så behövs det ju inte något visa:nod:

Det var en mycket enkel procedur !

Behövde bara titta på ett trafikljus och säga vilka färger som tändes, men det kunde t.ex. vara röd längst ner och grönt i mitten, så det gällde att inte vara färgblind.

Fixade ett internationellt 1-årigt körkort (AB) hos motormännen (275Sek) i Sverige, fixade ett adressintyg (500Baht) från Immigration och ett läkarintyg (50Baht) i Thailand plus en massa kopior på allt (10Baht).

Så jag "körde upp" både bil och MC körkorten samtidigt och det kostade totalt 325Baht hos Traffic Office.

Behövde bara titta på ett trafikljus och säga vilka färger som tändes, men det kunde t.ex. vara röd längst ner och grönt i mitten, så det gällde att inte vara färgblind.

Fixade ett internationellt 1-årigt körkort (AB) hos motormännen (275Sek) i Sverige, fixade ett adressintyg (500Baht) från Immigration och ett läkarintyg (50Baht) i Thailand plus en massa kopior på allt (10Baht).

Så jag "körde upp" både bil och MC körkorten samtidigt och det kostade totalt 325Baht hos Traffic Office.
Jag skall byta mitt femåriga för andra gången när jag kommer ner , får jag ett tioårigt då , och nästa gång 20 årigt tro i Kalle Anka landet

tack för alla svar uppskattat verkligen mycket.

lite kort fattat så jag har fattat rätt : och lite nya frågor

innan jag, åker skaffar jag internationellt körkort 1 årigt för att slippa teori och uppkörning. och visas upp tillsammans på Traffic Office och även ett läkareintyg.

man har prövotid på 2 år sen förlänger man det till 5 år utan teori och uppkörning bara ny läkarintyg. efter första gången 5 år sen igen 5 år som sverige när man förlänger ?

funkar som här hemma som sverige i thailand med prövotid och förläning körkortet

byten in att få thaikörkort kommer jag få till moped, vanlig bil och flakbil ?

varför jag fråga om detta för tänkte fixa bilkörkortet först sen vidare tungt mc

licence_3.jpg

Senast redigerad av en moderator:

Adressintyg? Då borde gula husboken och thaileg duga som adressintyg eller...

tack för alla svar uppskattat verkligen mycket.

lite kort fattat så jag har fattat rätt : och lite nya frågor

innan jag, åker skaffar jag internationellt körkort 1 årigt för att slippa teori och uppkörning. och visas upp tillsammans på Traffic Office och även ett läkareintyg.

man har prövotid på 2 år sen förlänger man det till 5 år utan teori och uppkörning bara ny läkarintyg. efter första gången 5 år sen igen 5 år som sverige när man förlänger ?

funkar som här hemma som sverige i thailand med prövotid och förläning körkortet

byten in att få thaikörkort kommer jag få till moped, vanlig bil och flakbil ?

varför jag fråga om detta för tänkte fixa bilkörkortet först sen vidare tungt mc

licence_3.jpg
Ungefär så funkar det ja , du har alla rätt , frånsett tung MC som inte finns i Thaialnd , alla har samma KK förMC

Adressintyg? Då borde gula husboken och thaileg duga som adressintyg eller...
Om du är i Isaan och har Gula Boken , då funkar den , i pattaya IKKE .. Där vill man ha dina slantar i tället, COR gäller oavsett bok eller inte ,, I Pattaya gäller inte Thailändsk lag uppenbarligen , COR är nämligen för dem som EJ har Husbok enligt Thailändsk allmän praxis

tack för svar.

så när jag byter in så får jag moped, vanlig bil och falk bil på thailänska körkortet

Behöver man inte göra teori provet om man har ett internationell körkort?
Tjejen min tog mc-kort och körkort för bil tidigare i år i Thailand
När hon gjorde teori proven så såg hon faranger som fick underkänt i teori provet
Jag tror att det var 50 frågor och man skulle ha minst 45 frågor rätt
Men utlänningarna hon såg hade kanske inget internationellt körkort med sig

sant där. tänkte är väl lika bra fixa det ändå man är medborgare i sitt egen hemland

Behöver man inte göra teori provet om man har ett internationell körkort?
Tjejen min tog mc-kort och körkort för bil tidigare i år i Thailand
När hon gjorde teori proven så såg hon faranger som fick underkänt i teori provet
Jag tror att det var 50 frågor och man skulle ha minst 45 frågor rätt
Men utlänningarna hon såg hade kanske inget internationellt körkort med sig
Många utlänningar har inte behörighet för MC utan bara bil på sitt körkort från hemlandet.
Då måste man göra både teori och körprov för att få KK för MC

Liknande trådar

L
Svar
13
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar