Vad F håller våra banker på med

Minnet sviker... var det inte någon för ca 1 år sedan som skulle ha bort alla sina pengar från skitlandet Thailand. För där kan man inte lita på systemet...

Känns som ett klassiskt syndrom... Gammal bitter man som gnäller på det senaste han råkat ut för...
Undrar om det inte startades en tråd om detta.
Men då var det riktigt stora belopp som skulle placeras i skatteparadis utom all kontroll för samtliga.

Jag fick ingen fråga Ang mitt thaikonto, däremot konstaterade dom att jag skickat pengar och om jag har för avsikt att fortsätta med det.
Ville åxå veta om det va varje månad, och hur mycket.

Du ser vad fn har de med detta att göra , de ser ju att slantarna är skattade från din arbetsgivare , Hur mycket de skickar och till vem skall de inte ha att göra med

Vem du skickar till och varför har de inte frågat va?

Skattehemvist fick jag svara på, var ju knappast särskilt svåra frågor som man behöver höja blodtrycket för, om man är vit alltså ;-)

/ SatanG

Undrar om alla Svenska banker gör detta. ?
Så är det nog. Problemet brukar vara störst när man sätter in pengar och inte har någon insättningsautomat i närheten. Jag har fått skriva en uppsats till ett SEB-bankskontor. Min fru förde över slantar från Thailand till Nordea. Hennes banksvenska var för dålig så det blev två kvartsförhör med mig. Damen, som förhörde mig hade svårt att svara på mina motfrågor. En intressant upplevelse men slöseri på tid. Jag tror att man ska ställa frågor om koppling till EU-bestämmelser, lagar och riksbanksregler. Då har banktjänstemannen intresse av att avsluta förhöret för att slippa obehagliga frågor.
Det som retar mig är att de stora fula fiskarna lämnas i fred medan man ägnar mycket möta åt oss mörtar.

Så är det nog. Problemet brukar vara störst när man sätter in pengar och inte har någon insättningsautomat i närheten. Jag har fått skriva en uppsats till ett SEB-bankskontor. Min fru förde över slantar från Thailand till Nordea. Hennes banksvenska var för dålig så det blev två kvartsförhör med mig. Damen, som förhörde mig hade svårt att svara på mina motfrågor. En intressant upplevelse men slöseri på tid. Jag tror att man ska ställa frågor om koppling till EU-bestämmelser, lagar och riksbanksregler. Då har banktjänstemannen intresse av att avsluta förhöret för att slippa obehagliga frågor.
Det som retar mig är att de stora fula fiskarna lämnas i fred medan man ägnar mycket möta åt oss mörtar.
Jag hjälpte frugan med nämnda frågor i förra veckan faktiskt, inget som irriterar mig heller. Kan man motverka penningtvätt så varför inte? Men jag undrar om Swedbank (Sparbanken Skåne sorterar under den banken) slänger ut dessa frågor på måfå till kunder eller om det ligger något bakom? Det är i varje fall väldigt länge sedan jag själv råkade ut för detta.

Det är otrevligt med frågor som dyker upp och liknande ibland hos bankerna men med tanke på hur mycket terrorism och skit som finansieras över gränserna idag ska vi nog kanske vara lite tacksamma om detta kan stöta på patrull ibland.

Thailand har faktiskt riktiga terrorister, organiserade sådana i södra delen av landet. Många länder har otrevliga terrorgrupper idag som finansieras över gränserna och sedan resten av skiten med trafficking, drogsmugglingar, vapen och allt möjligt så jag är faktiskt inte helt säker på att vi vanliga hade uppskattat hur världen såg ut om det var ännu enklare att finansiera grupper som inte vill oss väl.

Sverige är faktiskt inte helt utanför världen av terrorister och organiserad brottslighet även om vi ibland vill tro det. Vi ligger rätt dåligt till när det gäller den biten tyvärr och allt som lämnar detta landet har inte ett gott uppsåt.
Vad är rimligt att kontrollera för att komma åt terrorism, penningtvätt mm? Insättningsautomater har i några fall gränser på 40 lakan per månad. Då borde det inte vara nödvändigt att ställa frågor på lägre belopp!?

Vad är rimligt att kontrollera för att komma åt terrorism, penningtvätt mm? Insättningsautomater har i några fall gränser på 40 lakan per månad. Då borde det inte vara nödvändigt att ställa frågor på lägre belopp!?
I gummans fall rörde det sig inte om något större belopp, någon tusenlapp. Därav min fundering över om frågorna slängs ut på måfå eller triggas av någon annan parameter.

Jag hjälpte frugan med nämnda frågor i förra veckan faktiskt, inget som irriterar mig heller. Kan man motverka penningtvätt så varför inte? Men jag undrar om Swedbank (Sparbanken Skåne sorterar under den banken) slänger ut dessa frågor på måfå till kunder eller om det ligger något bakom? Det är i varje fall väldigt länge sedan jag själv råkade ut för detta.
Det kan bero på din "bankhistoria". Har du t ex gjort aktieaffärer via en bank kan du ha fyllt i papper för flera år sedan som är ganska omfattande och då kan det hända att banken centralt uppfattar dig som en pålitlig person. Kommer du sedan till ett kontor och träffar en i den lägre ordningen kanske denne inte känner till vad banken vet om dig och ställer därför mer frågor. Du kan jämföra med det militära. Träffar du en korpral inspekterar han skoputsen det gör inte en general.

Du är rolig du... thai som övervakar varje steg du tar med CCTV. Thai goverment som kan spärra vilket bankkonto de vill, närsomhelst utan att informera dig innan.

Men fy för Sverige som ställer några frågor...
De kan inte alls spärra som de vill , det har ju bevisats när bla konton har tömts eller stängts ner med betydande summor , innehavaren har fått tillbaka sina slantar .
Så lämnar detta ämne, jag har den synen på detta om Sverige , Thailand är jag medveten om är en diktatur , det skrev jag även , Sverige utmålas som världens friaste nation, de som påstår detta är helt fel ute anser jag

Minnet sviker... var det inte någon för ca 1 år sedan som skulle ha bort alla sina pengar från skitlandet Thailand. För där kan man inte lita på systemet...

Känns som ett klassiskt syndrom... Gammal bitter man som gnäller på det senaste han råkat ut för...
Jag plockade även ut större delen som jag även skrev , hur mycket jag lämnade bör ju vara min sak ,eller ??
Har god lust att skriva vad jag tycker om Samet , men vill inte bjuda på en avstängning ,, :p

Skattehemvist fick jag svara på, var ju knappast särskilt svåra frågor som man behöver höja blodtrycket för, om man är vit alltså ;-)

/ SatanG
Blodtrycket är helt ok . Men jag är inte vit , jag är en svart Polack :beer:

Tycker många pratar skit om Joker, ja tror att han är en duktig man på att jobba och fixa sitt liv. Sen kan man ha olika uppfattning om saker och då är han lite barsk i sina kommentarer.
Jag kan ta det skall du veta, de måste ha nån att hacka på för att stärka sin taskiga självkänsla . Oftast är sånt folk inte så stora i käften i verkliga livet , inte heller hemma under toffeln , låt dem roa sig .
jag har min uppfattning klar om dessa . ;)

Har hänt att jag stött på såna i till ex Pattaya , en som finns här på Forat , Träffade han ett par ggr på Soi Kho Pai , Riktigt trevlig och lugn när han är nykter , två tre öl senare leker han Bullie och försöker trycka ner nån i gänget han tror sig klara av, riktigt dumdryg typ blir han med alkohol i sig .
Hans polare fick stoppa honom sista gången , De såg att han riskerade åka på riktigt med däng , och bromsade det som de förmodligen sett ett flertal ggr .
Vissa lär sig aldrig , jag skiter i det , I Thailand åker inte en farang in för att han dänger upp en annan farang som bär sig illa ut , Snuten där gillar inte fulla storkäftade faranger som leker kung i baren ;)

Samma insättningsautomat beter sig olika beroende på vilken bank den går mot.
Sätta in på Nordekonto så räknar den ned inom löpande år tror jag. Anger alltid hur många KR jag har kvar sätta in utan kontroll. Handelsbankens kort i samma automat säger ingenting. Så det beror nog på vad varje bank säger och inte automaten i sig.

/ SatanG
Hade det bara varit skattehemvist så ok , men i vilket syfte jag satte av slantar på ett Thaikonto skall de skita i , Jag har ju inte heller skickat nåt på bra länge , behöver inte , har en slant där nere som skall räcka . Så varför detta intresse , Sen detta hur mycket tänker du spara på detta sparkonto i Swedbank , även det skall de väl inte luska i , borde vara min ensak .. Djäkla diktaturfasoner, De ser vad man har , borde räcka

Samma insättningsautomat beter sig olika beroende på vilken bank den går mot.
Sätta in på Nordekonto så räknar den ned inom löpande år tror jag. Anger alltid hur många KR jag har kvar sätta in utan kontroll. Handelsbankens kort i samma automat säger ingenting. Så det beror nog på vad varje bank säger och inte automaten i sig.
Kontrollera mera :p

Hade det bara varit skattehemvist så ok , men i vilket syfte jag satte av slantar på ett Thaikonto skall de skita i , Jag har ju inte heller skickat nåt på bra länge , behöver inte , har en slant där nere som skall räcka . Så varför detta intresse , Sen detta hur mycket tänker du spara på detta sparkonto i Swedbank , även det skall de väl inte luska i , borde vara min ensak .. Djäkla diktaturfasoner, De ser vad man har , borde räcka

Jag får samma frågor från mina banker i Hongkong, Luxemburg och UK varje år. Till och med från mina thailändska banker och skulle du haft lite mer pengar på dina konton här så skulle du också fått det. Det har inget med Sverige eller svenska banker att göra; det handlar om krav från USA och som världens enda stormakt (i 5-10 år till) är det de som bestämmer. Jag gillar det inte heller men jag kan påverka det lika lite som dagens skyfall och det fick mig inte att gå upp i partär.

Liknande trådar

G
Svar
119
Visningar
9 K
Norrbaggen
N

Tillbaka
Topp