Ubon bygger en farm....

 
El via solceller...men sen var det detta med betalning för el, menas detta att det är ett fast pris över 10 år? betalas med 1.68 bath per enhet, antar att det menas per kilowatt, det står inget om skatt på sålda enheter, inte heller nämns det något om uppräkning av priset per år, när jag räknade på detta i Sverige så kom jag fram till att om jag köper el, så får jag betala 100% och får betalt för det jag säljer med 33%, sen var det någon på skatteverket som började svamla något om momsregistrering, där slutade jag räkna på detta, visst finns det en vinst i detta, under förutsättning att man själv förbrukar den egna producerade elen.



Energy Regulatory Commission eyes B40bn from solar power projects

Household rooftop PV scheme to begin





3136868.jpg

Workers install solar rooftop panels at a house in Bangkok. (Photo by Weeraboon Wisartsakul)


The Energy Regulatory Commission (ERC) expects to create new investment value of 40 billion baht from its new 10,000-megawatt solar power projects for households from 2019-2028.





The country's power regulator on Wednesday launched the solar photovoltaic (PV) scheme for local household rooftops with a pilot capacity of 100MW.
The state grid plans to buy the electricity from solar rooftops, offering a feed-in tariff of 1.68 baht per kilowatt-hour (unit) for 10-year contracts.
Two state-run agencies, the Provincial Electricity Authority and the Metropolitan Electricity Authority, will buy output of 70MW and 30MW, respectively.

Energy Minister Siri Jirapongphan said households intending to participate in the scheme can register with the ERC in May.
"The ERC expects to grant the solar rooftop licences in June," said Mr Siri.
Naruphat Amornkosit, secretary- general of the ERC, said eligible participants will be selected a first come, first served basis.
Households have to install solar panels with at least a 10 kilowatt-peak per electric meter.
The solar PV project for households is in line with the new version of the national power development plan (PDP) 2018-37. Under the PDP, solar power is projected to total 12,725MW by 2037.
Of the total capacity, 2,725MW will be developed by state-run Electricity Generating Authority of Thailand as floating hydro-solar hybrid projects at its nine dams by 2037.
With the 10,000MW solar PV scheme for households, energy policymakers will grant power-generating licences of 100MW per year until 2023.
The annual capacity will rise from 2024-2028 until completion of the planned capacity, said the ERC.
"Under the PDP, policymakers expect to increase the solar power generation to account for 50% of overall renewable power by 2037," said Ms Naruphat.
The solar rooftop scheme is the second round for local investors after the first round opened in September 2013 with a total capacity of 200MW, all of which has commenced commercial operation.
Most of the solar rooftops in Thailand have been installed by companies and generate electricity for each customer, but they are not allowed to sell surplus output to the state grid.
She said the ERC is also determining business and investment conditions to provide licences for waste-to-energy power generation under the PDP, expecting a total power capacity of 400MW in the future.
The waste-to-energy power projects are expected to launch next month, but the ERC has yet to set a pilot power capacity for this renewable resource.
 
Som du ser är en minimal anläggning för privatpersoner att sälja el ut på nätet 10kw kapacitet.
Det kostar många skjortor att skaffa.

Satsa på en mindre för eget bruk är bäst.
Också perfekt vid strömavbrott.

Har själv en 100w panel som laddar ett batteri. Räcker bra till reservbelysning i ett hus.
Kostade runt 8000 baht med 10A regulator med USB uttag och fyra lampor.
Laddar två bärbara campinglyktor också med solen.

Ett bilbatteri köpte jag separat.

Ska fundera om jag ska ta med en inverter från Sverige för att erhålla 220v.
Har två liggande i ett förråd.
 
Som du ser är en minimal anläggning för privatpersoner att sälja el ut på nätet 10kw kapacitet.
Det kostar många skjortor att skaffa.

Satsa på en mindre för eget bruk är bäst.
Också perfekt vid strömavbrott.

Har själv en 100w panel som laddar ett batteri. Räcker bra till reservbelysning i ett hus.
Kostade runt 8000 baht med 10A regulator med USB uttag och fyra lampor.
Laddar två bärbara campinglyktor också med solen.

Ett bilbatteri köpte jag separat.

Ska fundera om jag ska ta med en inverter från Sverige för att erhålla 220v.
Har två liggande i ett förråd.

8000 bath för 100 watt tycker jag låter som ett överpris, men är Du nöjd så är det väl ok, jag har själv 1 panel på 100 watt, hade tanken på att bygga ut och köpa flera och plantera dessa på taket på garaget, men med sista 1-2 årens utveckling i detta land, så har jag mer eller mindre ställt in mina ekonomiska investeringar, Du säger något om en inverter, converter, omformare, omvandlare, kärt barn har många namn, hur många watt är dom på, och vad hade Du tänkt att ha dom till? maskiner? kaffekokare? ladda telefonen? köra frysboxen? jag skrev lite om detta i min tråd, Ubon bygger en farm...
 
8000 bath för 100 watt tycker jag låter som ett överpris, men är Du nöjd så är det väl ok, jag har själv 1 panel på 100 watt, hade tanken på att bygga ut och köpa flera och plantera dessa på taket på garaget, men med sista 1-2 årens utveckling i detta land, så har jag mer eller mindre ställt in mina ekonomiska investeringar, Du säger något om en inverter, converter, omformare, omvandlare, kärt barn har många namn, hur många watt är dom på, och vad hade Du tänkt att ha dom till? maskiner? kaffekokare? ladda telefonen? köra frysboxen? jag skrev lite om detta i min tråd, Ubon bygger en farm...
Priset är vad man får betala på Lazada för en komplett anläggning.
Sen får man bygga ut med mer paneler vid behov.
Tanken har varit att köra kyl/frys dagtid med solen och som reserv vid elavbrott.
Här kostar en kwh 6 baht och räknar med 300W/Tim i förbrukning.
Min största inverter klarar 1000W och en mindre 200W. Nu får man en hel del förluster så i bästa fall 70% verkningsgrad.
En inverter är digital jämfört med äldre omformare och converter
Därför jämnare spänning som modernare elektronik kräver.
Solceller på 500W bör klara kyl/frys på 300W och även ladda med några A.
 
Priset är vad man får betala på Lazada för en komplett anläggning.
Sen får man bygga ut med mer paneler vid behov.
Tanken har varit att köra kyl/frys dagtid med solen och som reserv vid elavbrott.
Här kostar en kwh 6 baht och räknar med 300W/Tim i förbrukning.
Min största inverter klarar 1000W och en mindre 200W. Nu får man en hel del förluster så i bästa fall 70% verkningsgrad.
En inverter är digital jämfört med äldre omformare och converter
Därför jämnare spänning som modernare elektronik kräver.
Solceller på 500W bör klara kyl/frys på 300W och även ladda med några A.

Intressant ämne, och jag hänger gärna på, Du skriver att en inverter är digital, nu undrar jag, vad har Du för sinuskurva? tror nog att det är viktigare att veta, när Du själv nämner " jämnare spänning som modernare elektronik kräver".

Ett batteri? hur många Ah har ditt batteri? efter detta så kan vi börja räkna, var inte ledsen, jag var också optimist när jag började med detta, men efter att provat mig fram så vet jag att det som står skrivet är inte sanningen...ge inte upp.:thumbsup::thumbsup:
 
Intressant ämne, och jag hänger gärna på, Du skriver att en inverter är digital, nu undrar jag, vad har Du för sinuskurva? tror nog att det är viktigare att veta, när Du själv nämner " jämnare spänning som modernare elektronik kräver".

Ett batteri? hur många Ah har ditt batteri? efter detta så kan vi börja räkna, var inte ledsen, jag var också optimist när jag började med detta, men efter att provat mig fram så vet jag att det som står skrivet är inte sanningen...ge inte upp.:thumbsup::thumbsup:
Du kan få alla data i juni då jag tar loss dom från båten.

Har inte skaffat fler paneler eller batterier än.
Nu för endast nödbelysning är det ett litet batteri på 40 AH. Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri.

Skulle jag bygga ut till 500 W så skulle jag inte få igen investeringen under en mycket lång tidsram. Paneler och batterier är dyra.
 
Du kan få alla data i juni då jag tar loss dom från båten.

Har inte skaffat fler paneler eller batterier än.
Nu för endast nödbelysning är det ett litet batteri på 40 AH. Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri.

Skulle jag bygga ut till 500 W så skulle jag inte få igen investeringen under en mycket lång tidsram. Paneler och batterier är dyra.

Låter som att vi pratar om 12 V, med detta 40 ah-batteri så har Du max 480 w att ta ut, sen får man över tid räkna av cykler och mattning.

Varför skulle en panel på hundra watt inte klara att ladda ett större batteri?.

Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri.

Klart den gör, fast här får vi räkna om watt i tid...
 
Låter som att vi pratar om 12 V, med detta 40 ah-batteri så har Du max 480 w att ta ut, sen får man över tid räkna av cykler och mattning.

Varför skulle en panel på hundra watt inte klara att ladda ett större batteri?.

Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri.

Klart den gör, fast här får vi räkna om watt i tid...
Därför att det är ett större motstånd i ett större batteri.

Grundregeln är en laddström på en tiondel av AH för att kunna ladda blybatterier till 100%.

60Ah kräver 6A.
100Ah kräver 10A.
Det är det minsta och tar mycket tid.
Finns det samtidigt förbrukning är 20A lämpligt för ett 60-70Ah batteri.
En vanlig bil har en generator på minst 50A.

Några tumregler vid val av batteriladdare; – En bra laddare kostar mer men är i längden billigare – 100Ah batteri – En laddare på 10-25A – 200Ah-batteri – En laddare på 25-50A – 400Ah-batteri – En laddare på 50-100A
 
Senast ändrad:
Alla räknar på sitt sätt, och jag säger inte emot dig, det vore trevligt om vi höll oss till sak, det har talats om 40 Ah, nu nämner Du 60 och 100 Ah, Du nämnde detta: "Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri." (100w) och jag svarade att man får räkna om watt mot tid, blanda nu inte in andra förbrukare, och sen har jag skrivit tidigare att min matematik är ifrån tidigt årtal, så det är säker detta som ställer till problem för dig med min gamla tidens matematik...och den gemensamma nämnaren letar jag fortfarande efter.
 
Intressant ämnen detta @Ubon Berätta gärna lite mer om din teori. Som gammal bilmek är jag mest bekant med likström på 12volt. Än så länge tycker jag @kurant teori låter vettig.

På tal om generatorer i bilar. Moderna bilar slukar mycket ström. Generatorer på över 100Ah är inget konstigt.
 
Alla räknar på sitt sätt, och jag säger inte emot dig, det vore trevligt om vi höll oss till sak, det har talats om 40 Ah, nu nämner Du 60 och 100 Ah, Du nämnde detta: "Tror inte en enda panel klarar att kunna ladda ett större batteri." (100w) och jag svarade att man får räkna om watt mot tid, blanda nu inte in andra förbrukare, och sen har jag skrivit tidigare att min matematik är ifrån tidigt årtal, så det är säker detta som ställer till problem för dig med min gamla tidens matematik...och den gemensamma nämnaren letar jag fortfarande efter.
Matematik är inte annorlunda nu för tiden, möjligen med din egen variant.

Sen ska man ta i beaktande att panelen på 100W inte levererar full effekt hela tiden.
Kanske 80% i snitt över dygnets ljusa timmar.
 
Förlåt om jag krånglar till det. Nån prata om bilbatterier, i solcells anläggningar bör man helst använda sk. stationärabatterier p.g.a. deras livslängd mm. olika användningsområden. Tyvärr är dom dyrare men livslängden är bättre mot bilbatterier.
 
Förlåt om jag krånglar till det. Nån prata om bilbatterier, i solcells anläggningar bör man helst använda sk. stationärabatterier p.g.a. deras livslängd mm. olika användningsområden. Tyvärr är dom dyrare men livslängden är bättre mot bilbatterier.

Stationära batterier är dessutom gjorda för att tåla djupurladdningar vilket startbatterier ej är, startbatterierna är istället byggda för att kunna ge ett ganska högt CCA vid start.
 
Var tanken att elmotorn skulle vara fast inkopplad i drivlinan?
I så fall hade du fått dra runt det extra motståndet när du cyklat. Tillbaka till ritbordet och lägg in en växellåda med friläge och back.
Tänk på att tramppedalerna inte ska rotera med vid eldrift.

Växellåda ska inte behövas, vänder polirariteten så finns backen, pedaler som roterar med när man trampar, jovisst är det så, men det ligger ett frinav i bakhjulet, motstånd när man trampar finns, nu hade jag inte tänkt att trampa, om så skulle ske så kan man alltid häkta av kedjan, får se om jag får ihop något av detta, drevet på motorn år 7 centimeter samma på kransen i bakhjulet, och motorn har ett varv på 2500/minut, detta blir 1:1 så det blir till att räkna och dreva om, tanken är 25 km/tim + -10%, kommer denna att gå lite för sakta? jag bygger efter mina behov, så den biten blir nog bra, och den längsta sträckan den ska rulla är 10 km.

Dammpump 479.JPG
 
Det e" mycket nu, jag har nu meddelat advokaten ang. min sons dödsbo, att ingenting med boet får göras från och med nu, tills jag är åter i Sverige och jag själv tar tag i detta, och jag har förstått via mailen att en viss irritation har uppstått ifrån motsatta sidan, kunde jag skrivit, ifrån motparten? inte alls att man kan, advokaten är ingen motpart, kanske kan bli i framtiden, förmodligen kommer det att bli så, tittar nu på försäkringar när det gäller tvist/rättsskydd, och det är inte Twistkarameller jag pratar om, den kanske gäller, kanske inte, jag får kolla vidare, i annat fall så får jag stå där själv med min ringa och nästan ingen kunskap i juridiken:rolleyes:, jag har ett dilemma, i en fråga är det en av två (tre parter inblandade) som inte talar sanning, själv kan jag inte sätta tummen på var felet är, eller vem som slirar på sanningen, eller kanske jag kan skriva rent ut att någon ljuger....advokaten eller Post Nord?, kanske jag behöver det eminenta folket på forumet att komma fram till ett svar..

Sent nu, forts i morgon:wai:
 
Det e" mycket nu, jag har nu meddelat advokaten ang. min sons dödsbo, att ingenting med boet får göras från och med nu, tills jag är åter i Sverige och jag själv tar tag i detta, och jag har förstått via mailen att en viss irritation har uppstått ifrån motsatta sidan, kunde jag skrivit, ifrån motparten? inte alls att man kan, advokaten är ingen motpart, kanske kan bli i framtiden, förmodligen kommer det att bli så, tittar nu på försäkringar när det gäller tvist/rättsskydd, och det är inte Twistkarameller jag pratar om, den kanske gäller, kanske inte, jag får kolla vidare, i annat fall så får jag stå där själv med min ringa och nästan ingen kunskap i juridiken:rolleyes:, jag har ett dilemma, i en fråga är det en av två (tre parter inblandade) som inte talar sanning, själv kan jag inte sätta tummen på var felet är, eller vem som slirar på sanningen, eller kanske jag kan skriva rent ut att någon ljuger....advokaten eller Post Nord?, kanske jag behöver det eminenta folket på forumet att komma fram till ett svar..

Sent nu, forts i morgon:wai:


Sorry, har inte haft tid att fortsätta på inlägget, sitter och lär mig hur en junta fungerar i ett demokratiskt val, jag får återkomma, och snart dags att stänga, (det finns dagar kvar) borda inrikes, för fortsatt färd till mitt gamla hemland.
 
När kommer du tillbaks? Visst kan du få hjälp från försäkring, men ofta åker man på att betala 20% ur egen ficka.
Men det drabbar ingen fattig :)
 
Hur mycket vatten? har inte en aning, borrhålet är inte kopplat till pump, frugan tar vatten ifrån dammen, och hon preparerade, plöjt och harvat för ett land till (majs) och tydligen har hon ändrat sig, så just nu ser vattnet ut att räcka, så resten ligger på framtiden.

Dammpump 499.JPG


Dammpump 500.JPG


Dammpump 503.JPG
När man borrar här Swed så brukar man mäta efteråt för att se hur många tim/ liter brunnen ger, men det är kanske inte brukligt hos er.
Ska själv borra för att vara fri från kommunens vatten. Därför lite nyfiken
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp