Ubon bygger en farm....

Nam Falang

Forumveteran
Har läst sist meningen och hade även läst den innan, citatet kvarstår.
Ett förtydligande verkar vara på sin plats.

En motpol till den apokalyptiska :) rubriken blir att vatten kan ta från Mälaren ifall saltinträngning i kustkommunerna sker. Roplem solved
Jo men det handlar om brunnar längs kusten. Alltså ett konstaterande. Lösningen kan vara att hämta vatten från Mälaren eller varför inte köpa i affären. Men faktum kvarstår vad gäller saltvatten inträngning i brunnar längs kusten. Vad var det som var så svårt att förstå med det?

Ubon

Forumveteran
Jo men det handlar om brunnar längs kusten. Alltså ett konstaterande. Lösningen kan vara att hämta vatten från Mälaren eller varför inte köpa i affären. Men faktum kvarstår vad gäller saltvatten inträngning i brunnar längs kusten. Vad var det som var så svårt att förstå med det?
Det torde inte vara hållbart att frakta vatten till boenden, i skärgården, kustkommuner, jag har skrivit tidigare om detta, att: vatten är ett av våra viktigaste livsmedel, att: att köpa vatten i affären är ingen lösning, en tillfällig lösning, men ingen lösning på problemet över tid.

Min uppfattning tidigare och nu, är mindre reningsverk, men inte heller detta är en lösning på längre sikt.

Jag har bestämt för mig att jag skrivit tidigare i tråden om mindre reningsverk, lilla och stora östersjöpaketet, det lilla paketet var jag själv på väg att köpa, och jag har själv skrivit tidigare i tråden, att flytta upp prio, när det gäller att bygga ett reningsverk, utgår ifrån hur många liter familjen behöver för sitt eget behov, nästa steg, hur många liter behöver släkten i byn, och även räknat på hur många liter behöver byn, som ett minimum.

Är vattnet bräckt, salt eller sötvatten, SLUTA SKITA NER VATTNET.

Var ute idag och botaniserade, tror jag hittat en del rostfria rör som kanske kan användas, fast det är nog att starta i fel ände, kanske bättre att ta reda på måtten på membranen, som vanligt så får jag prova mig fram....

Om inte annat så får vi får väl be "Greta" om hjälp att lösa problemet...

Ubon

Forumveteran
Ingen rast och ingen ro...

På nyheterna kom det upp i dag att ett bussbolag, Flixbuss haft en hel del klagomål ifrån sina resenärer,
jag tror knappast att det var mitt klagomål som jag skickades för 2 dagar sedan, som föranledde nyhetsinslaget...
det är jag som bjudit in och det är min sak att se till att han kommer hem.

Godmiddag

Vi hade bokat en resa till en pensionär, (77 År), resvägen är xxxxxxxx till Stockholm Central, vi ordnar med transporten till Örebro där Flixbus tar över för vidare färd till Arlanda terminal 5, vi följer resenären via mobil och dator, väl framme på Arlanda (terminal 5) där står redan en buss märkt Flixbuss, resenären går fram till chauffören och frågar om bussen går till Stockholm, och svaret blir ja, resenären visar sin biljett, stopp säger chauffören, den där biljetten gäller inte, Du måste köpa ett "kvitto", här blir resenären fundersam, jag står på en Flixbuss terminal 5 Arlanda, och jag måste köpa en ny biljett?, till Stockholm, fast jag har en biljett? chauffören vill inte ens bemöda sig att läsa på biljetten, och redan här kunde problemet löst sig, din bokade biljett är till nästa buss, kommer om cirka 15-20 minuter, samma hållplats, och min fundering är, varför kunde resenären inte fått följa med på bussen? bevisligen finns en biljett, från samma hållplats till samma destination, samma bolag, plats finns, enligt uppgift så var där c:a 7-8 resande, nu blir det, köp en biljett eller försvinn ut ur bussen, han löser en biljett, väl på bussen ringer han till mig, jag hör hur ledsen och besviken han är, och han beklagade sig även över att chauffören hade problem med det svenska språket.

Min mening i detta är:

Här finns det en viss kritik att framföra, finns en biljett på samma bolag, så bort han fått åka med, att chauffören bort ha läst på biljetten, för att hjälpa kunden tillrätta, försvinn eller lös en biljett, hör inte hemma i en dialog med kunder.

Önskemålet är nu att kunden återbetalas för biljett nummer 2, som betalats till buss med registreringsnummer YDA 905,
och biljettens bokningsnummer torde vara 1051061320, samt att kunden kompenseras på ett skäligt sätt för detta dåliga
bemötande som skett i detta fall.

mvh

xxxxxxx xxxxxx

Kanske det blir så att jag får vänta på ett svar, tycks vara många klagomål att svara på....

Samet

Forumräv
Förstår att det inte var roligt för din bekanta.

Samtidigt förstår jag bolaget. Köpt biljett gällde för nästa buss... ville ni haft flexibel avresa, så skulle ni köpt det. Nu hade ni valt en billigare biljett med fast avgång.

Att chauffören inte kan vara bussig (no pun intended) att släppa på en åldring är svagt. Men inte fel. Han har fått sina instruktioner att följa.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Förstår att det inte var roligt för din bekanta.

Samtidigt förstår jag bolaget. Köpt biljett gällde för nästa buss... ville ni haft flexibel avresa, så skulle ni köpt det. Nu hade ni valt en billigare biljett med fast avgång.

Att chauffören inte kan vara bussig (no pun intended) att släppa på en åldring är svagt. Men inte fel. Han har fått sina instruktioner att följa.
Men lite flixibilitet :) borde man kunna kosta på sig. Inte konstigt om bussen var full men vad har det annars för betydelse? Dåligt för att inte säga uselt tycker jag, man borde enbart sälja biljetter som är öppna om platsreservation inte är obligatorisk.

Samet

Forumräv
Men lite flixibilitet :) borde man kunna kosta på sig. Inte konstigt om bussen var full men vad har det annars för betydelse? Dåligt för att inte säga uselt tycker jag, man borde enbart sälja biljetter som är öppna om platsreservation inte är obligatorisk.
Kan man absolut tycka, där kan jag hålla med. Men idag när alla vill ha absolut billigaste... ja, då behöver bolagen justera sina olika biljettklasser.

Jag kan tycka att jag borde få ha med mig en liten väska, trots att jag köpt biljett utan bagage osv... jag kan ha överseende med att detta var en äldre person. I övrigt tycker jag att företaget gjort rätt. Köpt och levererad tjänst enligt överenskommelse.

Skall man börja "bjuda" lite extra är vi snart där att alla vill ha allt men betala för inget...

Ubon

Forumveteran
Kan man absolut tycka, där kan jag hålla med. Men idag när alla vill ha absolut billigaste... ja, då behöver bolagen justera sina olika biljettklasser.

Jag kan tycka att jag borde få ha med mig en liten väska, trots att jag köpt biljett utan bagage osv... jag kan ha överseende med att detta var en äldre person. I övrigt tycker jag att företaget gjort rätt. Köpt och levererad tjänst enligt överenskommelse.

Skall man börja "bjuda" lite extra är vi snart där att alla vill ha allt men betala för inget...
Jag kan hålla med dig till en viss del, men då kan man samtidigt ifrågasätta varför kunden inte får närmaste anslutning, utan ska vänta på nästa buss, och vad jag förstår så är det shutlebussarna Arlanda-Stockholm (Flixbuss) som är anslutningsbussar, och då kunnat åkt med vilken som helst, tycker vidare att man ska inte ta en punkt i klagomålet, utan att se helheten. Nu får vi vänta in ett svar, om det kommer något...och ett svar kommer säger Ubon.

mats

Medlem
Ingenting är svårt att förstå angående ett problem som funnits i 15 år, typ, pga fler o fler har flyttat till sina fritidshus permanent i, ja just det, kustkommuner.

Ubon

Forumveteran
När en säljare ringer och säger, jag ringer för att, här säger jag stopp, varför ringer Du och berättar något som jag redan vet, att Du ringer...

Ubon

Forumveteran
Katastroftillstånd råder för många fler som ligger sedan tidigare på marginalen, som ska trixa och mixa sina stålar, för förlängningar, själv kan jag se ytterligare ras för Bath, som nu är nere på låga 3.16, ALL TIME LOW är vad som gäller, en katastrof för landet Thailand....om landet gör något drastiskt för att återställa Bath till sitt ungefärliga rätta värde, så kommer det att ta tid att återfå förtroendet hos kunderna, turister/investerare osv. det går fort att riva ner, tar betydligt längre tid att bygga upp...händer inget så ser jag framför mig en massarbetslöshet.

Audirs2

Aktiv medlem
Telia kör åxå med thai tänk nufötiden! Fick ett brev om att dom höjer sitt ADSL pris till nästan 6000.- per år pga höjda bla bla bla!
Dom har tappat från 1,2 miljoner kunder till ca hälften och då måste dom höja! Fiber påverkas inte men det finns inte i vårat industriområde ännu fast vi ligger 1 mil från Stockholm! Sa upp mitt fasta tel abonnemang och då kom en räkning på 945.-! Tack! :xmas_smiley: :cool:

Ubon

Forumveteran
Kanske ett nytt uppslag när det gäller att föda upp djur...brevduvor, lite frön och omvårdnad.:xmas_smiley:

Telia har alltid haft sin särställning när det gäller fräckhet mot kunder, det föll en mast, och det kan falla fler.

PanPan

Forumveteran
All time low, Bath 3.15, var har jag lagt min lista? vi börjar att närma oss samma kostnadsläge som i Swe. beroende lite på hur man räknar...
Ja och sämre kommer den bli, vid brexit hamnar den nog på 3,0, sen drar högsäsongen in med inflödet av utländsk valuta så kanske runt 2,95 runt Jul.
Blir det någon bättring så blir det väl runt Maj nästa år när inflödet av utländsk valuta minskar något.
Eskalerar trade war också så kan vi gå enda ner till 2,85 då utländska investerare ser Thailand som en trygg hamn och flyttar dom hit.

Screenshot_20190829-123946_Currency.jpg

Ubon

Forumveteran
Det enda kapital i Thailand som tycks öka, torde vara våldskapitalet, hinner man inte slå någon färdigt på gatan så kan man fullfölja på sjukhuset....

As posted on The Thaiger Facebook page earlier today, originally from ข่าวเมืองชล (Chon Buri News), a video shows an unidentified Thai “volunteer” (the uniform could be a volunteer rescue official) savagely beating up a suspect whilst he was laying in his hospital bed. The video was filmed at Chon Buri’s Burapha University Hospital, 30 kilometres north of Pattaya, whilst other uniformed police watch on as idle spectators.

Firstly, the police officers look around, checking for CCTV cameras, before closing the curtains and getting to work on the man on the bed. The man was beaten with force at least eight times in the video.

Workpoint News reports that Prakasit Seuksongkram, the Permanent Secretary for Defense of the Chon Buri district has already admitted that the attack took place. He is placing the blame squarely on the shoulders of the ‘volunteer’ who says he was angry about injuries inflicted on a friend by the suspect who was in a road accident.

That incident was filmed around midnight on Sunday, August 18, when a 20 year old man (the man on the bed) allegedly ran into 57 year old volunteer Kwanchai Changlek, who was helping direct traffic near a local U-Turn. Thai Rath reports that the man ended up with head wounds and two broken legs after being hit with the motorcycle.

According to Coconuts Bangkok, Suriya Prongnamchai, the director of the Burapha University Hospital in Chon Buri, says that nurses “tried to stop the officials” but weren’t unable to stop them.
“There were only female nurses around at the time of the incident. Imagine if you were that woman standing nearby and many officers barged in. Would you dare to stop them? You think you can fight them?,” she said according to Coconuts Bangkok.

Ubon

Forumveteran
Burmese Koh Tao murder ‘guilty’ conviction upheld by Thai Supreme Court

Jag har inte ändrat uppfattning, mina tidigare uttalanden kvarstår, att möjligheten finns, att det är annan gärningsman/män,

fallet bygger på indicier, inga bevis,

The Supreme Court’s verdict in the Koh Tao murder case appeal by Burmese migrants Zaw Lin and Wai Phyo against their death penalty sentence, will be read at 10 at tomorrow at the Nonthaburi Court.

The announcement was reported in a Tweet from Andy Hall, labour rights activist, writer and researcher.

The Thai Supreme Court has upheld the death sentences for two Burmese 26 year old men convicted of murdering two British backpackers on Koh Tao in 2014.

After spending two hours reading the 60 page verdict, the Judge upheld the rulings by two lower courts that found Zaw Lin and Wai Phyo guilty of killing Hannah Witheridge and David Miller on Koh Tao on the night of September 14, 2014.

The bodies of Hannah Witheridge and David Miller were found on a Koh Tao beach in September 2014. Police also claimed that 23 year old Hannah had been raped and bludgeoned to death and 24 year old David suffered blows to his head with a garden hoe.

Burmese migrant bar workers Zaw Lin and Win Zaw Htun (aka. Wai Phyo) were arrested soon after the killing and sentenced to death in December 2015. Supporters, international campaigners, human rights activists, criminologists and the balance of social media commentary say the two were framed and the collection of evidence was bungled.

Today’s ruling marks the end of a long legal battle that pitted the Royal Thai Police force against skeptics who accused the investigators of using sketchy DNA evidence and framed the two suspects as “scapegoats.”

The Supreme Court verdict was read at a court in Nonthaburi where the two men have been incarcerated.

Although no other physical evidence or testimony linked the pair to the crime, the court noted the two men came into possession of a mobile phone that belonged to one of the victims.

Under Thailand’s legal system, an appeal to a higher court, in this case the Supreme Court, is a new trial, merely a re-examination or re-interpretation of testimonies and evidence submitted in earlier trials.

The two Burmese men are unlikely to actually face execution. Since 2004 there have only been three executions, two in 2009 and one in 2018, all by lethal injection. Clemency appeals may be filed to His Majesty the King but only defendants who plead guilty and “show remorse” would be eligible.

Pending some substantial new evidence coming to light or an unlikely mea culpa from any of the investigating Thai authorities, the Supreme Court’s verdict today is likely the end of the case.

Ubon

Forumveteran
Då var det dags för ytterligare. ALL TIME LOW, Bath nere på 3.11....

Jag kan nog tro på att detta kan bli fritt fall, och kan gå lägre än vad @PanPan förespår, 2.85, kanske kan bli som Ubon funderar på, 2.60-2.40 B....

Liknande trådar

Topp