Ubon bygger en farm....

Informera om säkerhetsläget och den nya hotbilden mot falanger, programmet tillkom efter senaste händelsen i Paris.

Jaha? är det något så det bara att höra av dig, ska ni falanger ha någon sammankomst, 5,10,15... personer eller fler, tacksam om du
informerar var Ni håller hus, så kan vi sätta in extra bevakning, detta var vad mötet gick ut på, falangfest? Ubon som
ensam boende i utkanten på byn, lär nog inte bli något hålligång på den festen.....

Thai å matematik...har jag aldrig förstått mig på.

Vi hade en kille som jobbade och knopade på deltid, funkade bra tyckte jag, anställd av tanten, i våras när jag skulle
till Sverige så ville han ha påökt, vilket han frågade gumman om, hon sa nej, tror nog jag skrev tidigare att han gör fler
handtag än vad han ska, bla. så kom han med några säckar gräs emellanåt som han slagit efter vägkanterna, som jag
sa till gumman, detta ingår inte i hans uppdrag, det han skulle göra var att ta ut korna, ta in på kvällen, 2 kor, jag har
sagt att jag behöver en deltidare till farmen, gå tillbaka och fråga honom om intresse finns, hon gick tillbaka, och jodå
intresse fanns, han börjar 1 December, vad det handlar om är småpengar, och nu, vilka är vinnare/förlorare? jag säger, båda.
Du tar bilen och åker 1 mil för att fylla bakluckan med gräsknippen, betalar för detta, bensin och tid är icke gratis, då var det
2 kor, nu är det 4, i Februari blir dom 5, som sagt matematik är inte thais starka sida, men nu, ordningen återställd.
Han är anställd av gumman, men blir det något mer tjafs, så tar jag över honom till farm 2 rai på deltid.

Worker 021.JPG

Bra killar är det ont om så han kan ju nästan vara värd sin vikt i guld (eller åtminstone silver). Se bara latmaskarna som "jobbade" hos @magunnar . Gott att det går framåt med farmen.

Skördetider...

Regnet var försenat, därmed så blev skörden senare, tror nog att runtomkring denna area är
90-95% tröskat, torkat och färdigt, i säck under tak.
En del skördas per hand och knyts ihop i skärvar, torkas på marken.

Nu ska kornet skiljas från strået, jag har sett dom mobila tröskverken som bönderna lejer in,
en del gör jobbet själva, själv funderar jag jag på om det inte finns ett enklare och effektivare sätt
att hantera detta? jag har sett på internet en del innovativa lösningar på detta, hur lösa detta, på ett
mera effektivt sätt? finns andra vägar? absolut...om någon funderar så är den tröskande kvinnan icke min fru,
hon är gift med en onkel till min fru.

Time ckg 002.JPG

Time ckg 035.JPG

Passport control 007.JPG

Passport control 008.JPG

Senast ändrad:
Uppfostran av snorungar i Thailand... pojke 13 år

Just nu känner jag för att skriva just om denna specifika händelse, finns andra,

I min hustrus hus som hon och jag delar, har flyttat in en systerson, 13 år, han stör inte,
lite brådmogen, normalt så brukar han dyka upp vid 8-9 tiden på kvällen, åker på morgonen,
sköter sitt, inga problem för mig.
Idag kom han hit vid 15.30 tiden straxt efter kom min hustru hem, jag sitter vid datorn i köket,
vänder mig om och funderar på, vad ska Du med kastrullen till? jag ska tvätta min moppe,
med den kastrullen? det står en plasthink utanför dörren som Du kan använda, den är smutsig,
bara att tvätta ur, den gubben gick inte hem, min fru tvättar ur denna, men då passade inte galosherna,
sitter ner och surar, jag sa att om Du använder kastrullen för att tvätta din bike, så finns det 2 alternativ,
efter att Du är färdig så tar Du med dig kastrullen härifrån, alternativt så kan Du lägga den i soptunnan
utanför gaten, ICKE att denna kastrull kommer in i köket igen, utan att säga hej så åkte han iväg,
hoppas han har planerat in en långresa.
Kan väl nämna att några veckor innan så skypade jag och min fru, hon ville köpa en ny spis, och ett
5-pack kastruller, jag sa ok, vi delar på räkningarna, i detta så bör jag ha något att säga till om, eller?

Ser nu att han ställt tillbaka kastrullen i bland övrig disk....

Trevlig resa...

Om jag inte sätter ner foten som man i huset, så blir jag snart överkörd, glöm det...

Passport control 001.JPG

Jodu, Berra

I en tidigare tråd en tid tillbaka så skrev någon, det finns ingenting att göra i Isaan, låt mig återkomma
vad jag varit med om dom senaste 48 timmarna.

Ödlor, första gången jag sett 2 av dessa sitta på samma plats, tror nog dessa är ensamlevande, liten duva träffade jag på,
i samma blomkruka, kan det vara ättling? partnern har jag inte sett till, ännu....

Gammelgubben verkar inte må bra, han har tidigare aldrig gått in i huset, nu när jag varit på verandan så har han kommit till mig,
gnyr lite, smyger in i huset, lägger sig i hörnet närmast dörren, helt klart att något är fel, efter att tagit upp detta med min hustru
så kontaktades vet. per telefon, kan Ni se var felet ligger? min personliga uppfattning efter min besiktning av gubben är att felet
ligger i skinnet, insekter? kan Du skicka bilder? imorgon blir det en besiktning till och bilder kommer att tas, och skickas, som han
säger, det är ju några mil att åka.......inget att göra i Isaan?

Time ckg 021.JPG

Time ckg 020.JPG

Visa bilaga 49055

Lilla voffsingen, gammelgubben Rambo

Det var som jag misstänkte, bitande insekter i skinnet, hämtade ut medel för detta,
det finns dom som skrivit tidigare att Thai skiter i sina hundar, jag är inte Thai, men
har jag djur så ska dom må bra, frågor på den?

Vilken härlig dag att vara, farmare 15%

Att ge injektionen till Rambo idag, gick över förväntan, älskar dig Rambo

Vactanen 001.JPG

Vactanen 002.JPG

Så djävla tråkigt ställe Issan är, rena rama öken, inget göra, solen steker dig, svett, fattar inte ett skit av vad
grannarna säger, en blandning av grönländska och affrospråk, vad Ni än gör, flytta inte till Issan, världens utpost.
Så är det om man tänkt åka ner pensionera sig och ta det lugnt, sen är ens plan på att skapa en ny yrkeskarriär och slita med det hela dagarna så har man väl att göra, men då kunde man la lika gärna stannat i Sverige och jobbat och fått bättre betalt för mödan.
Tycker som sagt Isaan är svintråkigt men jag är inte bonde heller.

Så djävla tråkigt ställe Issan är, rena rama öken, inget göra, solen steker dig, svett, fattar inte ett skit av vad
grannarna säger, en blandning av grönländska och affrospråk, vad Ni än gör, flytta inte till Issan, världens utpost.
15% :wai:

Så är det om man tänkt åka ner pensionera sig och ta det lugnt, sen är ens plan på att skapa en ny yrkeskarriär och slita med det hela dagarna så har man väl att göra, men då kunde man la lika gärna stannat i Sverige och jobbat och fått bättre betalt för mödan.
Tycker som sagt Isaan är svintråkigt men jag är inte bonde heller.

Nu skrev jag negativt om Issan och avråder andra att flytta hit, har jag hittat ett för mig
perfekt ställe så inte vill jag dela med mig...egoist som jag är.
Och inget finns att göra? själv hinner jag inte med allt jag vill hinna med, just nu är det bara
väntetider på att markerna ska torka upp.

Farmare 15%

Worker 025.JPG

Nu skrev jag negativt om Issan och avråder andra att flytta hit, har jag hittat ett för mig
perfekt ställe så inte vill jag dela med mig...egoist som jag är.
Och inget finns att göra? själv hinner jag inte med allt jag vill hinna med, just nu är det bara
väntetider på att markerna ska torka upp.

Farmare 15%

Worker 025.JPG
Bra skrivet där! Allting blir vad man själv gör det till. Själv vet jag innerst inne om jag skulle trivas i byn i längden så det är nog bra att vi planerar att bo i storstaden Khon Kaen när vi flyttar ner inom några år. Ungarnas skola kommer i första hand och allt finns där inkl universitet och högskolor. Samt ställen där faranger kan träffas och umgås om man vill det.

Så sysslolös i Isaan, bara om man inte tar några egna initiativ tror jag.

Kossa

Det var oklart om jag skulle kunna åka och när, min hustru ville sälja av någon ko för att köpa biljett och flyga till Sverige,
jag sa nej, vänta, avvakta, detta har tydligen spridit sig.

Igår var jag hemma och snickrade lite, (man kan snickra i metall) beroende på vad man kallar det.

Utifrån farmen hör jag någon som ropar, jag går fram till muren och frågar vad dom vill, vi har hört att det
finns ko till salu, jag svarade att min fru är inte till salu, (elaka mig) jag ger dom telenummer till min fru,
dom ringer och får samma svar, nothing for sell, samtalet avslutat? nu frågar den ena. kan man få en öl?
jag svarade att öl serveras endast dom dagar som det snöar, ???? whisky? serveras endast till dom som
glider hit på egna skridskor, ????, något mer jag kan hjälpa till med? 2 frågetecken tog sin moped och åkte..

Ubon
Farmare 15%

ttk, 02.12.15 006.JPG

Känslan och lukten av pengar.....

Idag på morgonen säger min hustru, i will tell you some, do not angry me,
min första spontana tanke blir, vad i he... har Du hittat på nu kärri...

Dom 5 år jag varit här under vissa tider, så har farbrodern och hans fru tvärs över gatan alltid
haft ekonomiska problem, några år sedan så köpte vi 1 av 2 land av honom, han sålde 2, min tanke då
var att, nu löser dom lånen från ockrarna så är dom skuldfria, inte alls, nu är dom
tillbaka i samma fälla, ockerlån.

300" sinsod som min hustru fått, får hon använda till att investera för sina djur osv osv, vi köpte ett hus som
demonterades flyttades till farmen, material har köpts, arbetare betalats, känslan finns att en slant saknas,
jag har inte haft koll på räkningar eller kostnader.

Jag minns att för c:a 2 år sedan så ville farbrodern sälja det lilla vita huset till mig, jag frågade om marken och väg till
huset, väg till huset var inga problem, marken var belånad, detta skulle innebära att jag köper ett hus, som står på
i praktiken står på någons annan mark, vore samma sak att idiotförklara mig själv, jag har ingen god man, nej tack.

Kan det ha gått till på detta sätt? min hustru visade mig handlingarna daterade 2 år tillbaka i tiden, det var vid den tiden jag
tackade nej, hon har alltså löst lånet och tagit över säkerheten i form av lagfarten, detta är inskrivet på Landoffice, även lånehandlingen är inskriven, lånet skall amorteras per månad, tills lånet är löst, senast om 5 år, i annat fall övergår äganderätten till långivaren,
kan inte utläsa någonstans att någon amortering skett, detta skulle innebära att äganderätten övergår till min fru om 3 år?

Kan det vara hit den saknade slanten är investerad?

Kanske hör till saken att vi tidigare köpt 600m2 nästan gränsande till farm 2 rai, saknas några meter mellan landen,
har försökt köpa, leasa/hyra/låna/arrendera dessa 20m2, inte en framgång, min fru vill sälja, jag säger nej,
tror nog jag börjar förstå lite bättre nu....hur kunde hon gå in i denna affär, enkelt, vid denna tidpunkt var vi inte
äkta halvor, att sälja inom äktenskap vad jag förstår, så bör man vara överens.

Säg, är dom inte goa..

Ubon

Farmer 15%

haft ekonomiska problem

White 007.JPG

Thai och pengar är svårt att få att gå ihop.

Senast redigerad av en moderator:
Jag blir så trött

När jag ser folket banka ris mot planka, lös problemet.

Vart runt lite och hittade en del material, skrot säger folk, skrot som Ubon ser en möjlighet i.

Kan detta var början till Ubon:s 12 voltsdrivna tröskverk? liten och bekväm, driven med solkraft?

I Issan finns inget att göra, rena rama öken...Ni förgås om Ni kommer hit.

Ubon

Farmer 15%

005.JPG

Tröska

Igår var jag iväg, tänkte jag skulle gör en tidsstudie på ett tröskverk.

Maskinen funkar, själv är jag inte nöjd med vad jag ser, alldeles för många rörliga delar.

Kärvarna går in kant i kant, hm, får fundera vidare, detta innebär att jag får tänka om och öka inmatningshastighet.

Farmertruck drivs av kubotamotor, 10-12hk? kostnad per timma?

Skrivet från ökendelen av Issan.

Ubon
Farmer 15%

ttk, 02.12.15 005.JPG

ttk, 02.12.15 008.JPG

ttk, 02.12.15 010.JPG

ttk, 02.12.15 012.JPG

ttk, 02.12.15 014.JPG

ttk, 02.12.15 015.JPG

ttk, 02.12.15 018.JPG

ttk, 02.12.15 023.JPG

I Issan händer ingenting...

Vilken tur jag hade som fick möjligheten att följa med min fru, att få följa med på en återträff med hennes klass
som hon inte sett sedan 28-30 år tillbaka i tiden, sedan högstadiet, först så tyckte jag väl att det var hennes klass
och jag borde inte följa med och (störa?) men som vanligt säger min hustru, följer inte Du med så går inte jag,
detta var planerat innan jag visste om jag kunde landa i Thairiket, tyckte skulle kännas träligt och ta ifrån henne
denna möjlighet, jag sa att ok, jag följer med.

Blev en trevlig tillställning, pussar å kramar, (inte till mig) maten var god, för att inte tala drycken...

Några hade lämnat jordelivet och kunde inte närvara.

Dom levande som inte kunde hänga på var med på länk, (internet)

Worker 008.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp