Ubon bygger en farm....

Motorsåg sjuk....

Orkar inte jobba, led mig hem....

Jodå han kom, det funkade några stubbar, sen funkade det inte alls, hemgång för service och huvudvärkstabletter..

Det finns mycket att välja på morgonmarknaden, denna var i mina ögon en skönhet, tyckte nog att hon tog i, Du får mig för 350 Bath.

Filling, puppy 003.jpg

Filling, puppy 001.jpg

Ligger bra till tidsmässigt,

Nya krafter, ny motorsåg anlitad, lite dyr enligt min mening.
Mera mud på ingång.

Root 077.jpg

Root 084.jpg

Root 076.jpg

Root 092.jpg

Killen vi anlitade för att bränna och städa efter muren, frågade vad han ville ha?
200B, är Du nöjd med 200? javisst, detta tog honom en hel dag, hade han sagt 3 eller 4 så hade han fått det, men men, jag frågade och gav en ledtråd.

Root 136.jpg

Root 162.jpg

Root 157.jpg

Ubon är en man som vet hur man skall formulera en fråga till en thai. Detta är något som man måste lära sig innan det är dags att flytta ner, många sköna Baht att spara. 8)

Två alternativ

För att slippa rotskott från stubbarna vid muren så kan man antingen hälla på ett par säckar salt, just detta trädslag tål inte salt, eller att man fyller på med mud, vi valde att fylla över.

Vi vågade inte lyfta stubbarna närmast muren med risk att skada densamma.

Digger 001.jpg

Filling, puppy 037.jpg

"Ubon " sa:
Killen vi anlitade för att bränna och städa efter muren, frågade vad han ville ha?
200B, är Du nöjd med 200? javisst, detta tog honom en hel dag, hade han sagt 3 eller 4 så hade han fått det, men men, jag frågade och gav en ledtråd.

Min närmsta granne, som för övrigt har vart och ätit och druckit hos oss flera gånger tidigare, hjälpte mig att lägga isolering, det tog ett par timmar.
Jag frågade vad han ville ha? 1500B

Jag tilltalade honom aldrig mer och han gick aldrig in på min gård igen

"krister " sa:
Min närmsta granne, som för övrigt har vart och ätit och druckit hos oss flera gånger tidigare, hjälpte mig att lägga isolering, det tog ett par timmar.
Jag frågade vad han ville ha? 1500B

Jag tilltalade honom aldrig mer och han gick aldrig in på min gård igen

Kallas för Thai style..

Sammanfattning

När jag beställde så sa jag till att, fulla lass, och inte som jag sett tidigare 50-60%
uppskattade att dom i vart fall fyllde 80-85% och det kunde jag köpa, sista dagen av 5 så började dom slarva, lassen blev mindre och mindre, jag gnällde lite, men tänkte att det var bara ett tjugotal kvar att köra, som dom sa, jamen det är så långt att åka,
vadå, kom ni på detta sista dagen? dessutom visste ni sträckan innan jobbet startade, nåväl, flyttat 203 lastbilar, av dessa så beställde jag 20 lass till fyllnad för pigskjulet, där blev det 62 lass, gör inget för den ytan kommer jag att behöva i framtiden, dags för tjejen att betala, han drog av 13 lastbilar efter att tjejen förhandlat, i detta så ingick grävning av kanalerna (fiskdamm) samt att lyfta 3 rötter, totalpris för gräv och bilarna slutade på 56.000B, tillkommer för traktorerna 8,120B, dyrt? vet inte det, har blivit en hel del gjort.

Digmaskin 046.jpg

Digmaskin 027.jpg

Digmaskin 008.jpg

Digmaskin 004.jpg

Apropå grisar läste på läste jag just nu om vildsvin som en börjat ett föda upp, mycket tåligare samt äter det mesta.

Han har just nu fem st räknar med att få två kullar om året.

Har du sett dessa grisar någon stans.

Köttet skall bli smakligare på grund att de äter annorlunda mat.

Hej
Vad är det för sorts fisk du ska ha i fiskdammen?
Ska det bli som en ö eller vad jag ska kalla det
för, iom att du grävt en kvadratformad kanal?

"Neman " sa:
Hej
Vad är det för sorts fisk du ska ha i fiskdammen?
Ska det bli som en ö eller vad jag ska kalla det
för, iom att du grävt en kvadratformad kanal?

Fiskprojektet när det gäller dammen tillhör min fru, att hon vill ha fisk har jag förstått, faktum är att jag aldrig frågat vilken sort, men förmodligen någon sorts matfisk.

Inspirationen till detta fick hon från en odling/projekt vi besökte, (återkommer om denna) i mitten på denna ö vill hon odla ris, hur hon tänker nu vet jag inte, när vi väl fyllt på vatten så blir det att vatten tränger in och "ön" blir mjuk, visst, inte mig emot, men tror nog att maskinen om den kommer för nära kanten vid preparering av marken kommer att bada i kanalen, var är min kamera...

Ska försöka få henne att tänka om, ledtråd: några hundra ankor, matematiskt så skulle det vara mindre jobb och bättre inkomst. Thai style, men så här har vi alltid gjort, javisst, men då/nu är det dags att tänka i andra banor.

iom att du grävt en kvadratformad kanal? fiskpinnar 555 55 :-X 8) ;D ;D ;)

"Ubon " sa:
Fiskprojektet när det gäller dammen tillhör min fru, att hon vill ha fisk har jag förstått, faktum är att jag aldrig frågat vilken sort, men förmodligen någon sorts matfisk.

Inspirationen till detta fick hon från en odling/projekt vi besökte, (återkommer om denna) i mitten på denna ö vill hon odla ris, hur hon tänker nu vet jag inte, när vi väl fyllt på vatten så blir det att vatten tränger in och "ön" blir mjuk, visst, inte mig emot, men tror nog att maskinen om den kommer för nära kanten vid preparering av marken kommer att bada i kanalen, var är min kamera...

Ska försöka få henne att tänka om, ledtråd: några hundra ankor, matematiskt så skulle det vara mindre jobb och bättre inkomst. Thai style, men så här har vi alltid gjort, javisst, men då/nu är det dags att tänka i andra banor.

iom att du grävt en kvadratformad kanal? fiskpinnar 555 55 :-X 8) ;D ;D ;)

Okej Tack för svaret.... följer din tråd med spänning.
:)

"Golden " sa:
Apropå grisar läste på läste jag just nu om vildsvin som en börjat ett föda upp, mycket tåligare samt äter det mesta.

Har du sett dessa grisar någon stans.

Om vildsvin är tåligare vet jag inte, nog tror jag att det är ingen större skillnad, samt att oavsett sort av gris, så äter dom allt som asätare, dvs, äter allt, dom skulle även äta dig om ingen mat fanns. Hoppsan, texten kan misstolkas, inte meningen, läste om ett maffiamord i Italien där en missbehaglid person gavs till grisar, dessa personer avslöjades av polisens avlyssning, "jag trodde inte grisar kunde äta så mycket"

Apropå grisar läste på läste jag just nu om vildsvin som en börjat ett föda upp

Det brukar dyka upp några "nybönder Per år"

Jfm. Linderödsgrisen som är i stort sett alltid är havande, dräktighetstiden hos gris beräknas till 3 månader 3 veckor 3 dagar, för enkelheten säger jag 4 månader.

2 kullar per år, låt mamman vila mellan varven, tack, min tanke.

Själv tror jag nog att skillnaden beror på uppfödningen, inte att maten är annorlunda,
en gris som står instängd i ett utrymme och matas, ger en sorts kött, en gris med sitt naturliga bete"ende ger en annan sorts kött, motion ger starkare fibrer.
En gris naturliga dag består av att söka mat.

Sådärja

Just tillbaka från traktorkillens hem, tillika tjejens kusin, trevlig familj, ryckte ner några cocosnötter, drick å ät, skickade en löpare till kiosken, några bira kom tillbaka

Betalt å klart, 7.500B, normalt skulle varit 8,080B kusinprice, tack

Ex-svärföräldrarna hade fiskdamm uppe i norr, och med en liten fiskdamm kostade det mer med inköp av fiskyngel, fiskmat och arbete än det gav i avkastning då det gick minus för dom.

Jag gjorde en kalkyl och visade dom hur mycket dom gick minus på sin fiskdamm, sen la dom ner den.

"Jonas " sa:
Ex-svärföräldrarna hade fiskdamm uppe i norr, och med en liten fiskdamm kostade det mer med inköp av fiskyngel, fiskmat och arbete än det gav i avkastning då det gick minus för dom.

Jag gjorde en kalkyl och visade dom hur mycket dom gick minus på sin fiskdamm, sen la dom ner den.
[/quote

Jonas, i all välmening, visa kalkyl och beräkning.

"Ubon " sa:
"Jonas " sa:

[/quote

Jonas, i all välmening, visa kalkyl och beräkning.

Ja du det var 3 år sen och kalkylen var inte så vår, kostnad av fiskmat+kostnad av fiskyngel.
Intäckt av försäljning-Utgifter= minus

Det var en liten grop vid risfältet där dom hade fiskodling, så inget stort, men var en 8 personer för att ta upp fisken den dagen den skulle säljas.

"Jonas " sa:
Ja du det var 3 år sen och kalkylen var inte så vår, kostnad av fiskmat+kostnad av fiskyngel.
Intäckt av försäljning-Utgifter= minus

Det var en liten grop vid risfältet där dom hade fiskodling, så inget stort, men var en 8 personer för att ta upp fisken den dagen den skulle säljas.
Jonas kalkyl stämmer nog in vad gäller fiskodling. Den tidigare regeringen gav vid ett tillfälle gratis ett visst antal fiskyngel, att folk kunde plantera i sina dammar.
Grannen hade en mindre damm nära bostaden och planterade in de här ynglen det var de här fiskarna med mustach, mycket härdiga fiskar inte en enda hade dött, men när de tömde dammen efter ett antal månader var storleken olika en del var större och en del mindre de här fiskarna.
De sålde fisken per kg till bybor och vad jag hörde fick de tillbaka pengarna för fodret, men om de skulle ha köpt ynglen hade det blivit förlust.
Sedan måste fisken ha foder 2 gånger om dagen och ligger en damm avsides finns alltid risk för tjuvfiske, därför thaiarna är väldigt förtjust i att fiska.
Thaiarna får fisk i sina dammar på risfälten men det är fisk som kommer från fälten , finns det någon å i närheten kommer större fisk därifrån, det är under regnperioden fisken kommer till dammarna.
Sambon har två dammar på fälten de är väl 25 m x 10 m , sannolikt större och jag kan se att det finns fisk där, men skulle man plantera där skulle jag tro de blev uppfiskade, de kommer med nät, som de slänger ut och mycket lätt kan tömma en damm.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp