Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Vatten och ransonering...

Att vatten ransoneras på flera områden har vi läst om, även här har vatten ransonerats under några år, men i år är det nog det värsta jag varit med om, kommunala vattnet stängs av med jämna mellanrum någon timma, ingen vet när, förutom på natten, då stängs vattnet av ungefär 21.00 till 05.00, dock inte alla nätter, detta löser vi här genom att fylla upp tunnor med vatten vad som är tänkt att åtgå, men nu uppstod en ny problematik, vi har en stående beställning på x antal backar dricksvatten som levereras hem hit, detta var första gången som vi inte fick leverans på beställda antal backar, tyvärr så kan vi inte leverera det antal backar Du beställt, Du får nöja dig med dessa, annars så blir andra i byn utan, jag förslog att dom skulle köpa in en större bil så dom fick med sig varorna som ska levereras, men felet var tydligen inte där, fabriken får inte fram tillräckligt med vatten, jaha tänker Ubon, och jag har på min "göralista" att bygga en vattenrenare, jag får nog flytta upp den på priolistan...

Kopparplatta 7 kilo 016.JPG

Ubon

Forumveteran
Och nu en ny motor inköpt 500w 24 volt, vet inte om det blir rätt motor, (man får prova sig fram) tänkte sätta den på en cykel, bygga till en liten sidovagn, tråkigt med säljaren som svarar men inte svarar på min fråga, är muttern höger eller vänstergängad? kan vi få spårningsnummer på paketet och en video på varan, 4 mail nu som jag skickat och inget svar på min fråga, dom återkommer, ber så mycket om ursäkt, kan vi få spårningsnummer på paketet och en video på varan...
dom har fått en bild och det finns en (1) mutter på motorn, min fråga är, och frågan är fortfarande, är muttern vänster eller högergängad? leveranstid 5 veckor, och tar svaret lika lång tid som leveransen så lär jag få vänta några veckor till, och vidare så är drevet för minibike, för liten för normal cykelkedja, tog ett drev ifrån en cykel som står här, lämnade in till maskinkillen och bad honom, svarva till denna och montera, han frågade om han skulle svarva båda sidorna, och jag svarade, lös problemet, ska bli färdigt i morgon, och jag hade tänkt ta denna motor till Sve. men med tanke på vikt, 3.5-4 kilo, så jag gör som så, tar dreven och speedcontroll med mig och beställer en annan motor till Swe.

Och nu, höger eller vänstergängad?

Max påminnelse 001.JPG

Vatten och ransonering...

Att vatten ransoneras på flera områden har vi läst om, även här har vatten ransonerats under några år, men i år är det nog det värsta jag varit med om, kommunala vattnet stängs av med jämna mellanrum någon timma, ingen vet när, förutom på natten, då stängs vattnet av ungefär 21.00 till 05.00, dock inte alla nätter, detta löser vi här genom att fylla upp tunnor med vatten vad som är tänkt att åtgå, men nu uppstod en ny problematik, vi har en stående beställning på x antal backar dricksvatten som levereras hem hit, detta var första gången som vi inte fick leverans på beställda antal backar, tyvärr så kan vi inte leverera det antal backar Du beställt, Du får nöja dig med dessa, annars så blir andra i byn utan, jag förslog att dom skulle köpa in en större bil så dom fick med sig varorna som ska levereras, men felet var tydligen inte där, fabriken får inte fram tillräckligt med vatten, jaha tänker Ubon, och jag har på min "göralista" att bygga en vattenrenare, jag får nog flytta upp den på priolistan...

Visa bilaga 77596
Är mycket sediment i det kommunala vattnet här, skaffat filter hus och tar med filter från Sverige, 2 olika filtreringsgrader. Fungerar bra för tvätt, disk o.s.v. Går åt en hel del vatten när dom tvättar sig på sitt sätt.

Ubon

Forumveteran
Bilden visar en vänstergäng?
Vänstergäng med frågetecken? alltså vet Du inte om den är vänstergängad, annars så kunde man skriva, är det inte vänstergäng, så är det högergäng, och automatiskt så blir det rätt, en av 2...

Själv fortsätter jag att trötta ut säljaren med mina mail....höger eller vänster?

Ubon

Forumveteran
Gissningsvis har det betydelse för hur Ubon kan montera motorn. Om gängan är åt fel håll måste motorn snurra åt fel håll för att inte muttern skall gänga upp sig.
Ok stryk frågetecknet bilden visar en vänstergänga
Som @Yngern kom fram till, den är vänstergängad, med förstoringsglas kunde jag se en bit av en gänga, och kunde konstatera vänstergäng, och nu nästa lilla problem, firman jag lämnade motor, bakhjul till cykeln, dom ska ta bort ett av två drev på navet, (monteras på motoraxeln) nu har dom ringt och säger, vi får inte bort drevet, vi har även lämnat bakhjulet till en cykelfirma, inte heller dom får bort drevet, kanske får jag köpa ett nytt drev? bygga om bygga till...åker och kollar läget idag.

@brt666 , har ingen betydelse vilket håll motorn snurrar, (höger/vänster styrs av polariteten) risken att muttern skulle gänga upp sig är minimal, annars går det att limma, (locktite?)

Ubon

Forumveteran
Jag bara frågade eftersom du sa att den gick att köra åt båda hållen och är ju därför som det sitter en lås mutter på den
Låsmuttern är endast till för att drevet inte ska ramla av, drevet har två tappar och axeln har motsvarande två urfräsningar, (urk, vilka dåliga inpassningar) dessa gör att drevet driver runt axeln.

Liknande trådar

Topp