Ubon bygger en farm....

Ett gäng sångfåglar

Worker 009.JPG

Kunde konstatera att hälften utbildade sig för att gå vidare inom skolvärlden, den andra halvan utbildade sig
för tjänster inom sjukvården, denna flicka blev sjuksyrra, någon som önskar våtvarma omslag? efter våtvarma omslag,
och Du mött hennes man, så kan denna kille Pjot ta hand om dig, han jobbar på röntgen.

En flicka gick det väldigt dåligt för, hon jobbar på bank.....

Som sagt, en trevlig tillställning.

En kille har det verkligen gått bra för, utbildade sig till läkare, arbetar nu som lärare att
utbilda studenter till blivande läkare.

som sagt, en trevlig tillställning..men å andar sidan, här i Nordöstra Issan händer ingenting...

Worker 018.JPG

Worker 014.JPG

Worker 013.JPG

Worker 006.JPG

Tröska

Igår var jag iväg, tänkte jag skulle gör en tidsstudie på ett tröskverk.

Maskinen funkar, själv är jag inte nöjd med vad jag ser, alldeles för många rörliga delar.

Kärvarna går in kant i kant, hm, får fundera vidare, detta innebär att jag får tänka om och öka inmatningshastighet.

Farmertruck drivs av kubotamotor, 10-12hk? kostnad per timma?

Skrivet från ökendelen av Issan.

Ubon
Farmer 15%

ttk, 02.12.15 005.JPG

ttk, 02.12.15 008.JPG

ttk, 02.12.15 010.JPG

ttk, 02.12.15 012.JPG

ttk, 02.12.15 014.JPG

ttk, 02.12.15 015.JPG

ttk, 02.12.15 018.JPG

ttk, 02.12.15 023.JPG

Ja tur man slipper den ökendelen, spyr nästan bara jag tänker på det, en stad som Kon Khaen tex i Isaan hade gått an att bo i men aldrig igen ut på landet och ökendelen ;)

Denna gillade Berralund, här kommer andra halvan....

En mössa som klättrar upp själv och lägger sig på hatthyllan.

Last tringel 014.JPG

säg, är det inte kärlek i luften?....

En alldeles fantastisk mössa måste jag säga. Riktigt praktisk dessutom. Alla borde ha en sådan med sig hem i bagaget. ;)

Här i det tråkiga Issan finns inget att göra eller se, själv kan jag krypa runt en hel dag på min 3 ben, allt finns
inom några hundratal meter, någon säger, 3 ben? ja, vadå? 3 ben för att krypa omkring, 2 händer för att
sköta kameran, har jag missat något?

Behöver Ni halvsulning på dojorna? fråga denna kille...

På fråga så svarar jag, bilderna är tagna av innehavaren av tråden.

Fast denna med pälsmössan var egentligen en luring till Jonas.

Last tringel 002.JPG

Jag kommer inte ihåg vad det är som är lurigt med den larven men jag har sett det någon gång. Snälla, hjälp en glömsk stackare, har det med pälsen att göra?

Denna gillade Berralund, här kommer andra halvan....

En mössa som klättrar upp själv och lägger sig på hatthyllan.

Last tringel 014.JPG

säg, är det inte kärlek i luften?....

Mäng Bong Kon (stavningen?) heter larven på Isaan säger frugan. Den skall man inte ta på enligt henne.

Issan är rena rama döden...

Gick bort en äldre dam i byn, min fru säger, vi måste gå ceremonie, ok ok, följde med, inget roligt, munkarna sitter
och mässar, vad säger dom?, själv har jag ingen aning...alla klappar händerna, jag menar att dom håller ihop händerna.

Klädsel är valfri...

Last tringel 083.JPG

Last tringel 084.JPG

Last tringel 091.JPG

Last tringel 089.JPG

Herren hör bön...

Nu ser jag ljuset i tunneln, jag fokuserade på ljuset, som fanns på andra sidan bytorget, hålet i väggen,
frälsningsarme"ns högkvarter, där tog jag nattvarden, jag gick tillbaka till min fru och sa att när dom
gulklädda killarna jojkat klart, ring mig så kommer jag och plockar upp dig, biken tog mig hem.

Last tringel 085.JPG

Väl framme i templet,

så ska paketet, med släktingar i tåget varva ugnen 3 gånger,
själv funderar jag på om det inte räcker med 2 varv? tidsbesparingen
torde bli 33,3 %, och huvudpersonen lär knappast märka någon skillnad....

Turkey 017.JPG

Turkey 018.JPG

Turkey 029.JPG

Turkey 030.JPG

Turkey 031.JPG

Senast ändrad:
Härligt me issan köpte 2 kossor där å1 Chang=vatten var där 10 dar sen va det dags att dra till Hua-Hinlugn trafik såg bara 3 olyckor tur att man sitter bakom ratten enligt mig ha haa

Härligt me issan köpte 2 kossor där å1 Chang=vatten var där 10 dar sen va det dags att dra till Hua-Hinlugn trafik såg bara 3 olyckor tur att man sitter bakom ratten enligt mig ha haa

Håller med dig, visst är det härligt i Issan, lite tråkigt detta med trafikolyckor, och vi är ännu inte framme till nyårshelgen.

När Du nämner Hua Hin, jag har faktisk flera gånger vart på väg dit, men som alltid, något kommer i vägen.

Vi var iväg och tittade på kalkoner, på flera ställen, som min fru letat upp, ( inte en aning hur hon hittar dessa)
verkar som det är svårt när det gäller kalkoner, ett ställe hade 3 kycklingar, nästa 2, osv osv, en släkting på avstånd
hade 7 kycklingar, nu blir det affär, 50 bath styck, dag-gamla, när betalning ska ske så tycker hans fru att 100 bath
per styck låter bättre..... det blev ingen affär.

Dagen efter så säger min fru, kom vi ska åka köpa kalkonkyckling, hon hittade en mindre uppfödare (privat hobby)
hon hade 6 tuppar 4 hönor, min fru beställde 1 tupp a" 150 bath per kilo, själv blev jag pappa till 10 kycklingar,
detta var inte i min planering, numera planerar min fru åt mig.....

Själv tycker jag tuppen som min fru köpte är vacker, vit med svart bård på solfjädern.

Då fick jag lära mig lite mer om pris på fågel, kalkon verka vara en bra grej...

Turkey 002.JPG

Turkey 003.JPG

Turkey 033.JPG

I Issan händer ingenting,

vad säger Ni? här händer mer på denna avlägsna bygata än vad som hände mig när jag bodde på Bryggargatan,
Hötorget i Stockholm....

Posten kom idag, trevligt, vatten levererades, 2 backar, på eftermiddagen så hör jag utanför gaten, tut tut, jag går
ifrån datorn i köket, går igenom stora rummet till framsidan, altanen, jag förstår direkt att detta 2 collectors,
inkasserare, kan inte tänka mig att jag har något att göra med dessa, jag går ner för dom få trappstegen och
från höger ser jag en systerdotter kommer på bike, jag tittar på henne och hon möter mina ögon, jag ser skräcken
i hennes ansikte, i hennes ögon, jag går mot gaten och frågar, vad vill Ni? killen som som svarade, hade några papper
i handen, tittar på dom, tittar på mig,,,,,,,,,,,,,,,,han vänder sig om och tittar på min frus farbrors hus tvärs över gatan,
menar på, fel hus, tar biken och flyttar den till andra sidan av vägen och det hus som skulle få besök, dom som stack iväg för
några veckor sen, som jag skrivit om tidigare.

Lek inte med elden.

Dessa pojkar är inte att leka med, det finns tillfällen där man skjuter först och frågar sen, källa: youtube.

Men var är problemet, har dom en puffra, själv har jag redan 2 järn innanför västen...skål.

Jag går alltså tillbaka samma väg, in i köket, tar min lilla kamera som ligger på frysen, på vägen ut så
funderar jag på hur jag ska lösa detta med kameran, tror knappast ingen av dom vill vara med på bild,
öppnar gaten , stänger och går över gatan, dessa två killar rundar huset några gånger, jag sätter mig
på huk vid biken, blir väldigt intresserad, titta en kedja, åhh, motorn sitter där, nu kommer vad jag förstår
ägaren, innan han hinner säga något så berömmer jag honom för sin fina bike, wooww, 150 cc, nästan så
man blir lite avundsjuk, som en liten mia noi, hela tiden har jag hållit min kamera synlig, jag säger nu att
jag vill ta några bilder på biken, visst ok inga problem, tar några kort, Ni/Vi som åker bike vet om detta med
huvan innan man tar på hjälmen, dessa hade det samma, rånarluva på.

Är detta verkligen sant?

Jag fortsätter berömma biken, faktiskt jag gillade den själv, nu kommer det konstiga, med rånarluva på
vill han vara med på en bild tillsammans med sin bike, inga problem, tog några bilder, nu kommer det
fantastiska, han tar sin tumme och pekfinger till hakan och drar upp luvan så den ligger på huvudet,
vad ska man säga? tydligen en kille som gått i lära hos Björnligan, Kalle Anka serien, missade sluttentan efter 8 år.

Jag tog en promenad hem......

En del bilder sätter jag inte in.

Topic: handlade på Macro, är detta en ren nubbe till sillen? flaskan till vänster, eller någon som har något namn på annat?

Like bike 003.JPG

Like bike 004.JPG

Like bike 001.JPG

En lite kylig morgon,

solen på väg upp i norr, grannens tuppar golar, väntar på snickaren som kanske blir klar
med kycklingburarna idag, sedan är det bara att flytta över kycklingarna till farmen.

Entreprenörer. ost 005.JPG

Entreprenörer. ost 006.JPG

Entreprenörer. ost 008.JPG

Entreprenörer. ost 015.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M