Ubon bygger en farm....

försoker

66ACF45F-2385-45A0-9F8E-7B44C4EBC76D.jpg

Hade fel kompass, hade ingen tanke åt det hållet (SLU), detta med studier är för mig ett
avslutat kapitel, nu bygger jag en farm som ska drivas framåt.

Men det är klart, några veckors praktik på en fiskfarm i Thailand skulle jag inte tacka nej till,
tänker närmast på fiskfarmen där vi gjorde ett studiebesök, en väldigt fin anläggning.

Varför inte,, tror nog jag kontaktar dom och hör mig för om möjlighet finns....

Senast ändrad:
Hade fel kompass, hade ingen tanke åt det hållet (SLU), detta med studier är för mig ett
avslutat kapitel, nu bygger jag en farm som ska drivas framåt.

Men det är klart, några veckors praktik på en fiskfarm i Thailand skulle jag inte tacka nej till,
tänker närmast på fiskfarmen där vi gjorde ett studiebesök, en väldigt fin anläggning.

Varför inte,, tror nog jag kontaktar dom och hör mig för om möjlighet finns....

se inlägg 657 och framåt

Vattenbrist, regnperioden har ännu inte satt igång....möjligt det blir missväxt?

Dom senaste dagarna så har hon tagit hem sin syster och deras järnhäst med vattenpump,
pumpat ur vattnet från fiskdammen, våtlagt fälten bakom huset, farm 2 rai, pumpat tillbaka vattnet
till dammen, slängt ut risfrön, väntar i vild förtvivlan på att regnet ska komma.

Själv försöker jag hitta en biljett på nätet, tänkte mig förlänga min säsong från 6 månader till 8,
tror nog det blir bra, med tanke på att hela Maj månad regnade bort och ihållande kyla, tror nog det
blir bättre att komma till Svedskolandet i slutet på Maj, stanna 4 månader, 8 månader i varmlandet.

Irriterad? jag? absolut, vi var helt överens om att inga maskiner ut på ön innanför fiskdammen, hon lovade,
inte använda ön för risplantering, hon avslöjade sig själv med bilden, inlägg 721, till höger ser man hjulspår, och vi
var överens om att, inga maskiner på ön. men jag ville så gärna sätta paddyris, lovar att bara denna gång,
även fast jag sagt att viker sig kanten och maskinen går i vattnet så har Du diesel och olja i vattnet, kostar mer
att sanera än dom små bath Du får in på dessa några hundra m2.

Sitter och försöker leta på nätet, att informera mig om omvänd osmos när det gäller vattenrening, hittat en del,
och fortsätter att leta.

Bokat å klart, direktflyg Sverige-Bangkok t/r. enkel Bkk-Ubon R, avresa om c:a 10 veckor, något att se framemot,
stannar 8 månader, om inget oförutsett händer. Får ha med 30 kilo incheckat bagage, kommer att ha 15 kilo
plus 7 kilo handbagage vilket redan är uträknat.

Bla. så ska jag ta med en lie, varför kröker Thai ryggen när dom samlar in gräset med skära från dikeskanterna och
vallarna mellan risfälten?, vi får se om det blir skepsis eller hurrarop? själv har jag aldrig sett en lie i Thailandet.

Min äkta och jag har i stort sätt dagligen kontakt på något sätt, mestadels via Skype, av någon konstig anledning så
så går det inte att skicka bilder eller ta emot bilder, text går bra, hon säger att jag kommer att bli förvånad hur det ser
ut på hennes 1 rai, chili ger frukt, proverna med casava funkar, plantat gräs är ok, vattenmelon ok, majs helt ok, som hon säger papaya visar frukt nu c:a 5 cm, som hon säger, detta är 1-2 månader för tidigt, kan tänka mig att det kan bero på vattningen och naturgödsel, vi började planta tidigt i våras, nästan så man vill åka i förrgår och se härligheten...

Min tidsplan ligger fast, ligger bra till i tid, hitintills så ser det ut att funka, ändringen är 6 till 8 månader att stanna.

Och här har jag provsmakat årets första blåbär, tycker nog dom var en aning sura, kanske kan detta bero på kylan och regnet i Maj månad.

Vi ses i grönskan, ha det gott

Senast ändrad:
Krung Theap Bank

Kanske banken tycker att spannet på räntor/avgifter är lite för stort mellan banken och lånehajarna?

Min fru har en kredit kopplat till sitt lönekonto, banken ringer och föreslår en höjning av krediten

med drygt 200% bara att komma in med papperen så ordnar vi saken.

Hon lämnar in handlingarna på banken, krediten beviljas, bara en liten avgift som är en försäkring,

krediten beviljas under 5 år, och årsavgiften kostar 27.000 B per år, under 5 år, sen faller avtalet,

avgiften ska betalas oavsett om krediten nyttjas eller ej, nyttjas krediten så tillkommer en ränta.

135000 över 5 år för ingenting, som banken sa, nya regler från i år, detta sa vi nej tack till.

Samma bank som jag har konto i, ingen ränta, vilket jag inte brytt mig om, vid ett tillfälle när jag

besökte ett kontor så låg där folders som talade om ränta, tog en och pratade om detta,

tyvärr, gäller endast Thai, ska nog forska framöver om andra bankers villkor.

Senast ändrad:
Aftonbladet igår, (köper tidningen till min granne och tjuvläser), pensionera dig som Aftonslusken skriver, i Frankrike,
Portugal, Thailand osv osv, som A-slusken skriver, Du får inte flytta till annat land om Du har en fru eller barn,
under 18 år? i Svedskolandet, samt att pension skall beskattas i både Thailand och Sverige, källa är Aftonbladet
i gårdagens tidning, personligen delar jag inte detta som visar på en total okunnighet, kan det var så att detta är
ett sätt att försöka få behålla pensionernas skatt inom EU?

Jag skrev några rader tidigare om detta Landoffice, varför inte sätta ut markeringar för tomtgränserna, 5,5 rai och
600m2 som nästintill gränsar till varandra samtidigt?, nu har dom sagt att så skall ske, sagt är att detta sker inom några veckor, tyvärrså hinner jag inte ner till detta när det är dags.

Mr: Reflex, en länkvän till Thaisnack, skickade ett mail till honom, kanske han är upptagen med annat? jag har slutat att vänta på ett svar....

Jag skulle kunna korta ner tiden med 1 år och 2 månader när det gäller att öppna farmen, men jag ligger kvar på min planering, Farm 2 Rai startas November 2018, en orsak är att min Fru vill gärna ha det som kallas Buddhaparty, verkar som Buddhagrejen är mer legitim i släkt och vänners ögon som gällande gifta, följer planen, och kanske en kortare resa,
detta planerat vintern 2016-2017, vi får se hur det artar sig.

Hitintills för mig så har det varit en kostsam resa, men uppvägs av en tro på en tanke och ide".

Dagboken farm 2 rai, 2015 9/8

Har gjort en matematisk beräkning angående läsare när det gäller vad jag skriver, tack Kycklingen, 1 gilla från dig på nästan
1000 tryck, blink? många trycker, läser man? om så är så blir det närmar 1000 som inte gillar vad jag skriver, men å andra sidan, med matematik och statistik så vinner man alla dueller.

Och med detta så ska detta inlägg generera 38 tryck, inget gilla, sjäiv skiter jag i vilket.

Dagboksform, grattis kära hustru att Du lyckats bjuda in nästan hela thailändska simlandskapet att träna i din bassäng,
600 elltsimmare på samma gång, kom ihåg vad jag sa när du nämnde att du vill ha 5000, jag gjorde ett snabbt överslag,
har du 180,000b, detta blir foderkostnaden under närmaste 8-12 månadearna, hon svarade ,you talk to much.,
600 fiskyngel sjösatt, blir upp till 3000,

Stirlingmotorn har inget med farmen att göra, har tidigare köpt ritningar från Australien, (AB skurkligan) satte mig och räknade på måtten, inte en siffra rätt, dom erbjöd sig att återbetala beloppet; tyckte för min del att mina väl valda ord
var godkänt som en återbetalning.

Har lagt ut blänkare, köpes kopparblock, 12ggr 150ggr 150gg mm, inte ett svar, jag har några plåtar koppar, tror nog
jag ska be min son skära till dessa, först tänkte jag silverloda, fann kopparlod på jula,30cm/2mm 149,: kopppar, har egenskapen att mjukna vid upphettning, att slå sig funderar på att trycka i en hydraulpress, värm upp tii 700 grader,
låta ligga var till avsvalnad, hej kära morbror, kan jag låna din verkstad någon helg?
Vidare så funderar jag på om man inte skulle borra och plugga solsidan och via en cpu tillföra värmen direkt till regen?
fungerar detta? har inte en aning, bara att prova sig fram.
Har även lagt ut blänkare, defekta plattv köpes, inget svar än, är ute efter linsen i tv:n, resten till skroten.
Visst är det trevligt att bygga en farm, trevligare att bygga farmen som självförsörjande,

detta skrivet utan alkolås på datorn och 2 knappar innanför västarna, hjärnan kopplas på 06,00

Dagboken farm 2 rai, 2015 9/8

Har gjort en matematisk beräkning angående läsare när det gäller vad jag skriver, tack Kycklingen, 1 gilla från dig på nästan
1000 tryck, blink? många trycker, läser man? om så är så blir det närmar 1000 som inte gillar vad jag skriver, men å andra sidan, med matematik och statistik så vinner man alla dueller.

Och med detta så ska detta inlägg generera 38 tryck, inget gilla, sjäiv skiter jag i vilket.

Dagboksform, grattis kära hustru att Du lyckats bjuda in nästan hela thailändska simlandskapet att träna i din bassäng,
600 elltsimmare på samma gång, kom ihåg vad jag sa när du nämnde att du vill ha 5000, jag gjorde ett snabbt överslag,
har du 180,000b, detta blir foderkostnaden under närmaste 8-12 månadearna, hon svarade ,you talk to much.,
600 fiskyngel sjösatt, blir upp till 3000,

Stirlingmotorn har inget med farmen att göra, har tidigare köpt ritningar från Australien, (AB skurkligan) satte mig och räknade på måtten, inte en siffra rätt, dom erbjöd sig att återbetala beloppet; tyckte för min del att mina väl valda ord
var godkänt som en återbetalning.

Har lagt ut blänkare, köpes kopparblock, 12ggr 150ggr 150gg mm, inte ett svar, jag har några plåtar koppar, tror nog
jag ska be min son skära till dessa, först tänkte jag silverloda, fann kopparlod på jula,30cm/2mm 149,: kopppar, har egenskapen att mjukna vid upphettning, att slå sig funderar på att trycka i en hydraulpress, värm upp tii 700 grader,
låta ligga var till avsvalnad, hej kära morbror, kan jag låna din verkstad någon helg?
Vidare så funderar jag på om man inte skulle borra och plugga solsidan och via en cpu tillföra värmen direkt till regen?
fungerar detta? har inte en aning, bara att prova sig fram.
Har även lagt ut blänkare, defekta plattv köpes, inget svar än, är ute efter linsen i tv:n, resten till skroten.
Visst är det trevligt att bygga en farm, trevligare att bygga farmen som självförsörjande,

detta skrivet utan alkolås på datorn och 2 knappar innanför västarna, hjärnan kopplas på 06,00

Ja inte var det mycket jag förstod.

Om Golden inte förstår kvad jag skriver, varför ska jag då skriva?

Till Admin, vänligen stryk trådarna: tag bort,

Ubon familjetråden

Ubon bygger en farm

fråga inte om jag menar detta, tag bort mina trådar, stryk mig som medlem
Får man inte ha en uppfattning, tyckte det var rörigt.
Läst det nu flera gånger förstod mer när jag läste sista raden.

Förstod inte din beräkning riktigt på gilla/tryck, men blir säkert bra när du vaknat ;)

Fortsätt skriva, väldigt intressant med alla dina projekt.

Ja Ubon, lägg inte ner nu. Folk kan ha olika åsikter, strunta i dem och fortsätt med din tråd.

Att alla hans trådar skall strykas och raderas, ploppar väl upp en gång i månaden ;) han skrev la att han tagit sig några stänkare igår :D går nog över som vanligt.

Försöker avboka min resa hos Travelstart, ingen framgång....

TRAVELSTART

Vad är det som är svårt att fatta? avboka resan.

Vad i helvete menar Ni? Ni skriver: vår förhoppning är att återkomma senast: den 04 september 2015 kl. 16:45.
och jag noterar att idag är det den 11 september, och inget svar från Er. %&/%?#%&#
först ringer jag er och efter en väntetid på närmare 30 minuter i telefon, så ber jag Er att avboka resan, jag förklarar
tydligt att jag vill avboka resan, blir bemött med misstro och misstänksamhet, Ni ert djävla grottfolk.
Ni vill ha betalt för att boka om resan, jag har inte bett om en ombokning, avboka bad jag om.

Vid särskilda händelser, vilket jag förklarade vilken händelse det handlade om, om resan är betald med i mitt fall, drygt 50% (i mitt fall 100%) med mastercard så ingår en försäkring vid avbokning, i detta fall via försäkringsbolaget Folksam, detta bolag gör ingenting före det finns en avbokning,
era amöbor, avboka resan, betala tillbaka skatten på biljetten.

Vad är en särskild händelse? nästkommande Fredag ska jag närvara vid min son:s jordfästning.

Om Ni inte fattar vad avbokning betyder så har jag ingen förhoppning att Ni förstår denna text, försök.

Om Ni efter att anlitat nästa generation grottfolk förstår innebörden i texten, skicka bekräftelsen på
avbokningen via post.

Drick blåsyra %#/&%¤#%

xxxxxxx

Min son Max blev 23 år

Jag beklagar också sorgen @Ubon . Det enda man kan göra är väl att avråda andra från att använda den resebyrån, en så usel och okänslig "service" är skandalös.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp