Ubon bygger en farm....

Diskussion i 'Expat i Thailand' startad av Ubon, 26 augusti 2014.

1. Pepsi

Pepsi Forumveteran

@Ubon ! Varför hänger du upp dig på eldriven trehjuling? För miljön?
    Varifrån kommer elen? Varför inte köra på soppa i tanken.. En 125 cc motor och trehjulingen får kraft.
    Antar du vill köra den i Thailand.. Varifrån får de sin el? 60 miljoner som vill ha el.. Hur funkar det i Thailand?
    Kom inte och säg att du köper el från sol och vind.. Man kan inte skilja på det i kablarna som din el kommer ifrån..
    Säger du det är du en drömmande miljöpartist, som tror att all el kommer från vind och sol... Även vid moln och vindstilla väder..

Men i Thailand borde man väl kunna uppfinna en regn driven generator? Det regnar som fan... :)
    Tacka vet jag kärnkraft!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup: POWER!!
    Köp en kuts med uran och så slipper du ladda batterierna.. 2 st räcker för energiåtgången för ett hus håll i ett år..
    De är ca 2 x 1 cm stora.. ;) ca 25- 30 000 kWh !!

Gillar ditt uppfinnings tänk !! Miljötänk.. Underbart Ubon!!!

2. Ubon

Ubon Forumveteran

Pepsi, Du får ursäkta, men jag hittar inte kontakten på hur jag ska kunna svara dig...

3. Ubon

Ubon Forumveteran

Bönderna i Sverige börjar gnälla högre och högre, kommer inte regnet så blir det missväxt, samma är det i Thailand i vissa områden, frugan säger, kommer inte regnet inom 1-2 veckor så blir det att så om vissa fält, detsamma blir det för andra farmare, och desto längre regnet uteblir, desto fler fält måste sås om.

Isan Lover gillar detta.
  4. Ubon

Ubon Forumveteran

Hur kom Du fram till att det inte skulle fungera med batterier 1 spedcontrol och 2 förbrukare?

5. brt666

brt666 Aktiv medlem

Jag frågade de som sålde utrustningen till mig. De gav ingen närmare teknisk beskrivning till varför men min navmotor ger någon form av signal tillbaka till controllern. Kanske blir knas om man leder ihop två signaler?

6. Pepsi

Pepsi Forumveteran

555555 Sätt in kontakten i vägguttaget... :) Du har väl ett vägguttag som ger dig spänning.. Såvida du inte har solceller eller annat att ladda batterierna med. Vore intressant att se en maskin på åkern som är soldriven.. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Stora solceller på taket på Tuk tuk maskinen?? Utan att ladda batterierna från vägguttaget.. För då är det väl fusk?? ;)
    Tror den maskinen kommer att se ut som ett rymdskepp i star treck om den drivs med solenergi!!!
    Som elingenjör har man sina funderingar... :)
    Batterier är tunga. De kräver massa energi att ladda. 12V, 24V, 48V mm?? 60 Ah, 120 Ah, 240Ah, 360 Ah ?
    Hur länge skall maskinen köras på en dag, utan att laddas via ett vägguttag?
    Om den måste laddas via eluttag så är den inte miljövänlig.. El är smutsig... ;) Annars hade det inte varit skatt på den.

Med vänlig hälsning :wai::wai:
    PEPSI

7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. Ubon

Ubon Forumveteran

Pepsi, faktum är att jag vet inte vad jag ska svara på det Du skriver, Tuc Tuc har aldrig nämnts, blyacc, ah, watt har vi pratat om, jag ställer frågan, vad är det Du vill ha ut av din text? Ubon

Sakhon, gunnarg och Birger gillar detta.
  9. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Det verkar som en del måste gnälla för att klara av det vardagliga livet.555

10. Micke.T

Micke.T Forumvärd TS-teamet

Kanske Pepsi också har en humorlåda som inte alltid är helt självklar för oss dödliga :);):D

Berralund och Pepsi gillar detta.
  11. Ubon

Ubon Forumveteran

Funderar vidare lite på detta om stirlingmotorn, jag har bestämt mig för kopparplattan 300*100 m/m, funderar på om man skulle kunna bygga ett skal på baksidan med en luftspalt på 1-2 m/m för att få ut en större värmeyta, isolera kanterna och baksidan, hur många grader kommer plattan att hålla som mest? för enkelheten så räknar jag på 1 m2 som ska fokuseras ner på 300'100 m/m, hittade denna isolering, kanske kan fungera, får fundera vidare och prova mig fram,...jag hittade på nätet aluminiumbaserad isolering, som ska tåla över 1000 grader, men nu hittar jag inte tillbaka, gör det samma, inte aktuellt på dagen.

StefanXErixon och brt666 gillar detta.
  12. Ubon

Ubon Forumveteran

Ha, hittade tillbaka till isoleringen när jag sökte en annan produkt,...

ceramic fiber insulation blanket

item specifics:
    use in high temp kilns or furnaces: high temp containment
    ceramic wool: refractory wool
    ceramic fiber insulation: ceramic fiber blanket
    classification temperature: 1260oc
    long-term temperature: 1100oc
    tensile strength: 0.04mpa
    material: aluminum silicate
    color: white
    size: 60 x 60 x 2.54cm/24" x 24" x 1"

StefanXErixon, Matt82, brt666 och 1 annan gillar detta.
  13. Ubon

Ubon Forumveteran

Digitalkamera

Inte vet jag om jag har otur med mina kameror, tror nog jag har otur, det blir väl 6 kameror under 8 år, köpte en liten kamera i swe. innan sista resan till Th. den lade av, var förbi Big C där finns en kamerabutik, jag har fått för mig att det är den finfördelade jorden från risfälten som virvlar runt och kryper in i kameran, som sagt, skulle lämna in kameran på service och jag tyckte han kunde skotta ur jorden från kameran, nä se det gick inte, någon service hade dom inte, sålde endast kameror, så den mesta tiden sista resan har jag lånat frugans ipad, när den varit ledig, iofs. så kunde jag använt mig av gopro 1080, samma där, var har jag lagt sladden som för över bilder till datorn? nu när jag kom till swe. så var jag inne på en sajt som auktionerar ut kameror, la bud och köpte en lite fin pocket, allt ser bra ut ända tills jag upptäcker att, var är kabeln mellan kamera och dator? det finns en kabel som tydligen ska gå från kamera till smart-tv, sicket skämt, Ubon har ingen tv, var in på samma sajt och hittade en liknande kamera, samma märke, men utan minneskort, la bud och köpte den, funderar om denna kabel skulle fungera till kamera 1, eller låna minneskortet ifrån kamera 1 till kamera 2, kamera 1 har kommit så nu väntar jag in kamera 2, borde komma fredag om allt fungerar som det ska, fast nu gällde detta Ubon så då kommer väl kameran måndag eller tisdag, bara att vänta och se...

Last edited: 4 juni 2018
    eirkar och pontiac-51 gillar detta.
  14. Pepsi

Pepsi Forumveteran

Jaaa!! Humorlåda? :) Får inspiration från vår uppfinnare Jocke.. ;)
    Bidrar med min ingenjörs kunskap bara.. :) Kanske man skall driva en elgenerator med att låta en struts sitta på en cykel och trampa... ?? El cykel generator,, De springer väldigt mycket... Och strutsen har en sork framför sig i en lång bambu som en morot att jaga.. ;) Vem är strutsen? Och vem är sorken.. Strutsen sparkade på sorken... :confused:
    Sorken sparkar inte på strutsen.. Han offras för sin egen energis skull.. :):)
    Finns det önskemål om hjälp så kan jag kanske bidraga med det.. :wai::wai::wai::thumbsup:

Krap khun krap.. :wai::wai::wai:

eirkar gillar detta.
  15. Ubon

Ubon Forumveteran

Tack Pepsi, Du kommer nog att behövas som ser samma sak men ifrån din sida, det är många gånger Ubon fastnar i sina funderingar och får se allt ifrån en annan sida, en annan dimension...välkommen Pepsi.

Pepsi och brt666 gillar detta.
  16. Ubon

Ubon Forumveteran

Ubon funderar lite på detta med nytt folk som flyttar in i ett EU-land eller andra länder, om vi tänker på ett avlångt land där ansvariga har beviljat uppehållstillstånd till ett antal, låt säga 1000 stycken och detta ifrån samma land, ett land där man gillar getost, eller ett land där man inte har V75, istället så spelar man på kameler, eller ett land där tamtam-trummorna ljuder hela natten runt lägerelden, hur lång tid kommer det att ta innan denna grupp har växt i antal och blivit i majoritet? om vi antar att dessa 1000 gäller för anhöriginvandring, dessa 1000 personer blir giftasmogna när dom kommer till sitt nya land, 1000 personer gifter sig med en likasinnad ifrån sitt land, nya 1000 personer flyttar till sitt nya land, och ytterligare anhöriginvandring, lång tid kommer det att ta innan denna grupp har växt i antal och blivit i majoritet? om vi antar att dessa 1000 gäller för anhöriginvandring, dessa 1000 personer blir giftasmogna när dom kommer till sitt nya land, 1000 personer gifter sig med en likasinnad ifrån sitt hemland, nya 1000 personer flyttar till sitt nya land, och ytterligare anhöriginvandring, nu skiljer sig 1000 par, och efter lagakraftvunnen dom så gifter dessa 2000 om sig med någon ifrån sitt hemland, dessa 2000 nya flyttar till sitt nya hemland, även här följer anhöriginvandring, nu är det 4000 som upprepar proceduren, 8,000, 16,000, 32,000, 64,000, 128,000, 256.000, 512.000, 1.24.000, 2.48.000, 4.096.000, 8.192.000, 16.384.000 just här är jag uppe i 15 ggr. och detta kan ske flera gånger per år, torde gå fortare än så med tanke på att jag inte räknat in anhöriginvandringen,
    detta var bara en fundering Ubon hade, och jag vill inte ha någon diskusiton om detta i denna tråd, man kan väl byta ut detta på ett sätt mot grodor i Thailand...och med denna matematik så blir det progressivt, och själv kommer jag att finna mina längre stunder i varmare land...:) lyssnande på grodsångare.

Last edited: 5 juni 2018
    Isan Lover gillar detta.
  17. StefanXErixon

StefanXErixon Medlem

Sätt en 500W i varje bakhjul så kan du köra med så mycket du behöver, drivning på båda om det går tungt/vill slira eller bara en om du smyger runt på landsvägen.

18. StefanXErixon

StefanXErixon Medlem

Köp en minneskortsläsare som du kopplar in i datorn och sätter minneskortet i, så fick jag göra när jag slarvat bort kabeln till min Olympus.

19. Ubon

Ubon Forumveteran

Javisst, så kan man göra som ett alternativ, fast detta tänkte inte jag på då, jag gick den vägen att köpa in en kamera till, råkade hitta en utan minneskort till ett hyfsat pris för min del, och några minneskort har jag liggandes (i Th) om inte kabeln passar, borde göra, samma märke olika årgång, då ska jag ändock kunna använda kamera 2 som kortläsare, vet nu via mail att kameran är någonstans på väg till sorteringen, kanske hinner få paketet till Fredag...men tack för tips iaf...:)

20. Ubon

Ubon Forumveteran

Jag förstår inte vad det är för signal ifrån navmotorn tillbaka till controllern, säger inte emot dig, men på den ritning som finns framför mina ögon så bör det fungera, det som kan ställa till problem kan vara att när man kör en motor och kopplar in motor 2 under färd så kan det bli problem genom dom stora strömmarna, står man still och kopplar in båda så ska det fungera, detta vet jag inte innan jag provat, köper in motorer och det som behövs när jag är åter i Th, så får jag prova mig fram, tänkte underlätta lite för mig och utgå i från en mjölkkärra som prov...:)

brt666 gillar detta.
  21. StefanXErixon

StefanXErixon Medlem

Ditt skrivande om el-drift gjorde mej lite sugen så efter lite letande så lyckades jag idag hitta ett dödsbo som hade en skitig men fungerande hoj som jag fick loss för en tusing!

Matt82 och Ubon gillar detta.
Laddar...

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis