Känslan och lukten av pengar.....
Idag på morgonen säger min hustru, i will tell you some, do not angry me,
min första spontana tanke blir, vad i he... har Du hittat på nu kärri...
Dom 5 år jag varit här under vissa tider, så har farbrodern och hans fru tvärs över gatan alltid
haft ekonomiska problem, några år sedan så köpte vi 1 av 2 land av honom, han sålde 2, min tanke då
var att, nu löser dom lånen från ockrarna så är dom skuldfria, inte alls, nu är dom
tillbaka i samma fälla, ockerlån.
300" sinsod som min hustru fått, får hon använda till att investera för sina djur osv osv, vi köpte ett hus som
demonterades flyttades till farmen, material har köpts, arbetare betalats, känslan finns att en slant saknas,
jag har inte haft koll på räkningar eller kostnader.
Jag minns att för c:a 2 år sedan så ville farbrodern sälja det lilla vita huset till mig, jag frågade om marken och väg till
huset, väg till huset var inga problem, marken var belånad, detta skulle innebära att jag köper ett hus, som står på
i praktiken står på någons annan mark, vore samma sak att idiotförklara mig själv, jag har ingen god man, nej tack.
Kan det ha gått till på detta sätt? min hustru visade mig handlingarna daterade 2 år tillbaka i tiden, det var vid den tiden jag
tackade nej, hon har alltså löst lånet och tagit över säkerheten i form av lagfarten, detta är inskrivet på Landoffice, även lånehandlingen är inskriven, lånet skall amorteras per månad, tills lånet är löst, senast om 5 år, i annat fall övergår äganderätten till långivaren,
kan inte utläsa någonstans att någon amortering skett, detta skulle innebära att äganderätten övergår till min fru om 3 år?
Kan det vara hit den saknade slanten är investerad?
Kanske hör till saken att vi tidigare köpt 600m2 nästan gränsande till farm 2 rai, saknas några meter mellan landen,
har försökt köpa, leasa/hyra/låna/arrendera dessa 20m2, inte en framgång, min fru vill sälja, jag säger nej,
tror nog jag börjar förstå lite bättre nu....hur kunde hon gå in i denna affär, enkelt, vid denna tidpunkt var vi inte
äkta halvor, att sälja inom äktenskap vad jag förstår, så bör man vara överens.
Säg, är dom inte goa..
Ubon
Farmer 15%
haft ekonomiska problem