Ubon bygger en farm....

 
Stigande kurs och stigande vatten nivå, finns det månne ett samband? Finns det risk för översvämning i kolkällaren?


Kan nog ligga något i vad Du skriver, naturligtvis kommer det att avspegla sig i bolagens rapporter, minus i bokslutet blir det för försäkringsbolagen som har fler och större utbetalningar för skadedrabbade, därmed sjunker kursen, och plus i bokslutet blir det för kraftverksägarna som får extra vatten att släppa på från dammarna till turbinerna, och därmed kan man sälja mera el.

Att som man benämner en gruva eller kolkällare vid dessa namn betyder inte att dessa ligger under marknivå nedåt, i detta fall med tanke på säkerheten så är gruvan vertikalt borrat i berget, med schakt borrat några våningar nedåt, säkerheten som nummer ett, man vill just inte att något ska hända med BC, (förutom att den sjunker) och detta är placerat på en betryggande nivå över vattennivån, om det mot förmodan skulle tränga in vatten i kolkällaren, då lär det inte behövas några BC, i det läget så är både byar och städer under vatten...
 
Kan nog ligga något i vad Du skriver, naturligtvis kommer det att avspegla sig i bolagens rapporter, minus i bokslutet blir det för försäkringsbolagen som har fler och större utbetalningar för skadedrabbade, därmed sjunker kursen, och plus i bokslutet blir det för kraftverksägarna som får extra vatten att släppa på från dammarna till turbinerna, och därmed kan man sälja mera el.

Att som man benämner en gruva eller kolkällare vid dessa namn betyder inte att dessa ligger under marknivå nedåt, i detta fall med tanke på säkerheten så är gruvan vertikalt borrat i berget, med schakt borrat några våningar nedåt, säkerheten som nummer ett, man vill just inte att något ska hända med BC, (förutom att den sjunker) och detta är placerat på en betryggande nivå över vattennivån, om det mot förmodan skulle tränga in vatten i kolkällaren, då lär det inte behövas några BC, i det läget så är både byar och städer under vatten...
Det känns betryggande att du har tagit detta i beaktande. Det vore nog olämpligt om saker flyter upp ur källaren utan kontroll. Kan skapa masshysteri och oro på världsmarknaden.
Jag har fått uppfattningen att flödet till källaren är enkelriktat?
 
Om man nu vill bygga på en viss mark, med risk för översvämningar, funderar på om man inte skulle bygga huset på pontoner? vattnet stiger, pontonerna lyfter huset? vattnet sjunker, styrningar ser till att huset hamnar på samma plats....bara Ubon:s egna funderingar...
 
senaste nytt:

Vattnet har sjunkit undan 5 centimeter, vilket fylldes på med regnet som kom idag, blev väl plus minus noll... skulle ta kanske 20-30 dagar innan vattnet har runnit undan till ungefär normala nivåer, och detta vatten passar på att översvämma andra byar på sin färd till havet...
 
Bilister är som kossor, går att mjölka flera gånger...

Läste en artikel om en miljöpartist, tillika ett trafikborgarråd i Stockholm, Daniel Hellde"n var namnet, och hur hade man tänkt här, eller var detta man inte hade, inga platser för boendeparkering, avgift per timma 50:- dygnet runt, max parkeringstid högst 1 timma, detta innebär att man måste flytta bilen 1 gång per timma, till en ny parkeringsplats, skulle man parkera på heltid 1 månad så blir månadskostnaden 36.000:-, och med facit i hand så blev det nog rätt att för 25 år sedan lämna min kulturlägenhet på Hötorget i Stockholm, denna lägenhet då kostade närmare 8000:- per månad, kan tänka mig vad hyran skulle vara idag, och nu när man räknar på detta, vad kostar en parkeringsplats på gatan i jämförelse med vad min dåvarande lägenhet skulle kosta idag, så kan man inte annat än bli mörkrädd, sitter och räknar lite på vad jag tekniskt sett skulle fått betalat under 25 år med ett bilinnehav i Stockholm, nu blev det helsvart....

Taxa 1 (City)

Dag och tidKostnad
Dygnet runt, alla dagar50 kr/tim

• Inga platser för boendeparkering
• Parkering högst en timme
 
Senaste nytt:

Återigen har vattnet sjunkit undan med 5 centimeter, kan man nu anta att det blir 5 centimeter per dag? om så är så kommer jag inte att kunna ta mig fram på motorvägen mellan U Rhatci. och Yasho. hotell några dagar eller en omväg på ett antal mil? Bkk och vidare med flyg till U Rhatchi, och även här är det översvämningar, landar flygen som vanligt eller omdirigeras, håller på som bäst att kolla detta, men tror inte det ska vara några problem, har i vart fall inte hört något.

En gammal gumma blev orolig för sitt risfält och ville dit och titta till fältet, det blev frugan och en man som fick äran att plaska fram med gumman i en plastlåda halva vägen dit som är översvämmad, och vad kommer gumman att se på sitt fält, vatten...

Vänta lite, dom måste minst varit 3 som plaskade fram med gumman i plastlådan, vem höll i kameran?


1568219558259.png


1568219558259.png


1568219558259.png
 
Senast ändrad:
Senaste nytt:

Sista dygnet så har vattnet sjunkit med 10 centimeter, och fortsätter det på detta sätt, så lär det bli mindre problem när jag kommer ner.

Har totalt glömt att säga åt frugan att sätta tomatfrön, fixat nu, tanken är att så frön så plantorna är c:a 10 centimeter när jag anländer, sparar undan lite tid.
 
Och vattnet fortsätter att stiga sedan sista inlägget, men nu ser det ut att ha stoppat upp, kommer det mer regn så blir det värre för många, och jag har aldrig varit med om dessa mängder under mina år i Th.

Än finns det torra platser till fåglarna, frugans plan B, bygga en flotte till fåglarna som är utan simfötter...jag tror inte detta kommer att stiga mer.

1568047314415.png


1568047494052.png

1568047651283.png


1568047314415.png


1568047494052.png


1568047651283.png
E det inte farligt med alla ormar och krokodiler som far omkring?o_O
 
Om man nu vill bygga på en viss mark, med risk för översvämningar, funderar på om man inte skulle bygga huset på pontoner? vattnet stiger, pontonerna lyfter huset? vattnet sjunker, styrningar ser till att huset hamnar på samma plats....bara Ubon:s egna funderingar...

Det är redan en beprövad teknik i t.ex. Holland där hela villaområden byggs så att de kan flytta upp vid översvämningar.

Finns en 1 timmes dokumentär också om bygget av ett av dessa hus.

Här är ett klipp som visar hur det är konstruerat.

 
24 timmars-regeln. det gick bra att rapportera, tog väl ungefär 45-50 minuter, skulle nog gått på kortare tid om dom var lite varmare i kläderna, kanske dom inte gjort detta så många gånger, det finns dom här som sagt att man inte behöver rapportera om man bara blir borta ett fåtal dagar, jag tog upp frågeställningen om detta, polisen säger samma sak, har man en permanent adress och blir borta några dagar så behöver man inte rapportera, min fråga blir då, om jag bor några dagar på ett annat ställe än hemma, jag blir stoppad och det frågas efter pass, visa, rapportering, var går då gränsen på antal dagar?, och nästa fråga, känner alla poliser till detta, eller blir antal dagar godtyckliga?

Kostnaden blev noll spänn....och inga böter för ackumulerade ickerapporteringar, det var bara frugan som fick ett papper där det framgår att hon hyser en falang i hemmet, jag fick ingenting, och min husbok var dom inte intresserade av.
 
Stopp I produktionen, kopte en ny dator straxt in an a resa till det oversvammade landet, skiten holl inte ens 2 mander, tvarstopp I Datorn, last, en prick over a, Lana frugans pekplatta, Inget jag kommer att skriva pa, nogon som kanner till nagon datakunnig I omgivningen?

Sicken djefla text och se ut...
 
Stopp I produktionen, kopte en ny dator straxt in an a resa till det oversvammade landet, skiten holl inte ens 2 mander, tvarstopp I Datorn, last, en prick over a, Lana frugans pekplatta, Inget jag kommer att skriva pa, nogon som kanner till nagon datakunnig I omgivningen?

Sicken djefla text och se ut...
Den kanske inte tål vatten? :angel:
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp