Ubon bygger en farm....

Jodå, visst har jag haft mina funderingar om detta är rätt plats för mig, sneglar på Cambodia och Vietnam,
en tur till Cambodia blir det om drygt 3 veckor.

Jobba ihop med frugans bröder? man märker ganska snart vilka thai som jobbar, och vilka som "jobbar",
tur var att "cowboy" ville komma tillbaka, min fru ville inte ge honom en liten lönehöjning, jag sa att det blir
lönehöjning, efteråt har jag förklarat för min fru hur jag ser på saken, och konstigt nog håller hon med,
"cowboy" kommer varje morgon 07.30 tar ut kritterna eller fodrar dom om dom ska stå inne, ser till dom vid
lunchtid, tar in dom vid 16.tiden, bra hand med djur, har aldrig varit borta en dag utan att sagt till i förväg.
Nu har "cowboy kommit upp i åren och väntar på "pension" kan det bli 500b? en tusenlapp? själv hoppas jag
han vill hänga på några år till....frugans äldre syster skulle jag nog aldrig anlita, inte ens till det minsta arbete,
hon har "djuriska" problem med ryggen, kan översättas till "latmask".

Alien, säger frugan, tag bort, själv tycker dom ser trevliga ut, tidigare så har jag sett gröna och gula, första gången
jag ser bruna, frugan e förbannad på dom, dom äter mina blad på blommorna, ja, vadå? dom behöver äta dom med.
Jag flyttar dom till en lugnare plats, så dom slipper höra min fru...

Har åter börjat följa din tråd efter ett tags uppehåll från forumet. Jag gillar innehållet men skulle vilja be dig om att sluta med (jag förstår ifs sarkasmen) att "det finns ingenting att göra i Isaan" och dylika meningar, det tar bort lite av det trevliga att läsa.
Hur går/gick det med mul o klövsjukan? Nyfiken på en uppdatering. Är det borta nu?

Kul med en resa till Cambo:) Sneglade lite själv åt det hållet för ett tag sedan men efter 2 resor dit (för lite för att döma ut ett land naturligtvis) så släppte jag dessa tankar. Om vi är galna nog att älska Thailand så krävs ett mindre hjärnsläpp för att bosätta sig i Kambodja:laugh:
I jämförelse så är Thailand ett okorrumperat land med ordning och reda, det finns heller inga dubbla priser, infrastrukturen är som i Tyskland och det finns en smidig byråkrati utan några som helst problem.:)

Åker gärna dit på semester igen, inte minst för att äta 20 dagars anka som ligger kvar i sitt naturliga emballage (ägget). Ser och låter kanske vidrigt men rekommenderar dig att smaka. Självaste Gordon Ramsy har ätit och blev positivt överraskad!
Vad gäller deras historia som blir jag nästan tårögd vid bara tanken. Jag skämdes att som västerlänning beträda deras mark. Det är inte vad vi fick lära oss i skolan kan jag säga. Är du intresserad kan jag PM'a dig lite länkar, men först efter du kommer tbx;)

Det jag inte hade klarat av är byråkratin och korruptionen. Här är det på en nivå jag känner är "lagom" och hanterbar. Att det är enklare med visum rent generellt bekommer mig inte då jag inte ser ngt problem med visumen här när man är gift. Dessutom så kommer det att fasas ut ju mer ASEAN arbetas in. Stackars Thailand som ger sig in i detta EU wannabee projekt (personlig reflektion som inte har med tråden att göra)

EDIT:
Gordons resa i Kambodia
<iframe width="560" height="315" src="
" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Av ren nyfikenhet Ubon, Hur ser det ut på risfälten nu i ditt område? Anledningen att jag fråga är att jag vet att i vissa områden kan man bara ta en skörd om året, i andra kan man ta fler pga dammarna som släpper ut vatten i floder och kanaler. Men även dessa har detta (förra om man ska vara korrekt) året inte fyllts upp och varningar har gått ut att inte odla för att vatten inte kommer att släppas ut (från vissa dammar).

Torkan har slagit hårt i olika delar. En bekants familj i Chaiphum har drabbats hårt då det blev lite ris och majsen torkade ut. Öster om Korat klarade dom sig med nöd och näppe men mindre skörd som resultat.
Här i Kalasin området så har det varit bra med regn. "Systerns" gubbe som hade 110 rai med sockerrör kommer väl att tälja guld nu när priserna stiger av den lägre tillgången.
Alla risfält här har planterats åter och grönskan har den så underbart vackra gröna nyansen som man kan skåda på våren i Sverige när alla blad slår ut. Magiskt vackert! Var ute idag bland fälten vid soluppgången.

Best F(u)ck in the world...

Detta är inget som förvånar mig, händer överallt.

Imorgon 08.00 så är det vad jag förstår, facket håller extra och ordinarie stämma, nyval till styrelsen,
Jag är medlem i föreningen genom min fru, betalar en mindre summa, och med detta så åtnjuter jag
en sjukförsäkring.

Vad har hänt?

Förra året så byttes Styrelsen ut, vad som inte framkommit, var att tidigare Styrelse beviljat lån utan säkerhet,
som under detta år icke har amorterats, nu när utbetalning till medlemmar ska ske, så ser det lite skralt ut i kassan,
medlemmarna får tillbaka en del av vad som inbetalts, 1 gång per år.

Av vad jag förstår så talar vi om 2-siffriga miljonbelopp, 30-60? och av det lilla jag ser så kan inte revisorerna
stå utan ansvar, tänk själv, jag är revisor och jag föreslår att Styrelsen beviljas ansvarsfrihet. Hur många slant
under bordet blev det till revisorn?

Ubon som medlem har naturligtvis rättigheten/möjligheten att framföra sitt tyckande på årsmötet,
innan årsmötet så serveras det nudelsoppa, klart att Ubon kommer att använda sig av sin rätt att
ifrån talarstolen säga sin mening, tror nog inte Ubon är så korkad, om Ubon skulle göra detta så kan
Ni forummedlemmar hålla en vadslagning, efter sitt anförande av Ubon, hur många meter kommer
Ubon, från kongresshallen, genom hotellet, går igenom lobbyn till hotellet, går över parkeringen,
har ingen lust att få 2 "ryggskott", tror nog jag stannar kvar vid matståndet och ber om påbackning,
nudelsoppa är gott......

Nu talas det om att starta en ny Fackförening......och historien upprepar sig.

Senast ändrad:
Har åter börjat följa din tråd efter ett tags uppehåll från forumet. Jag gillar innehållet men skulle vilja be dig om att sluta med (jag förstår ifs sarkasmen) att "det finns ingenting att göra i Isaan" och dylika meningar, det tar bort lite av det trevliga att läsa.
Hur går/gick det med mul o klövsjukan? Nyfiken på en uppdatering. Är det borta nu?

Kul med en resa till Cambo:) Sneglade lite själv åt det hållet för ett tag sedan men efter 2 resor dit (för lite för att döma ut ett land naturligtvis) så släppte jag dessa tankar. Om vi är galna nog att älska Thailand så krävs ett mindre hjärnsläpp för att bosätta sig i Kambodja:laugh:
I jämförelse så är Thailand ett okorrumperat land med ordning och reda, det finns heller inga dubbla priser, infrastrukturen är som i Tyskland och det finns en smidig byråkrati utan några som helst problem.:)

Åker gärna dit på semester igen, inte minst för att äta 20 dagars anka som ligger kvar i sitt naturliga emballage (ägget). Ser och låter kanske vidrigt men rekommenderar dig att smaka. Självaste Gordon Ramsy har ätit och blev positivt överraskad!
Vad gäller deras historia som blir jag nästan tårögd vid bara tanken. Jag skämdes att som västerlänning beträda deras mark. Det är inte vad vi fick lära oss i skolan kan jag säga. Är du intresserad kan jag PM'a dig lite länkar, men först efter du kommer tbx;)

Det jag inte hade klarat av är byråkratin och korruptionen. Här är det på en nivå jag känner är "lagom" och hanterbar. Att det är enklare med visum rent generellt bekommer mig inte då jag inte ser ngt problem med visumen här när man är gift. Dessutom så kommer det att fasas ut ju mer ASEAN arbetas in. Stackars Thailand som ger sig in i detta EU wannabee projekt (personlig reflektion som inte har med tråden att göra)

EDIT:
Gordons resa i Kambodia

EDIT:
Gordons resa i Kambodia

Ytterligare 2 besättningar blev drabbade, totalt 4 familjer, ser nog ut som att viruset dragit vidare,
andra willage har blivit drabbade.
viruset i sig är inte farligt, djuren som blir drabbade, jag lider med dom plågor dom har, tänk dig själv,
Du blir bjuden på en middag, men innan du äter så ska Du stoppa in i munnen, 2 decimeter taggtråd,
kan tänka mig att det är något åt detta håll.

Sista utbrottet innan detta var för 7-8 år sedan

Kolik?

Jag skrev en text, om kossa, just i detta klockslag, nästintill jag är klar med texten, tro fan
att jag blir skickad till startsidan och texten försvinner, jag kör en kortversion, tänker inte
skriva om texten:

Kossa sjuk
ring vet
no, kostar pengar
what in hell? jag tar räkningen, ring NU
min uppfattning, detta är kolik/tarmvred
Vet kommer, kollar kossa 20 minuter, kossa sjuk....
tarmvred säger jag, en Ubon. som inte kan ett skit
dom ringer in vet 2, kommer med hela baren,
börjar blanda i hop en "spekramox" Ubon säger inget,
Ubon är en Falangidiot och ska bara hålla käften,
Kossa infektion säger vet, skitsnack säger jag, tarmvred...

Ubon är nog den största falangidioten i Thailand, kan ingenting, vet ingenting...........

Cocos 080.JPG

Cocos 077.JPG

Cocos 082.JPG

Cocos 089.JPG

Cocos 097.JPG

Cocos 098.JPG

Kolik?

Jag skrev en text, om kossa, just i detta klockslag, nästintill jag är klar med texten, tro fan
att jag blir skickad till startsidan och texten försvinner, jag kör en kortversion, tänker inte
skriva om texten:

Kossa sjuk
ring vet
no, kostar pengar
what in hell? jag tar räkningen, ring NU
min uppfattning, detta är kolik/tarmvred
Vet kommer, kollar kossa 20 minuter, kossa sjuk....
tarmvred säger jag, en Ubon. som inte kan ett skit
dom ringer in vet 2, kommer med hela baren,
börjar blanda i hop en "spekramox" Ubon säger inget,
Ubon är en Falangidiot och ska bara hålla käften,
Kossa infektion säger vet, skitsnack säger jag, tarmvred...

Ubon är nog den största falangidioten i Thailand, kan ingenting, vet ingenting...........

Cocos 080.JPG

Cocos 077.JPG

Cocos 082.JPG

Cocos 089.JPG

Cocos 097.JPG

Cocos 098.JPG
Ja vad ska man säga mer än Tapatalk har varit trög idag när man ska svara på meddelande (kanske beror på min nalle men har inte fungerat sedan tidig morse svensk tid).

Ubon jag förstår din frustration ibland .. thaillogik är inte självklart för oss...

Vi får i varje fall hoppas att kolik eller tarmvred inte blir till ko-lik.

Vi får i varje fall hoppas att kolik eller tarmvred inte blir till ko-lik.

Den vita kon ska kalva om 5 veckor, den bruna om 2 veckor, vilket jag såg vissa bekymmer i, ser nu ut som att det
börjar räta till sig, hon äter lite bättre, själv var jag inne på att kolla upp nödslakt om så behövs, min fru säger nej,
thaireligion och djur i detta land går jag icke i hand med.

Thai låter hellre djuren självdö än att sätta in dom resurser som finns, låt mig ta ett annat exempel, min fru köpte
kalkonkycklingar, hon förlorade 4 stycken under 2 veckor, jag säger att jag vill ta denna och öppna för att se insidan
och se om jag kan finna ut något, min fru sa blankt nej, dom ska brännas, kan jag öppna först? nej blev svaret,
hon brände dom, kremerade, även fast jag har en viss kunskap, så blev det blankt nej...

Man får prova sig fram....

Jag har tidigare skrivit om insekter och vad en del av dessa äter, pumpa.

Har väl tänkt köpa en på marknaden, som alltid kommer något emellan,

min fru kom hem, hade fått en pumpa i present? gratis, priset borde ligga

på marknaden, beroende på skick och storlek, 30-60 bath, denna 50 bath?

Ubon är en tjuv, wow, vad kan finnas i denna skattkista? frön, Ubon stjäl allt,

min fru delar på denna för att tillaga ena halvan, och Ubon skrapar ur fröna,

sköljer, rensar och sorterar, lägger på tork, väntar några veckor, torrt och fint

in i kylskåpet, 1 dygn schockad i frysen, vänta några dagar, frösätt och se grobarheten.

Vad kommer foderkostnaden till insekterna att bli, dagens matematikfråga....

Cocos 119.JPG

Cocos 120.JPG

Cocos 122.JPG

2 års väntan

Det är väl c:a 2 år sedan jag köpte denna cocosplanta, kände mig stolt när jag plantade denna i jorden, 30-40 cm hög,
nu 2 år senare, närmare 3 meter på höjden, så fröbildar den, kan det vara så att Ubon ska bli "pappa"? fram med cigarrer....

Tiita nu i grenen, i klykan, så ser Ni den lilla nykomlingen, en dubbelnöt....

Cocos 013.JPG

Cocos 006.JPG

Av ren nyfikenhet Ubon, Hur ser det ut på risfälten nu i ditt område? Anledningen att jag fråga är att jag vet att i vissa områden kan man bara ta en skörd om året, i andra kan man ta fler pga dammarna som släpper ut vatten i floder och kanaler. Men även dessa har detta (förra om man ska vara korrekt) året inte fyllts upp och varningar har gått ut att inte odla för att vatten inte kommer att släppas ut (från vissa dammar).

Torkan har slagit hårt i olika delar. En bekants familj i Chaiphum har drabbats hårt då det blev lite ris och majsen torkade ut. Öster om Korat klarade dom sig med nöd och näppe men mindre skörd som resultat.
Här i Kalasin området så har det varit bra med regn. "Systerns" gubbe som hade 110 rai med sockerrör kommer väl att tälja guld nu när priserna stiger av den lägre tillgången.
Alla risfält här har planterats åter och grönskan har den så underbart vackra gröna nyansen som man kan skåda på våren i Sverige när alla blad slår ut. Magiskt vackert! Var ute idag bland fälten vid soluppgången.

Här har jag aldrig sett att man försökt sig på att få 3 skördar, 2 skördar finns några som testat, på den andra skörden så ser jag
enligt min bedömning, bortkastad ekonomi och tid.

Om man säger, tidigare år så kanske 20% försöker få en andra skörd, några lyckas, dom flesta förlorar, denna säsong,
påbud har gått ut från myndigheterna, att inte prova en andra skörd, vattenbristen är värre än man kan tänka, det är bara
några mil från hemmet som myndigheterna håller på att rensa kanaler och diken för en bättre tillrinning, själv funderar jag på,
vad ska rinna till om inget vatten finns? själv så får jag tänka om helt och hållet när det gäller farm 2 rai, och vatten.

Guidens bror, som bor fint vid en sjö, jag var där för ett tag sedan och hälsade på, min bedömning är att det saknas 30%
vatten i sjön, vad kan detta bero på? någon som avleder vattnet? så mycket dunstar det inte under dom senaste åren
vad jag sett, samma sjö försörjer 1 by med vatten, jag var nere och tittade vid pumphuset, tror nog det är en tidsfråga
innan dom måste rensa en kanal in, eller dra pipe ut till djupare vatten, vad jag förstår så är maxdjupet i sjön 7 meter.

Fanns i min planering att borra, men nu gäller inte att borra 10-15 meter, djupborra 40-60 meter, bara att betala.

Risfält, andra skörd, finns en kille på samma gata som kör en andra skörd, han pumpade ut vatten från dom 2 små
dammarna han grävde för 3 år sedan, inga fält, markplättar, frågan är vad som kommer först, hinner riset bli färdigt,
innan vattnet tagit semester?

Själv ser jag ingen positiv ekonomi i detta, bara ren dumhet,han skulle nog ha en bättre inkomst att odla fisk i dammarna....

Vattenkrig finns redan mellan byar,

Svartjobbarmat 031.JPG

Svartjobbarmat 032.JPG

Är det ingen som försöker med en andrasådd av något som inte är så vattenkrävande som ris? Majs kanske, eller nåt annat..

Jag skrev tidigare, sex i nästet, kanske någon missförstod, idag är det 7.....ägg,

jag sa till min fru, jag köper dessa ägg och kläcker själv, min fru sa, NOT,

ok säger jag Du loosar 60 dagars produktion....hmm, var finns thaitänk?

Travis 010.JPG

Travis 011.JPG

Polisen efterlyser en kassaskåpstjuv, sågs senast tömma detta kassaskåp på juveler,

vad vi förstått så går den misstänkte under alias "Ubon"

Alla tips mottages med tacksamhet.

Travis 004.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka