Ubon bygger en farm....

Godmorgon ;D
uggla 052.jpg

"cumulus " sa:
Ingen som har funderat på den stora riskfaktorn med grisuppfödning?? Alltså dödsantalet bland grisarna... Inget ovanligt att grisar dör under uppfödningen av olika skäl...

När det gäller det naturliga bortfallet vid grisning så har jag kalkulerat med 20%.
,
Naturligtvis finns det en risk, det gör det med all man sysslar med, fåglar är väl den sorten av djur som har minst sjukdomar, (naturliga) Jacob creufileds sjuka, svinpest, rödsjuka, det värsta var utbrottet i Mexico när det gäller svin, vad hette den? sen kom fågelinfluensan, H1N1, Fågelinfluensan finns fortfarande China Vietnam, det var inte så många dagar sedan jag läste om ett nytt utbrott hos danska svinbesättningar,
som även går över på människan, inte heller var det många veckor sedan en kasern, minns inte om det var Chai Mai eller kanske det var Chai Rai, en soldat avled flera insjuknade. Så fort det kommer en ny sort så sätter man en ny beteckning, jag har slutat att lägga beteckningar på minnet. Problemet som jag ser, är att när stordriften kom, så kom även problemen, samma sort, mer djur på mindre yta, billigaste möjliga foder, fiskfoder till höns, äggen smakade fisk.
När Du tar upp frågan, så funderar jag på om man inte skulle bli vegeterian, vad tror Ni om att odla tomater?

"Ubon " sa:
Rong

Nu får vi nog reda ut vissa saker.

Jag startade den här tråden i seriös anda, att diskutera om djur växter, det som rör en farm/farming.

De här foderkostnaderna är helt korrekta därför min sambo köpte fodret och tog det med bil till väninnan.

Bättre Du skickar mig att handla, jag kan handla billigare över disk.

Den här väninnan har mycket eget ris i lager och känner till var man kan köpa det här avfallet vid malning, men hon köpte allt foder från marknaden.

Jag vänder på frågan, vem i omnejden känner inte till var man kan finna någon som skalar ris?

kritiken du kommit med har varit mot bättre vetande.

Vänta lite nu, jag skrev 2 rader till Janne, dom använder Du, och påstår att jag framfört kritik, vänligen, förklara detta för mig.

Den här väninnan har tidigare fött upp grisar och var ingen amatör på området utan visste vad det var frågan om.

Jag vill nog påstå att din väninna är hitintills den största amatören som grisuppfödare,
i denna tråd, hon har köpt allt foder över disk, utan att göra en enda ansats att få ner foderkostnaden med en enda bath.
Du kan inte underskatta kunnandet som folk på landsbygden har det är efter många års erfarenhet de har skaffat sig goda kunskaper inom många områden.
Den här risfarmaren jag nämner exempelvis har gått igenom 6 årig high school, som är ovanligt för en risbonde och han är mycket duktig på många områden han har risland, gummifält, tapioka och brukar ta hand om ankor, grisar och även stridstuppar. Han har ett mycket stort intresse för jordbruk och därmed också ett stort kunnande.
Du måste inse att en sådan person exempelvis, har helt andra kunskaper än din holländske vän som jag anser är en skrävlare, som det finns många av bland falangerna.
Om du startar upp en grisfarm för din frus föräldrar det kommer att bli en vinst men inte stor, 700-1000 Baht för varje gris efter 4 månader.

I byarna odlar väl alla tomater i sina trädgårdar. Dvs cocktailtomater till Som Tam så de är väl självförsörjande. Dock till städer är väl en marknad men vad tror du om förtjänsten?

Odla gärna något som kan expoteras eller profilera dig mef något som ekologiskt och rikta det mot bofasta farangpar ...

"Rong " sa:
Du kan inte underskatta kunnandet som folk på landsbygden har det är efter många års erfarenhet de har skaffat sig goda kunskaper inom många områden.
Den här risfarmaren jag nämner exempelvis har gått igenom 6 årig high school, som är ovanligt för en risbonde och han är mycket duktig på många områden han har risland, gummifält, tapioka och brukar ta hand om ankor, grisar och även stridstuppar. Han har ett mycket stort intresse för jordbruk och därmed också ett stort kunnande.
Du måste inse att en sådan person exempelvis, har helt andra kunskaper än din holländske vän som jag anser är en skrävlare, som det finns många av bland falangerna.
Om du startar upp en grisfarm för din frus föräldrar det kommer att bli en vinst men inte stor, 700-1000 Baht för varje gris efter 4 månader.

RONG

Jag vill inte höja rösten, men snart blir det ett GRRRR

VÄNLIGEN, citera inte till mig vad andra har skrivit, jag har aldrig nämnt någon holländare, läs tillbaka i tråden så hittar Du säkert den som Du ska vända dig till.

Visst känner jag till en holländare som bor i Thailand, vad jag vet så har han aldrig hållit på med grisar, han försöker vidareutveckla gengasfunktionen....

Tack, då är vi överens om att det är skärpning som gäller.

"Golden " sa:
De femton grisar min holländska kamrat sålde inbringade 75 000 i vinst efter att inköp samt extra foder är av räknad.

Så stora skillnader med dina googel erfarenheter.

Nu är ju det så att en stor gris farm har mycket större kostnader, på grund av regeringens tillsyn, samt att de köper in det mesta av fodret,
utan att veta skulle jag tro att vinsten per gris är ca 2000 bht .

Om det inte har denna avans per gris tror jag inte det funnits några gris farmer .
Jag beklagar det var en annan spelare och inte du Ubon.
Jag tycks ha blandad ihop dig Ubon, med Golden.

"Rong " sa:
En vanlig thaiko som födes upp för köttet, är inget benrangel som påståtts.

Du fabricerar foton ute ifrån google och tar det för sanning... Saken är väl den att du aldrig sett en thaikossa för du blundar dig fram för att slippa se vad som försigår....

ALLT är INTE bra i Thailand, mycket är dåligt....Här ser du ett par äkta Isaanrangel i alla fall...
Visa bilaga 39899 Visa bilaga 39901

"Jag har byggt ett dataprogram som hjälper dig att blanda rätt gris foder. Det finns även lite information om foderblandningar vi använder idag. Både Siten och mjukvaran är under uppbyggnad. Kom och ge synpunkter.

http://www.feedlab.eu/

Lite Data:
En kulting kostar ca 1800 Bath (riktig slaktgris). Går att köpa billigare från en bonde men man riskerar att dom växer sakta och till en högre foder kostnad.
En gris behöver ca 250 kg mat för att växa från 12 kg till 100 kg.
Försäljning pris ca 60 - 64 bath/kg (levande vikt)

Man gör således en vinst på ca 500 - 800 Bath i genomsnitt per gris om man blandar eget foder. Köper du färdig mat och allting fungerar som det ska så kan du räkna med några hundra bath i vinst, men det finns inga marginaler för att göra fel.

Nu orkar jag inte skriva mera just nu, cya l8er.

/Jonny och Wanphen, Phi mai"

SLUT CITAT! WOOW - några hundra bath i vinst för det värsta slitgöra åtminstone jag kan tänka mig! Inte så smart ide´!

Pratar med en tjej som jobbar på en bar i Pattaya, - hon drömmer om en "duck-farm".... ;D..Hon är söt, ser ut som en ängel! :P
Hon skrev så här:
" A duck 1x130, - if buy 5000ggr 130:65000bath. But food duck 450ggr1000=45000bath!
Some duck have egg, 150x100:15000day if 30 days 15000:45000mount."
Vad menar hon?
Vad är vinsten om hon köper 5000 ankor? :)

Vinsten lär bli ett helsikes problem, mitt förslag, starta med 100,
detta är enligt min mening inte genomtänkt, på vilken plats ska Du ha dessa, hur löser Du foderhanteringen, var finns köparen till 5000 fågel varannan månad?
detta innebär vind och regnskydd, låt säga 1m2 per fågel blir ungefär 5000 m2,
har Du tänkt ut frågan om färskt vatten?
Vad kostar vattenautomater till 5000 enheter, gäller samma för fodertråg,
har Du kontantinsatsen, låt oss starta med en million bath.....
tänk om tänk mindre, typiskt thaitänk, om jag har dessa så tjänar jag detta, inte ett uns av tänk på bitarna runt om, men ok, roligt att din lilla ängel har stora planer, lycka till

"Hans Svensson " sa:
Pratar med en tjej som jobbar på en bar i Pattaya, - hon drömmer om en "duck-farm".... ;D..Hon är söt, ser ut som en ängel! :P
Hon skrev så här:
" A duck 1x130, - if buy 5000ggr 130:65000bath. But food duck 450ggr1000=45000bath!
Vad menar hon?

Vad menar hon?

Hon menar att Du betalar...........

"Hans Svensson " sa:
Hon skrev så här:
Vad menar hon?

Vad menar hon?

Hon tjänar en massa pengar på att jobba i en bar och servera bl.a. öl. Snäll chef hon har som antagligen betalar mer än minimilönen. Med dom drömmarna behöver hon ingen turist som hjälper till hon har säkert en egen thaiman som hon älskar och tillsammans så kommer dom att lyckas.

"Hans Svensson " sa:
Hon skrev så här:
Vad menar hon?

Skicka pengar direkt Hans så att hon kan börja med ankfarmen. Verkar vara en riktigt bra investering för dig. A

Fan vad ni tar allt för givet här bara för att det är en tjej som jobbar i bar. Är väl skillnad på att ha en dröm men att sen kanske inte kan förverkliga den. Har inte ni drömmar?? Sen varför tror alla att dom bara vill ha pengar bara för dom har en drömm??

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp