Ubon bygger en farm....

Tag nu detta inlägg/svar med ett ;) ;D ;D :wai:

Jonas och Rongpojken, låt oss reda ut en del detaljer.

Tala om för oss, hur sjöbefäl tillverkar en kalkyl utan siffror,

kostnad av fiskmat+kostnad av fiskyngel.
Intäckt av försäljning-Utgifter= minus

Jonas, jag bad om siffror, vad är kostnaden, foder/fiskyngel? pris på sälj?

8 personer? och vem gjorde vad? även en intressant sak är inte bara hur stor ytan på gropen är, hur är det med djupet? kubik?

Till ditt försvar kommer riddaren Herr Rong, som börjar med att skriva:

Jonas kalkyl stämmer nog in vad gäller fiskodling.

Och hur vet nu Herr Rong detta?

Naturligtvis för att Rong har samma kalkyl, hoppsan.

gratis ett visst antal fiskyngel, att folk kunde plantera i sina dammar.

"plantera fisk" aldrig hört talas om att man planterar fisk, trodde det gällde plantor.

fiskarna med mustach, och ingen av dom hade helskägg? :D

mycket härdiga fiskar inte en enda hade dött, och detta kollade Rong med våtdräkt och tuber.

Nä, nu orkar jag inte lattja mer, kom fram med kalkylen så kör vi.....

Jonas, är detta en skön skröna? att besättningen på en båt måste vara simkunniga? (vad ska man då ha båt till?) ;)

2 rai är inte mycket den kan kallas trädgårdsodling och odla grödor på den biten som inte thai har så blir det bra

Jag har inte själv bedrivit någon fiskfarm utan det var grannen som hade en mindre damm där de planterade de här ynglen som de fick gratis av Yingluck regeringen.
Nu bytte de vattnet ofta från en å som flyter alldeles i närheten annars kunde jag tänka mig att det hade blivit dyfisk, alltså smakat dy eller annat konstigt från fisken.
Vad de förtäljde var att det blev ingen vinst från fiskfarmen utan täckte foderkostnaden. De sålde fisken till bybor, som inte var något problem därför thaiarna gillar fisk och det här var små mängder.
Det finns mycket fiskfarmer i Thailand men det är stora farmer och jag skulle tro det är förutsättningen att bedriva någon fiskfarm att det måste vara i stor skala.
De stora fiskfarmerna har kontrakt med exempelvis CP som tar hand om all fisk när den skall slaktas, men de kontrollerar farmen att den håller klass med rent vatten och foder förser de farmen med, samt även yngel.
Den här familjen med fiskfarmen har haft grisar, ankor, höns, bufflar och nu fisk men allt har de upphört med, sannolikt dålig lönsamhet på de olika verksamheterna.
Bufflarna tror jag att de gjorde vinster på därför de hade haft bufflar lång tid, men av andra skäl upphörde de med dem, därför han som tog hand om bufflarna slutade av åldersskäl.
De bedriver risodling och tapioka odling som de sysslat med sedan urminnes tider och lever av, vad jag kan förstå.
Mannen är ingift med dottern i huset och de är mycket duktiga risodlare de har mycket bra avkastning på riset per rai och även på tapiokan. Det verkar inte heller gå någon nöd på dem, mannen är ekonomisk men det är många andra också.
Jag sålde en pick up bil till dem och de betalde kontant för den.

"Ubon " sa:
Tag nu detta inlägg/svar med ett ;) ;D ;D :wai:

Jonas och Rongpojken, låt oss reda ut en del detaljer.

Tala om för oss, hur sjöbefäl tillverkar en kalkyl utan siffror,

kostnad av fiskmat+kostnad av fiskyngel.
Intäckt av försäljning-Utgifter= minus

Jonas, jag bad om siffror, vad är kostnaden, foder/fiskyngel? pris på sälj?

8 personer? och vem gjorde vad? även en intressant sak är inte bara hur stor ytan på gropen är, hur är det med djupet? kubik?

Till ditt försvar kommer riddaren Herr Rong, som börjar med att skriva:

Jonas kalkyl stämmer nog in vad gäller fiskodling.

Och hur vet nu Herr Rong detta?

Naturligtvis för att Rong har samma kalkyl, hoppsan.

gratis ett visst antal fiskyngel, att folk kunde plantera i sina dammar.

"plantera fisk" aldrig hört talas om att man planterar fisk, trodde det gällde plantor.

fiskarna med mustach, och ingen av dom hade helskägg? :D

mycket härdiga fiskar inte en enda hade dött, och detta kollade Rong med våtdräkt och tuber.

Nä, nu orkar jag inte lattja mer, kom fram med kalkylen så kör vi.....

Jonas, är detta en skön skröna? att besättningen på en båt måste vara simkunniga? (vad ska man då ha båt till?) ;)

Men ärligt tror du jag går och släpar runt på en 3 år gammal kalkyl, 5555 ja det säger ju mer om dig, är du en hamster.

Den var inget viktig för mig och inget jag behövde spara i något arkiv för framtiden, jag skall inte bedriva fiskfarm eller annan farm, jag bara sa att vi gick minus på den, sen får du tro vad du vill och göra precis vad du vill.

Skall inte skriva något sådant till dig igen så slipper du kommentarerna ifrån mig i ämnet, förhåller mig till passiv läsning om hur det går för din farm.

"Jonas " sa:
Men ärligt tror du jag går och släpar runt på en 3 år gammal kalkyl, 5555 ja det säger ju mer om dig, är du en hamster.

Den var inget viktig för mig och inget jag behövde spara i något arkiv för framtiden, jag skall inte bedriva fiskfarm eller annan farm, jag bara sa att vi gick minus på den, sen får du tro vad du vill och göra precis vad du vill.

Skall inte skriva något sådant till dig igen så slipper du kommentarerna ifrån mig i ämnet, förhåller mig till passiv läsning om hur det går för din farm.

Passiv läsning? hur ska det gå till? om jag inget skriver...

Tycker din ton blev lite otrevlig.

Dags att skaffa in en gästbok, redan nu 4 olika familjer på besök, för att titta och informera sig, välkomna, om ett par år så kommer här skolklasser.

En rai preparerad och klar, återstår 4 å en halv, tidsplanen håller med god marginal

"Ubon " sa:
Dags att skaffa in en gästbok, redan nu 4 olika familjer på besök, för att titta och informera sig, välkomna, om ett par år så kommer här skolklasser.

En rai preparerad och klar, återstår 4 å en halv, tidsplanen håller med god marginal
Kämpa på Ubon....Det går säkert bra för din fiskfarm....Ligger det någon krokodilfarm i din närhet? Det är spännande djur och mycket tåliga, lättskötta.

"Hans Svensson " sa:
Kämpa på Ubon....Det går säkert bra för din fiskfarm....Ligger det någon krokodilfarm i din närhet? Det är spännande djur och mycket tåliga, lättskötta.

Fiskfarm, var har jag nämnt en fiskfarm till mig?

Crocodiler? läs tillbaka i tråden.

Godnatt

God natt Ubon. Fortsätt med tråden, det är tydligen många fler än jag som är intresserade. När vi flyttar ner för gott om 9-10 år kommer vi också att starta en farm. Då kommer dina erfarenheter att bli viktiga.

"Berralund " sa:
God natt Ubon. Fortsätt med tråden, det är tydligen många fler än jag som är intresserade. När vi flyttar ner för gott om 9-10 år kommer vi också att starta en farm. Då kommer dina erfarenheter att bli viktiga.

Ja lycka till med farmen från ännu en som följer din tråd med sobert sinne.
Jätteintressant läsning
:)

Är det verkligen någon ide" att fortsätta tänka framåt? i Thailand höjs priserna med en skenande takt, i slutet på December när jag var i Bkk, fanns inte en taxameter som ville köra på "taxameter" först ska jag som kund "turist" stå på mina knän och fråga, har Du lust att köra mig till denna adress? javisst, sätt på taxametern, nej, det kostar 500B, tror nog priset blir hälften om Du sätter på taxametern, är det verkligen riktigt att jag som kund ska förhandla med chauffören om priset, när taxorna är fastställda av "the Government"? rakt över lag, scammers, och myndigheterna frågar sig varför folk "turister" inte vill besöka eller komma tillbaka. Och svenska kronan faller i värde, vad kan det bero på?

Öppna ditt hjärta som någon sa, fast han menade nog, öppna din plånbok, annars så öppnar jag den.

Sista spiken i Moder Sveas kista;

Sverige
Muf vill skattebefria nyanlända
Låt de första 500 000 kronorna som en nyanländ migrant tjänar bli skattefria. Det kan ge nyanlända möjlighet att spara till egen bostad och låta arbetsgivare anställa till lägre kostnad.
Förslaget kommer från Moderata ungdomsförbundet som inför helgens extra moderatstämma uppmanar moderpartiet att pröva nya grepp.(TT)

Var inte så gnälliga nu, se det positiva, skatteverket, polis och åklagare slipper att utreda skattefusk på upp till en halv miljon, den tiden går att använda att jaga bärplockare som inte deklarerat en försäljning på 20" >:(

Finns det någon firma i Sverige med namnet, Ali & Mohammeds bärplockarlag ?

Tror 2015 kommer att bli ett ännu sämre år för Thailand turistmässigt.
Och det är inte så konstigt....

"Neman " sa:
"Neman " sa:

Kanske Farm 2 rai, kan bli en turistattraktion, vem vet? om några år har vi svaret.

När det gäller projektet och ekonomin, inget som stör mig, följer planen.

Åker till det svarta landet i slutet av April, beräknad åter i varmlandet i början av November, eventuellt tidigare.

Kvar att göra denna säsong:

Flytta över stolpar och tak till kohuset

Koppla vatten till nya ledningen

Flytta en elmätare

Plantera banan cocos papaya

Landoffice för att sätta ut punkterna till nya landet

Planera för sätta stolpar för staket, koinhägnad

Återkomma till Landoffice ang, Usuavtal

Kontakta sjukvården för hälsoförsäkring

Projo 12 019.jpg

Ja man kan aldrig veta,
Fin Jycke.
Hoppas givetvis att det går bra på alla sätt
och vis för dig/er Ubon.

Har tänkt lite på det med din frus nya fiskdamm, om du frångår lönsamheten lite med själva fiskdammen och tänker lite mer på att den blir en del av turistattraktionen som ingår i farm 2 rai. Är det omöjligt att få dom som kommer för att se din turistattraktion att betala för att fiska i din frus fiskdamm? Bara en tanke som slog mig. Det skulle ju kunna bli nått i typ med 2 flugor i en smäll. På lång sikt naturligtvis.

"Ubon " sa:
Detta har varit på tal sedan jag träffade tjejen, December 2009, så har vi iaf hängt ihop i fem år, defenitiva beslutet kom när Land Office sa nej till Usu Fruit, då bestämde vi att vi tar flyget till Bkk, och ordnar papperna, tillbaka Office för registrering, därefter kopiera, går tvärs över gatan till Land Office och lämnar in ansökan, nu är det bara att vänta.

Fick meddelande idag, om 2 dagar den 14 Januari var vi välkomna till Land Office att gå igenom handlingarna, Usu Fruit, skriva på och registreringen ska ta 1 timma, samtidigt så beställer vi utsättning på 5,5 rai, samt 600m2 som köptes tidigare.

Sjukförsäkring

Numera som gift med min thaitjej så ingår jag i familjens försäkring, jag har inget personnummer i Thailand, vilket innebär att jag får betala kostnaderna själv på statliga sjukhus, efter detta, skicka in sjukhusräkningarna och får tillbaka beloppet för dessa utgifter,

Livförsäkring

Om jag förstått detta rätt så kan man teckna en livförsäkring via frugans fackförening, detta ska jag kolla upp lite närmare.

En vän från Canada gifte sig med tjejens väninna, ett par år sedan, även hon sjuksyrra,
dom tecknade en dylika genom facket, utfallsbelopp några miljoner, mycket låg premie.

"Ubon " sa:
Sjukförsäkring

Numera som gift med min thaitjej så ingår jag i familjens försäkring, jag har inget personnummer i Thailand, vilket innebär att jag får betala kostnaderna själv på statliga sjukhus, efter detta, skicka in sjukhusräkningarna och får tillbaka beloppet för dessa utgifter,
Är det pga att hon är sjuksyrra? Annars berätta mer.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp