Ubon bygger en farm....

 
Här är ytterligare ett intressant projekt, frågan är, hur många år ligger avskrivningen på?


Zero Sun™ – ett banbrytande energiexperiment

Intill Vitbergets fot i Skellefteå byggs en helt vanlig villa som är självförsörjande på solens energi – året runt. Vintrarna i norr må vara långa, kalla och mörka, men Skellefteå Krafts övertygelse är att framtiden är ljus med Zero Sun.

Huset är försett med solpaneler på taket. När solen skiner genereras el som i första hand går till husets direkta energiförsörjning, hushållsel och varmvatten. Överskottet lagras därefter i batterier.

När batterierna är fyllda startar produktion av vätgas med hjälp av en elektrolysör. Vätgasen leds vidare och lagras i en separat byggnad på tomten.

I vätgastuberna sparas solöverskottet till de tillfällen då energin behövs som mest. Till exempel när det är mörkt och kallt.

På vintern sker processen baklänges. Vätgasen leds tillbaka till huset, in i en bränslecell där gasen omvandlas till el som laddar batterierna på nytt.

Bränslecellen är dessutom vattenkyld, vilket gör att spillvatten kan återanvändas för uppvärmning och varmvatten.

Läs mer om energiexperimentet på zerosun.se
 
Nu blev det ett nytt datum för byggstart av snickarboa, 19-20 November, jag har minskat lite på golvytan, till c:a 20m2, tror nog det kan bli bra för min del, bygga större, men då får jag bygga på farmen och då blir det c:a dryga 100 meter till huset, bygga snett framför huset så blir det 10 meter från ingången till huset, och det blir närmare till el och vatten, verktyg och maskiner samlade på en plats, och skulle jag komma på att vilja göra något en kväll så är verkstaden 10 meter bort.

Där är gräsmattan jag tänkte bygga på, golfbanan, fast jag spelar inte golf så det skit samma,(pensionärsbandy)..:) tyvärr så får nog min egenhändigt planterade palm stryka på foten.:(

Bike 250 cc 268.JPG
 
Nu blev det ett nytt datum för byggstart av snickarboa, 19-20 November, jag har minskat lite på golvytan, till c:a 20m2, tror nog det kan bli bra för min del, bygga större, men då får jag bygga på farmen och då blir det c:a dryga 100 meter till huset, bygga snett framför huset så blir det 10 meter från ingången till huset, och det blir närmare till el och vatten, verktyg och maskiner samlade på en plats, och skulle jag komma på att vilja göra något en kväll så är verkstaden 10 meter bort.

Där är gräsmattan jag tänkte bygga på, golfbanan, fast jag spelar inte golf så det skit samma,(pensionärsbandy)..:) tyvärr så får nog min egenhändigt planterade palm stryka på foten.:(

Bike 250 cc 268.JPG
Det är bra att bygga där.
För det verkar som du har ingen gräsklippare, ser för jävligt ut.:D:D:D:D:wai:
 
Ubon är avstängd, på begränsad eller obegränsad tid...

Jag anser att forumet ska vara ett forum, inte en tjafslåda.

Ubon har tagit beslutet att stänga av mig själv, kanske jag kommer in med någon blänkare någon gång, men inte att jag lägger ner tid på bilder och text, och anledningen är att andra forummedlemmer inte respekterar, vad andra tycker om mitt beslut, upp till var och en...


Svaret finns i denna tråd
Gifta sig med thai i sverige, gifta sig med densamme i Thailand och sedan skilsmässa.

Ubons projekt går vidare, peltier, har beslutat att byta fläktar mot vattenkylning.

Ha det gott

Ubon
 
Ubon är avstängd, på begränsad eller obegränsad tid...

Jag anser att forumet ska vara ett forum, inte en tjafslåda.

Ubon har tagit beslutet att stänga av mig själv, kanske jag kommer in med någon blänkare någon gång, men inte att jag lägger ner tid på bilder och text, och anledningen är att andra forummedlemmer inte respekterar, vad andra tycker om mitt beslut, upp till var och en...


Svaret finns i denna tråd
Gifta sig med thai i sverige, gifta sig med densamme i Thailand och sedan skilsmässa.

Ubons projekt går vidare, peltier, har beslutat att byta fläktar mot vattenkylning.

Ha det gott

Ubon
Anmäl misshagliga inlägg, vi har kanske inte samma syn på vad som är OK. Personligen kommer jag att sakna @Ubon s inlägg och synnerligen speciella humorlåda.
 
Skriver jag 2 gånger innan, ring en domstol, när detta inte hörsammas, utan att samma fråga ältas vidare, då är det dags att lägga ner.

Ubon skrev:




Slå en signal till Domstolen, sen kan nmax berätta för oss andra hur det är i den processen...:) det blir dumt om vi ska gissa och spekulera.

nmax skriver:

Det var ju Du Ubon så påstod att det går att skilja sig i Domstol även om inte den andra parten vill. Men du vet alltså inga detaljer så bara nåt du hört vid stenbordet kanske?
Men nu vet vi ju att det via skilsmässa i Sverige även gäller i Thailand, gå till Domstol i Thailand är nåt jag skulle dra mig i det längsta för att göra.
Vad jag Hört så är det både dyrbart och långdraget. Lättare då att bara skriva ut skillsmässopapper online, skriva på och skicka till Sverige, 6 mån senare är man singel igen.


Ubon skrev:

nmax, just nu tycker jag att det känns som att Du vill trigga igång bråk, saknar Du en häst att tjafsa med? varför är detta så viktigt för dig? ska Du separera? låt mig nu berätta varför jag gick i taket, och det var Du nmax, som skriver i första raden i ditt inlägg, Det var Du Ubon så påstod......alltså skriver Du till mig, jag har haft en väldigt trevlig kväll på en restaurang för att fira en systerdotter till min fru, hon fyllde 25 år, när jag kommer hem och öppnar datorn och läser ditt inlägg, direkt efter detta så försvann glädjen av denna kväll, Du har fått tidigare svar av mig, RING EN DOMSTOL OCH FRÅGA, detta har jag skrivit tidigare, Du har fått svar av mig och andra, varför tjafsar Du om samma sak? och Du nmax, jag har skrivit tidigare, jag är med på forumet för att jag vill, men nu känner jag att jag vill inte vara med, känns det bra för dig nu, att Ubon stänger av sig själv, på en begränsad eller obegränsad tid, nmax, låt mig upplysa dig om, min tid är betydligt mer värdefull än att svara dig på dina papegoj och tjafsinlägg, Du får leta upp en likasinnad som dig att tjafsa med....Ubon
 
Undantag

Lite pirrigt blev det, allra helst när jag senare slog upp på nätet, vad det var jag fångat, det började med att Tono skäller, efter ett tag så går jag ut och ser efter, och hittar denna på gräsmattan utanför altandörren, backar och går in och hämtar en ficklampa, jag kunde lika bra ha trampat på den, så nu ligger den under en balja, och nu vet jag inte hur jag ska hantera detta, jag får fundera till i morgon... Banded krait kallas dom visst för, ska se om jag kan få en bild på den imorgon, egentligen rätt fantastiskt, första gången jag får se denna sort i det fria.

250px-AB_054_Banded_Krait.JPG
 
Undantag

Lite pirrigt blev det, allra helst när jag senare slog upp på nätet, vad det var jag fångat, det började med att Tono skäller, efter ett tag så går jag ut och ser efter, och hittar denna på gräsmattan utanför altandörren, backar och går in och hämtar en ficklampa, jag kunde lika bra ha trampat på den, så nu ligger den under en balja, och nu vet jag inte hur jag ska hantera detta, jag får fundera till i morgon... Banded krait kallas dom visst för, ska se om jag kan få en bild på den imorgon, egentligen rätt fantastiskt, första gången jag får se denna sort i det fria.

250px-AB_054_Banded_Krait.JPG

Tur att det gick bra för dig :)

Ormen är fin, men skulle inte ha lust att trampa på den :)
 
Dom var här i morse och tog bort ormen, slog ihjäl den, det var ingen som ville flytta på den (inte heller jag), jag föreslog att ringa ormhämtarna, Thai löser problem på sitt sätt...dom hade aldrig sett en större än denna, på natten uppfattade jag den ungefär som 60 cm, faktiskt så var den 120 cm.

Banded Krait 024.JPG


Banded Krait 027.JPG


Banded Krait 029.JPG
 
Undantag

Lite pirrigt blev det, allra helst när jag senare slog upp på nätet, vad det var jag fångat, det började med att Tono skäller, efter ett tag så går jag ut och ser efter, och hittar denna på gräsmattan utanför altandörren, backar och går in och hämtar en ficklampa, jag kunde lika bra ha trampat på den, så nu ligger den under en balja, och nu vet jag inte hur jag ska hantera detta, jag får fundera till i morgon... Banded krait kallas dom visst för, ska se om jag kan få en bild på den imorgon, egentligen rätt fantastiskt, första gången jag får se denna sort i det fria.

250px-AB_054_Banded_Krait.JPG

Hej

En ganska vanlig orm uppe hos oss, väldigt färggrann och vi har både den gul-svart randiga och den röd-svart randiga, fina att se på men inget som man vill ha i trädgården, själv brukar jag faktiskt slå ijhäl dom precis som Thailändarna, det är ju inget man vill ha i trädgården där barnen leker barfota.

Jag hittade en i mitt förråd på tomten en gång, det var när vi kom tillbaka efter en vistelse i Sverige, det låg lite bråte i ett hörn där, bl.a lite kapade brädbitar, jag var väldigt försiktig när jag städade ur förrådet och tog försiktigt en brädbit i taget och när jag kom till dom sista sa jag till barnen som var med att man aldrig ska sticka in händerna under brädor och sånt som ligger på marken eller golvet, det kan gömma sig något där.

Det kan vara tusenfotingar, skorpioner eller i värsta fall en farlig orm, så tog jag en spade och lyfte upp dom sista brödbitarna och där under låg en Krait, barnen försvann ur det lilla förrådet på en sekund och jag slog ijhäl ormen och gick ut med den till allmän beskådan.

En annan gång hos frugans svärfar och svärmor när dom levde skulle vi hjälpa till att städa på tomten, dom hade en hög med grenar och bråte i ett hörn på sin trädgård, där var det rena ormboet, när vi började riva i detta och krattade ur grenar i det långa gräset fick vi se massor med röd-svarta Krait ungar som var ca 25-30 cm långa, dom var snabba och försvann åt alla håll, men vi fick tag på några av dom.

Det är tur att ha hundar som varnar för ormar, annars är det lätt att trampa på dom i mörkret, vissa ormar som Vipers ligger ju stilla och väntar på något byte, flera sorters giftiga ormar av huggormstyp är ju inte rädda och trampar man för nära eller på är det kört om man inte kommer under vård väldigt fort.

Har du ingen skog eller något i närheten där du kan släppa ormen rekommenderar jag att du slår ijhäl den.

Mvh isan lover
 
Man kan ju hoppas att det finns ormfångare som flyttar obehagliga kräldjur till någon avlägsen skog eller miljö där arten i fråga hör hemma. För trots allt gör dom mer nytta levande än döda genom att fånga decimera antalet gnagare. Men säkerheten främst naturligtvis, man bör lära sig vilka ormar som är farliga eller inte.
 
Verkstad 20 m, nu sagt byggstart om 5 dagar, 5:e firman, tidigare 4:a firmor avbokade pga, olika anledningar.

Åkte iväg och lämnade in en ugn där temostaten givit upp, hämtas fredag, passade på att botanisera, har tidigare letat efter linsen till en plattv, och där står det en storbildstv, och i den ligger en lins, han plockar isär denna och jag besiktar på fredag, denna ska vara en del till kopparplattan, stirlingmotorn, plattan tar emot 30w, fokusera instrålningen, nu blir det att räkna om cylindervolym/slaglängd, fungerar detta så blir nästa steg att boosta motorn, och jag har sagt att detta kommer att ta tid.
 
Verkstad 20 m, nu sagt byggstart om 5 dagar, 5:e firman, tidigare 4:a firmor avbokade pga, olika anledningar.

Åkte iväg och lämnade in en ugn där temostaten givit upp, hämtas fredag, passade på att botanisera, har tidigare letat efter linsen till en plattv, och där står det en storbildstv, och i den ligger en lins, han plockar isär denna och jag besiktar på fredag, denna ska vara en del till kopparplattan, stirlingmotorn, plattan tar emot 30w, fokusera instrålningen, nu blir det att räkna om cylindervolym/slaglängd, fungerar detta så blir nästa steg att boosta motorn, och jag har sagt att detta kommer att ta tid.
Du går seriöst till väga! :)
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp