Ubon bygger en farm....

Virket till dessa kommer från det som blev över från huset vi köpte och demonterade...

Entreprenörer. ost 016.JPG

Mul & klöv

Att mul & klövsjukan finns i Thailand visste jag sedan tidigare, nu drabbades byn, 2 familjer med 2 och 3 kor är konstaterade
drabbabde, beskedet om detta kom sent i går kväll, efter att veterinären besiktat, nu säger jag, detta innebär att dina kor
är belagda med utegångsförbud, detta tyckte hon var dumt, försökte förklara att detta virus är hur smittsamt som helst,
och det kommer inte på frågan att du tar ut djuren imorgon.

Mina åtgärder blev detta, ringa koskötaren, och ställa in hans jobb några dagar till att börja med, lön kommer han att
få oavsett, nästa åtgärd blev att stänga av vägen in till farmen, spände upp ett rep, det finns i byn 1 ko som dom brukar
ta ut på fälten bakom farmen, vägen kan jag stänga, den äger vi 50% av, nästa åtgärd blev att hundarna får hålla till
godo med tomten som huset står på, även hundar kan bära med sig viruset i pälsen.

På morgonen var vet. tillbaka i byn antagligen för vidare besiktning, nu säger min fru att hon vill åka in och prata med vet.
i he... du ska, om vi inte har smittan här så ska du väl inte åka in och hämta ?? du kan ringa, smittan sprids inte via telefon,
denna morgon så meddelade vet. att inga kor får tas ut på fälten, ändock har jag sett 3 som inte hörsammat budskapet,
eller skiter i detsamma, eller inte förstått hur smittsamt detta virus är, det är total isolering som gäller, min fru och jag hade
en del diskusition om detta, här backar jag inte en centimeter, än så länge är det mitt ord som gäller.

Dessutom ville hon ta hem vet. för besiktning och eventuellt vacin, inte alls säger jag, en vet. utan skyddskläder? jag förslog att hon
kunde ringa sin väninna där vi gjorde ett besök hos förra året, hennes man arbetar som veterinär, sagt och gjort, jodå, finns vacin,
programmet från myndigheterna betalar, ok, när kan dom komma, det är kö, om några veckor? annars så får vi betala själva, ok,
då betalar vi säger jag, nu är det bara att vänta, inkubationstiden ligger på c:a 1 vecka.

Ett problem som blir, när man går igenom byn med korna och någon lägger av en blaffa och har viruset, så finns detta även
i blaffan, nästa gäng som friska kor går samma väg och kliver i blafffan tar med sig viruset hem, och i regel har dom ett bås till
samtliga kor, resten kan ni tänka själva.

Vilket skit, smittan kan även vara luftburen. Vi får hoppas att dina kossor klarar sig, känns som om det är svårt att isolera boskapen tillräckligt i Thailand.

Riktigt som Du påpekar, luftburen, kan även drabba mäniskan, viruset kan sätta sig i svalget, normalt sett inga
problem, detta i mina ögon borde vara att viruset självlslocknar efter 24 timmar.

Forummedlemmar, jag kommer att behöva eran hjälp,

Jag kommer att skriva ett brev till dom Thailändska myndigheterna.

dom som känner att vidarebefodra mitt brev, sprid vidare,
Facebook, andra sociala medier, jag tar hand om familjens djur
hotet mot dessa kommer ifrån korrumperade tjänstemän
betala så ser vi genom fingrarna piss off säger jag
Dom fattar inte hur allvarligt detta är,

Vilken ålder kan snorungen ha? klisterlappar på bröstet, jag är chef över.... visst visst, det blir nog bra,
hur många spenar har en ko? är en ko 3 eller 5 tåig? som jag sa, det blir nog bra.underbar kunskap,
inte ett rätt på någon fråga, sicket skitland när det gäller djurhållning.

Jag är fullkomligt medveten om att jag kan få respass i morgon, utkastad ifrån Thailand, förklarad "persona non grata"
vilket jag skiter fullkomligt i, min käft i djurhållning, tystnar när jag lagt hovarna på hyllan......

Kritter 029.JPG

Kritter 030.JPG

Kritter 031.JPG

Jag har sagt varje gång snickarna varit här, släng inga spik på marken, , skit samma, lös problemet....

Jag skrotade en högtalare, plockade ur magneten, nu ska jag fästa denna på en pinne, vad är det som skådar mitt
norra öga? frugans golvmopp, som bara står där och slöhänger, vid muren, vill Du hänga med på ett viktigt uppdrag?
vad gäller saken? häng på så fixar jag resten, skruvar av moppen, sätter magneten på plats och teypar fast denna.

Klockren innovation, ungarna älskar denna, gå på skattjakt, hittar en jäkla massa spik.....

Kritter 003.JPG

Jultomten är tidig i år ?

NYHETER
NÖJE
KOLUMNER
DEBATT
METRO TV
[Medicin]NSKAREN
OM METRO

Publicerad : I dag 11:28

Thaijuntan lovar lämna över makten

Thailands juntaledare Prayuth Chan-O-Cha lovar att lämna tillbaka makten. Arkivbild.

Thailands juntaledare Prayuth Chan-O-Cha lovar att lämna tillbaka makten. Arkivbild.

AP/TT

Foto:

Thailands premiärminister Prayuth Chan-O-Cha upprepar löftet att militärjuntan ska lämna tillbaka makten 2017. I ett tal sade han att landet nu går in "fas två" i arbetet med vad juntan kallar en reformplan, skriver Reuters.

Militärjuntan har sedan maktövertagandet utformat en ny konstitution och gjort lagändringar som kritiserats för att begränsa politiska partiers makt och försvaga krafter som är lojala mot den förre premiärministern Thaksin Shinawatra.

Juntan har släppt en opinionsundersökning som påstår att 99,3 procent av thailändarna är nöjda med dess arbete, enligt The Guardian.

Militären med ledaren Prayuth Chan-O-Cha tog makten i en kupp i maj i fjol samtidigt som dåvarande premiärministern Yingluck Shinawatra, Thaksins syster, tvingades bort från makten. Yingluck anklagades för maktmissbruk och fälldes i riksrätt i januari.
Thailand TT

wooow, 99.3 %

Flashback känns det som, North Korea, Kim S, jodu, din köttbulle, lagen säger, Du måste rösta, finns bara ett parti att
lägga sin röst på, eller passera gå utan att stanna, gå direkt i fängelse...........påminner mig om Monopol.

Åhh

Bästa systerson,

I detta hus serveras kvällsmålet vid 18-tiden, kommer man insläntrande som du vid 23-tiden......

din hamburgare står i kylskåpet, tråkigt att jag kan inte bistå med något bröd, vilket Du borde
förstå, efter att Du natten innan ätit dessa bröd, jag la 100 bath på kylskåpet, köp bröd.

smaklig måltid

Tårar....

När jag kom hit för 5 år sedan så fanns det hundar i närliggande hus, huset jämte, huset mitt emot, riktiga bestar, bastarder,
jag har inget emot hundar, men detta var något över det normala, när inte ens min frus släktingar kan gå denna väg, utan att
bli attackerade, honan som var flockledare, avled under okända orsaker, vid den tiden så befann jag mig inte i Thailand, sedan
händer det att hunden i huset mittemot en morgon skulle springa efter husses bil, springer ut för att springa ikapp med bilen,
kan Ni tänka er, från andra hållet kommer det en bil, jag har hört talas om änglahundar, dessa var inga änglar.

Grannen jämte här har nu kvar en bastard och några golvmoppar, hennes bror som har byggt ett hus tvärs över gatan, har
också en bastard, som var bästa vän med den andra bastarden, igår kväll fick jag reda på att dessa 2 bastarder rykt ihop,
den ena fick åka till kremering, är det detta som kallas självsanering?

Förra vintern sa jag till min fru, ska hon ha sina hundar på gatan så flyttar jag, vad hon sagt till grannen vet jag inte,
men efter detta så höll hon hundarna instängda på tomten, det händer att dom är ute på gatan, men under hennes
eller broderns uppsikt, enligt min mening så finns det uppenbarligen ett genetisk problem, hos hunden eller husse/matte?

Så många tårar blev det inte, det är inte hundens fel att den fått en felaktig uppfostran.

Här är min lilla "bastard" Tono, 1 år och påbörjad dressyr.

turkey 005.JPG

Bastarder är ofta dom bästa hundarna men det krävs tillsyn förstås. Jag älskar hundar, när vi flyttar ner blir det säkert en vakt i trädgården.

Bastarder är ofta dom bästa hundarna men det krävs tillsyn förstås. Jag älskar hundar, när vi flyttar ner blir det säkert en vakt i trädgården.

När jag skrev bastard, så var det inte min mening att få ordet att låta som något positivt,

för mig är en bastard en korsning mellan en varulv och häxa...45 kilo, utan hjärna.

Här i Issan finns inget att göra....

Min Fru tog ett beslut, valpar ska inte leka med boll, jag lider med dig kompis...
Tänker tillbaka på informationen som min Fru sa när vi träffades, kliv över skaklarna,
så ska jag mata ankorna med "din", kommer nog inte på fråga att jag bygger "hönshus",
enligt "Phonta" en härlig, men farlig plats..., själv vill jag inte ingå i kastratsångarkören.

turkey 056.JPG

turkey 061.JPG

turkey 066.JPG

turkey 068.JPG

turkey 071.JPG

turkey 076.JPG

Här i den tråkigaste delen av världen finns ingenting....Issan.

Som vanligt i Issan (händer ingenting) allt skit i samma stund, tanten köpte kalkoner, vuxna och kycklingar,
dom små hämtade vi och tog hem, dom vuxna skulle hämtas senare, vid avhämtning så finns inte dom som
vi beställde, visade sig att (ägaren påstår) att en hund tagit sig in till kalkonerna och bitit ihjäl, 4 vuxna i kyckling,
detta tror jag på, har själv varit med om detsamma, dessa skulle vara betalda vid avhämtning, säljarens ansvar,
jag har ett visst medlidande med uppfödaren, hon hade några andra tuppar, det blev en av dessa,
3 mamma kalkon köptes ifrån ett annat ställe, säger inget, funderar på, vilket djävla kontaktnät min fru har....
upp med telefonen, ringer några korta samtal, väntar en stund, telefonen ringer, bla.bla.bla, småsnack.
telefonen ner, nu ska vi åka dit, dom har kalkoner,

Jaha, bara att beställa material och bygga skydd till kalle turk.

Vilken tur att det är ett kalkonhus, och inget hönshus som "Phonta" beskrev.....

turkey 012.JPG

turkey 014.JPG

Underbart

så enkelt att få en (flera) av dessa att sätta sig på handen, Chinox-indiarnerna i Nordöstra Canada har lärt ut,

jaga inga djur, låt djuren komma till dig, lyssna dig fram till vilket träd spelarna sitter i, (ljudet) smeta in handen

med den sötaste blandningen som finns, honung fungerar väldigt bra, även sockerlösning fungerar,

när detta är klart, gå försiktigt fram till trädet, sträck upp handen så långt Du når, sätt handen mot trädet,

tålamod, jag garanterar resultat.

Fiolspelare 008.JPG

Turkey

Av någon anledning så har nedtankade bilder från kameran till datorn försvunnit, eller att jag lagt dom på fel plats?

Utrymmet med gård är klart, ser en glad pappa Turk med 3 egna brudar...

Plåten runt inhägnaden är just till för att försöka stänga ute "hundar", min fru var över till skolan som nu bytt tak
efter stormen som jag skrev om tidigare, plåten inköpt av skolan, 66% lägre pris än nytt, själv sa jag, urk, ser för djä...t ut,
och nu vill hon ha....

Kritter 032.JPG

Fiolspelare 001.JPG

Fiolspelare 031.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M