Ubon bygger en farm....

Självklart är man intresserad. Är du kvar i Isaan eller tillbaks i Sverige.

Jag är kvar, "Phonta skrev", Ubon måste ha dragit, han skriver inget, Phonta, läs tillbaka i tråden så finner Du sanningen,

bygget på farmen går vidare, tyvvär så kommer inga bilder, kameran har tagit semester................

Phonta, jag förlorade min son, Max, han blev 23 år, ganska logiskt att jag blev kvar i Sverige,

ber dig med all ödmjuket, lägg ner ditt skisnack...Ubon är här......Thailand. Åter i Sverige till sommaren.

Senast redigerad av en moderator:
Årskalv

Frugan sålde en av årskalvarna, begärde 30" köparen la bud om 28", hon frågade mig vad jag tyckte,
jag sa gå halva vägen var, 29"? såldes för 28.500B.

För 2 dagar sedan så kom det en kalv från den bruna, en liten grabb, hon döpte den till månad, själv
skulle jag kunna tänka mig namnet "kalvstek", vi var i Cambodia vid detta tillfälle, så det var till att
bryta och bege sig hemåt, räknar att om 12 dagar så ska den vita kalva.

Road 083.JPG

Road 086.JPG

Cambodia

Som jag skrev, resan till Cambodia, det rör sig om cirka 15 mil till gränsen.
Dagen innan på kvällen så dyker det upp x antal personer, sover över, jag frågar min Fru
vilka dessa personer var, en del vet jag är släktingar, men vem är killen med trucken?
åhh, det är en kusin, och jag som trodde vi skulle åka med "våran" bil, not, 3 personer
i bilen, resten på flaket, jag sitter på passagerarplatsen, börjar fundera om allt som finns
på panelen, jag frågar om dessa 2 lådor i vindrutan, vad är detta? han gav mig svaret,
utryckningsljus, ehh, jaha?, och varför? när jag måste fram snabbt om något händer,
och vad arbetar Du med? jag arbetar för en av Thailands största tidningar, Bangkok,
trevlig resa, omkörningar som hade fått min mormor att gråta, själv fick jag byta kalsonger,
full sprutt och på med sirenerna, hellre att resan för min del tagit 30 minuter längre tid,
och slippa en del omkörningar.

Fundersam?

faktisk att jag är, någon dag efter att jag kom hit så gjorde polisen ett besök, anledningen dom sa var att skydda
utlänningar.

Det var inte många dagar sedan som vi kom tillbaka från Cambodia, jag gick tillbaka på visa nummer 2, och
fick även uppge min adress, idag när min fru kommer hem så berättar hon att polisen hade ringt och vill ställa
en del frågor, dels så frågar dom om jag fortfarande bor på samma adress, javisst gör han, sen kommer det
märkliga, dom frågar hur många bröder jag har, inte hur många syskon? nästa fråga, vad har Moder och
fadern för namn? mors och fars namn har dom genom handlingarna inför giftermålet, antal bröder?
vad har det med saken att göra? (ingen odlar helskägg), hon frågade om varför dessa frågor, samma svar,
efter det som hände i Bangkok, mord och styckning, levererad i floden, vi är här för att skydda utlänningar,
själv tycker jag det börjar kännas märkligt på något sätt....ringer alltså min fru på hennes arbete.

Fundersam?

faktisk att jag är, någon dag efter att jag kom hit så gjorde polisen ett besök, anledningen dom sa var att skydda
utlänningar.

Det var inte många dagar sedan som vi kom tillbaka från Cambodia, jag gick tillbaka på visa nummer 2, och
fick även uppge min adress, idag när min fru kommer hem så berättar hon att polisen hade ringt och vill ställa
en del frågor, dels så frågar dom om jag fortfarande bor på samma adress, javisst gör han, sen kommer det
märkliga, dom frågar hur många bröder jag har, inte hur många syskon? nästa fråga, vad har Moder och
fadern för namn? mors och fars namn har dom genom handlingarna inför giftermålet, antal bröder?
vad har det med saken att göra? (ingen odlar helskägg), hon frågade om varför dessa frågor, samma svar,
efter det som hände i Bangkok, mord och styckning, levererad i floden, vi är här för att skydda utlänningar,
själv tycker jag det börjar kännas märkligt på något sätt....ringer alltså min fru på hennes arbete.
Håller med dig ... skulle också bli fundersam.

Ubon Bäst du reser hem till Sverige innan de tar dig som syndabock för någonting.
De har tydligen spanat in dig redan.

Låter som dom frågor som myndigheterna ställer och kommer och frågar om när man söker efter tillfälligt uppehållstillstånd baserat på äktenskap?
Är det de du har sökt eller så kanske dom vill kolla så du verkligen bor på den adressen du har uppgett nu vid din visumsansökan och att det inte är ett skenäktenskap, kollar upp genom att ställa frågor om din familj hemma i Sverige att hon verkligen känner till lite om dig som man bör i ett äktenskap.

Ubon Bäst du reser hem till Sverige innan de tar dig som syndabock för någonting.
De har tydligen spanat in dig redan.

Resa "hem" absolut jag ska, i enlighet vad som står på min returbiljett, syndabock? visst att det kan hända vem som helst,
låt mig nämna 2 Burmeser, 2 Britt, 2 döda, 2 dömda till döden, jag tvivlar STARKT på att domen är ställd mot rätt personer.

Du, det är inte bara mig man spanat in, tror nog att man vill hålla koll på var "buset" håller till, jag har inget att dölja,
jag har träffat andra utlänningar i Thailand som säger samma sak...kontroller i tid och otid.

Låter som dom frågor som myndigheterna ställer och kommer och frågar om när man söker efter tillfälligt uppehållstillstånd baserat på äktenskap?
Är det de du har sökt eller så kanske dom vill kolla så du verkligen bor på den adressen du har uppgett nu vid din visumsansökan och att det inte är ett skenäktenskap, kollar upp genom att ställa frågor om din familj hemma i Sverige att hon verkligen känner till lite om dig som man bör i ett äktenskap.

Jonas, ??? skenäktenskap? tillfälligt uppehållstillstånd baserat på äktenskap? har aldrig sökt, läs tillbaka några inlägg.
kom tillbaka från Cambodia på mitt visa nummer 2.

Jordgubbar/plantor

som jag sökt tidigare i detta område, finns inte att tillgå, det sägs att dom skulle inte klara sig pga. värmen,
igår berättade min fru att hon hittat på ett nätforum 1 person som säljer "gubbeplantor", i detta område,
Province, vi tar bilen och åker, mycket riktigt, det finns plantor, han startade denna verksamhet för ett år sedan,
nu första året till salu, trevlig kille, svarade på samtliga mina frågor, för leverans i November (hämtas) så vill dom ha
beställning senast i April, jag la en beställning om 50 styck, man får prova sig fram....

1 planta, begärt pris 150 B.

Gräsgubbe 029.JPG

Gräsgubbe 030.JPG

Gräsgubbe 031.JPG

Senast ändrad:
Ytterligare fundering,

Sagt var att kontantkort för mobilen skulle sluta fungera om man inte registrerade senast Juli 2015,
jag registrerade mitt kort våren 2015, allt fungerar, kom till Thailand November 15, tankar mitt
kort i "hålet i väggen" i byn, senast vid ett besök på Big C så tänkte jag passa på att tanka mobilen,
dom frågade efter mitt pass, jag kontrade med, måste man ha pass för att tanka mobilen?
det har med registreringen att göra, vadå? den är ju registrerad, jo, jag ser det, men det har blivit
något fel, så vi måste göra om, nu kan man fundera på, vad som blivit fel? kanske något myndigheterna
kommit på senare att man vill lägga till, spårningsfunktion? normalt följer telefonen ägaren, och
spårningsfunktionen finns redan. Det slutade med att man tankade min telefon, utan pass....

Tror nog jag tankar telefonen i hålet i väggen.

Bananstockoperation....

Återigen min fru som hittade på något odlarforum, hur man smaksätter bananer,
man går in i stocken och tillsätter smakkoncentrat, när plantan blommar, i detta
så blev det mina koncentrat som fick stryka på foten, vilka jag använder till bakverk.

Om allt stämmer så ska det om ungefär 2 månader finnas 3 bananstockar med
smakerna choklad, jordgubb och apelsin, man får prova sig fram....

Gräsgubbe 041.JPG

Gräsgubbe 044.JPG

Gräsgubbe 047.JPG

Gräsgubbe 050.JPG

700 Bath

Farmens första inkomst, utan att behöva lyfta ett finger, 0:- i insats,

jag sålde innehållet i dammen som jag har på farmen, sålde till
killen som kom hit med mud, fyllning till vägen, han i sin tur sålde
denna vidare för 1000 B, min fru blev lite sur på honom, hon sa att
Du har tillstånd att köra in på farmen, inte dom, det slutade med att
han fick "muta" min fru med 100B, så slutpriser blev 800B. till mig blev
700B, sista hundringen behöll min fru.

Jag var med vid några tillfällen för att få lite info. i det hålet fanns det
även catfish, vilket inte är naturligt, förmodligen rymt från frugans damm
under regnsäsongen.

Dom fick ihop 25 kilo, säljer på kvällsmarknaden, frågade om priset,
vi tar 100B per kilo, allt blir sålt, dom här åker runt under säsongen
och köper fiskhål.

3 vuxna 1 unge, det tar ungefär 6 timmar med allt omkring, kubota, transport,
pumpning, biltransport till marknaden, 2500B in, minus utgifter, så helt klart
att detta hål gav en jyst dagsinkomst.

Jag har aldrig gett fiskarna något foder, då skulle det innebära
att c:a 80 kilo insekter på 1 år har hamnat dammen.

Då innebär det att min fru borde ha c:a 150 kilo fisk i hennes damm,
hon har gett sina fiskar foder vid vissa tillfällen.

Damm 005.JPG

Damm 010.JPG

Damm 014.JPG

Damm 015.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M