Ubon bygger en farm....

Instämmer med Phonta och Jonas. Endast chanot ger full äganderätt over marken och träden på marken.

Ubons fru har troligen sämre papper, vilket är vanligt på rena landsbygden, dvs utanfor de storre samhällena i Isaan, och isåfall har hon endast nyttjanderätt,
och har inte rätt att fälla storre träd utan tillstånd från myndigheterna.

Öppnade dörren...

så satt han där som en självinbjuden vattentörstande...

Klart han får sitta där, i vart fall tills det jag har fått visitkortet i form av en bild.

När han sa tack å hej, är jag förvånad?, absolut, från sittande ställning, 1 meter upp.. 1 å en halv meter -2 framåt, fantastiskt.

Ni som bor i Thailand, hur får ni dagarna att gå? 5555
Divis 010.JPG

Natt som svarten är natten,

komma denna tid och leverera virke/stock, stolparna ska användas till kohuset,

saknades några enligt den kvinnliga byggmästaren, 19.20 men det är mörkt.

Hur tillbringar man tiden i Isaan om man inte vill speja ut på dom svajande risfälten, hur får man tiden att gå?

Nja, blir svårt att spana hela året på risfälten, när tröskan varit där, så får Du spana in resterna...av risfältet.

För min egen del så saknar jag tid, ingen rast ingen ro, senaste veckan.

Farm 2 Rai kräver sin tid.

Grannen fällde ett träd 30cm tvärs, frågade mig om jag var intresserad, rätt sort av träd, tackade nej, hon som
jag delar matbord med köpte, utan att berätta för mig, blev varse när bilen kom.

Plantor inköpta på 4 ställen, senaste på Yoso marknad som finns 1 gång per år, 1 vecka.

Undrar var beställningen på bananplantor tog vägen? inga problem för min del, har några bebisar vi kan flytta .

5 cocos beställt, åker och ska hämta, 2 finns? nästa blir marknaden, köper 3 till, plus lite annat.

Sen var det inbjudan till ett bröllop, 3 dagar, 2 år sedan så var det systern som gifte sig.

Besök på nyöppnade Macro grossist, första gången jag sett "dolksvans" till salu.

Besök på en liten farm.

Mamma Mu, nedkom med en babygirl.

Som sagt, hur får man dagarna att gå?

Om några dagar så blir det till att demontera ett hus.

Starta bygget av kohus, och risförvaringshus.

Mera plantor på väg.

Notathing 073.JPG
Notathing 044.JPG
Notathing 107.JPG
Notathing 082.JPG

Senast redigerad av en moderator:
Nu har tjejen små bryderier, efter att kalven kom så blev mamman ko, bedrövlig till sinnet, gör utfall på det minsta,

klart hon gör, försvarar kalven,

jag försöker förklara att Du måste visa vem som är boss, hon vågar inte gå fram till mamma Mu.

Var är problemet? greppa repet grimman, gå så nära Du kan, framifrån, visst, hon kommer att

flaxa med öronen, göra utfall, håll emot, värre är om Du håller repet 1-2 meter ifrån,

då lär Du skaffa dig flygcertifikat,

när Du kommit så här långt, glöm inte bort att Du ska ha kameran i andra handen.

Det är Du som styr Mu, inte MU som styr dig.

Och vad som än händer, släpp aldrig taget...
Notathing 111.JPG

Nu har tjejen små bryderier, efter att kalven kom så blev mamman ko, bedrövlig till sinnet, gör utfall på det minsta,

klart hon gör, försvarar kalven,

jag försöker förklara att Du måste visa vem som är boss, hon vågar inte gå fram till mamma Mu.

Var är problemet? greppa repet grimman, gå så nära Du kan, framifrån, visst, hon kommer att

flaxa med öronen, göra utfall, håll emot, värre är om Du håller repet 1-2 meter ifrån,

då lär Du skaffa dig flygcertifikat,

när Du kommit så här långt, glöm inte bort att Du ska ha kameran i andra handen.

Det är Du som styr Mu, inte MU som styr dig.

Och vad som än händer, släpp aldrig taget...
Notathing 111.JPG

Fina bilder @Ubon och roligt att läsa. En sak som slog mig, ni är i thailand ju, ni kan ju inte kalla kon [thai]หมู[/thai] [trans]muu[ton]R[/ton][/trans] 55555

Fina bilder @Ubon och roligt att läsa. En sak som slog mig, ni är i thailand ju, ni kan ju inte kalla kon [thai]หมู[/thai] [trans]muu[ton]R[/ton][/trans] 55555

Hon är besvärlig, tjejen vill sälja, jag säger att detta går att lösa, men Du åker om 2 månader, hallå, vakna, jag ska inte dressera till, sitt vackert,
det är som jag sagt, tag kommandot.

Ungefär som att föräldrarna kommer ifrån BB, kommer tillbaka och vill lämna tillbaka ungen, den skriker så förbannat, lös problemet..

Hon gör som hon vill, det är hennes kossor, om drygt en vecka ska den vita kalva, ge mig några veckor så ska jag se vad jag kan göra,
med den lilla bråkstakan, klart jag förstår henne, oskuld som hon är/var, helt plötsligt kommer det en påpälsad hårig sak 340 kilo och hoppar på
bakifrån, kallas detta kärlek? hon kanske ville pussas lite innan..
Notathing 083.JPG

Hon är besvärlig, tjejen vill sälja, jag säger att detta går att lösa, men Du åker om 2 månader, hallå, vakna, jag ska inte dressera till, sitt vackert,
det är som jag sagt, tag kommandot.

Ungefär som att föräldrarna kommer ifrån BB, kommer tillbaka och vill lämna tillbaka ungen, den skriker så förbannat, lös problemet..

Hon gör som hon vill, det är hennes kossor, om drygt en vecka ska den vita kalva, ge mig några veckor så ska jag se vad jag kan göra,
med den lilla bråkstakan, klart jag förstår henne, oskuld som hon är/var, helt plötsligt kommer det en påpälsad hårig sak 340 kilo och hoppar på
bakifrån, kallas detta kärlek? hon kanske ville pussas lite innan..
Notathing 083.JPG

Jag ser att [thai]หมู[/thai] fällt ner öronen. Tror inte man ska skoja för mycket med mamma [thai]หมู[/thai] :D

Snyggt @Ubon. Får vi hjälpa dig att lägga in den bilden som din profilbild?

Vadå? känns det rätt att förknippa mig som en groda?

Fråga inte mig, är grodan med på detta?

Fråga grodan,,,,

Gör som ni vill, 5555

Förvisso så har jag andra bilder på andra datorer som jag tycker bättre om,

kommer inte åt dom just nu.

Är väl egentligen bara glad att jag fick en bild.

Rensar tråden, så efter ditt engagemang, ta bort ditt och mitt inlägg, rensar tråden

Går det att byta bild om jag vill?

Kör, gör som du tycker...
003.JPG

Senast ändrad:
Tack, inte för att jag vet hur jag bar mig åt, jag fick några bilder, när Du säger det, mm, tror nog jag gillar bilden...

Bångstyrig kossa? allt går att lösa med några örfilar, 5555 skojar, det kommer att ordna sig, har redan börjat dressyren,

blev lite "sne" när en som stod utanför slog till mamma mu med ett rep, jag sa ifrån, dom gjorde det rätta, gick därifrån,

så vinner man ingen tillit till djur.

Ovan trädgränsen..

Igår satte vi en del plantor, varav 2 träd, 60-80 cm i höjd, dessa träd kommer att bli stora, kan avverkas om 20-30 år,
varför ska vi registrera dessa träd hos myndigheterna? vi har inte rätt att ta ner dessa träd inte ens på "egen mark" i framtiden om vi inte har
registrerat dessa, andra har andra uppgifter, då får Ni förlita er på dessa, själv följer vi lagen så långt det går, för att
slippa problem och krångel i framtiden. Vi kommer att registrera närmaste dagarna.

Hus..

Sagt är att demontering ska påbörjas nu på Lördag, om Thai nu vet hur man läser en almanacka.....5555, tycker nog det har funkat ganska bra
hitintills med farm 2 rai, fast en del hopp i tiden.

Bananplantbeställningen

lyser med sin frånvaro, 5 cocos planterat, samt vattenmelon, kor älskar vattenmelon, jag vet, tjejen skulle ta ut korna en dag,
farbrodern tvärs över gatan åker runt med trucken och säljer meloner och det som finns i säsongen, där har vi korna, den bruna går med rep den vita
följer efter, dock inte denna dag, hon kommer ut på fältet och undrar var den vita tog vägen, grannen hade ställt en låda med meloner på backen,
och där stod den vita och hade ett eget party.

Bild på melontjuven...

Pass 066.JPG

Trävlig tråd Ubon. Och mycket fina bilder visa gärna flera bilder på hur ni planterar och bevattnar plantorna.

Ovan trädgränsen..

Igår satte vi en del plantor, varav 2 träd, 60-80 cm i höjd, dessa träd kommer att bli stora, kan avverkas om 20-30 år,
varför ska vi registrera dessa träd hos myndigheterna? vi har inte rätt att ta ner dessa träd inte ens på "egen mark" i framtiden om vi inte har
registrerat dessa, andra har andra uppgifter, då får Ni förlita er på dessa, själv följer vi lagen så långt det går, för att
slippa problem och krångel i framtiden. Vi kommer att registrera närmaste dagarna.

Detta med att man kan såga gamla träd på sin egen tomt är skitsnack, det är olagligt om man inte registrerat planteringen, PRECIS som du säger. :thumbsup:

Detta med att man kan såga gamla träd på sin egen tomt är skitsnack, det är olagligt om man inte registrerat planteringen, PRECIS som du säger. :thumbsup:

Fallande trädet..

Detta gäller vissa trädslag, om ett av dessa träd har fallit av sig själv, av någon orsak,
så gäller samma sak, Du har inte rätt att röra detta, utan tillstånd.

Är det registrerat så är det väl att anmäla avverkningen, så torde det gå bra,
men vem tänkte på detta för 30-40 år sedan?

Papaya c:a 3 år

Fallande trädet..

Detta gäller vissa trädslag, om ett av dessa träd har fallit av sig själv, av någon orsak,
så gäller samma sak, Du har inte rätt att röra detta, utan tillstånd, om lagen ska följas.

Är det registrerat så är det väl att anmäla avverkningen, så torde det gå bra,
men vem tänkte på detta för 30-40 år sedan?

Papaya c:a 3 år, enligt uppgift
Vatten 006.JPG

Dåså, bekräftat idag Torsdag

8 man på lördag morgon + chafför och lastbil, nedmontering av huset,

förhandlingar pågår att sätta upp kohus och risförråd, i direkt anslutning

till flytten, vi får se, på något sätt känns det som att något är på G....
Lnad,vet 039.JPG

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp