Av ren nyfikenhet Ubon, Hur ser det ut på risfälten nu i ditt område? Anledningen att jag fråga är att jag vet att i vissa områden kan man bara ta en skörd om året, i andra kan man ta fler pga dammarna som släpper ut vatten i floder och kanaler. Men även dessa har detta (förra om man ska vara korrekt) året inte fyllts upp och varningar har gått ut att inte odla för att vatten inte kommer att släppas ut (från vissa dammar).
Torkan har slagit hårt i olika delar. En bekants familj i Chaiphum har drabbats hårt då det blev lite ris och majsen torkade ut. Öster om Korat klarade dom sig med nöd och näppe men mindre skörd som resultat.
Här i Kalasin området så har det varit bra med regn. "Systerns" gubbe som hade 110 rai med sockerrör kommer väl att tälja guld nu när priserna stiger av den lägre tillgången.
Alla risfält här har planterats åter och grönskan har den så underbart vackra gröna nyansen som man kan skåda på våren i Sverige när alla blad slår ut. Magiskt vackert! Var ute idag bland fälten vid soluppgången.
Här har jag aldrig sett att man försökt sig på att få 3 skördar, 2 skördar finns några som testat, på den andra skörden så ser jag
enligt min bedömning, bortkastad ekonomi och tid.
Om man säger, tidigare år så kanske 20% försöker få en andra skörd, några lyckas, dom flesta förlorar, denna säsong,
påbud har gått ut från myndigheterna, att inte prova en andra skörd, vattenbristen är värre än man kan tänka, det är bara
några mil från hemmet som myndigheterna håller på att rensa kanaler och diken för en bättre tillrinning, själv funderar jag på,
vad ska rinna till om inget vatten finns? själv så får jag tänka om helt och hållet när det gäller farm 2 rai, och vatten.
Guidens bror, som bor fint vid en sjö, jag var där för ett tag sedan och hälsade på, min bedömning är att det saknas 30%
vatten i sjön, vad kan detta bero på? någon som avleder vattnet? så mycket dunstar det inte under dom senaste åren
vad jag sett, samma sjö försörjer 1 by med vatten, jag var nere och tittade vid pumphuset, tror nog det är en tidsfråga
innan dom måste rensa en kanal in, eller dra pipe ut till djupare vatten, vad jag förstår så är maxdjupet i sjön 7 meter.
Fanns i min planering att borra, men nu gäller inte att borra 10-15 meter, djupborra 40-60 meter, bara att betala.
Risfält, andra skörd, finns en kille på samma gata som kör en andra skörd, han pumpade ut vatten från dom 2 små
dammarna han grävde för 3 år sedan, inga fält, markplättar, frågan är vad som kommer först, hinner riset bli färdigt,
innan vattnet tagit semester?
Själv ser jag ingen positiv ekonomi i detta, bara ren dumhet,han skulle nog ha en bättre inkomst att odla fisk i dammarna....
Vattenkrig finns redan mellan byar,