Ubon bygger en farm....

Ubon

Forumveteran
Jag hade tänkt mig att prova att bygga en trike, 3-hjulig moppe, och naturligtvis ska driften vara el, så här har Ubon funderat över tid, hur många watt ska behövas? tänker mig 2*80 ah. vilket skulle ge 1920 W, nu kommer vi till framdrivningen, 250 W blir för lite, enligt Ubon och hans elcykel, jag testade för några år sedan en el-moped som var på 48 V och 500 W, med detta så har jag kommit fram till att 500 W kan bli bra, här finns inga backar, hastigheten?, kan 25 km/tim bli bra? denna ska inte ställas ut på skönhetsbedömning och inte heller ska den ut på långfärd, den ska dra ricetakern, kunna dra en mindre vagn, hämta och lämna produkter, kanske ut på något fält för uppdrag, och detta att åka ut på fält när det regnat, kan bli lite halkigt, sätter jag en motor på 500 W på bakaxeln så behöver jag en diffirential, och jag behöver även en diffspärr, för att kunna få drivning på båda bakhjulen när det behövs, och till en elmotor behövs det en speedcontroll, i detta så behövs det en på 1000 W, och jag hittade denna, som jag tror skulle kunna fungera till 1000 W.

DC 10-50V 100A 3000W Programable Reversible PWM Control Motor Speed Controller

Brand new Type: speed controller Color: as picture shows Operating Voltage: DC 10V~DC 30V Control Power: 0.01-3000W (maximum rated current of 60A) different operating voltages corresponding to different control power as follows: Operating Voltage 12V, 12V * 100A = 1200W Operating Voltage 24V, 24V * 100A = 2400W Operating Voltage 30V, 30V * 100A = 3000W Quiescent Current: 0.04A (operating voltage DC10V to DC30V quiescent current will not exceed 40ma) PWM Duty Cycle: 0% -100% PWM Frequency: 15khz Operating temperature: -20℃~40℃ (ambient temperature of minus 20 degrees to 40 degrees above zero) The governor of the industrial-grade quality, can be less than zero stable work environment, general commercial-grade quality of governor in It is not stable work in sub-zero temperatures. Circuit board Dimensions: 145x80x40mm / 5.7''x3.1''x1.6'' (not including adjustment portion potentiometer) Application: Various types of general-purpose DC brush motor speed Various types of vehicles with motor speed (automotive cooling fan speed, auto fan speed, auto wiper motor speed, automotive air-conditioning fan speed) The production line belt speed, pipeline exhaust fan speed, treadmill speed, multiple computers in parallel fan speed control, electronic fan speed control. Various types of DC lamp dimmer, various types of DC heater thermostat. Package included: 1pc x motor speed controller Note: There is a blue film, please peel it off before use Please allow 0.5-1cm errors due to manual measurement Item color displayed in photos may be showing slightly different on your,

Några funderingar om detta?
 

Ubon

Forumveteran
Jodå, dom finns, men jag har bara hittat på 500 W, jag vill kunna ta ut 1000 W när jag behöver, Ubon:s egen fundering, hur göra? jag har ritningen hänger i luften framför mina ögon...:)

Och dessa som säljs passar inte Ubon:s syften.
 
Senast ändrad:

Ubon

Forumveteran
Denna är bra på asfalterade gator, men fungerar inte vad jag vill ha den till, det skulle nog inte fungera att köra med dessa hjul ut på ett risfält, jag har ett hjul som denna hub-motor på 500 W, endast provkörd när jag höll på och testade olika batterier, numera lagd på lagerhyllan :)
 

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Denna är bra på asfalterade gator, men fungerar inte vad jag vill ha den till, det skulle nog inte fungera att köra med dessa hjul ut på ett risfält, jag har ett hjul som denna hub-motor på 500 W, endast provkörd när jag höll på och testade olika batterier, numera lagd på lagerhyllan :)
Du slipper nog mycket onödigt besvär och kan fokusera på det som faktiskt är din uppfinning om du utgår ifrån ett sådant där kit, skulle jag tror. :)
 

Ubon

Forumveteran
Tackar för all input, men jag vidhåller nog att en cykel med hubmotor i framhjulet kommer inte att fungera, även om det är 1000 W, denna ska dra "ricetakern" och där har jag sagt att maxvikten ska inte gå över 80 kilo, vet inte om jag klarar det målet men ska försöka, jag ser vissa svårigheter att med en cykel dra denna på fälten framförallt om det är vått i backen, blir samma sak om man har en kärra efter och ska lasta 100-150 kilo på fälten, jag håller nog fast vid trike 500 W med möjligheten att koppla på ytterligare 500 W, hur tänker jag här? rundstav som fästes i en skiva på var sida, anpassas efter bulthålen i fälgen, axeln sätts i lager och lagerhållare, en motor om 500 W på var sida drivs via kedja, kapar axeln på mitten och drivs normalt av en motor, och båda motorerna är kopplade till speedkontrollen, och med en kontakt kan kan jag koppla in båda motorerna, det är samma watt på båda motorerna, och tar samma antal watt ifrån batterierna, kopplar jag så att jag kan med svitch, så är backen färdig genom att ändra strömmens gång, och med detta så slipper jag diffirential och diffspärr. Däck och fälgar har jag sneglat på en ATV, allt enligt mina funderingar, kommer detta att fungera? vet inte, jag får prova mig fram. Sen har vi det detta med broms, enklast ser jag just nu att lägga bromsen i framhjulet.
 
Senast ändrad:

suriya

Forumvärd
Forumpersonal
Tackar för all input, men jag vidhåller nog att en cykel med hubmotor i framhjulet kommer inte att fungera
Det jag menar är att om du köper ett standardkit och kopplar motorn till differentialen istället för att ha den i framhjulets nav så slipper du nog en hel del besvär. Istället för ekrar och fälg kan du fästa en remskiva eller drev i den för att överföra kraften till diffen.
 
Jag har haft fundering på att röka fisk, bygga en rök, köpte en saltlakespruta i Sve. som jag tog med mig, inte för att sälja fisk, som en hobby, sen gillar jag rökta varor själv, men detta får ligga på hyllan ytterligare ett tag. Men NI som har kalkoner, varför röker Ni inte dom? till detta så fodras det 2 skilda rökar, fisk och kött får aldrig blandas, dessutom tar det betydligt kortare tid att röka fisk än kött, säger inte nej till att röka fågel/kött, men inte nu.
Är det inte fågel man inte ska blanda med andra produkter?

Stort tack för en mycket trevligt tråd!
 

Ubon

Forumveteran
Är det inte fågel man inte ska blanda med andra produkter?

Stort tack för en mycket trevligt tråd!
"till detta så fodras det 2 skilda rökar, fisk och kött får aldrig blandas," detta skrev jag i inlägg 1642, Ubon skyller på glömska, tror nog det är mer än 20 år sedan som jag höll på med fåglar och rökning, varför man inte ska blanda kött och fisk hänger ihop med listeria, detta gäller allt som man kan röka, ska inte blandas med fisk, och varför rökt fisk är mera riskfyllt vet jag inte, med detta så torde det bli enklare med 2 separata rökar, och man röker en produkt på skilda dagar, och minskar risken för kontaminering, överföring av listeria, och när man röker så ska det var en rak linje, aldrig gå tillbaka med produkterna, bara framåt...

Kopierade detta ifrån folkhälsomyndigheten:

Vad orsakar listeriainfektion och hur sprids den?

Listeriainfektion orsakas av bakterien Listeria monocytogenes som är allmänt förekommande i naturen.

Människan kan smittas från infekterade djur eller via livsmedel. Listeriabakterier är tåliga bakterier som kan växa i kylskåpstemperatur. Typiska risklivsmedel för infektion med listeriabakterier är därför livsmedelsprodukter med långa hållbarhetstider till exempel rökt och gravad lax, opastöriserade och pastöriserade dessertostar, färdigrätter och förpackade charkvaror som till exempel smörgåspålägg.
 
U

UbonBorge

Gäst
"till detta så fodras det 2 skilda rökar, fisk och kött får aldrig blandas," detta skrev jag i inlägg 1642, Ubon skyller på glömska, tror nog det är mer än 20 år sedan som jag höll på med fåglar och rökning, varför man inte ska blanda kött och fisk hänger ihop med listeria, detta gäller allt som man kan röka, ska inte blandas med fisk, och varför rökt fisk är mera riskfyllt vet jag inte, med detta så torde det bli enklare med 2 separata rökar, och man röker en produkt på skilda dagar, och minskar risken för kontaminering, överföring av listeria, och när man röker så ska det var en rak linje, aldrig gå tillbaka med produkterna, bara framåt...

Kopierade detta ifrån folkhälsomyndigheten:

Vad orsakar listeriainfektion och hur sprids den?

Listeriainfektion orsakas av bakterien Listeria monocytogenes som är allmänt förekommande i naturen.

Människan kan smittas från infekterade djur eller via livsmedel. Listeriabakterier är tåliga bakterier som kan växa i kylskåpstemperatur. Typiska risklivsmedel för infektion med listeriabakterier är därför livsmedelsprodukter med långa hållbarhetstider till exempel rökt och gravad lax, opastöriserade och pastöriserade dessertostar, färdigrätter och förpackade charkvaror som till exempel smörgåspålägg.
Ähhh, lite skit rensar bara magen.....

Symtomgivande infektion hos människa är ovanligt. Med tanke på att de flesta av oss sannolikt fått i oss stora mängder listeriabakterier genom åren utan att bli sjuka, bör bakterien kanske egentligen ses som förhållandevis ofarlig för de flesta av oss. Den kan dock vara farlig för människor med nedsatt immunförsvar, bland annat gravida kvinnor, svårt sjuka och äldre personer.
 

Ubon

Forumveteran
Det jag menar är att om du köper ett standardkit och kopplar motorn till differentialen istället för att ha den i framhjulets nav så slipper du nog en hel del besvär. Istället för ekrar och fälg kan du fästa en remskiva eller drev i den för att överföra kraften till diffen.
Tror jag förstår hur Du menar, men funderar vidare på detta och dess för och nackdelar, en sak som ställer till problem med 1000 W hubmotor är att den torde ligga på 48 Volt, detta innebär 4*12 volt batterier, 500 W behöver 2 batterier, a 12 volt, =24 Volt, och 2, 500 Wattmotorer blir samma som 1000 Watt hub, sparar vikt på batterierna, dessutom tittar jag på priset, 1000 W hub kostar, finns olika priser:


Ombyggnadskit EvoKit 1000W
2016 års elcykelkit!
Ord.pris: 4195:-
3495:-
Fri leverans!


dom 500 Watt motorer jag tittat på, kostar inklusive frakt till Th. c:a 1000:-styck, kanske moms tillkommer, 8 % ? 2*500 w blir nästintill halva priset, och jag slipper med mitt system både diffirential och diffspärr, och i detta så måste jag titta på alla bitar runt detta, pris, vikt, funktion, Watt, AH, osv osv, som ett puzzel där alla bitar ska passa in, hur den kommer att se ut är inte viktigt, bara den fungerar som den ska.
 

brt666

Aktiv medlem
Tror jag förstår hur Du menar, men funderar vidare på detta och dess för och nackdelar, en sak som ställer till problem med 1000 W hubmotor är att den torde ligga på 48 Volt, detta innebär 4*12 volt batterier, 500 W behöver 2 batterier, a 12 volt, =24 Volt, och 2, 500 Wattmotorer blir samma som 1000 Watt hub, sparar vikt på batterierna, dessutom tittar jag på priset, 1000 W hub kostar, finns olika priser:


Ombyggnadskit EvoKit 1000W
2016 års elcykelkit!
Ord.pris: 4195:-
3495:-
Fri leverans!


dom 500 Watt motorer jag tittat på, kostar inklusive frakt till Th. c:a 1000:-styck, kanske moms tillkommer, 8 % ? 2*500 w blir nästintill halva priset, och jag slipper med mitt system både diffirential och diffspärr, och i detta så måste jag titta på alla bitar runt detta, pris, vikt, funktion, Watt, AH, osv osv, som ett puzzel där alla bitar ska passa in, hur den kommer att se ut är inte viktigt, bara den fungerar som den ska.
Då jag byggde min elcykel tittade jag på alternativet att ha tvåhjulsdrift men de så att det inte gick att koppla in 2 st motorer på samma kontroller. Dessutom skulle jag då sakna broms så jag slopade det :)
 

Liknande trådar

 
Topp