Ubon bygger en farm....

Hur mycket måste man investera för att bli självförsörjande på el?
Är det verkligen värt mödan?

Absolut att det är värt mödan, som svar på din fråga, så frågar jag dig, till vilket värde värderar Du din tid? hur mycket man måste investera? endast Du själv kan svara på din egen fråga....

Dags att byta däck på bilen?

Vänta lite nu, tjejen köpte bilen för 4 år sen, därefter så har den haft 4.200 mil, däcken sen den var ny är Michelin.

Vi behöver inte byta nu, jamen dom sa att man skulle byta, javisst, men dessa kan rulla 4 år till, dessutom så vill

dom sälja nytt till dig, hade Du bytt däck varje år om dom sagt detta?

Så det vart till att åka till däckverkstan, firman hade ue drive denna månad, på Michelindäck, slutnotan blev

efter att firman löste in däcken som satt på bilen, 600B totalt att betala 9,000B.

Nu sa bilfirman till tjejen att dessa nya däck behöver hon inte byta förrän om 6 år, själv trodde jag att man

räknade antal mil???

En intressant grej, själv har jag inte sett detta tidigare, här tar man inte bort bromsskivan, utan svarvar den när den sitter kvar på bilen.
Däckbyte 016.JPG

Däckbyte 015.JPG

Denna typ av svarv hade mina föräldrar på sin verkstad för ett antal år sedan, det kostar för mycket att plocka av skivorna.

Hur mycket måste man investera för att bli självförsörjande på el?
Är det verkligen värt mödan?

Om det var mig personligen Du menade, betalar c:a 4000:- i elnätskostnad per år men nyttjar nätet halva året, det är inte många KW jag gör av med per år, lite mer om jag kör med eluppvärmning, ved per år om jag kör med detta så gör jag av med c:a 8 m2. När det nu gäller solceller och 12 V så ligger min beräkning på att anläggningen ska vara betald inom 3 år, beräkningen gäller 6 månader sommartid, vintern tillbringas på annan ort. Att koppla bort elbolagets nät ska inte vara några problem, men vill jag ha tillbaka el i framtiden så ligger brytpunkten på 7 år, det är således samma kostnad som jag skulle betalat över 7 år, som att återinstallera, en sanning med modifikation, priser förändras över tid, det talas om att nätbolagen ska jämna ut kostnaden för konsumenterna, att den som har en lång sträcka ska betala samma som den som har en kort sträcka, rena rama guldgruvan för nätbolagen. Nu kanske någon säger, jamen solen lyser ju inte alla dagar, helt riktigt och det är därför man från början ska planera efter förbrukning och förluster, planera är a och o.

För bövelen... Vad gör du i Sverige nu?! Jag trodde du var i Thailand.

Men ok, då har jag ett stalltipps till dig. Eftersom du inte bryr dig om inhemska lagar så kan du ha solceller som producerar el kopplat till huvudnätet (men ha för guds skull en grunka som bryter strömmen vid strömavbrott). Vid överproduktion så kommer elmätaren gå baklänges. Funkar dock inte på de modernaste digitala mätarna som sänder förbrukningen i "real time" till elbolaget. Men har du en gammal mätare med "snurra" så funkar det bra.

En annan fördel är att när du inte är "hemma" så kan du värma huset gratis på dagarna (men då separerat från huvudnätet) utan en krona i kostnad.

När det kommer till batteri så måste du ha koll på hur dessa kommer att användas. Olika batterityper för olika användning är det som gäller. Vissa batterier vill ha en djupurladdning medan andra får en kort livstid på detta.
Välj rätt beroende på användning. Batterier är inte billiga.

Vet inte var i Sverige du bor, men en liten vindmölla i blåsiga Skåne som kompletterar elförsörjningen är inte dumt. Kolla på E-Bay.
Kall luft med hög densitet är väldigt effektivt. Värre är det med varm luft i Thailand.
Solceller på dagen, vinkraft dygnet runt (om du bor i Skåne). Kombinationen är inte fel.

God Jul!

Men ok, då har jag ett stalltipps till dig. Eftersom du inte bryr dig om inhemska lagar så kan du ha solceller som producerar el kopplat till huvudnätet (men ha för guds skull en grunka som bryter strömmen vid strömavbrott). Vid överproduktion så kommer elmätaren gå baklänges. Funkar dock inte på de modernaste digitala mätarna som sänder förbrukningen i "real time" till elbolaget. Men har du en gammal mätare med "snurra" så funkar det bra.

En annan fördel är att när du inte är "hemma" så kan du värma huset gratis på dagarna (men då separerat från huvudnätet) utan en krona i kostnad.

När det kommer till batteri så måste du ha koll på hur dessa kommer att användas. Olika batterityper för olika användning är det som gäller. Vissa batterier vill ha en djupurladdning medan andra får en kort livstid på detta.

Vet inte var i Sverige du bor, men en liten vindmölla i blåsiga Skåne som kompletterar elförsörjningen är inte dumt. Kolla på E-Bay.
Kall luft med hög densitet är väldigt effektivt. Värre är det med varm luft i Thailand.
Solceller på dagen, vinkraft dygnet runt (om du bor i Skåne). Kombinationen är inte fel.

God Jul!

För bövelen, var har Du fått det ifrån att jag skulle befinna mig i Sverige? har varit här i snart 3 månader, så det var dags som igår att korsa gränsen till Cambodia, stämpla in mig på nästa 3-månaders period.

Utsiktsplaten Thaisidan.jpg

Utsiktsplatsen på Thaisidan.jpg

Utsiktsplatsen Thaisidan.jpg

Utsiktsvy Th.jpg

God Jul!

Jag har aldrig sagt att jag inte följer lagen, jag skrev att jag behöver inte följa lagen i detta enär det är 2 separata system, samt att huvudnätet ska jag koppla bort mig ifrån, elbolaget bytte till dom nya digitala, minns jag rätt att det var 5 år sedan. Vindkraft har ja tittat lite på sedan tidigare, men ingenting som faller mig i smaken, kanske en liten just för syns skull? sen uppfattningen om detta med "gratis" el är det många som har, en sanning med modifikation, kostnaden för installation ska först räknas av i förhållandet till vad man skulle betalat till elbolaget över tid, därefter kan man tala om gratis el, minus rep. uppdateringar, service, osv. osv. När Du nämner batterier så håller jag med, det som blir irriterande för min del är att i Sve, så får jag 3 års garanti, i Th, endast 6 månader.

Trevlig helg

Han blev sjuk förra året, en av frugans farbröder tvärs över gatan, nu närmar sig slutet, folk samlas utanför huset, vakar. Det blev sämre för ett par månader sedan och min fru ringde efter ambulans, in till sjukhuset där läkarna efter ett par dagar förklarade att det finns inget dom kan göra, brodern står som närmast anhörig och sa att inga livsuppehållande ska sättas in, men på något sätt repa han liv igen, och dom fick ta hem honom som en grönsak, har inte varit utanför sängen sedan hemkomst, min fru hjälper till med matning och hygien, igår så gick han in i coma och min fru sa att hon tror att om 1-2 dagar så är det slut.

Onkel ambulance.jpg

Onkel till sjukhus 1.jpg

Man lär sig att inte bli förvånad, på denna gata så håller man på att flytta telestolparna som står några meter in på risfälten, ska flyttas närmare vägen, det som blir lite konfundersamt är, 1 lastbil med kran, förare som även sköter kranen, sen räknade jag till 9 man, således 10 man totalt, är det ont om jobb i här i nordöstra Thailand så dom måste dela på jobben? inte mer än 3 man på detta jobb, fast å andra sidan så har jag sett ett överflöd av jobbare på andra småjobb, en grop där dom skulle reparera en vattenläcka, 2 man i gropen, fler får inte plats, 5 man står runt gropen och tittar på.

Som min fru sa ifrån början, gillar inte dessa ödlor, ta bort, själv tyckte jag att det var inga problem, låt dom stanna, ett tag efter detta så säger min fru. låt dom stanna, dom bringar lycka till hus /familj, och här stannar dom, om dom inte flyttar självmant. En sak jag märkt är att antalet har minskat, kan det bero på artiklar jag har läst, smugglare fastnade i tullen, försökte att smuggla reptiler/ödlor/ grodor, sen har jag förstått att en del av dessa kan betinga ett högt värde i pengar, pengar är inte allt...

Hej

Stämmer det har sen åtskilliga år varit inne att ha dessa ödlor som vi i Isaan kallar koopgää som husdjur, man fångar och säljer dessa för 1000 tals baht, men vi låter ingen fånga några hemma hos oss, så vi har minst tre stycken i vårt gamla trähus, vi låter dom vara ifred, vi har numera även en ganska stor vit ekorre som springer runt i träden, den äter frukt hos oss, den är inte rädd för oss tyvärr, vilket kan bli slutet för den, man äter ju ekorrar här uppe.

Mvh isan lover

Hej

Stämmer det har sen åtskilliga år varit inne att ha dessa ödlor som vi i Isaan kallar koopgää som husdjur, man fångar och säljer dessa för 1000 tals baht, men vi låter ingen fånga några hemma hos oss, så vi har minst tre stycken i vårt gamla trähus, vi låter dom vara ifred, vi har numera även en ganska stor vit ekorre som springer runt i träden, den äter frukt hos oss, den är inte rädd för oss tyvärr, vilket kan bli slutet för den, man äter ju ekorrar här uppe.

Mvh isan lover
För ett eller var det två år sen köpte du och tog med dej en mindre solcell med lampa ute till farmen hur gick det, funkar den än

För ett eller var det två år sen köpte du och tog med dej en mindre solcell med lampa ute till farmen hur gick det, funkar den än
Hej

Dom som höll längst av dom med en separat solcells panel och lampa varade i två år, men några av dom lampor med inbyggd solcell som endast kostade 10kr går ännu, i år sätter vi in bilbatterier och 12 volts lampor.
Detta eftersom dom har börjat tappa gummi och kommer att behöva mer ljus än tidigare.

Mvh isan lover

Tofflorna är parkerade.

Onkel gick bort nu på morgonen, ändock tråkigt fast det var väntat, fanns bara en väg att gå, full aktivitet i mörkret, nu ska kroppen tvättas,
kista och sarkofag beställas ävenså tält, bord och stolar, stor släkt och flera är på väg till den avlidnes hus, frugan ringde till sin äldre syster, jag kallar henne för IB, informationscentralen, det hon inte vet finns inte, nu får hon ta hand om alla kontakter.

R.I.P Vencha

Lite mer ändring, 3 dagar brukar vara det normala av vad jag förstår, kistan står i templet på lit de parade, nu är det sagt att kremering ska ske imorgon, vet om sedan tidigare den ekonomiska situationen, så det var väl inga problem med att låna ut en påse pengar, mat ska serveras till gästerna och det finns inga pengar att handla mat för, endast första dagen efter ett litet bistånd, därför togs beslutet av familjen att korta ner föreställningen, själv har jag just kommit tillbaka till hemmet, munkarna har gjort sitt, frugan är kvar och bönar å ber, grisköttsoppa, godkänt, ris, godkänt, kycklinglår, godkänt, det fanns annat, men jag tänkte inte bidra till någon omstörtande verksamhet i min mage, jag avstod ifrån att testa, men säkert godkänt om man frågar andra.

Men vad är nu detta? jag köper en bike (Big Bike) 110 cc, Honda, vi fick vänta på skylten ett antal veckor, när skylten kommer och jag monterar denna så kommer min fru och skriver av siffrorna, jag frågar varför? egentligen en dum fråga, svaret var , jag ska köpa lotto på dom numren, själv så småler jag, det skrockfulla folket 555, idag på kvällen kom jag på skam, tro tusan att hon vinner 12.000 B, jag förslog en bra deal, med tanke att numren tillhör biken, 50-50, det var inget för henne att lyssna på, sen tyckte jag att med tanke på att vi är gifta så torde halva vinsten tillhöra Ubon, inte heller det föll i god jord, och nu står här en fattig Ubon och fäller en tår, grattis till dig min fru.

Nya skylten till frugans  Big Bike.jpg

Lotto.jpg

Det är väl klart att min fru får ha glädjen för sig själv, men samtidigt så kan jag förstå detta, det är inte första gången hon vinner,
är de inte mina siffror hon vinner på?
men nu i årets sista timmar, sök inte mer än det Ni har, sök inte rikedomar, läs och lär av profanans ord, jorden kommer att skaka, vulkaner kommer att skjuta sin lava i höjden, stoft faller på land och rike, tidvatten ändar stad och land, från skyn kommer eld att falla, hungersnöd kommer att råda, förtvivlans rop kommer att höras långa vägar, när trumpeter hörs så bådar inget gott, trumpeter har ljudit över land och stad, när två solar samtidigt syns i skyn så är det ett varningstecken, två solar har visat sig, jag kan inte önska er ett gott nytt år, Ni kommer själva att få se när världen förändras, när F-landet attackeras på ett fegt sätt, så kommer vedergällningen och det är starten på...

som sagt, ha en trevlig Helg

Det är väl klart att min fru får ha glädjen för sig själv, men samtidigt så kan jag förstå detta, det är inte första gången hon vinner,
är de inte mina siffror hon vinner på?
men nu i årets sista timmar, sök inte mer än det Ni har, sök inte rikedomar, läs och lär av profanans ord, jorden kommer att skaka, vulkaner kommer att skjuta sin lava i höjden, stoft faller på land och rike, tidvatten ändar stad och land, från skyn kommer eld att falla, hungersnöd kommer att råda, förtvivlans rop kommer att höras långa vägar, när trumpeter hörs så bådar inget gott, trumpeter har ljudit över land och stad, när två solar samtidigt syns i skyn så är det ett varningstecken, två solar har visat sig, jag kan inte önska er ett gott nytt år, Ni kommer själva att få se när världen förändras, när F-landet attackeras på ett fegt sätt, så kommer vedergällningen och det är starten på...

som sagt, ha en trevlig Helg
Herre min Gud, det är nog bäst att göra processen kort med sig själv. Men om jag tänker efter, det är bäst att kämpa vidare och bekämpa alla hemska krafter som du skriver om.

Men vad är nu detta? jag köper en bike (Big Bike) 110 cc, Honda, vi fick vänta på skylten ett antal veckor, när skylten kommer och jag monterar denna så kommer min fru och skriver av siffrorna, jag frågar varför? egentligen en dum fråga, svaret var , jag ska köpa lotto på dom numren, själv så småler jag, det skrockfulla folket 555, idag på kvällen kom jag på skam, tro tusan att hon vinner 12.000 B, jag förslog en bra deal, med tanke att numren tillhör biken, 50-50, det var inget för henne att lyssna på, sen tyckte jag att med tanke på att vi är gifta så torde halva vinsten tillhöra Ubon, inte heller det föll i god jord, och nu står här en fattig Ubon och fäller en tår, grattis till dig min fru.

Nya skylten till frugans  Big Bike.jpg

Lotto.jpg
När vi hade hus buddha invigning så skrev gummans kusin upp våran address och vann nog någon miljon bath på det.
Vet hur det är på Thaibegravningar har varit på tre stycken och det är inget man vänjer sig vid.
Ha det gott.

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp