Ubon bygger en farm....

 
Närmare 14 meter borrhål, säger frugan...

Brev till advokaten 045.JPG


Brev till advokaten 047.JPG


Brev till advokaten 049.JPG


Brev till advokaten 052.JPG
Borrade för en vecka sedan 20 km söder om Udon-Thani 32 meter 6000 bath
 
Är det alltså risk för saltvatteninträgning redan vid 14m? Jag fick borra 90 m och då fanns det risk här. Du bor väl en bra bit från havet? Lite skillnad på priset.. jag fick pynta 45.000 sek
 
Är det alltså risk för saltvatteninträgning redan vid 14m? Jag fick borra 90 m och då fanns det risk här. Du bor väl en bra bit från havet? Lite skillnad på priset.. jag fick pynta 45.000 sek
I Thailand finns det salt i marken väldigt långt från kusten. Hela landet har en gång för miljoner år sedan varit havsbotten och när havsbotten pressats uppåt har det bildats saltvattenfickor när vattnet dunstat bort.
Det finns faktiskt platser i norra och nordöstra landet där man utvinner salt i mindre skala för att tjäna pengar.
Runt Chaiyaphum finns det många områden som är sterila och ej går att odla därför det finns salt i jorden.
Har sett områden där man utvinner grus att det finns snäckskal 350km från kusten.

Risken för salt kan öka med djupare borrhål.
 
I Thailand finns det salt i marken väldigt långt från kusten. Hela landet har en gång för miljoner år sedan varit havsbotten och när havsbotten pressats uppåt har det bildats saltvattenfickor när vattnet dunstat bort.
Det finns faktiskt platser i norra och nordöstra landet där man utvinner salt i mindre skala för att tjäna pengar.
Runt Chaiyaphum finns det många områden som är sterila och ej går att odla därför det finns salt i jorden.
Har sett områden där man utvinner grus att det finns snäckskal 350km från kusten.

Risken för salt kan öka med djupare borrhål.

Stämmer mycket bra. Besökte en sådan plats förra veckan. I nordöstra Nan.

20190228_160727.jpg


20190228_160904.jpg


20190228_161424.jpg
 
Ett misslyckat borrhål i en saltficka kan bli en lönsam affär......

Misslyckat vet jag inte. Men du får gärna dela din kunskap.

Information på plats sade att de utvunnit salt i mer än 800år. Idag producerades ca 200kg om dagen från de två hålen som finns kvar. Men det kan ju såklart vara fel, stod ju bara på en informationsskylt.
 
Misslyckat vet jag inte. Men du får gärna dela din kunskap.

Information på plats sade att de utvunnit salt i mer än 800år. Idag producerades ca 200kg om dagen från de två hålen som finns kvar. Men det kan ju såklart vara fel, stod ju bara på en informationsskylt.
Letar man vatten och hittar salt är det väl ett misslyckande även om man får bra inkomster för saltet man fann.
200kg om dagen året om räcker nog till mer än att föda en familj på detta misstag.
 
I Thailand finns det salt i marken väldigt långt från kusten. Hela landet har en gång för miljoner år sedan varit havsbotten och när havsbotten pressats uppåt har det bildats saltvattenfickor när vattnet dunstat bort.
Det finns faktiskt platser i norra och nordöstra landet där man utvinner salt i mindre skala för att tjäna pengar.
Runt Chaiyaphum finns det många områden som är sterila och ej går att odla därför det finns salt i jorden.
Har sett områden där man utvinner grus att det finns snäckskal 350km från kusten.

Risken för salt kan öka med djupare borrhål.


Tack, tycker Du sammanfattade detta ganska ok,..:wai:
 
Denna bild var uppe tidigare, jag glömde bort frågan som @Joker ställde, varför vakuumpackar man ris?
det är en lång hållbarhet på ris, men den förlängs vid vakuumpackning, inte heller kan något komma in i riset utifrån...och ser lite trevligare ut när man säljer.

Vacum ris.jpg
 
Majs på försök...

Frugan har testat sig fram att odla majs, det ser ut att fungera, på hennes första provodling hittade jag spår av en insekt, insekten hittade jag inte, så jag kan inte gå vidare att söka vilken sort det var, den äter på bladen, men det ser inte ut att störa fruktsättningen, så just nu har hon satt 5 olika sorter på farmen, och dom är snabbväxande/tåliga, vattnar en gång per vecka, och hon räknar med bättre betalning för dessa än för riset, samt nu under torrperioden så ska man kunna få ut 2 skördar, med lite fräckhet 3 skördar, och sätter vi på higher land, så tekniskt sett så skulle man kunna ta ut 5 skördar på ett år, och inget går till spillo, kolven skördas, och resten av plantan kan gå som djurfoder.

Bike 250 cc 263.JPG


Bike 250 cc 264.JPG


Jag är lite osäker om denna kolv är frugans, kanske denna är ett inköp, hon köpte ett antal olika för att provsmaka...
 
Senast ändrad:
Tänkte mig bygga en liten pergola till mina tomatplantor, och i min planering var det höjden som var tänkt till 2.50 meter, kanske för framtida slanggurkor? köper profiler, kapar på 2.50, snickrar ihop hörnlåsningar, svetsar och borrar, börjar nu att montera, nu kommer chefen, ska de vara så hög? den är för hög, varför använder Du inte bambu? och Du betalade 2000B för stålprofilerna? jag försöker förklara att bambu håller bara några år, min tanke om stålprofiler är att dom ska hålla 15-20 år med lite underhåll, och sedan tyckte chefen att 2000B var alldeles för dyrt, om profilerna håller 20 år så blir det en årskostnad på 100B, men detta gick inte att förklara, ok, funderar på att kapa benen 40 centimeter, frågar chefen, blir det bra om jag kapar benen 40 centimeter, upp till dig, det är Du som bygger, innan detta så var jag iväg och tog ner några bambu, bytte mot en påse tomater, men just nu så har jag ingen lust att bygga någon pergola....lagt på is, djupfryst.

Brev till advokaten 007.JPG


Brev till advokaten 109.JPG


Garagebygge 5 013.JPG
Jasså du svetsar så där tunna rör du, själv så fixar jag till en Bobcat grävare som har åkt in i en bro, bron e ok!;):):D:angel:

DSC_0526.JPG
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp