Ubon bygger en farm....

kurant

Forumveteran
Följde det inte med ett drev som på bilden? Annars finns det väl färdiga som passar för kedjan och motorn?

Ubon

Forumveteran
En fråga Vad spelar det för roll åm den är v eller h gänga ???
Problemet kan uppstå om man inte vet om det är höger eller vänstergäng, i detta fall är det vänstergäng, att montera muttern går bara att göra på ett sätt, det normala är en högergänga, risken är att man drar sönder gängorna, i värsta fall även axeln, och dom enda som blir glada för detta är fabrikören/säljaren, javisst, dom får ju sälja en motor till...går att laga, hårdlöda.

Ubon

Forumveteran
Det finns nog färdiga drev att köpa som passar, onödigt att uppfinna hjulet en gång till :cool:
Jag är på väg till cykelaffären idag för att titta efter drev, kanske hittar något, kuggdelningen går inte att ändra på, passar inte denna så blir det till att bygga om centrumhålet,...men först ska jag hämta upp motorn, och frugan har ett ärende till "Global" tydligen någon elkabel som hon saknar till vattenpumpen.

Ubon

Forumveteran
Då är man åter hemma, efter att lämnat drevet till firman som jag köpte, efter ett par timmar ringde firman och sa att drevet var färdigt, tog moppen och hämtade upp motorn, och nu dags att skruva isär paketet och se hur han löst problemet.

Ubon

Forumveteran
Jaha, jag ser mig bestulen på motorns backmöjligheter (cykeln), tittade inte så noga, men kan konstatera att det sitter ett frihjul i drevet, vilket innebär att motorn kan bara köras i en riktning, och jag kan konstatera, efter att sett min ritning hängande framför mina ögon, att drevet blir spegelvänt i förhållandet till dreven på cykeln, konstaterar att sånt är livet...

kurant

Forumveteran
Var tanken att elmotorn skulle vara fast inkopplad i drivlinan?
I så fall hade du fått dra runt det extra motståndet när du cyklat. Tillbaka till ritbordet och lägg in en växellåda med friläge och back.
Tänk på att tramppedalerna inte ska rotera med vid eldrift.

Ubon

Forumveteran
El via solceller...men sen var det detta med betalning för el, menas detta att det är ett fast pris över 10 år? betalas med 1.68 bath per enhet, antar att det menas per kilowatt, det står inget om skatt på sålda enheter, inte heller nämns det något om uppräkning av priset per år, när jag räknade på detta i Sverige så kom jag fram till att om jag köper el, så får jag betala 100% och får betalt för det jag säljer med 33%, sen var det någon på skatteverket som började svamla något om momsregistrering, där slutade jag räkna på detta, visst finns det en vinst i detta, under förutsättning att man själv förbrukar den egna producerade elen.

Energy Regulatory Commission eyes B40bn from solar power projects

Household rooftop PV scheme to begin

Workers install solar rooftop panels at a house in Bangkok. (Photo by Weeraboon Wisartsakul)

The Energy Regulatory Commission (ERC) expects to create new investment value of 40 billion baht from its new 10,000-megawatt solar power projects for households from 2019-2028.

The country's power regulator on Wednesday launched the solar photovoltaic (PV) scheme for local household rooftops with a pilot capacity of 100MW.
The state grid plans to buy the electricity from solar rooftops, offering a feed-in tariff of 1.68 baht per kilowatt-hour (unit) for 10-year contracts.
Two state-run agencies, the Provincial Electricity Authority and the Metropolitan Electricity Authority, will buy output of 70MW and 30MW, respectively.

Energy Minister Siri Jirapongphan said households intending to participate in the scheme can register with the ERC in May.
"The ERC expects to grant the solar rooftop licences in June," said Mr Siri.
Naruphat Amornkosit, secretary- general of the ERC, said eligible participants will be selected a first come, first served basis.
Households have to install solar panels with at least a 10 kilowatt-peak per electric meter.
The solar PV project for households is in line with the new version of the national power development plan (PDP) 2018-37. Under the PDP, solar power is projected to total 12,725MW by 2037.
Of the total capacity, 2,725MW will be developed by state-run Electricity Generating Authority of Thailand as floating hydro-solar hybrid projects at its nine dams by 2037.
With the 10,000MW solar PV scheme for households, energy policymakers will grant power-generating licences of 100MW per year until 2023.
The annual capacity will rise from 2024-2028 until completion of the planned capacity, said the ERC.
"Under the PDP, policymakers expect to increase the solar power generation to account for 50% of overall renewable power by 2037," said Ms Naruphat.
The solar rooftop scheme is the second round for local investors after the first round opened in September 2013 with a total capacity of 200MW, all of which has commenced commercial operation.
Most of the solar rooftops in Thailand have been installed by companies and generate electricity for each customer, but they are not allowed to sell surplus output to the state grid.
She said the ERC is also determining business and investment conditions to provide licences for waste-to-energy power generation under the PDP, expecting a total power capacity of 400MW in the future.
The waste-to-energy power projects are expected to launch next month, but the ERC has yet to set a pilot power capacity for this renewable resource.

kurant

Forumveteran
Som du ser är en minimal anläggning för privatpersoner att sälja el ut på nätet 10kw kapacitet.
Det kostar många skjortor att skaffa.

Satsa på en mindre för eget bruk är bäst.
Också perfekt vid strömavbrott.

Har själv en 100w panel som laddar ett batteri. Räcker bra till reservbelysning i ett hus.
Kostade runt 8000 baht med 10A regulator med USB uttag och fyra lampor.
Laddar två bärbara campinglyktor också med solen.

Ett bilbatteri köpte jag separat.

Ska fundera om jag ska ta med en inverter från Sverige för att erhålla 220v.
Har två liggande i ett förråd.

Ubon

Forumveteran
Som du ser är en minimal anläggning för privatpersoner att sälja el ut på nätet 10kw kapacitet.
Det kostar många skjortor att skaffa.

Satsa på en mindre för eget bruk är bäst.
Också perfekt vid strömavbrott.

Har själv en 100w panel som laddar ett batteri. Räcker bra till reservbelysning i ett hus.
Kostade runt 8000 baht med 10A regulator med USB uttag och fyra lampor.
Laddar två bärbara campinglyktor också med solen.

Ett bilbatteri köpte jag separat.

Ska fundera om jag ska ta med en inverter från Sverige för att erhålla 220v.
Har två liggande i ett förråd.
8000 bath för 100 watt tycker jag låter som ett överpris, men är Du nöjd så är det väl ok, jag har själv 1 panel på 100 watt, hade tanken på att bygga ut och köpa flera och plantera dessa på taket på garaget, men med sista 1-2 årens utveckling i detta land, så har jag mer eller mindre ställt in mina ekonomiska investeringar, Du säger något om en inverter, converter, omformare, omvandlare, kärt barn har många namn, hur många watt är dom på, och vad hade Du tänkt att ha dom till? maskiner? kaffekokare? ladda telefonen? köra frysboxen? jag skrev lite om detta i min tråd, Ubon bygger en farm...

kurant

Forumveteran
8000 bath för 100 watt tycker jag låter som ett överpris, men är Du nöjd så är det väl ok, jag har själv 1 panel på 100 watt, hade tanken på att bygga ut och köpa flera och plantera dessa på taket på garaget, men med sista 1-2 årens utveckling i detta land, så har jag mer eller mindre ställt in mina ekonomiska investeringar, Du säger något om en inverter, converter, omformare, omvandlare, kärt barn har många namn, hur många watt är dom på, och vad hade Du tänkt att ha dom till? maskiner? kaffekokare? ladda telefonen? köra frysboxen? jag skrev lite om detta i min tråd, Ubon bygger en farm...
Priset är vad man får betala på Lazada för en komplett anläggning.
Sen får man bygga ut med mer paneler vid behov.
Tanken har varit att köra kyl/frys dagtid med solen och som reserv vid elavbrott.
Här kostar en kwh 6 baht och räknar med 300W/Tim i förbrukning.
Min största inverter klarar 1000W och en mindre 200W. Nu får man en hel del förluster så i bästa fall 70% verkningsgrad.
En inverter är digital jämfört med äldre omformare och converter
Därför jämnare spänning som modernare elektronik kräver.
Solceller på 500W bör klara kyl/frys på 300W och även ladda med några A.

Ubon

Forumveteran
Priset är vad man får betala på Lazada för en komplett anläggning.
Sen får man bygga ut med mer paneler vid behov.
Tanken har varit att köra kyl/frys dagtid med solen och som reserv vid elavbrott.
Här kostar en kwh 6 baht och räknar med 300W/Tim i förbrukning.
Min största inverter klarar 1000W och en mindre 200W. Nu får man en hel del förluster så i bästa fall 70% verkningsgrad.
En inverter är digital jämfört med äldre omformare och converter
Därför jämnare spänning som modernare elektronik kräver.
Solceller på 500W bör klara kyl/frys på 300W och även ladda med några A.
Intressant ämne, och jag hänger gärna på, Du skriver att en inverter är digital, nu undrar jag, vad har Du för sinuskurva? tror nog att det är viktigare att veta, när Du själv nämner " jämnare spänning som modernare elektronik kräver".

Ett batteri? hur många Ah har ditt batteri? efter detta så kan vi börja räkna, var inte ledsen, jag var också optimist när jag började med detta, men efter att provat mig fram så vet jag att det som står skrivet är inte sanningen...ge inte upp.:thumbsup::thumbsup:

kurant

Forumveteran
Intressant ämne, och jag hänger gärna på, Du skriver att en inverter är digital, nu undrar jag, vad har Du för sinuskurva? tror nog att det är viktigare att veta, när Du själv nämner " jämnare spänning som modernare elektronik kräver".

Ett batteri? hur många Ah har ditt batteri? efter detta så kan vi börja räkna, var inte ledsen, jag var också optimist när jag började med detta, men efter att provat mig fram så vet jag att det som står skrivet är inte sanningen...ge inte upp.:thumbsup::thumbsup:
Du kan få alla data i juni då jag tar loss dom från båten.

Har inte skaffat fler paneler eller batterier än.
Nu för endast nödbelysning är det ett litet batteri på 40 AH. Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri.

Skulle jag bygga ut till 500 W så skulle jag inte få igen investeringen under en mycket lång tidsram. Paneler och batterier är dyra.

Ubon

Forumveteran
Du kan få alla data i juni då jag tar loss dom från båten.

Har inte skaffat fler paneler eller batterier än.
Nu för endast nödbelysning är det ett litet batteri på 40 AH. Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri.

Skulle jag bygga ut till 500 W så skulle jag inte få igen investeringen under en mycket lång tidsram. Paneler och batterier är dyra.
Låter som att vi pratar om 12 V, med detta 40 ah-batteri så har Du max 480 w att ta ut, sen får man över tid räkna av cykler och mattning.

Varför skulle en panel på hundra watt inte klara att ladda ett större batteri?.

Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri.

Klart den gör, fast här får vi räkna om watt i tid...

kurant

Forumveteran
Låter som att vi pratar om 12 V, med detta 40 ah-batteri så har Du max 480 w att ta ut, sen får man över tid räkna av cykler och mattning.

Varför skulle en panel på hundra watt inte klara att ladda ett större batteri?.

Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri.

Klart den gör, fast här får vi räkna om watt i tid...
Därför att det är ett större motstånd i ett större batteri.

Grundregeln är en laddström på en tiondel av AH för att kunna ladda blybatterier till 100%.

60Ah kräver 6A.
100Ah kräver 10A.
Det är det minsta och tar mycket tid.
Finns det samtidigt förbrukning är 20A lämpligt för ett 60-70Ah batteri.
En vanlig bil har en generator på minst 50A.

Några tumregler vid val av batteriladdare; – En bra laddare kostar mer men är i längden billigare – 100Ah batteri – En laddare på 10-25A – 200Ah-batteri – En laddare på 25-50A – 400Ah-batteri – En laddare på 50-100A

Senast ändrad:

Ubon

Forumveteran
Alla räknar på sitt sätt, och jag säger inte emot dig, det vore trevligt om vi höll oss till sak, det har talats om 40 Ah, nu nämner Du 60 och 100 Ah, Du nämnde detta: "Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri." (100w) och jag svarade att man får räkna om watt mot tid, blanda nu inte in andra förbrukare, och sen har jag skrivit tidigare att min matematik är ifrån tidigt årtal, så det är säker detta som ställer till problem för dig med min gamla tidens matematik...och den gemensamma nämnaren letar jag fortfarande efter.

Nam Falang

Forumveteran
Intressant ämnen detta @Ubon Berätta gärna lite mer om din teori. Som gammal bilmek är jag mest bekant med likström på 12volt. Än så länge tycker jag @kurant teori låter vettig.

På tal om generatorer i bilar. Moderna bilar slukar mycket ström. Generatorer på över 100Ah är inget konstigt.

kurant

Forumveteran
Alla räknar på sitt sätt, och jag säger inte emot dig, det vore trevligt om vi höll oss till sak, det har talats om 40 Ah, nu nämner Du 60 och 100 Ah, Du nämnde detta: "Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri." (100w) och jag svarade att man får räkna om watt mot tid, blanda nu inte in andra förbrukare, och sen har jag skrivit tidigare att min matematik är ifrån tidigt årtal, så det är säker detta som ställer till problem för dig med min gamla tidens matematik...och den gemensamma nämnaren letar jag fortfarande efter.
Matematik är inte annorlunda nu för tiden, möjligen med din egen variant.

Sen ska man ta i beaktande att panelen på 100W inte levererar full effekt hela tiden.
Kanske 80% i snitt över dygnets ljusa timmar.

Belarus

Medlem
Förlåt om jag krånglar till det. Nån prata om bilbatterier, i solcells anläggningar bör man helst använda sk. stationärabatterier p.g.a. deras livslängd mm. olika användningsområden. Tyvärr är dom dyrare men livslängden är bättre mot bilbatterier.

Liknande trådar

Topp